Η απόπειρα, το χάος, ο Τραμπ και οι τραμπισμοί

Η απόπειρα, το χάος, ο Τραμπ και οι τραμπισμοί Facebook Twitter
Οι ίδιες οι ταυτότητες του τραμπισμού, του πρωτότυπου και των εθνικών παραλλαγών του, δεν φυτρώνουν από μόνες τους, ούτε αναπαράγονται απλώς από την ύπαρξη ανθρώπων που τάχα «δεν σκέφτονται λογικά». Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0

ΒΓΑΙΝΟΝΤΑΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΟ ΚΛΟΙΟ των ανδρών της μυστικής υπηρεσίας, ο Ντόναλντ Τραμπ υψώνει τη γροθιά του στο φόντο της αστερόεσσας και με μια λεπτή λωρίδα αίματος στο πρόσωπο. Η δολοφονική απόπειρα έχει αποτύχει, έχοντας προσθέσει μία ακόμα ψηφίδα στο εξελισσόμενο χάος. Όσο και αν μια πλευρά των δημοσιολόγων –και εδώ και στα διεθνή έντυπα− επιμένει σε μια γεμάτη ευσεβείς πόθους συστημική αισιοδοξία, ο κόσμος μας δείχνει όλο και πιο απελπιστικά απορρυθμισμένος. Η διανοητική και σωματική έκπτωση του Μπάιντεν, η φθορά της απήχησης των Δημοκρατικών αλλά και η εξάπλωση μιας πλανητικής, πληθυντικής (ακρο)δεξιάς με ισχνά αντίβαρα προαναγγέλλουν περαιτέρω εξασθένιση των κουρασμένων φιλελεύθερων δημοκρατιών. 

Στοιχειώδης ειλικρίνεια επιβάλλει έτσι να δούμε αυτές τις εξελίξεις χωρίς τα βελτιωτικά γεύσης μιας «φιλελεύθερης αισιοδοξίας» που, στην πραγματικότητα, εκπροσωπεί μια γερασμένη ιδεολογία. Η πιθανότατη εκλογή Τραμπ στην Προεδρία των ΗΠΑ θα αποκαλύψει ένα παγκόσμιο στερέωμα όπου τον πρώτο λόγο θα έχουν από τη μια η αμερικανική ακροδεξιά και από την άλλη ο πουτινικός πολεμικός εθνικισμός και διάφορες παραλλαγές ασιατικού ημι-αυταρχικού καπιταλισμού. Μια οικουμένη διαιρεμένη σε παλαιούς και νέους ολιγάρχες-δεσπότες, θηριώδεις και τελείως ανεξέλεγκτους οικονομικούς παίκτες και εκτεταμένες ζώνες ανομίας και κακοδιακυβέρνησης για ευάλωτους πληθυσμούς. Σαν μια κοσμόπολις παραδομένη σε χωριστές ομάδες τραμπούκων και μαφιόζικων υποσυστημάτων.

Ακόμα και αν απαριθμούνται, για το θεαθήναι και με πρόχειρη κοινωνιολογική πατέντα, οι ανισότητες και οι εύλογοι φόβοι των ανθρώπων από τις βίαιες τεχνολογικές και κοινωνικές αλλαγές, στο τέλος τα πράγματα παρουσιάζονται σαν αγώνας μεταξύ λογικής και παραλογισμού και τελικά, σε παγκόσμιο επίπεδο, σαν ένα ματς μεταξύ δημοκρατίας και αυταρχισμού.

Όταν έχουμε τέτοιου ύψους παγκόσμια προβλήματα, είναι κάπως αστείο να πιστεύουμε πως το πιο μεγάλο ρίσκο για τη δημοκρατία είναι απλώς οι πολώσεις και ο φανατισμός τους. Όπως έχουμε γράψει συχνά σε πολλά από αυτά τα άρθρα, οι πόλεμοι των πολιτικών και πολιτισμικών ταυτοτήτων είναι σημαντικοί και, σε ένα βαθμό, αντιπαραγωγικοί πολιτικά. Κυρίως όμως δεν είναι τόσο απλοί όσο ένα ματς μεταξύ «ψύχραιμων» και «φανατικών», λογικών και παράλογων, μεταξύ ενός στρατοπέδου σωφροσύνης και ενός στρατοπέδου αλλοφροσύνης. Εξάλλου, μεγάλο μέρος της σημερινής πολύμορφης διεθνούς ακροδεξιάς διεκδικεί για τον εαυτό του την κοινή λογική απέναντι στους «παγκοσμιστές» (globalists) και στα σχέδιά τους. Οι ίδιες οι ταυτότητες του τραμπισμού, του πρωτότυπου και των εθνικών παραλλαγών του, δεν φυτρώνουν από μόνες τους, ούτε αναπαράγονται απλώς από την ύπαρξη ανθρώπων που τάχα «δεν σκέφτονται λογικά».

Αυτή λοιπόν η κάπως μυστηριώδης, αποτυχημένη απόπειρα ξαναβγάζει στην επιφάνεια τις επιδερμικές προσεγγίσεις στη δυναμική του πρώην Αμερικανού Προέδρου. Λένε πολλοί: είναι η εικόνα αδυναμίας του Μπάιντεν που ενισχύει τον «πορτοκαλί άνθρωπο». Τα ίδια περίπου ακούγονται και σε άλλες χώρες με διαφορετικά παραδείγματα, πως δηλαδή είναι τα συγκεκριμένα ελαττώματα της μιας ή της άλλης δημοκρατικής ηγεσίας που στρώνουν τον δρόμο στην επέλαση των δημαγωγών. Ακόμα και αν απαριθμούνται, για το θεαθήναι και με πρόχειρη κοινωνιολογική πατέντα, οι ανισότητες και οι εύλογοι φόβοι των ανθρώπων από τις βίαιες τεχνολογικές και κοινωνικές αλλαγές, στο τέλος τα πράγματα παρουσιάζονται σαν αγώνας μεταξύ λογικής και παραλογισμού και τελικά, σε παγκόσμιο επίπεδο, σαν ένα ματς μεταξύ δημοκρατίας και αυταρχισμού. Ενώ αυτή η αντίθεση είναι σοβαρή και αληθινή (η αντίθεση μεταξύ φιλελεύθερων δημοκρατιών και δεσποτικών ή απολυταρχικών κρατών), χρησιμοποιείται ασύστολα για να δικαιολογηθούν διάφορα αδικαιολόγητα στις δικές μας κοινωνίες.

Πρέπει να αντιληφθούμε πόσο βαθιά αποκοιμιστική είναι μια τέτοια διάγνωση και πόσο ανεπίτρεπτα εφησυχαστική. Γιατί αν ίσχυε ένα τέτοιο απλό σχήμα, θα αρκούσε να βρεθεί κάποιος/α «καλός» και «μοντέρνος» για να νικηθεί ο Τραμπ και ο τραμπισμός. Αυτή η λογική είναι προσφιλής σε ανήσυχους χορηγούς που στοιχηματίζουν σε ένα άλογο και όταν αυτό γεράσει ή τραυματιστεί ψάχνουν αντικαταστάτη για την κούρσα. Οι χορηγοί βεβαίως μπορεί να είναι ρεαλιστές με τον δικό τους τρόπο, οι δικές τους μέριμνες όμως δεν έχουν καμιά σχέση (μάλλον το αντίθετο) με τις ανάγκες και ιδίως με το  πολιτικό μέλλον της δημοκρατίας. 

Όλα όμως δείχνουν πως δεν είναι οι αδύναμοι δημοκρατικοί κυβερνήτες ή κάποια προβληματικά επιτελεία που φέρνουν πιο κοντά τους Τραμπ του Βορρά και του παγκόσμιου Νότου. Είναι η ίδια η λογική που διατρέχει τα συμβατικά μοντέλα διακυβέρνησης των νεοφιλελεύθερων κοινωνιών. Το ότι οι πολιτικές τους κορυφές, ασθενικές ή fit, γεροντικές ή νεανίζουσες, με κάποιες θεσμικές επιτυχίες ή πιο αποτυχημένες, δεν επιτρέπεται, παρ’ όλα αυτά, να κάνουν κάτι ουσιαστικό για να μειώσουν τις κοινωνικές ανισότητες, για την πολιτική τιθάσευση και τη φορολόγηση των πλουσίων, για την εξασφάλιση αξιοπρεπούς ζωής για την πλειονότητα. Αυτό δηλαδή που παίζεται τα τελευταία χρόνια είναι ότι οι πολιτικές τάξεις των περισσότερων δημοκρατιών ανακαλύπτουν, η μια μετά την άλλη, τη δική τους, θεμελιώδη αδυναμία. Δεν μπορούν να κυβερνήσουν πραγματικά, παρά καλούνται να χειριστούν συμβολικές και υλικές χειρονομίες της εξουσίας. Έτσι έχουν ξεφυτρώσει οι τραμπισμοί ως προσομοιώσεις εθνικής ισχύος και πεδία λαϊκής εκτόνωσης, υποκατάστατα της αφύπνισης των απλών ανθρώπων μέσα από τις περφόρμανς των ακροδεξιών λαϊκιστών.  

Η αδυναμία θετικού ορίζοντα παράγει την κίνηση των πολιτών προς τις διάφορες μορφές ακροδεξιάς «αντεκδίκησης». Καθόλου τυχαία ο τραμπισμός εμφανίζεται ως εκδοχή λαϊκής δικαιοσύνης, όπως περίπου και ο νεο-λεπενισμός στη Γαλλία. Και όσο για την ηλίθια ενέργεια του Τόμας Μάθιου Κρουκς, κι αυτή, όπως κάθε διάβημα ατομικής πολιτικής βίας και αντεκδίκησης, προσφέρει απλώς υψηλές συναισθηματικές θερμοκρασίες στην πορεία των ΗΠΑ προς τον δεύτερο κύκλο ενός ζοφερού τραμπισμού. Εκτός βέβαια αν η Ιστορία και η πολιτική πράξη των ανθρώπων ανατρέψουν τα προδιαγεγραμμένα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ