Γέφυρες χωρίς ποτάμια

Γέφυρες χωρίς ποτάμια Facebook Twitter
Ας είμαστε δίκαιοι, πάντως: τις γέφυρες χωρίς ποτάμια, τις άσχημες, τις σκληρές, τις φθαρμένες και πεζές, στην πόλη μας φαίνεται να τις αγαπάμε πολύ περισσότερο απ' ό,τι π.χ. αγαπιέται στις μέρες μας η πιο όμορφη αστική γέφυρα του κόσμου (#gnomimou), η παρισινή «Pont des Arts».
0

ΕΝΑ ΗΡΕΜΟ ΑΠΟΓΕΥΜΑ, περπατώντας στη λεωφόρο Κηφισίας, σκέφτηκα να τραβήξω μερικές φωτογραφίες από τη «γέφυρα του Κολλεγίου».¹ Κάτω κυλούσε με θόρυβο –τον συνηθίσαμε και δεν τον ακούμε καν– το ποτάμι των τροχοφόρων. Στη σκούρα του κοίτη, χωρισμένη σε δύο αντίρροπα ρεύματα, έπλεαν λευκά και κόκκινα φώτα. Η παλίρροια της πόλης, ολότελα ασυντόνιστη με τα φεγγάρια.

Τα διάφανα στηθαία έδιναν την αίσθηση πως η κίνηση περνούσε κάπως ανάμεσά μας, μαζί μ’ ένα αεράκι αμφίθυμο: μισό φρέσκο - μισό ποτισμένο υδρογονάνθρακες. Δυο έφηβα κορίτσια εκτελούσαν ασκήσεις μπαλέτου καταμεσής της γέφυρας. Προετοιμασία ενός μαθήματος που θα άρχιζε σε λίγο, επανάληψη όσων ήδη είχαν διδαχθεί, απλή έκφραση της στιγμής; Σκέφτηκα πως ήταν από τα πιο ωραία πράγματα που έχω δει να συμβαίνουν πάνω σε μια γέφυρα – αυτό, και τα εφηβάκια που ανεβαίνουν εκεί και φιλιούνται. Αλήθεια όμως, πόσες γέφυρες έχει άραγε η Αθήνα, η πόλη που κατάπιε τα ποτάμια της;

Είναι τόσο περίεργο να ακούς τους ανθρώπους στην πόλη να λένε «πήγαινε απ’ το ποτάμι καλύτερα» ή «μην πας απ’ το ποτάμι, είναι πηγμένο σήμερα» ή «θα ’ρθω απ’ το ποτάμι», και αυτό που εννοούν είναι πως θα οδηγήσουν πάνω στην άσφαλτο μιας χαοτικής λεωφόρου που οδηγεί στη θάλασσα.

«Έχει σίγουρα τρεις», μου λέει ένας φίλος, αστειευόμενος και μιλώντας προφανώς για τις «Τρεις Γέφυρες» στα βορειοδυτικά της πόλης. Τις οποίες, βέβαια, χρειάζεσαι drone για να τις δεις και να τις ξεχωρίσεις. Σε εκείνη την περιοχή το μόνο χαρακτηριστικό που εγώ ξέρω είναι τρεις πανύψηλοι φοίνικες αμέσως μετά το πέρασμα του «ποταμιού».

Γέφυρες χωρίς ποτάμια Facebook Twitter
Σε εκείνη την περιοχή, το μόνο χαρακτηριστικό που εγώ ξέρω είναι τρεις πανύψηλοι φοίνικες αμέσως μετά το πέρασμα του «ποταμιού».

Τους πρωτοείδα όταν οι βόλτες με το ποδήλατο την περίοδο της πανδημίας με πήγαιναν από την Κυψέλη προς το Πάρκο Τρίτση. Τρεις φοίνικες λιγνοί, κομψοί και τελείως παράταιροι, σε ένα σκηνικό με σομόν πολυκατοικίες, έφηβες πικροδάφνες και αναρχία στην αίσθηση, τα υλικά, τα μεγέθη. Σταματούσα για λίγο, τους φωτογράφιζα κι έλεγα στον εαυτό μου ότι ορίζουν μια πύλη προς ένα κομμάτι αττικού εξωτισμού που πια δεν είναι ορατό, αλλά κάποτε υπήρξε. «Η στενόμακρη Αθήνα. Ένα τέταρτο και βγαίνεις στα χωράφια».²

Είναι τόσο περίεργο να ακούς τους ανθρώπους στην πόλη να λένε «πήγαινε απ’ το ποτάμι καλύτερα» ή «μην πας απ’ το ποτάμι, είναι πηγμένο σήμερα» ή «θα 'ρθω απ’ το ποτάμι». Και αυτό που εννοούν είναι πως θα οδηγήσουν πάνω στην άσφαλτο μιας χαοτικής λεωφόρου που οδηγεί στη θάλασσα. Γιατί ο Κηφισός δεν είναι πια παρά ένα ποτάμι μεταμορφωμένο ολόκληρο σε γέφυρα, σαν τους μύθους όπου οι θεοί θύμωναν συχνά με τους θνητούς και για τιμωρία τούς μεταμόρφωναν σε φυτά ή ζώα.

Άλλο τόσο περίεργο είναι να βρίσκεσαι σε γέφυρα πάνω στην κοίτη ενός άλλου κρυμμένου ποταμού που προβάλλει ξαφνικά σαν «απ’ το πουθενά», τσιμεντωμένη, με λίγα λιμνάζοντα νερά εδώ κι εκεί, μερικές εκατοντάδες μέτρα απ’ την ακτή στο Φάληρο. Μια γέφυρα χωρίς ποτάμι, κάθετα σε μια οδό που φέρει παρά ταύτα το όνομά του: «Οδός Ιλισσού».

Αδικημένη και άδικη με τα ποτάμια της η Αθήνα, καταφέρνει για χρόνια να αναπληρώνει μερικώς την έλλειψή τους, δημιουργώντας ένα σιδερένιο: ο Ηλεκτρικός κυλά από βορρά προς νότο και εκβάλλει στη θάλασσα, όπως τα αληθινά ποτάμια. Οι γέφυρές του είναι σημεία συνάντησης, τόποι ρεμβασμού, επιμήκεις επιφάνειες - καμβάδες γκραφιτάδων. Θυμάμαι μια νεανική μου παρέα στα Πετράλωνα, που έδινε ραντεβού στην «Πέτρινη» ή στη «Σιδερένια», ανάλογα με το πού θα κατευθυνόταν μετά: κέντρο ή Φάληρο.

Νοσταλγώ επίσης πολύ τη γοητεία της γέφυρας πάνω απ’ τον σταθμό του Θησείου, τότε που περπατούσαμε πολύ και χανόμασταν γιατί ρεμβάζαμε στην περιοχή, προτού τη σαρώσει η τουριστικοποίηση. Και κρατώ την ασπρόμαυρη κινηματογράφηση αυτής της γέφυρας από τον Αντώνη Κόκκινο στο «Τέλος εποχής» (1994), μια ταινία που έστρεφε το βλέμμα στο πρόσφατο τότε παρελθόν, με τρόπο ιδανικό, ώστε να αποτελεί τώρα πρόσφατο παρελθόν και η ίδια. 

Γέφυρες χωρίς ποτάμια Facebook Twitter
O Κηφισός δεν είναι πια παρά ένα ποτάμι μεταμορφωμένο ολόκληρο σε γέφυρα.

Ναι, λοιπόν, δεν έχουν την αισθαντικότητα των γεφυριών πάνω από ποτάμια οι γέφυρες της πόλης μας. Δεν έχουν τη μαγεία των παράξενων νυχτερινών συναντήσεων πάνω απ’ τα νερά που περιγράφει στις «Λευκές Νύχτες» ο Ντοστογιέφσκι: «Πιο πέρα, ακουμπισμένη στα κάγκελα, στεκόταν μια γυναίκα. Φαινόταν να κοιτάζει πολύ προσεχτικά τα θολά νερά του καναλιού. Φορούσε ένα χαριτωμένο κίτρινο καπελάκι και κομψή μαύρη μπέρτα. Είναι κοπέλα και οπωσδήποτε είναι μελαχρινή, σκέφτηκα. Όπως φαίνεται, δεν άκουσε τα βήματά μου ούτε και κουνήθηκε όταν πέρασα δίπλα της χωρίς ν’ ανασαίνω, ενώ η καρδιά μου χτυπούσε δυνατά».³ 

Και φαίνονται αδύναμες να εμπνεύσουν τη μαγεία μιας εικόνας σαν το πρώτο πλάνο του «Poor Things» του Γιώργου Λάνθιμου, όπου το βαθύ μπλε στο φόρεμα της αυτόχειρος χαϊδεύει την κουπαστή μιας γέφυρας πάνω σ’ ένα ποτάμι.

Ας είμαστε δίκαιοι, πάντως: τις γέφυρες χωρίς ποτάμια, τις άσχημες, τις σκληρές, τις φθαρμένες και πεζές, στην πόλη μας φαίνεται να τις αγαπάμε πολύ περισσότερο από ό,τι π.χ. αγαπιέται στις μέρες μας η πιο όμορφη αστική γέφυρα του κόσμου (#gnomimou), η παρισινή «Pont des Arts». Εκείνη ζει κλειδωμένη σε κιτς λουκέτα ελαφρών και κατ’ όνομα ερώτων, οι «δικές μας» αναπνέουν αισθήματα στο φως και στο σκοτάδι. Οι ιστορίες τους μένουν ξεκλείδωτες, ανοιχτές στο βλέμμα, τις διαφορετικές αναγνώσεις και τις πιο περίεργες εκβάσεις. 

Γέφυρες χωρίς ποτάμια Facebook Twitter
Άλλο τόσο περίεργο είναι να βρίσκεσαι πάνω σε γέφυρα πάνω στην κοίτη ενός άλλου κρυμμένου ποταμού.

¹Η εν λόγω πεζογέφυρα κατασκευάστηκε στη μνήμη του μαθητή Σόλωνα Καρυδάκη, ο οποίος έχασε τη ζωή του σε τροχαίο δυστύχημα στη λεωφόρο Κηφισίας το 2009.
²Γιώργος Σεφέρης, «Έξι νύχτες στην Ακρόπολη», Ερμής, Αθήνα, 1989 (Ε’ ανατύπωση)

³Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, «Λευκές νύχτες και άλλες νουβέλες», μτφρ. Κίρα Σίνου, Σ.Ι. Ζαχαρόπουλος, Αθήνα, 1991

Η Έφη Κασούρα σπούδασε Κοινωνική Ψυχολογία στο EΚΠΑ και στο Paris X-Nanterre. Eίναι διευθύντρια δημιουργικού σε εταιρεία επικοινωνίας.

Guest Editors
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βιωσιμότητα και συλλογικές φαντασιώσεις 

Γεύση / Μπορεί η υψηλή γαστρονομία να είναι πράγματι βιώσιμη;

Βραβευμένα εστιατόρια, που αποτελούν το όνειρο πολλών foodies, καυχιούνται για τις βιώσιμες πρακτικές τους, την ίδια στιγμή που κάποιες «λεπτομέρειες» για τη λειτουργία τους τείνουν να αποσιωπούνται από τη βιομηχανία της εστίασης.
ΒΑΣΙΛΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΔΗΣ
Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

Guest Editors / Υπεράσπιση του ζωγράφου Μιχάλη Μαδένη

«Η συγκεκριμένη απόφαση αντιτίθεται στην καλλιτεχνική ελευθερία και στην ελευθερία της έκφρασης και έτσι, στην ουσία, «κλείνει την πόρτα» σε ένα ιδιαίτερα διαδεδομένο και σημαντικό διεθνώς καλλιτεχνικό κίνημα, μέσα στο οποίο υπάρχοντα αντικείμενα, έργα τέχνης ή εικόνες τους προσλαμβάνουν, χωρίς ιδιαίτερη διαφοροποίηση, ή και κάποιες φορές, χωρίς καμία διαφοροποίηση, ένα άλλο νόημα»
THE LIFO TEAM
Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Guest Editors / Έλον Μασκ: Η πηγή του κακού

Κατάλαβε πως μια δημοκρατική κυριαρχία στις ΗΠΑ θα αναγκαζόταν να συγκρουστεί μαζί του. Έτσι, ο άνθρωπος - «τοτέμ» του σύγχρονου καπιταλισμού έχει για πολιορκητικό κριό το κοινωνικό δίκτυο Χ που λειτουργεί πια ως μεγάφωνο για κάθε ακραίο στοιχείο.
ΑΛΚΗΣ ΚΟΥΠΕΤΩΡΗΣ
«Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

Guest Editors / «Κι όμως»: Ο Δημήτρης Δημητριάδης για τον Χρήστο Γιανναρά

«Η ελληνικότητα μόνο κατ’ όνομα ενδιαφέρει και παθιάζει τον Χρήστο Γιανναρά». Ένα άρθρο–απάντηση του συγγραφέα σε δύο κείμενα που δημοσιεύτηκαν μετά τον θάνατο του Έλληνα διανοητή.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗΣ
Φίκος - Για το εκκλησάκι του Μυταρά

Guest Editors / «Το έφτιαξε όπως το ένιωσε εκείνη τη στιγμή»: Ο Φίκος γράφει για το κλείσιμο του παρεκκλησιού του Μυταρά

Το ιδανικό θα ήταν να έχουμε μια ζωντανή παράδοση στην οποία ο καλλιτέχνης εκφράζει (την κοινωνία του) και εκφράζεται. Δυστυχώς ξεμένουμε με δύο επιλογές: από τη μια ένα καλλιτεχνικό νεκροταφείο και από την άλλη ένα δυσλειτουργικό αλλά ζωντανό έργο.
ΦΙΚΟΣ
Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Respublika / Onassis Stegi / Ο Richie Hawtin παίζει ακόμα για τα παράξενα παιδιά 

Ο DJ και παραγωγός που μπήκε σαν «φύτουλας» στην techno δεν σκοπεύει να την παρατήσει επειδή έγινε mainstream. Προσπαθεί να κάνει το κοινό να χορεύει με τα μάτια ερμητικά κλειστά, όπως θέλει να συμβεί και στο set του στη Μαλακάσα. 
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
ASSISTED SUICIDE

Guest Editors / «Αξίζει να συνεχίσω να παλεύω για τη ζωή μου;»

Τι συμβαίνει στην Ευρώπη όσον αφορά την ευθανασία; Ποιο είναι το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο στην Ελλάδα; Ο δικηγόρος Βασίλειος Χ. Αρβανίτης γράφει για ένα ακανθώδες ζήτημα που επανέρχεται συνεχώς στο προσκήνιο.
ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ Χ. ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ