ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΝΑΜΦΙΒΟΛΑ ΚΑΤΙ ΡΟΜΑΝΤΙΚΟ όταν επισκέπτεσαι τις αίθουσες που διεξάγεται το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Είναι, βλέπεις, το μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της πρωτεύουσας, έχουν περάσει από αυτό καλεσμένοι όπως ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, ο Κρίστοφερ Λι, ο Κεν Λόουτς, ο Αλεξάντερ Πέιν, ο Μπερτράν Ταβερνιέ, η Ανιέσκα Χόλαντ, ο Ατόμ Εγκογιάν, ο Οτάρ Ιοσελιάνι, η Βαλέρια Γκολίνο και ο Τζον Χίλκοουτ και έχει μεγαλώσει γενιές Αθηναίων σινεφίλ. Με τη συμμετοχή σου είναι σαν να γίνεσαι μέρος μια κινηματογραφικής ιστορίας που γράφεται ακόμα.
Και φέτος το φεστιβάλ έχει βαριά ονόματα της έβδομης τέχνης ως καλεσμένους, φέρνει σε πρώτη προβολή για το αθηναϊκό κοινό εκλεκτές ταινίες της πρόσφατης παραγωγής, ενώ διαθέτει και αφιερώματα σε μεγάλους δημιουργούς. Ξεκινώντας άτυπα με προφεστιβαλικές προβολές όλης της φιλμογραφίας του Εμίρ Κουστουρίτσα, παρουσία του ίδιου, οι οποίες ολοκληρώνονται στις 29 Νοεμβρίου, το Πανόραμα ανοίγει επισήμως στις 30 Νοεμβρίου με τη νέα ταινία του Κεν Λόουτς και θα διαρκέσει ως τις 6 Δεκεμβρίου. Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στους κινηματογράφους Ανδόρα και Έλλη, με την τιμή του εισιτηρίου να ορίζεται στα 6 ευρώ.
Στο πλαίσιο του 36ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει εγχώριες παραγωγές που προβλήθηκαν στη Θεσσαλονίκη, όπως το Tranzit του Καρόλου Ζωναρά, η Εξέλιξη του Περικλή Χούρσογλου, η Μονοκατοικία του Ιωακείμ Μυλωνά, το Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα του Κύρου Παπαβασιλείου και το Αλευρίνο: Το Σπέρμα του Σύμπαντος του Νίκου Αλευρά.
Από το πλούσιο φετινό πρόγραμμα, το οποίο μπορείτε να μελετήσετε στην επίσημη ιστοσελίδα του φεστιβάλ, ξεχωρίσαμε 10 highlights, τα οποία συνιστούμε να μη χάσετε.
Τhe Old Oak: Η προβολή έναρξης του φετινού φεστιβάλ είναι η τελευταία ταινία του Κεν Λόουτς, ένα It’s a wonderful life της βρετανικής εργατικής τάξης, που κοινωνεί τον ανθρωπισμό και κερδίζει το happy end του δύσκολα, ένα happy end προσγειωμένο, συνειδητοποιημένο ως προς μια ευρύτερη εικόνα, στην οποία εντάσσονται οι πρόσφυγες. Προμηθευτείτε χαρτομάντιλα.
Scrapper: Μια πολυμήχανη δωδεκάχρονη που καταφέρνει να ζει μόνη της μετά τον θάνατο της μητέρας της, ξεγελώντας την Πρόνοια, γνωρίζει τον πατέρα της, ένα τέως party animal, και επιχειρεί να συσφίξει τις σχέσεις της μαζί του. Η επόμενη βρετανική ιστορία πατέρα-κόρης, στα βήματα του Aftersun, εστιάζει περισσότερο στη χιουμοριστική πλευρά και, πιθανότατα, θα κερδίσει τους φαν της ταινίας τη Σάρλοτ Γουέλς. Βραβείο World Cinema -Dramatic στο Σάντανς.
Γυναίκες που Περάσατε από Δω: Μια μοναδική ευκαιρία να απολαύσετε στη μεγάλη οθόνη το κύκνειο άσμα του Σταύρου Τσιώλη, μια «ακίνητη» ταινία δρόμου, όπως την αποκαλούσε ο ίδιος, και αντιπροσωπευτικό δείγμα μιας μορφής λαϊκού σινεμά που δεν υποτιμούσε τον θεατή του και εντόπιζε τον σουρεαλισμό και την κωμική… ποίηση της νεοελληνικής πραγματικότητας.
Do Not Expect too Much from the End of the World: Στη νέα φιλμική παλαβομάρα του Ρουμάνου Ράντου Ζούντε ακολουθούμε μια ΤikΤoker εργαζόμενη ως βοηθό σε εταιρεία παραγωγής κατά τη διάρκεια μιας μέρας γεμάτης ευτράπελα. Σαρδόνια σάτιρα, συγχρονισμένη με τους καιρούς μας, αναμένεται να ικανοποιήσει όσους είχαν ενθουσιαστεί με το Ατυχές πήδημα ή παλαβό πορνό.
Ελληνικές Ταινίες: Στο πλαίσιο του 36ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου το αθηναϊκό κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει εγχώριες παραγωγές που προβλήθηκαν στη Θεσσαλονίκη, όπως το Tranzit του Καρόλου Ζωναρά, η Εξέλιξη του Περικλή Χούρσογλου, η Μονοκατοικία του Ιωακείμ Μυλωνά, το Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα του Κύρου Παπαβασιλείου και το Αλευρίνο: Το σπέρμα του σύμπαντος του Νίκου Αλευρά.
Masterclass Πολ Λάβερτι: Ο τακτικός συνεργάτης του Κεν Λόουτς και ένας από τους καλύτερους Ευρωπαίους σεναριογράφους επισκέπτεται τη χώρα μας για να παραδώσει ένα κοινωνικά ενσυνείδητο masterclass, όπου θα αποκαλύψει μερικά από τα μυστικά της τέχνης του και θα μιλήσει για την πολυετή συνεργασία του με τον σπουδαίο Βρετανό δημιουργό.
Στρέλλα: Στο πλαίσιο του αφιερώματος στη διευθύντρια φωτογραφίας Ολυμπία Μυτιληναίου προβάλλεται και η κορυφαία ίσως queer στιγμή του ελληνικού σινεμά, η οποία συνοδεύεται από μια αποκαλυπτική ερμηνεία πρωτοεμφανιζόμενης ηθοποιού, ολίγη δόση από μαγικό ρεαλισμό σε μια χαρακτηριστική ερωτική σκηνή αλλά και μια συγκλονιστική σκηνή αναγνώρισης στην παράδοση της αρχαίας τραγωδίας.
Αφιερώματα σε δημιουργούς: Η επονομαζόμενη «γιαγιά» της nouvelle vague Aνιές Βαρντά, ο θρυλικός Ζορζ Φρανζί και ο πρωτοπόρος του free cinema Λίντσεϊ Άντερσον έρχονται για να εκπληρώσουν (και) τον εκπαιδευτικό χαρακτήρα του φεστιβάλ, δίνοντας τη δυνατότητα σε νεότερους σινεφίλ να ανακαλύψουν μεγάλες στιγμές της έβδομης τέχνης. Αν έπρεπε να διαλέξουμε μία ταινία από κάθε αφιέρωμα, θα καταλήγαμε στα Πρόσωπα και Ιστορίες, Μάτια δίχως πρόσωπο και «Εάν…» αντίστοιχα.
The Time that Remains: Η έκρυθμη κατάσταση στην Παλαιστίνη δίνει έντονο πολιτικό χαρακτήρα τόσο στην παρουσία του Παλαιστίνιου σκηνοθέτη Ελία Σουλεϊμάν όσο και στην προβολή της ταινίας του Ο χρόνος που απομένει, η οποία καταγράφει με μαύρο χιούμορ την πορεία του κράτους του Ισραήλ από τη γέννησή του μέχρι σήμερα μέσα από τα μάτια των μελών μιας οικογένειας Παλαιστινίων.
Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person: Οι αρετές του ντεμπούτου της Αριάν Λουί-Σεζ που έκλεψε την παράσταση πριν από λίγες μέρες στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης δεν εξαντλούνται στον πιασάρικο τίτλο. Φρέσκια πρόταση στον βαμπιρικό μύθο με σαρκαστική διάθεση, χωρίς όμως να μπορείς να την κατηγορήσεις ότι προσεγγίζει με ελαφρότητα τα σοβαρά θέματά της.
36ο Πανόραμα Ελληνικού Κινηματογράφου
30/11-6/12
Στους κινηματογράφους Έλλη & Ανδόρα
Αναλυτικό πρόγραμμα στο panoramafest.gr