Χιτ που σκαρφαλώνουν στα τσαρτ από το πουθενά

Χιτ από το πουθενά Facebook Twitter
Kαι ο Artemas και ο Tommy Richman είναι 24 χρονών.
0


ΠΡΟΣΦΑΤΑ, ΔΥΟ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ
ξεπρόβαλαν από το πουθενά σε Αμερική και Αγγλία, που δίνoυν μια μικρή ελπίδα ότι τα τσαρτ θα συνεχίσουν να εκπλήσσουν, δεν είναι μονοπώλιο μιας χούφτας καλλιτεχνών, κι ας κυκλοφόρησαν το τελευταίο διάστημα καινούργιο υλικό τα πιο εμπορικά ονόματα της ποπ και του ραπ. Αυτό δείχνει πρωτίστως ότι ο κόσμος έχει ανάγκη από νέους ήχους και νέο αίμα.

Ο λόγος αρχικά για τον Tommy Richman και το «Million Dollar Baby». Το κομμάτι βρέθηκε από την πρώτη εβδομάδα της κυκλοφορίας του στη δεύτερη θέση του Billboard Hot 100 σε μια εβδομάδα που είχε από όλα: νέα άλμπουμ από την Taylor Swift και την Ariana Grande, μια κάντρι Beyoncé και ένα από τα πιο πολυσυζητημένα beefs της τελευταίας δεκαετίας μεταξύ δύο από τους σημαντικότερους ράπερ του πλανήτη. Μοιάζει με κατόρθωμα, και είναι, αν αναλογιστεί κανείς ότι προέρχεται από έναν παντελώς άγνωστο, πρωτοεμφανιζόμενο καλλιτέχνη. Επιπλέον, συμβαίνει σε μια εποχή που φημολογείται ότι οι μεγάλες δισκογραφικές εταιρείες δεν ποντάρουν τόσο σε νέους μουσικούς όπως παλιότερα.

Kαι ο Artemas και ο Tommy είναι ό,τι πιο φρέσκο μπορεί να πετύχει κανείς στην ποπ αυτήν τη στιγμή, κι έχουν μια ιδιαίτερη, αντισυμβατική αισθητική, και μάλιστα σε ένα είδος όπου κυριαρχούν οι γυναίκες.

Ο Richman, όμως, τα κατάφερε με έναν φαινομενικά απλό τρόπο που σίγουρα δεν περίμενε κανείς ότι θα λειτουργούσε τόσο εύκολα. Ανέβασε πρώτα ένα μικρό teaser του τραγουδιού στο TikTok, και αμέσως έγινε viral. Μάλιστα, είχε τόσο μεγάλη επιτυχία που ανέβηκε αυτόματα στα τσαρτ. Κάτι τέτοιο είχε να συμβεί από πέρσι με τον Oliver Anthony και το «Rich Men North of Richmond». Ανακάλυψη του Brent Faiyaz, ο Richman αποφάσισε να παρατήσει το πανεπιστήμιο και να αφοσιωθεί στη μουσική όταν ένα από τα πρώτα του κομμάτια πήρε καλές κριτικές. Παιδί CODA από την πλευρά της μητέρας του και με πατέρα ντράμερ, ξεκίνησε μαθήματα φωνητικής από μικρή ηλικία.

Million Dollar Baby

Αρκετοί ήδη έχουν ανακηρύξει το «Million Dollar Baby» το τραγούδι του καλοκαιριού, και δεν έχουν και πολύ άδικο, δεν είναι τυχαία η επιτυχία του. Ρυθμικό και lo-fi ταυτόχρονα, με R&Β στοιχεία, δεν μοιάζει με όσα βρίσκονται στα τσαρτ. Φανερώνει μια ευρεία γκάμα επιρροών του δημιουργού του, από τους Mötley Crüe και τους Kiss μέχρι τον Lil Wayne και τον 50 Cent. Το σημαντικότερο, είναι τέρμα κολλητικό.

Υπερκολλητικό και φοβερό, όμως, είναι και το «I like the way you kiss me» του Βρετανοκύπριου Artemas. Άλλη μια περιπτωσάρα: εμφανίστηκε ουρανοκατέβατος στα τέλη Μαρτίου με μια ανεξάρτητη κυκλοφορία που ανέβηκε στην τρίτη θέση των βρετανικών τσαρτ αρχικά και μετά κατέκτησε σχεδόν όλα τα τσαρτ του κόσμου. Στην Αμερική βρέθηκε στη θέση 12.

Στο «I like the way you kiss me» τα έντονα κουίρ R&B φωνητικά του δημιουργού του –δεν καταλαβαίνεις αν τραγουδάει κορίτσι ή αγόρι– πατάνε σε έναν synth wave ρυθμό για να δημιουργήσουν μια εκρηκτική ρετροφουριστική μείξη από τα ’80s και τα ’90s, αλλά δεν μπορεί κανείς να προσδιορίσει ακριβώς πού θέλει να ανήκει. Έγινε τόσο μεγάλη επιτυχία, που κάποιος έφτιαξε και πόσταρε στο YouTube ένα βίντεο που το παίζει στο repeat για μία ώρα και το ακούς μια χαρά, χωρίς να κουράζει! Από την άλλη, το επίσημο βίντεο του κοπιάρει απροκάλυπτα την εναρκτήρια σκηνή του Climax του Γκάσπαρ Νόε. Ο Artemas, που το επίθετό του είναι Diamandis, άρχισε να γράφει μουσική όταν είδε ένα ντοκιμαντέρ για τους Nirvana στα 16 του. Στα 17 του κυκλοφόρησε το πρώτο του κομμάτι, ένα «απαίσιο ροκ τραγούδι», που όμως παίχτηκε στο τοπικό ραδιόφωνο του χωριού του κάπου στο Οxfordshire.

I like the way you kiss me

Fun fact: Kαι ο Artemas και ο Tommy Richman είναι 24 χρονών. Και οι δυο αυτοί καλλιτέχνες είναι ό,τι πιο φρέσκο μπορεί να πετύχει κανείς στην ποπ αυτήν τη στιγμή, κι έχουν μια ιδιαίτερη, αντισυμβατική αισθητική, και μάλιστα σε ένα είδος όπου κυριαρχούν οι γυναίκες. Μένει να δούμε αν θα υπάρξει συνέχεια.

Τεράστια χιτ από το πουθενά που τα ακούς μέχρι σήμερα:

Gotye - Somebody That I Used to Know (2011)

Ήταν ιδιοφυής κίνηση από τη μεριά του άσημου 30χρονου τότε Gotye να χρησιμοποιήσει ένα sample από το «Seville», ένα instrumental κομμάτι που κυκλοφόρησε ο Luiz Bonfá το 1967. Το εμπλούτισε, βέβαια, με περισσότερα beats και ένα ξυλόφωνο που παίζει στο background μια πασίγνωστη παιδική μελωδία. Το κομμάτι σάρωσε σε ολόκληρο τον πλανήτη. Όχι κι άσχημα, αν αναλογιστεί κανείς ότι το έγραψε στο σπίτι των γονιών του στην Αυστραλία. Στα φωνητικά ακούγεται η Νεοζηλανδή Kimbra.

Portugal. Τhe Man – Feel it Still (2017)

Ένα τραγούδι που ακούς συνέχεια στο ραδιόφωνο μέχρι και σήμερα και νομίζεις ότι γνωρίζεις τον δημιουργό του (στη δική μου περίπτωση, ο Pharrell Williams). Στην πραγματικότητα, δεν το λέει κάποιος γνωστός μουσικός αλλά μια αμερικανική ροκ μπάντα με ένα κάπως γελοίο όνομα, Portugal. The Μan. «Κλέβουν» ελαφρά τη μελωδία από το θρυλικό «Please Mr. Postman» των Marvelettes από το 1961 και πετυχαίνουν διάνα – αν και τους πήρε 8 μήνες να χτυπήσουν τα τσαρτ. One hit wonder που κέρδισε και Γκραμι, και θα μας ταλαιπωρεί για καιρό.

Tones and I - Dance Monkey (2019)

Ένα από τα πιο ενοχλητικά κομμάτια που γράφτηκαν ποτέ, ίσως γι’ αυτόν τον λόγο έγινε τόσο τρελή επιτυχία. Έφτασε στην κορυφή σε 30 χώρες όταν κυκλοφόρησε, σπάζοντας διάφορα ρεκόρ. Ελπίζω η συμπαθής Αυστραλή Toni Watson να έγινε τόσο ζάπλουτη που να μην χρειαστεί να ξανακυκλοφορήσει τίποτα ποτέ πια – φαίνεται, νομίζω, πόσο μου αρέσει το συγκεκριμένο κομμάτι. Δυστυχώς, θα μας ταλαιπωρεί και αυτό για καιρό. «Τραγουδάει αγόρι ή κορίτσι», «Πόσα λεφτά έβγαλε;», «Είναι η αληθινή της φωνή;», είναι μερικές από τις ερωτήσεις που πετυχαίνει κανείς στο διαδίκτυο.

Steve Lacy - Bad Habit (2022)

Αυτό κι αν ήταν ένα αξιοπερίεργο Νο1 στο Billboard Hot 100. Τo «Bad Habit» είναι αμφίρροπο όχι μόνο σεξουαλικά αλλά και ηχητικά. Σίγουρα δεν ακούγεται σαν ένα συνηθισμένο pop hit. Μελαγχολικό και απροσδιόριστο, δεν μπορείς να διακρίνεις αν είναι ξεκάθαρη σόουλ και δεν το λες και ακριβώς ποπ. Η Wikipedia το χαρακτηρίζει lo-fi rock και προσωπικά μάλλον αυτό θα διάλεγα. Προκάλεσε πανικό στο TikTok και έκανε σούπερ σταρ τον αρκετά χαμηλών τόνων Steve Lacy.

Oliver Anthony - Rich Men North of Richmond (2023)

Αμέτρητες συζητήσεις προκάλεσε τούτο εδώ για το αν είναι alt-right ύμνος όταν πήγε κατευθείαν στο Νο1 κυριολεκτικά από το πουθενά και έκανε τον άνθρωπο που το έγραψε και το τραγουδάει, τον Oliver Anthony, τον πρώτο καλλιτέχνη που ανεβαίνει στην κορυφή χωρίς καμία προηγούμενη κυκλοφορία –σε οποιαδήποτε μορφή–, τον πρώτο που βρέθηκε ταυτόχρονα στο Νο1 στο Hot 100 και στο Hot Country Songs την πρώτη εβδομάδα κυκλοφορίας του και (μόλις) τον τρίτο που έχει Νο1 επιτυχία χωρίς να έχει υπογράψει σε δισκογραφική. Τελικά, δεν ίσχυε κάτι τέτοιο, αλλά, λόγω αυτής της συνθήκης, έγινε viral hit. Παντελώς αδιάφορο και προσπελάσιμο, αν έβγαινε στην Αμερική σε μια άλλη χρονική στιγμή, όχι τόσο πολιτικά φορτισμένη, ίσως να μην απασχολούσε κανέναν.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Pulp Fiction / Ένα στα γρήγορα με την Taylor Swift

Τη στιγμή που οι δύο υποψήφιοι Πρόεδροι, ο Μπάιντεν χιουμοριστικά και ο Τραμπ απειλητικά, επικαλούνται την προτίμησή της για να επηρεαστούν οι ψηφοφόροι των προεδρικών εκλογών, η Τέιλορ Σουίφτ ξεφουρνίζει ένα ακόμα μουσικό ημερολόγιο με επικάλυψη μελαγχολικής εκδίκησης έναντι των πρώην της και την ίδια synthpop μονοτονία που επιμένει να σπάει ρεκόρ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ