TO SECRET INVASION, η νέα σειρά των Marvel Studios στο Disney+, αφηγείται την ιστορία των Skrulls, μιας φυλής εξωγήινων που αλλάζουν διαρκώς μορφή, με το πράσινο φολιδωτό δέρμα τους να κρύβεται πίσω από ανθρώπινα πρόσωπα. Οι Skrulls εμφανίστηκαν για πρώτη φορά το 1962 στις σελίδες του κόμικ Fantastic Four της Marvel. Τότε, λειτουργούσαν ως άβαταρ της παράνοιας του Ψυχρού Πολέμου, σύμβολα της κρυφής διείσδυσης των κομμουνιστών στην αμερικανική κοινωνία.
Στη νέα σειρά, οι Skrulls απεικονίζονται ως απάτριδες πρόσφυγες που διχάζονται μεταξύ αφομοίωσης και αντίστασης. Η σειρά παραπέμπει στις τρέχουσες πολιτικές συζητήσεις για τη μετανάστευση, το προσφυγικό ζήτημα και την τρομοκρατία. Είναι το άσυλο ένα αυτονόητο ανθρώπινο δικαίωμα ή μια πολιτική ανοιχτών θυρών ενέχει πολλαπλούς κινδύνους; Θα αφομοιωθούν παραγωγικά οι νεοεισερχόμενοι ή θα προκαλέσουν πολιτισμικές συγκρούσεις;
Η σωστή ισορροπία είναι το κλειδί για το μέλλον της Marvel, οι ταινίες της οποίας έχουν κερδίσει σχεδόν 30 δισεκατομμύρια δολάρια στο box office σε κάτι περισσότερο από μια δεκαετία, φέρνοντας επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο το Χόλιγουντ αντιλαμβάνεται την παραγωγή ταινιών.
Οι αναρίθμητες πλέον ταινίες και τηλεοπτικές σειρές του κινηματογραφικού σύμπαντος της Marvel (MCU) σπάνια προσφέρουν οριστικές απαντήσεις σε τέτοιου είδους ερωτήματα. Το MCU ωστόσο καταπιάνεται με αυτά, μαζί με άλλα ακανθώδη ζητήματα όπως ο εθνικισμός, η νομιμότητα του διεθνούς δικαίου, η φυλετική και έμφυλη ισότητα και η περιβαλλοντική δικαιοσύνη.
Για την Disney, η οποία έχει στην ιδιοκτησία της τα Marvel Studios από το 2009, η πρόκληση είναι πώς να φτιάξει ταινίες υπερηρώων που να μοιάζουν επίκαιρες και ταυτόχρονα να μείνει μακριά από τις τρέχουσες πολιτικές τριβές και τους λεγόμενους πολιτισμικούς πολέμους. Η σωστή ισορροπία είναι το κλειδί για το μέλλον της Marvel, οι ταινίες της οποίας έχουν κερδίσει σχεδόν 30 δισεκατομμύρια δολάρια στο box office σε κάτι περισσότερο από μια δεκαετία, φέρνοντας επανάσταση στον τρόπο με τον οποίο το Χόλιγουντ αντιλαμβάνεται την παραγωγή ταινιών.
Οι κριτικοί κινηματογράφου από όλο το πολιτικό φάσμα συμφωνούν ότι καθώς το στούντιο έχει κατακτήσει όλο και μεγαλύτερη επιρροή, η κοσμοθεωρία της Marvel έχει κινηθεί προς μια πιο προοδευτική κατεύθυνση. Σε γενικές γραμμές, η Marvel προσπαθεί να περάσει το μήνυμα ότι κάθε δημογραφική ομάδα θεατών-πελατών που μπορεί να αγοράσει ένα εισιτήριο ταινίας, ένα μπλουζάκι ή ένα σακίδιο πλάτης του Iron Man πρέπει να αισθάνεται ότι συμπεριλαμβάνεται, χωρίς να αποξενώνεται το ευρύ κοινό που αναζητά απλώς μια συναρπαστική εναέρια πυγμαχία και μερικές εντυπωσιακές εκρήξεις.
Ο Τόνι Σταρκ, ο ιδιοφυής μηχανικός-μεγιστάνας πίσω από τη στολή του Iron Man (τον οποίο υποδύεται ο Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ) ξεκίνησε στην πρώτη ταινία του 2008 ως εργολάβος αμυντικών εξοπλισμών. Με κυκλοφορία των «Εκδικητών» το 2012 όμως, ξεκίνησε να χρησιμοποιεί την τεχνολογία που τροφοδοτούσε τη στολή του ως πηγή καθαρής, ανανεώσιμης ενέργειας.
Το 2019, το Captain Marvel έγινε η πρώτη ταινία των Marvel Studios με πρωταγωνίστρια γυναίκα-υπερήρωα, την οποία υποδύεται η Μπρι Λάρσον, μετά από χρόνια ανησυχίας των υψηλόβαθμων στελεχών του στούντιο ότι οι ταινίες υπερηρώων με γυναίκες πρωταγωνίστριες δεν αποδίδουν εμπορικά. Η πολιτική εξέλιξη του MCU είναι ακόμα πιο σαφής στο franchise Black Panther που διαδραματίζεται στο φανταστικό αφρο-φουτουριστικό βασίλειο της Wakanda.
Ωστόσο, ο Leslie Lee III, ένας αριστερός κριτικός και που έχει γράψει εκτενώς για το κινηματογραφικό σύμπαν της Marvel, είχε χαρακτηρίσει τον «Μαύρο Πάνθηρα» ως μια εντυπωσιακά αντιδραστική ταινία. Ο Lee υποστηρίζει ότι μεταφράζοντας τα κόμικς σε ταινίες, η Marvel αμβλύνει την κριτική στην αμερικανική στρατιωτική ισχύ και τις ακρότητες των αμερικανικών μυστικών υπηρεσιών: «Η διατήρηση του status quo με κάθε κόστος: αυτή είναι η πλοκή σε κάθε ταινία σχεδόν της Marvel. Οποιαδήποτε επιθυμία για αλλαγή, εξέγερση, επανάσταση, πρέπει να καταπνιγεί, ό,τι κι αν γίνει. Όποιος παίρνει τα όπλα ενάντια στο status quo είναι αναπόφευκτα ο κακός».
Από τη μεριά της, η Disney έχει δηλώσει ότι σκοπεύει να επαναφέρει τις ισορροπίες στο franchise της Marvel και να μειώσει τον αριθμό των sequels που παράγει μετά από τις διόλου ικανοποιητικές εισπρακτικές επιδόσεις μιας σειράς πρόσφατων ταινιών του MCU, όπως τα Wakanda Forever, Ant-Man and the Wasp: Quantumania και Thor: Love and Thunder.
Με στοιχεία από The Wall Street Journal