Ο Jacob Collier βλέπει ομορφιά στους ανθρώπους

Ο Jacob Collier βλέπει την ομορφιά στα πάντα Facebook Twitter
O 29χρονος πλέον Jacob μεγάλωσε σε ένα σπίτι όπου τραγουδούσαν Μπαχ συνέχεια.
0

Ο JACOB COLLIER ακούγεται αρκετά αγχωμένος από την άλλη πλευρά της γραμμής. Μιλάει γρήγορα και νευρικά, σαν να έχει χίλια δυο πράγματα στο μυαλό του. Παρ' όλα αυτά είναι αρκετά φιλικός και πρόσχαρος και προσπαθεί να απαντήσει όσο πιο ξεκάθαρα μπορεί στα 10 λεπτά της συνομιλίας μας. Η πρώτη του εμφάνιση στην Αθήνα θα πραγματοποιηθεί στις 13 Ιουλίου στο Θέατρο του Λυκαβηττού.

Είναι χαρούμενος που θα παίξει εδώ, αλλά δεν θα είναι η πρώτη του φορά στη χώρα μας. Έχει επισκεφτεί τη Σκόπελο για διακοπές. Με κινεζική καταγωγή και γεννημένος στο Βόρειο Λονδίνο σε μια μουσική οικογένεια με αξιώσεις –η μητέρα του, Suzie Collier, είναι βιολίστρια, διευθύντρια ορχήστρας και ακαδημαϊκός στη Royal Academy of Arts στη Βρετανία και ο παππούς του, Derek Collier, επίσης διάσημος βιολιστής–, ο 29χρονος πλέον Jacob μεγάλωσε σε ένα σπίτι στο οποίο τραγουδούσαν Μπαχ συνέχεια.

Η μουσική, επομένως, τον συνοδεύει από όταν ήταν μωρό. Ξεκίνησε να μαθαίνει να παίζει μουσικά όργανα μόνος του και έγινε αρχικά γνωστός στο διαδίκτυο όταν ανέβασε στο YouTube βίντεο στα οποία έπαιζε διάφορα όργανα. Όταν ανέβασε μια instrumental διασκευή του «Don't You Worry 'bout a Thing» του Stevie Wonder, η φήμη του εκτοξεύτηκε και κάπως έτσι τράβηξε την προσοχή του διάσημου παραγωγού Quincy Jones. Αναρωτιέμαι εύλογα αν έχει κάποιο αγαπημένο όργανο και ποιο είναι αυτό.

«Δεν ανησυχώ ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα αντικαταστήσει τους καλλιτέχνες στην ουσία, επειδή είναι κυρίως η οπτική ενός καλλιτέχνη που κάνει τη διαφορά».

«Είναι μια πάρα πολύ καλή ερώτηση. Είναι δύσκολο να πω ένα όργανο συγκεκριμένα. Ξέρεις, υπάρχουν μερικά συναισθήματα που μπορείς να πάρεις μόνο όταν, π.χ. παίζεις ντραμς και άλλα όταν παίζεις μπάσο, κιθάρα ή πιάνο», λέει. «Πιστεύω όμως ότι το πιο σημαντικό όργανο για μένα και πιθανότατα για όλο τον κόσμο είναι η ανθρώπινη φωνή. Και αυτό επειδή ο καθένας έχει φώνη και ο καθένας είναι διαφορετικός από τον άλλο. Έτσι η διαδικασία του να βάζεις τους ανθρώπους να χρησιμοποιούν τη φωνή τους την ίδια στιγμή και να τις ενώνεις μεταξύ τους βγάζει ένα πάρα πολύ δυνατό συναίσθημα για μένα».

Ο Jacob Collier βλέπει την ομορφιά στα πάντα Facebook Twitter
Πιστεύω ότι κανείς στον κόσμο δεν είναι ανώτερος από κανέναν άλλον. Γενικά, αγαπώ τους ανθρώπους γι’ αυτό που είναι και όχι επειδή τους έχουν τοποθετήσει σε κάποιο βάθρο.

Η αλήθεια είναι ότι οι συναυλίες του τα τελευταία χρόνια φημίζονται για την άμεση διαδρασή του με το κοινό και κάτι τέτοιο θα επιχειρήσει και στην εμφάνισή του στην Αθήνα. Στο τελευταίο του πρότζεκτ ένωσε 100.000 φωνές μαζί και τις μετέτρεψε σε μια φανταστική χορωδία που όμως τελούσε και χρέη ορχήστρας. Έχει «μανία» με την ανθρώπινη φωνή και φαίνεται στα λίγα λεπτά που μιλάμε. Πώς κατάφερε να ενώσει τόσες πολλές φωνές και πού τις βρήκε; Ακούγεται σαν ένα θεοπάλαβο εγχείρημα, μια σειρά από άλμπουμ με επίκεντρο τη φωνή.

Το πρότζεκτ λέγεται «Djesse» και έχουν κυκλοφορήσει τέσσερα volumes μέχρι στιγμής. «Μου αρέσει πολύ τελευταία να φτιάχνω μουσική μέσα από το κοινό και να διευθύνω τον κόσμο σε διαφορετικές αρμονίες και να τον κάνω να συμμετέχει στη συναυλία. Πραγματικά πιστεύω ότι η μουσική είναι για όλους και ότι είναι φτιαγμένη για τους πάντες. Έτσι, ένα από τα αγαπημένα μου στοιχεία όταν παίζω ζωντανά είναι η ευκαίρια που έχω να συνεργαστώ και να αγγίξω όλους αυτούς τους ανθρώπους και να τους κάνω μέρος της μπάντας.

Καθ' όλη τη διάρκεια του 2022 και του 2023, έδωσα πάνω από 100 συναυλίες σε όλο τον πλανήτη και ηχογράφησα τον ήχο του κοινού σε κάθε συναυλία. Αν προσθέσεις όλους αυτούς τους ανθρώπους, είναι πάνω από 150.000. Έτσι ο ήχος της φωνής τους έγινε μέρος του δίσκου που κυκλοφόρησε πριν από λίγους μήνες. Το συναίσθημα που σου προκαλούν όλοι αυτοί οι ανθρώποι από όλη την υφήλιο που τραγουδάνε μαζί είναι πανέμορφο».

— Ποια είναι η άποψή σου για την τεχνητή νοημοσύνη; Είσαι αισιόδοξος ή απαισιόδοξος σχετικά;
Ένα πράγμα είναι βέβαιο, ότι είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα περίοδος για να κάνει κανείς μουσική και τέχνη στον κόσμο. Προσωπικά μου φαίνεται συναρπαστική η ιδέα της τεχνητής νοημοσύνης. Πιστεύω ότι υπάρχουν τόσο πολλοί τρόποι που δεν υπήρχαν πριν με τους οποίους μπορούν να προκύψουν νέες ιδέες χρησιμοποιώντας AI. Είναι σαν ένα τεράστιο μυαλό και μου φαίνεται τρομερά ενδιαφέρον. Η τεχνητή νοημοσύνη, όμως, δεν αναπτύσσει απαραίτητα μια άποψη από μόνη της. Και αυτό που έχει σημασία στη μουσική και στον κόσμο γενικότερα είναι να παρουσιάζει κανείς τη δική του αντίληψη. Επομένως, δεν ανησυχώ ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα αντικαταστήσει τους καλλιτέχνες στην ουσία, επειδή είναι κυρίως η οπτική ενός καλλιτέχνη που κάνει τη διαφορά.

Jacob Collier - Witness Me (with Tori Kelly) 

— Τι σε εμπνέει γενικότερα;
Νομίζω ότι μπορείς να βρεις έμπνευση στα πάντα, είτε είναι κάτι πολύ μικρό είτε πολύ μεγάλο. Ξέρεις, όταν μεγάλωνα, με ενθάρρυνε πολύ η μητέρα μου, που είναι μια καταπληκτική μουσικός, να αφουγκράζομαι τον κόσμο, να τον ακούω και να τον παρατηρώ προσεκτικά. Και όταν αρχίζεις να προσέχεις τον κόσμο, βρίσκεις πολλή αγάπη παντού. Και όταν κάθομαι να παίξω ένα όργανο ή να γράψω μουσική ή στέκομαι στη σκηνή όπως θα κάνω στην Αθήνα, όπως θα κάνω σύντομα, σκέφτομαι ότι η διαδικασία είναι να γιορτάζεις τη ζωή όπως την αντιλαμβάνεσαι. Και έτσι αγαπώ το να κοιτάζω τον κόσμο και να το μεταφράζω αυτό σε μουσική. Επιπλέον μεγάλωσα με τόσα διαφορετικά είδη μουσικής από όλο τον κόσμο, οπότε υποθέτω ότι εμπνέομαι και από αυτά.

— Πώς είναι να συναναστρέφεσαι τόσο διάσημους ανθρώπους από μικρή ηλικία;
Είναι αστείο, αν το καλοσκεφτείς. Έχω γνωρίσει τόσους από τους ήρωές μου τόσο σύντομα και συνεργάστηκα μαζί τους, που είναι καταπληκτικό (σ.σ. έχει συνεργαστεί με τους πάντες, από την Olivia Rodrigo, τη SZA και τον Ty Dolla Sign μέχρι θρύλους όπως ο Herbie Hancock). Πραγματικά, όμως, πιστεύω ότι κανείς στον κόσμο δεν είναι ανώτερος από κανέναν άλλον. Γενικά, αγαπώ τους ανθρώπους γι’ αυτό που είναι και όχι επειδή τους έχουν τοποθετήσει σε κάποιο βάθρο. Δεν αντιμετωπίζω καθόλου τους ανθρώπους ως διάσημους ή μη διάσημους. Σκέφτομαι απλώς ότι οι άνθρωποι είναι άνθρωποι. Και είτε είναι πολύ ενδιαφέροντες και βλέπουν τον κόσμο με ενδιαφέροντες τρόπους ή με λιγότερο ενδιαφέροντες.

Επίσης, δεν θεωρώ τον εαυτό μου ιδιαίτερα διάσημο, παρόλο που ξέρω ότι υπάρχουν άτομα σε διάφορες γωνιές του κόσμου που θαυμάζουν αυτό που κάνω. Βλέπω τον εαυτό μου ως άνθρωπο, πάνω απ' όλα. Και νομίζω ότι η δουλειά του καθενός, ανεξάρτητα από το ποιος είναι, είτε είναι γνωστός είτε λιγότερο γνωστός, είναι να είναι πρώτα άνθρωπος και να δίνει την καλύτερη δυνατή ενέργεια, τη μεγαλύτερη δυνατή προσοχή σε αυτό που έχει μπροστά του.

Ο Jacob Collier βλέπει την ομορφιά στα πάντα Facebook Twitter
Nομίζω ότι, αν μη τι άλλο, θα ήθελα απλώς να κάνω τους ανθρώπους να ακούσουν ο ένας τον άλλον.

— Τι θα άλλαζες στον κόσμο σήμερα, αν είχες τη δυνατότητα;
Τι θα άλλαζα; Υπάρχουν πολλές, πολλές δυνάμεις που προκαλούν σύγχυση σε αυτόν τον πλανήτη αυτήν τη στιγμή. Είμαι σίγουρος ότι όλοι όσοι ακούν ή διαβάζουν θα συμφωνήσουν. Και νομίζω ότι, αν μη τι άλλο, θα ήθελα απλώς να κάνω τους ανθρώπους να ακούσουν ο ένας τον άλλον. Νομίζω ότι είναι μια πολύ σημαντική στιγμή για εμάς να ακούσουμε ο ένας τον άλλον και να κρατήσουμε χώρο ο ένας για τον άλλον, ακόμη και αν όλοι μας είμαστε πολύ διαφορετικοί μεταξύ μας.

Είμαστε επίσης τόσο όμοιοι. Και γι' αυτό θα ήθελα να βρω έναν τρόπο, όχι απαραίτητα για να αλλάξω όλους τους ανθρώπους στον κόσμο, αλλά για να τους κάνω να δουν την ομορφιά ο ένας του άλλου. Γιατί πιστεύω ότι αυτή είναι μια πολύ, πολύ απλή αλλά πολύ σημαντική ιδέα, που θα μπορούσε να μεταμορφώσει εντελώς τον τρόπο με τον οποίο παίρνουμε τις αποφάσεις και ζούμε τη ζωή μας.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για τη συναυλία εδώ.

Μουσική
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα βράδυ στον Ίμερο με τη Νατάσσα Μποφίλιου

Μουσική / «Έχω βαθιά πίστη, αυτό έχω»: Ένα βράδυ στον Ίμερο με τη Νατάσσα Μποφίλιου

Το τρίδυμο Ευαγγελάτος - Καραμουρατίδης - Μποφίλιου μόλις κυκλοφόρησε το «Κάτι Καίγεται», τέσσερα χρόνια μετά την τελευταία τους δουλειά. Και με αφορμή αυτό πήγαμε μαζί της σε ένα μπαρ όπου οι ιδιοκτήτες αγαπούν να την ακούνε να ερμηνεύει Μπρεχτ.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
120’ με τη Μαρίνα Σάττι

Αποκλειστικό / Μαρίνα Σάττι: «Αν θεωρούν ότι είμαι στη low κουλτούρα χαίρομαι, μακάρι να είμαι»

Μετά την εμφάνιση της στην Eurovision -για την οποία άκουσε πολλά- και ένα άλμπουμ που σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο, η Μαρίνα Σάττι δίνει την πρώτη της συνέντευξη και είναι χειμαρρώδης.
M. HULOT
Subset Festival: Ένα φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ για τη μουσική του τώρα

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2024 / Subset Festival: Ένα φεστιβάλ μέσα στο φεστιβάλ για τη μουσική του τώρα

Σε συμπαραγωγή με το Ωδείο Αθηνών, σε πέντε μέρες και σε ένα πολύ πλούσιο πρόγραμμα θα δούμε μεγάλα ονόματα της νέας μουσικής από το εξωτερικό και «πράγματα που δεν ξέρατε ότι συμβαίνουν στην Ελλάδα».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ο Μότσαρτ και τα μυστήρια

Η πιο διάσημη Συμφωνία του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ κρύβει ακόμη και σήμερα άλυτα μυστήρια για ακροατές και μελετητές, τόσο για τη δημιουργία της όσο και για την πρώτη της εκτέλεση. Η συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στις 21 Μαρτίου στο Μέγαρο Μουσικής, στην οποία θα ακουστεί το περίφημο έργο, γίνεται αφορμή για τη Ματούλα Κουστένη να «σκαλίσει» τη ζωή του μεγάλου συνθέτη και τις συνθήκες κάτω από τις οποίες γράφτηκαν τα τελευταία του έργα.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Lifo Videos / Δημήτρης Μπάκουλης: «Έχω σταθεί τυχερός λόγω του φύλου μου»

Ο τραγουδοποιός που ξεκίνησε από το YouTube μιλά για τη νέα του δουλειά «Η άνθρωπος», για την ανάγκη να σπάσουν τα γλωσσικά στερεότυπα και για τον σεξισμό που επικρατεί στη μουσική βιομηχανία. 
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Μουσική / Η «καταραμένη γενιά» των Βρετανίδων ποπ σταρ

Η μουσική βιομηχανία συχνά ρομαντικοποιεί τον πόνο, αλλά οι γυναίκες πληρώνουν το τίμημα. Από την Amy Winehouse μέχρι τη Duffy, πολλές επιτυχημένες τραγουδίστριες έχουν βρεθεί αντιμέτωπες με ανελέητη πίεση, κακοποίηση και προβλήματα ψυχικής υγείας.
THE LIFO TEAM
79’ με τον Παντελή Δημητριάδη

Μουσική / «Νιώθω ότι δεν μπορώ να συμπλεύσω με τον κόσμο γύρω μου»

Ο Παντελής Δημητριάδης, βασικός δημιουργός των Παιδιών της Παλαιότητας –αρχικά Κόρε. Ύδρο.– μιλά για όλα όσα τον κάνουν να νιώθει ως ένα ον σε μια παράλληλη πραγματικότητα, σε μια ειλικρινή συνέντευξη-απολογισμό με αφορμή τις εμφανίσεις τους στην Αθήνα.
M. HULOT
Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Μουσική / Laibach: «Μπορούμε να είμαστε όλα όσα φοβάστε και όλα όσα επιθυμείτε»

Λίγο πριν από την αποψινή της περφόρμανς στην Αθήνα (Gazarte), η ρηξικέλευθη σλοβένικη μουσική κολεκτίβα εκθέτει το καλλιτεχνικό και φιλοσοφικό της μανιφέστο στη LiFO «προειδοποιώντας» ότι δεν είναι εδώ για να προσφέρει την άνεση του ψέματος, αλλά τη δυσφορία της αλήθειας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Δημήτρης Παπαδημητρίου - Βερόνικα Δαβάκη: «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια και πιο λακωνικά απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Μουσική / «Στο ρεμπέτικο έχουν ειπωθεί πράγματα πιο καίρια απ’ ό,τι στην υψηλή ποίηση»

Με αφορμή τη νέα τους μουσική παράσταση με εντελώς άγνωστα τραγούδια των Παπαϊωάννου και Τούντα, ο Δημήτρης Παπαδημητρίου και η Βερόνικα Δαβάκη μιλάνε για όσα οραματίζονται για το «Ελληνικό Σχέδιο» που βρίσκεται στην υπηρεσία της ελληνικής μουσικής και των δημιουργών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η ξανθιά φιλοδοξία της Sabrina Carpenter

Μουσική / Η Sabrina Carpenter ξέρει ακριβώς τι κάνει στην ποπ

Η πρώτη καλλιτέχνιδα που είχε ταυτόχρονα ένα νο1 άλμπουμ και τρία τραγούδια στην πεντάδα των UK Charts και τρια κομμάτια στην πεντάδα του Billboard Hot 100 –κάτι που είχε να συμβεί από την εποχή των Beatles– δεν είναι τόσο αθώα όσο φαίνεται. Στην πορεία, έχει σπάσει αρκετά στερεότυπα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Ελάχιστοι άνθρωποι που ασχολήθηκαν με την τέχνη άφησαν παρακαταθήκη»

Οι Αθηναίοι / «Αυτό που λέμε ευτυχισμένη ζωή δεν υπάρχει»

Ο Θέμης Ανδρεάδης γνώρισε τεράστια επιτυχία με το σατιρικό τραγούδι αλλά το ρίσκο να ασχοληθεί με το αγαπημένο του είδος, την μπαλάντα, τον άφησε εκτός μουσικής για σχεδόν είκοσι χρόνια. Η επιστροφή του με ένα δίσκο βινυλίου με συμμετοχές μουσικών από τις νεότερες γενιές ανοίγει ένα νέο, πιο φωτεινό κεφάλαιο στη ζωή του.
M. HULOT
Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Σοστακόβιτς: Ο συνθέτης που έγραψε το σάουντρακ της ρωσικής ιστορίας

Μισός αιώνας συμπληρώνεται φέτος από τον θάνατο του Ντμίτρι Σοστακόβιτς και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών ερμηνεύει το Κοντσέρτο του για βιολί και ορχήστρα με σολίστα τον Βαντίμ Ρέπιν. Με αυτήν την αφορμή, η Ματούλα Κουστένη ξετυλίγει μια ιστορία ζωής και μουσικής που καθορίστηκε τόσο από την πολιτικές εξελίξεις και το πλαίσιο του σοβιετικού καθεστώτος, όσο και από τις προσωπικές επιλογές του μεγάλου Ρώσου συνθέτη.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Το αριστουργηματικό σετ των Pan Pot στην Αθήνα

Μουσική / Pan Pot: Πόσο καταπληκτική μουσική παίζει αυτό το δίδυμο;

Δεν είναι πλέον εικοσάρηδες, αλλά δεν καταφεύγουν μονάχα σε νοσταλγικούς ήχους. Συνεχίζουν να καθορίζουν ηχητικά το μέλλον της techno, κάτι που απέδειξαν και στο extended σετ τους στην Αθήνα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΡΛΑΚΟΣ
«Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Lifo Videos / «Στην αρχή με ενοχλούσαν τα σχόλια για το Ozempic, όχι όμως πια»

Η Marseaux, μια από τις πιο αναγνωρίσιμες φωνές της σύγχρονης ελληνικής ποπ σκηνής μιλά για την τυχαία της συνάντηση με το τραγούδι αλλά και για τις προσωπικές δυσκολίες που έχει αντιμετωπίσει και την έφεραν μέχρι το σήμερα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ