Πολύχρωμα τσαλακωμένα post-it πάνω στο γραφείο

Πολύχρωμα τσαλακωμένα post -it πάνω στο γραφείο Facebook Twitter
Στην ποπ κουλτούρα οι γυναίκες δεν περνάνε κρίση μέσης ηλικίας, συνήθως ο ρόλος τους είναι να συνεφέρουν τον «τρελάκια» που πίνει μόνος του ουίσκι και έχει υπαρξιακές αναζητήσεις. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΚΑΠΟΤΕ Η ΚΡΙΣΗ μέσης ηλικίας ήταν κάτι που αφορούσε κυρίως λευκούς άντρες της μεσαίας τάξης. Στη δεκαετία του ’80 και του ’90, μάλιστα, είχε και συγκεκριμένο σενάριο: ένα πρωί σηκώνονταν από το κρεβάτι με τη μέση τους να τους σκοτώνει, τα λιγοστά πλέον μαλλιά τους κολλημένα στο κεφάλι, κοίταζαν τη σύντροφό τους κι έλεγαν «ως εδώ». Έβαφαν τα μαλλιά τους κομοδινί, αγόραζαν ένα κάμπριο κόκκινο αμάξι και τα έφτιαχναν με τη γραμματέα τους. 

Mια παλιά μου γνωστή άρχισε να εξαφανίζεται τα βράδια, μέχρι που κάποια στιγμή κάτι μέσα της έκανε ένα «κρακ». Γύρισε σπίτι της κι άρχισε να φωνάζει στον σύντροφό της επαναλαμβανόμενα: «Εγώ δεν είμαι η κότα με τα χρυσά αυγά». Μετά γέμισε μια βαλίτσα με ρούχα κι έφυγε. Ξεκίνησε personal training· έκανε μπότοξ· μέσα σε δύο μήνες βρέθηκε να έχει τέσσερα τατουάζ.

Η γυναικεία κρίση μέσης ηλικίας θυμίζει προθάλαμο νοσοκομείου: πρακτικοί οδηγοί, ιατρικά sites, χάπια για την εμμηνόπαυση.

Πρόσφατα βρέθηκα σε ένα ανοιξιάτικο μπάρμπεκιου στην Κερατέα ‒ τριάντα ενήλικές και δέκα παιδάκια σε έναν κήπο με μαργαρίτες. Τρώγαμε μπριζόλες ανάμεσα στα παιδιά μας που στρίγκλιζαν ‒ είχαν βρει έναν κουβά γεμάτο νερό με μπογιά και μια βούρτσα και τσακωνόντουσαν ποιος θα πρωτολερωθεί. Τα ηχεία έπαιζαν λαϊκά από playlist σε λούπα. «Πρέπει να γράψεις ένα κείμενο για το ότι κρίση μέση ηλικίας είναι να βρίσκεσαι να κάνεις μπάρμπεκιου με ανθρώπους με τους οποίους πριν από δεκαπέντε χρόνια σερνόσασταν στα πατώματα μαζί. Τώρα βρίσκεστε μια Κυριακή απόγευμα στην Κερατέα με στοίβες από κρέατα μπροστά σας να ακούτε τον “Αετό που πεθαίνει στον αέρα ελεύθερο και δυνατό”», είπε ο Π.

«Μου φαίνεται σαν μια φυσική συνέχεια της ζωής», είπα. «Θέλω να πω, νομίζω πως περνάω κρίση μέσης ηλικίας, αλλά δεν μοιάζει με τη δική σου».

Ο όρος «κρίση μέσης ηλικίας» πρωτοχρησιμοποιήθηκε το 1965 από τον ψυχαναλυτη Elliott Jaques. H ιδέα έγινε πιο δημοφιλής τη δεκαετία του ’70, χωρίς όμως να έχει ιδιαίτερη επιστημονική βάση, όπως εξηγεί το πρόσφατο αφιέρωμα των «New York Times» με τίτλο «Millennials are hitting middle age ‒ Αnd it doesn’t look like what we were promised». Το αφιέρωμα αναλύει πώς μοιάζει μια κρίση μέσης ηλικίας: ματαίωση, η αίσθηση πως τώρα ξεκινάς, τη στιγμή που έχεις ήδη πατήσει τα 40, πως θα έπρεπε να ’σαι τακτοποιημένος, αλλά δεν έχεις ιδέα τι σου γίνεται και πως ακόμα τους εξαπατάς όλους. Προφανώς αναφέρει και το σημαντικότερο πρόβλημα των ηλικιωμένων millennials, το γεγονός πως είμαστε φτωχότεροι από τους γονείς μας.

Στην ποπ κουλτούρα οι γυναίκες δεν περνάνε κρίση μέσης ηλικίας, συνήθως ο ρόλος τους είναι να συνεφέρουν τον «τρελάκια» που πίνει μόνος του ουίσκι και έχει υπαρξιακές αναζητήσεις ‒«ποιοι είμαστε, πού πάμε, γιατί πεθαίνουμε, γιατί με πιάνει σφάχτης κάθε φορά που παίζω 5x5»‒ που οι ίδιες είχαν στην εφηβεία.

Το ίντερνετ βρίθει από πνευματώδη κείμενα γεμάτα κατανόηση για τους άντρες. Η γυναικεία κρίση μέσης ηλικίας θυμίζει προθάλαμο νοσοκομείου: πρακτικοί οδηγοί, ιατρικά sites, χάπια για την εμμηνόπαυση.

Στην πραγματικότητα, αν υπήρχε μια γυναικεία κρίση μέσης ηλικίας, θα θύμιζε μια ατέλειωτη λίστα με tasks, ένα τηλέφωνο γεμάτο λίστες: μια λίστα με τα tasks της δουλειάς, μια άλλη με επισκευές, δώρα για παιδικά πάρτι, ψώνια από το σούπερ μάρκετ, προϊόντα φαρμακείου ‒ πολύχρωμα τσαλακωμένα post-it πάνω στο γραφείο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Ζωή που τα λέει έξω από τα δόντια…

Οπτική Γωνία / Η Ζωή που «τα λέει έξω από τα δόντια»

Η Κωνσταντοπούλου είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας συνολικής πολιτικής παρακμής που δεν συναντάται μόνο στη χώρα μας, για την οποία ευθύνη έχουν όσοι την ανέδειξαν ως πολιτική περσόνα και τώρα βλέπουν την πλάτη της στις δημοσκοπήσεις…
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πύλος ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ιλεκτρίσιτυ / Πύλος, ένα προαναγγελθέν δυστύχημα

Ο λόγος που οι θάνατοι των μεταναστών περνούν «απαρατήρητοι» είναι ένας λιγότερο ή περισσότερο φανερός ρατσισμός, μια προ-συνειδητή αξιολογική κρίση που διαχωρίζει τις ζωές σε σημαντικές και ασήμαντες, πενθήσιμες και μη.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Ρεπορτάζ / Μέσα στην Κιβωτό, δύο χρόνια μετά το σκάνδαλο 

Πώς κυλά σήμερα η ζωή στον εθελοντικό οργανισμό; Οι οικονομικές ατασθαλίες, ο κίνδυνος για «λουκέτο», οι αλλαγές στους χώρους, τα ίχνη του πατέρα Αντωνίου, οι αντιδράσεις των παιδιών και ο στόχος της αποϊδρυματοποίησης. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Ρεπορτάζ / Τα «μυστήρια» της Μήλου και το κρυφτούλι της τουριστικής υπερδόμησης στις Κυκλάδες

Μετά την κραυγαλέα υπόθεση ανέγερσης ξενοδοχείου στο Σαρακήνικο της Μήλου, το υπουργείο Περιβάλλοντος προχώρησε στην αναστολή έκδοσης νέων οικοδομικών αδειών στις περιοχές του νησιού για τις οποίες προτείνονται ειδικά μέτρα προστασίας μέσα από τις Ειδικές Περιβαλλοντικές Μελέτες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
trump hitler

Οπτική Γωνία / Είναι ο Τραμπ ο Χίτλερ των ημερών μας;

Εκατομμύρια πολίτες σε όλο τον κόσμο αναρωτιούνται αν όσα συμβαίνουν μετά την εκλογή του είναι πραγματικά ή πρόκειται για έναν κακό εφιάλτη. Όλα δείχνουν ότι έχουν πολλούς και βάσιμους λόγους γι’ αυτό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Οπτική Γωνία / Πώς θα επηρεαστεί η Ελλάδα από το νέο δόγμα Τραμπ;

Το μπρα ντε φερ ΗΠΑ – Ουκρανίας, η Ε.Ε. και οι ευρύτερες συνέπειες. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
μαρκο ρούμπιο

Daily / Σταυροί στο μέτωπο 

Ο σταυρός στο μέτωπο του Αμερικανού ΥΠΕΞ, μεταξύ άλλων δυσοίωνων σκέψεων, έφερε στο μυαλό τον βανδαλισμό από Χριστιανούς των αρχαίων αγαλμάτων, συχνά με την χάραξη ενός σταυρού στη μορφή τους, όπως η κεφαλή της Αφροδίτης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οπτική Γωνία / Εμπόλεμος «φιλελευθερισμός» ή για το τωρινό μας αδιέξοδο 

Οι καταιγιστικές εξελίξεις μετά την εκλογή Τραμπ και το αδιέξοδο στην Ουκρανία, οδηγούν πλέον σε έναν ιδιόμορφο ευρωπαϊσμό της θωράκισης, της στρατιωτικοποίησης και των αντίστοιχων τεράστιων επενδύσεων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Κοκέτα / Ιωάννα - Μαρία Γκέρτσου: «Δεν ξέρω πώς είναι ο κόσμος για τα μη τυφλά άτομα. Για μένα είναι αυτός που αντιλαμβάνομαι»

Η ψυχολόγος στην παιδοψυχιατρική κλινική του νοσοκομείου παίδων «Αγία Σοφία» και συνιδρύτρια της πρώτης σχολής σκύλων οδηγών στη χώρα μας μιλά στην Κοκέτα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Κοκέτα / Αμαλία Κωβαίου: «Κανείς δεν είναι άσxημος. Πάντα όμορφες είμαστε, και στα 80. Την αγάπη μου από τη Δονούσα, ώρα σας καλή»

Ακούγοντας τους πολύ μεγάλους: Ένα τηλεφώνημα στη γιαγιά της φίλης μου, στην Αμαλία Κωβαίου που μας στέλνει την αγάπη της από τη Δονούσα.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ