50 χρόνια μετά, το «Σέρπικο» είναι ίσως ακόμα πιο επίκαιρο ως καταγγελία της αστυνομικής διαφθοράς

50 χρόνια μετά, το «Σέρπικο» είναι ίσως ακόμα πιο επίκαιρο ως καταγγελία της αστυνομικής διαφθοράς Facebook Twitter
Το θάρρος του πραγματικού Φρανκ Σέρπικο οδήγησε στην σύσταση της Επιτροπής Knapp τον Απρίλιο του 1970 και σε ένα ουσιαστικό ξεκαθάρισμα στην NYPD
0

«ΠΟΛΛΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΤΟΥ τον θεωρούσαν τον πιο επικίνδυνο άνθρωπο που υπάρχει - έναν τίμιο μπάτσο». Αυτό ήταν το σλόγκαν που συνόδευε το «Σέρπικο» όταν έκανε πρεμιέρα πριν από 50 χρόνια και μοιάζει εκπληκτικό, εκ των υστέρων, το ότι η Paramount Pictures το έβαλε στην κορυφή της αφίσας και στο κέντρο της διαφημιστικής καμπάνιας για την ταινία διαφήμισης και ότι παρ’ όλα αυτά το κοινό προσήλθε μαζικά για να την δει. Το σλόγκαν αντικατοπτρίζει με ακρίβεια την κεντρική θέση της ταινίας: ότι η θεσμική διαφθορά είναι τόσο διάχυτη στην αστυνομία της Νέας Υόρκης - και, κατ' επέκταση, στα αστυνομικά τμήματα όλης της χώρας - ώστε ένας αστυνομικός που τον ενδιαφέρει απλώς να κάνει σωστά και υπεύθυνα τη δουλειά του είναι καταδικασμένος να αντιμετωπίσει ανυπέρβλητα (και ενδεχομένως θανατηφόρα) εμπόδια. Μια τέτοια αντίληψη μοιάζει αδύνατη στο σημερινό Χόλιγουντ, το οποίο δεν θα διακινδύνευε ποτέ να αποξενώσει με τέτοιο τρόπο την αστυνομία.

Σίγουρα βοήθησε και το γεγονός ότι ο Αλ Πατσίνο βρισκόταν στο απόγειο της ισχύος του το 1973, τη χρονιά που μεσολάβησε μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου «Νονού» και θα σηματοδοτούσε την αρχή μιας συνεργασίας με τον σκηνοθέτη του «Σέρπικο», Σίντνεϊ Λούμετ, με τον οποίον σύντομα θα συναντιόντουσαν ξανά για το Dog Day Afternoon («Σκυλίσια Μέρα»). Στο ρόλο του Φρανκ Σέρπικο, του πραγματικού αστυνομικού που διακινδυνεύοντας το κεφάλι του, έγινε πληροφοριοδότης που για να αποκαλύψει ένα διεφθαρμένο σύστημα, ο Πατσίνο διοχετεύει λίγη από τη σκληρότητα και την τόλμη του Μάικλ Κορλεόνε, αλλά μοιάζει πολύ πιο ευάλωτος. Η εμφάνιση εκπρόσωπου της αντικουλτούρας που υιοθετεί δεν έχει να κάνει μόνο με την undercover περσόνα του μυστικού μπάτσου, αλλά και με το ποιος πραγματικά είναι.

Tο πραγματικό επίτευγμα της ταινίας είναι το πόσο έντονα διατυπώνει τον αντίκτυπο που έχει η βαθιά θεσμική σήψη σε κάθε αστυνομικό, ακόμη και σε εκείνους που μπορεί να έχουν έρθει στη δουλειά διατηρώντας ένα ίχνος του ιδεαλισμού του Σέρπικο

Καθώς ο Σέρπικο επιχειρεί να γεφυρώσει το χάσμα μεταξύ του τμήματος και της τοπικής κοινότητας την οποία ορκίστηκε να υπηρετεί, η ατημέλητη εμφάνισή του τον φέρνει σε σύγκρουση με τους συντηρητικούς, κοντοκουρεμένους συναδέλφους του. Λίγο αφότου προσγειωθεί στο Γραφείο Εγκληματολογικών Ερευνών (BCI), κάποιος του δίνει έναν φάκελο με 300 δολάρια σε μετρητά και τότε είναι που αρχίζουν τα πραγματικά προβλήματα. Ο Σέρπικο αρνείται να πάρει αυτό που ισοδυναμεί με το μερίδιό του από τα χρήματα προστασίας που κυκλοφορούν μέσα στην υπηρεσία, αν όμως αποκαλύψει την διαφθορά στους ανωτέρους του, πόσο μάλλον στον Τύπο ή σε εξωτερικές υπηρεσίες, αυτό θα τον κάνει αιώνιο παρία. Τελικά αποφασίζει να κάνει το σωστό και αυτό παραλίγο να του κοστίσει τη ζωή.

Το θάρρος του πραγματικού Φρανκ Σέρπικο οδήγησε στην σύσταση της Επιτροπής Knapp τον Απρίλιο του 1970 και σε ένα ουσιαστικό ξεκαθάρισμα στην NYPD, αλλά το πραγματικό επίτευγμα της ταινίας είναι το πόσο έντονα διατυπώνει τον αντίκτυπο που έχει η βαθιά θεσμική σήψη σε κάθε αστυνομικό, ακόμη και σε εκείνους που μπορεί να έχουν έρθει στη δουλειά διατηρώντας ένα ίχνος του ιδεαλισμού του Σέρπικο. Ακόμα και όταν η εχθρότητα εναντίον του δεν είναι φανερή, γίνεται αισθητή κάθε φορά που μπαίνει σε ένα αστυνομικό τμήμα και ο παρ' ολίγον θάνατός του μοιάζει με έμμεση απόπειρα ανθρωποκτονίας, καθώς οι υποτιθέμενοι σύντροφοι του τον εκθέτουν σκόπιμα σε κίνδυνο.

Το Serpico που κυκλοφόρησε στα μέσα μιας συναρπαστικής και περιπετειώδους εποχής της αμερικανικής κινηματογραφικής παραγωγής, κατάφερε, ακόμα περισσότερο κι από τον «Νονό» να παγιώσει τον Πατσίνο ως κινηματογραφικό ίνδαλμα μιας περιόδου όπου το εικονοκλαστικό χάρισμα μπορούσε να κάνει σταρ. Ο ηθοποιός μπορούσε να υποδυθεί πειστικά τον μοναδικό τίμιο τύπο σε ένα δωμάτιο γεμάτο οπλισμένους άνδρες πείθοντας το κοινό να επανεξετάσει την αντίληψή του για το αστυνομικό λειτούργημα και να εκτιμήσει το θάρρος που απαιτείται για να υπερασπιστείς τις πεποιθήσεις σου. Η ταινία, όπως και η ζωή του ήρωά της, παραμένει ένα δημόσιο αγαθό.

Με στοιχεία από The Guardian

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Οθόνες / Τέιλορ Σέρινταν: Ποιος είναι ο νέος Μίδας της τηλεόρασης;

Ο άνθρωπος που βρίσκεται πίσω από την επιτυχία του «Yellowstone» και ενός ολόκληρου τηλεοπτικού σύμπαντος παραμένει ένας καουμπόι που αρνείται ότι οι σειρές του απευθύνονται σε συντηρητικό ακροατήριο.
THE LIFO TEAM
Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Οθόνες / Ο δημιουργός του «Love Actually» χαρίζει στα παιδιά ένα χριστουγεννιάτικο animation

Ο Ρίτσαρντ Κέρτις διασκευάζει για λογαριασμό του Netflix μια τριλογία δικών του βιβλίων, σε ένα σπονδυλωτό, χαριτωμένο και καλόψυχο φιλμ, απευθυνόμενο κυρίως σε θεατές μικρότερης ηλικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ