ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

Ένας Αυστραλός κι ένας Κρητικός μπαίνουν σ΄ ένα μπαρ

Ένας Αυστραλός κι ένας Κρητικός μπαίνουν σ΄ ένα μπαρ Facebook Twitter
Οι Xylouris White. Φωτ.: Μανώλης Μαθιουδάκης
0


ΠΕΡΝΑΝΕ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ, 
αραιώνουν οι συναυλίες που παρευρίσκεται κανείς παρότι κάποτε ήταν με διαφορά όχι μόνο η πιο σημαντική έξοδος αλλά το πιο σημαντικό πράγμα. Ανακαλώντας αυτό το συναίσθημα, δηλώνεις με ενθουσιασμό στα social media «θα πάω» ή «ενδιαφέρομαι» έστω, όταν φτάσει όμως εκείνη η μέρα και η ώρα ή το έχεις λησμονήσει ή είναι sold out η συγκεκριμένη εκδήλωση ή απλά «πού να τρέχουμε τώρα και να στριμωχνόμαστε μεγάλοι άνθρωποι…». Οι περισσότερες συναυλίες πλέον έχουν έναν χαρακτήρα νοσταλγικό, μια αλληλουχία από reunions για τους καλλιτέχνες και το πιστό τους κοινό.

Μαζί τους μπαίνεις στην περιοχή του μεταφυσικού ή του υπερφυσικού με τον τηλεπαθητικό, ενστικτώδη, σπλαχνικό σχεδόν, τρόπο με τον οποίον αλληλεπιδρούν και αυτοσχεδιάζουν, σαν μία οντότητα.

Είναι σπάνιες και πολύτιμες συνεπώς οι περιπτώσεις που μια συναυλία μπορεί να σου χαρίσει κάτι από εκείνη την φοβερή, διεγερτική και ζωογόνο υπέρβαση που βίωνες σε ζωντανές εμφανίσεις που διαμένουν έκτοτε στην περιοχή του μύθου. Κάτι σαν αυτό που περιγράφει ο Καρλ Ούβε Κνάουσγκορντ (γνωστό και μη εξαιρετέο «αρρωστάκι» του λεγόμενου κάποτε ανεξάρτητου ροκ) στο πέμπτο βιβλίο της περιβόητης εξάτομης μυθιστορηματικής αυτοβιογραφίας του «Ο αγών(ας) μου», για τους Sonic Youth εν προκειμένω: «Χανόμουν μέσα στη μουσική, κυριολεκτικά, την έβλεπα σαν δωμάτια και διαδρόμους, πατώματα και τοίχους, χαντάκια και πλαγιές, μικρά δάση ανάμεσα σε πολυκατοικίες και σιδηροδρομικές γραμμές, και δεν έβγαινα από εκεί παρά μόνο όταν τελείωνε το κομμάτι, για να πάρω μια ανάσα πριν ξεκινήσει το επόμενο και χαθώ ξανά».

Ένας Αυστραλός κι ένας Κρητικός μπαίνουν σ΄ ένα μπαρ Facebook Twitter
Είναι σπάνιες και πολύτιμες συνεπώς οι περιπτώσεις που μια συναυλία μπορεί να σου χαρίσει κάτι από εκείνη την φοβερή, διεγερτική και ζωογόνο υπέρβαση που βίωνες σε ζωντανές εμφανίσεις που διαμένουν έκτοτε στην περιοχή του μύθου. Φωτ.: via facebook

Κάπως έτσι ήταν και η εμπειρία της προχθεσινής συναυλίας του εξαίσιου και πολυδύναμου ντουέτου των Xylouris White στην Αθήνα, που δέκα χρόνια μετά την ίδρυσή τους απέδειξαν για άλλη μία φορά τι μυσταγωγία και υπέρβαση μπορεί να προσφέρει και τι σύμπαντα μπορεί να εγκλωβίσει σ’ έναν μικρό συναυλιακό χώρο μια μπάντα που αποτελείται μόνο από ντραμς και λαούτο. Φυσικά, ο Jim White δεν είναι ένας τυχαίος ντράμερ. Όπως πολύ πετυχημένα είχε πει η PJ Harvey, «το απαλό και ακριβές άγγιγμά του είναι σαν μπαλέτο», κάτι που διαπιστώνει κανείς κάθε φορά που τα χέρια του προεκτείνονται με τις μπακέτες και υψώνονται σαν σιλουέτες που λικνίζονται στο σκοτάδι. Ούτε ο Γιώργης Ξυλούρης είναι ένας τυχαίος παραδοσιακός ερμηνευτής, και όχι μόνο επειδή ανήκει σε μια από τις επιφανείς δυναστείες της ελληνικής μουσικής. Το λαούτο στα χέρια του είναι ένα όργανο που νομίζεις ότι μπορεί να παίξει τα πάντα και η φωνή του βουτάει από τα βάθη της θάλασσας στις χιονισμένες βουνοκορφές ακόμα και στο ίδιο τραγούδι.

Μαζί τους μπαίνεις στην περιοχή του μεταφυσικού ή του υπερφυσικού με τον τηλεπαθητικό, ενστικτώδη, σπλαχνικό σχεδόν, τρόπο με τον οποίον αλληλεπιδρούν και αυτοσχεδιάζουν, σαν μία οντότητα. Οι ταμπέλες χάνουν κάθε νόημα και η μουσική – μία και αδιαίρετη, είτε πρόκειται για post-rock είτε για ελευθεριακή τζαζ είτε για ριζίτικα – σε παρασέρνει στα λημέρια της μαγείας. Καλομαθαίνουμε εσχάτως. Μυσταγωγική αναμένεται και η αυριανή (Σάββατο) εμφάνιση της υπερ-εκλεκτικής τριάδας (ντραμς, πιάνο, κοντραμπάσο) των The Necks – επίσης από την Αυστραλία, όπως ο Jim White – στον χώρο του Ωδείου Αθηνών, ένα σχήμα που εδώ και τριάντα χρόνια σχεδόν έχει αναγάγει τον λεπτό αυτοσχεδιασμό σε υψηλή τέχνη.   

  

Daily
0

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ