Live

Τα σχήματα, τα χρώματα, ο ηδονισμός του ανένταχτου Ellsworth Kelly

Τα σχήματα, τα χρώματα και ο ηδονισμός του Ellsworth Kelly Facebook Twitter
Η καριέρα του Kelly σημαδεύτηκε από την καλλιτεχνική του ανεξαρτησία από οποιαδήποτε σχολή ή κίνημα και από την πρωτοποριακή συνεισφορά του στη ζωγραφική και τη γλυπτική του 20ού αιώνα. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

Για να γιορτάσει τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Αμερικανού καλλιτέχνη Ellsworth Kelly, το Fondation Louis Vuitton παρουσιάζει την έκθεση «Ellsworth Kelly. Shapes and Colors, 1949-2015» αποτίνοντας φόρο τιμής σε έναν σημαντικό δημιουργό του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα. Το έργο του παρουσιάζεται για πρώτη φορά στη Γαλλία σε μια εκτεταμένη αναδρομική έκθεση.

Η έκθεση, που πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Μουσείο Glenstone στο Μέριλαντ και με το Ellsworth Kelly Studio, συγκεντρώνει περισσότερα από 100 έργα: πίνακες και γλυπτά καθώς και σχέδια, φωτογραφίες και κολάζ, δάνεια από μεγάλα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές.

Ο Ellsworth Kelly θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους Αμερικανούς ζωγράφους και γλύπτες αφηρημένης τέχνης. Η καριέρα του, η οποία διήρκεσε επτά δεκαετίες, σημαδεύτηκε από την καλλιτεχνική του ανεξαρτησία από οποιαδήποτε σχολή ή κίνημα και από την πρωτοποριακή συνεισφορά του στη ζωγραφική και τη γλυπτική του 20ού αιώνα.

Γεννήθηκε στο Newburgh της Νέας Υόρκης, και όταν ήταν παιδί μετακόμισε με την οικογένειά του στο New Jersey, που τότε είχε 7.500 κατοίκους. Η γιαγιά του τον μύησε στην ορνιθολογία όταν ήταν οκτώ ή εννέα ετών. Εκεί ανέπτυξε το πάθος του για τη φόρμα και το χρώμα. Ο ορνιθολόγος και καλλιτέχνης του 18ου αιώνα John James Audubon άσκησε ιδιαίτερα ισχυρή επιρροή στο έργο του Kelly σε όλη τη διάρκεια της καριέρας του. Αρκετοί διάσημοι πίνακές του, όπως το «Three Panels: Red Yellow Blue, I» (1963), συνδέονται με την παρατήρηση πουλιών και τη μελέτη του για τα τρία χρωματιστά πουλιά που έβλεπε συχνά σε νεαρή ηλικία.

Ο Kelly, που θεωρήθηκε πολύ Αμερικανός για τους Γάλλους και πολύ Γάλλος για τους εξπρεσιονιστές ομότεχνούς του στις ΗΠΑ, παρέμεινε έξω από όλα τα κινήματα. Δεν ασχολείται με την αφήγηση, αλλά με τον χώρο και τη φυσική επίδραση του χρώματος.

Μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και αφού υπηρέτησε στον αμερικανικό στρατό, σπούδασε στη Σχολή του Μουσείου Καλών Τεχνών της Βοστώνης, μελετώντας τις συλλογές του μουσείου, και στη συνέχεια στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts στο Παρίσι. Εκεί βυθίστηκε στους πλούσιους καλλιτεχνικούς πόρους της γαλλικής πρωτεύουσας, καθιέρωσε την αισθητική του, ενώ γνώρισε τους συμπατριώτες του Αμερικανούς John Cage και Merce Cunningham, που πειραματίζονταν στη μουσική και τον χορό, αντίστοιχα, τον Γάλλο σουρεαλιστή καλλιτέχνη Jean Arp και τον γλύπτη Constantin Brâncuși, του οποίου η απλοποίηση των φυσικών μορφών είχε διαρκή επίδραση πάνω του.

Τα σχήματα, τα χρώματα και ο ηδονισμός του Ellsworth Kelly Facebook Twitter
Παρατηρώντας πώς διαχέεται το φως στην επιφάνεια του νερού, ζωγράφισε τον «Σηκουάνα» (1950), φτιαγμένο από ασπρόμαυρα ορθογώνια διατεταγμένα τυχαία.

Η εμπειρία της επίσκεψης σε στούντιο καλλιτεχνών όπως ο Alberto Magnelli, ο Francis Picabia, ο Alberto Giacometti και ο Georges Vantongerloo ήταν μεταμορφωτική για το έργο του. Ενώ βρισκόταν στο Παρίσι, ο Kelly συνέχισε να ζωγραφίζει φιγούρες, αλλά μέχρι τον Μάιο του 1949 είχε κάνει τους πρώτους του αφηρημένους πίνακες. Παρατηρώντας πώς διαχέεται το φως στην επιφάνεια του νερού, ζωγράφισε τον «Σηκουάνα» (1950), φτιαγμένο από ασπρόμαυρα ορθογώνια διατεταγμένα τυχαία.

Η ανακάλυψη του όψιμου έργου του Μονέ του εμφύσησε μια νέα ελευθερία ζωγραφικής έκφρασης: άρχισε να εργάζεται σε εξαιρετικά μεγάλα σχήματα και εξερεύνησε τις έννοιες της σειράς και των μονοχρωματικών έργων ζωγραφικής. Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, η ζωγραφική του τόνισε το σχήμα και τις επίπεδες επιφάνειες. Το έργο του αυτής της περιόδου αποτελεί μια χρήσιμη γέφυρα από την πρωτοποριακή αμερικανική γεωμετρική αφαίρεση της δεκαετίας του 1930 και των αρχών της δεκαετίας του 1940 στον μινιμαλισμό και την αναγωγική τέχνη των μέσων της δεκαετίας του 1960 και του 1970.

Μετά από έξι χρόνια στο εξωτερικό, είχε πουλήσει μόνο έναν πίνακα. Το 1953 εκδιώχθηκε από το στούντιό του και επέστρεψε στην Αμερική. Στη Νέα Υόρκη βρήκε τον κόσμο της τέχνης «πολύ σκληρό» με κυρίαρχες στυλιστικές τάσεις, ωστόσο έκανε την πρώτη του έκθεση στην γκαλερί της Betty Parsons. Η τέχνη του θεωρούνταν πιο ευρωπαϊκή και λιγότερο δημοφιλής στη Νέα Υόρκη εκείνη την εποχή. Στην έκθεση στο Whitney Museum of American Art, στην οποία συμμετείχε, τα έργα του θεωρήθηκαν ριζικά διαφορετικά από τα έργα των άλλων είκοσι εννέα καλλιτεχνών, τα πολλαπλά πάνελ που χρησιμοποιούσε δεν ενθουσίαζαν τους κριτικούς.

Κατά τη δεκαετία του 1960 άρχισε να δουλεύει με καμβάδες με ακανόνιστη γωνία. Το «Yellow Piece» (1966), ο πρώτος διαμορφωμένος καμβάς του καλλιτέχνη, αντιπροσωπεύει την κομβική ρήξη του Kelly με το ορθογώνιο σχήμα και τον επαναπροσδιορισμό της σχέσης φιγούρας/εδάφους στη ζωγραφική. 

Τα σχήματα, τα χρώματα και ο ηδονισμός του Ellsworth Kelly Facebook Twitter
Το «Yellow Piece» (1966), ο πρώτος διαμορφωμένος καμβάς του καλλιτέχνη, αντιπροσωπεύει την κομβική ρήξη του Kelly με το ορθογώνιο σχήμα και τον επαναπροσδιορισμό της σχέσης φιγούρας/εδάφους στη ζωγραφική.

Στη δεκαετία του 1970 πρόσθεσε καμπύλα σχήματα, ενώ αργότερα άρχισε να εμφανίζει τρίγωνα στο έργο του, ένα σχήμα που επαναλαμβάνεται σε όλη την καριέρα του. Το 1970 έφυγε από τη Νέα Υόρκη για το Spencertown και άρχισε να δουλεύει σε πελώριους χώρους. Εκεί, ο καλλιτέχνης –που αγαπούσε την επίλυση προβλημάτων της παραγωγής τέχνης– βρήκε μια εταιρεία που μπορούσε να παραγάγει ένα ύφασμα σε αρκετά μεγάλο μέγεθος και στο ακριβές χρώμα των έργων του.

Ο Kelly άντλησε έμπνευση από τη φύση και τον κόσμο γύρω του για να δημιουργήσει ένα μοναδικό στυλ που αναζωογόνησε την αφαίρεση τον 20ό και τον 21ο αιώνα. Δέκα χρόνια μετά τον θάνατό του, τα έργα του εξακολουθούν να προκαλούν την ίδια γοητεία, πολύ πέρα από τα συνηθισμένα όρια της ζωγραφικής.

Στο Fondation Louis Vuitton βρίσκεται και το τελευταίο μεγάλο του έργο, («Spectrum VIII»), μια παραγγελία του ιδρύματος, και ο επισκέπτης το βλέπει σε διάλογο με τα στοιχεία της αρχιτεκτονικής του Frank Gehry, να εκτείνεται από την αυλαία της σκηνής, με εκθαμβωτικές κάθετες γραμμές χρωμάτων ουράνιου τόξου, έως τους τοίχους της αίθουσας συναυλιών, οι οποίοι ζωντανεύουν με μια σειρά από κόκκινες, κίτρινες, μπλε, πράσινες και βιολετί μονοχρωμίες.

Η έκθεση «Ellsworth Kelly. Shapes and Colors, 1949-2015» ανιχνεύει τη διαρκή εξερεύνηση του καλλιτέχνη σε ζητήματα που αφορούν τη σχέση μεταξύ σχήματος, χρώματος, γραμμής και χώρου μέσα από έργα-κλειδιά από κομβικές περιόδους της καριέρας του.

Τα σχήματα, τα χρώματα και ο ηδονισμός του Ellsworth Kelly Facebook Twitter
Στο Fondation Louis Vuitton βρίσκεται και το τελευταίο μεγάλο του έργο («Spectrum VIII»), μια παραγγελία του ιδρύματος, και ο επισκέπτης το βλέπει σε διάλογο με τα στοιχεία της αρχιτεκτονικής του Frank Gehry, να εκτείνεται από την αυλαία της σκηνής έως τους τοίχους της αίθουσας συναυλιών.

Η γκάμα των έργων, που παρουσιάζονται σε δύο ορόφους του κτιρίου και σε έκταση σχεδόν 1.500 τετραγωνικών μέτρων, προτρέπει τον θεατή να παραβλέψει την απατηλή απλότητα του καλλιτεχνικού λεξιλογίου του Ellsworth Kelly και να εκτιμήσει ένα σύνολο έργων που χαρακτηρίζεται από εκπληκτική ζωντάνια και πλούτο. Συχνά μονόχρωμα και φαινομενικά άκαμπτα στη σύνθεσή τους, αυτά τα έργα δεν προκύπτουν από ένα σύστημα ή από την τήρηση συγκεκριμένων κανόνων. Είναι το αποτέλεσμα μιας οπτικής αναζήτησης στην οποία τα σχήματα και τα χρώματα συμβαδίζουν με τον ηδονισμό.

Ο Kelly, που θεωρήθηκε πολύ Αμερικανός για τους Γάλλους και πολύ Γάλλος για τους εξπρεσιονιστές ομότεχνούς του στις ΗΠΑ, παρέμεινε έξω από όλα τα κινήματα. Δεν ασχολείται με την αφήγηση, αλλά με τον χώρο και τη φυσική επίδραση του χρώματος. Αναπτύσσει μια οικονομία της φόρμας που είναι αναγωγική αλλά κατά κάποιον τρόπο παιχνιδιάρικη και συχνά αρκετά όμορφη. Δουλεύει γύρω από τη λεπτή γραμμή όπου συναντιούνται η ζωγραφική και η γλυπτική.

Τα έργα που εκτίθενται καλύπτουν το ευρύ φάσμα των μέσων που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης: από ζωγραφική μέχρι γλυπτική έως έργα σε χαρτί – κολάζ και φωτογραφία. Εμφανίζεται σε περίοπτη θέση μια επιλογή από σχέδια φυτών που παρήχθησαν κατά τη διάρκεια της καριέρας του καλλιτέχνη, καθώς και μια συλλογή σπάνια εκτιθέμενων φωτογραφιών. Η έκθεση εξυμνεί τον χειρισμό του συναισθήματος από τον καλλιτέχνη και αναδεικνύει τη σημασία της πρακτικής του.

Τα σχήματα, τα χρώματα και ο ηδονισμός του Ellsworth Kelly Facebook Twitter
Αρκετοί διάσημοι πίνακές του, όπως το «Three Panels: Red Yellow Blue, I» (1963), συνδέονται με την παρατήρηση πουλιών και τη μελέτη του για τα τρία χρωματιστά πουλιά που έβλεπε συχνά σε νεαρή ηλικία.
Εικαστικά
0

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αφρική ανάμεσά μας*

Εικαστικά / «Χρησιμοποιούμε τα αντικείμενα για να ακουστούν ιστορίες ανθρώπων»

Στο Μουσείο Μπενάκη, η έκθεση «Η Αφρική ανάμεσά μας» αποτελεί έναν ζωντανό διάλογο ανάμεσα σε αντικείμενα, φωνές και μνήμες της ελληνο-αφρικανικής κοινότητας στην Ελλάδα, φωτίζοντας ταυτότητες, κληρονομιές και διασταυρώσεις πολιτισμών.
M. HULOT
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Εικαστικά / Ο υφασμάτινος κόσμος προσευχών της Ελένης Κρίκκη

Στο εικαστικό της έργο τα τόπια γίνονται τοπία, οι κλωστές υφαίνουν τη μνήμη και η γεωγραφία ανάγεται σε κάτι βαθιά προσωπικό που αφορά τη συναισθηματική σχέση και οικειότητα της καλλιτέχνιδας με τον κόσμο του υφάσματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ