Η μπανάνα του Κατελάν, ο πόλεμος και το νόημα

Η μπανάνα του Κατελάν, ο πόλεμος και το νόημα Facebook Twitter
Δεν μπορούμε πια να υπερασπιζόμαστε τον πολιτισμό του Κατελάν, του Μασκ, του Τραμπ ή εκείνων των «φιλελεύθερων» που δεν αισθάνονται την ανάγκη για ρήξεις και έχουν κάνει ελκυστική στους ευάλωτους την ακροδεξιά. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


Ο ΚΟΣΜΟΣ ΜΑΣ κινείται μεταξύ της μπανάνας του Μαουρίτσιο Κατελαν¹ που πουλήθηκε ως εννοιολογικό έργο τέχνης για εκατομμύρια και των πυραύλων του Πούτιν και των βαναυσοτήτων του Νετανιάχου. Μεταξύ μιας Δύσης που αγκαλιάζει τον μηδενισμό ως εμπόρευμα και μιας αντι-δύσης που παλινορθώνει τον τρόμο, εξευμενίζοντας συγχρόνως ένα μέρος του Νότου και του άλλοτε ονομαζόμενου τρίτου κόσμου.

Στο ενδιάμεσο συναντούμε τις γλαφυρές περιγραφές της φιλελεύθερης δημοκρατίας που ισχυρίζεται φυσικά ότι αγωνιά για την ακροδεξιά, αν και την κολακεύει και τη φιλοξενεί θεσμικά και ιδεολογικά. Η ειρήνη μας είναι μια Black Friday, o πόλεμος είναι η Γάζα. Δυο πλευρές, που φαινομενικά δεν συσχετίζονται, μιας βαθύτερης κρίσης. Στο βάθος, η αδυναμία της Δύσης να επανιδρυθεί ως διαφορετική υπόσχεση, πέρα από τα αποικιακά της σύνδρομα, τις εξωραϊσμένες περιγραφές, τον κομψευόμενο, αν και κάπως ραγισμένο, καταναλωτισμό της. Από την άλλη, η αναθέρμανση της στρατιωτικής βαρβαρότητας και των αναφλέξεων, η εγκατάσταση της εμπόλεμης βίας και των δεινών της.

Η ειρήνη μας είναι μια Black Friday, o πόλεμος είναι η Γάζα. Δυο πλευρές, που φαινομενικά δεν συσχετίζονται, μιας βαθύτερης κρίσης.

Ο Νετανιάχου έφτασε να συγκρίνει τη δίωξη του ίδιου και του υπουργού του από το Διεθνές Ποινικό Δικαστήριο με την υπόθεση Ντρέιφους. Σε ποιον θα αναθέταμε τον ρόλο του Εμίλ Ζολά για τον Ντρέιφους-Νετανιάχου; Τις προάλλες ο Σιλβέστερ Σταλόνε υποδέχτηκε τον Τραμπ, παρομοιάζοντάς τον με τον Τζορτζ Ουάσιγκτον! Ο μεγα-νάρκισσος Έλον Μασκ επιμένει στα σχέδια εποικισμού του Άρη και βουλιάζει τον έναν πύραυλο μετά τον άλλον στον ωκεανό.

Αν όλα αυτά τα ανατριχιαστικά και γελοία δεν μας οδηγούν σε αναθεωρήσεις και γενικότερες φιλοσοφικές-πολιτικές επανεκτιμήσεις, τι άλλο θα μπορούσε να το κάνει; Η στρατιωτικοποίηση, η αυθαίρετη κυριαρχία, η απουσία μέτρου και η ασημαντότητα ως πανάκριβο εμπόρευμα συντονίζονται θαυμάσια μεταξύ τους. Γιατί όχι και οι αντίθετες δυναμικές; Το ασυντόνιστο πλήττει περισσότερο και με ανησυχητικό τρόπο εκείνες τις δυνάμεις που επιδιώκουν την ανασύνταξη του κόσμου και της δημοκρατίας.

Από αυτήν τη διαπίστωση θα μπορούσε να ξεκινήσει μια συζήτηση των κριτικών διανοουμένων, ανεξάρτητα από επιμέρους διαφωνίες και το εμπόδιο των διαφορετικών παραδόσεων και λεξιλογίων. Η οχύρωση των μεν σε μια εξιδανικευμένη Δύση (διαφωτιστική, ανεκτική, ευημερούσα κ.λπ.) και η απεγνωσμένη αναζήτηση των άλλων για άξονες «αντίστασης στη Δύση» (ό,τι και αν κομίζει μαζί της πολιτικά και ως περιεχόμενο ζωής αυτή η αντίσταση), ο απονεκρωμένος φιλελευθερισμός και ο σεκταριστικός ριζοσπαστισμός συνεργούν πια στην ίδια αδυναμία της σκέψης και στην ηχηρή αναποτελεσματικότητα πολιτικής πράξης.

Παρ’ όλα αυτά, μια στροφή είναι δυνατή. Κυρίως στη μέθοδο του διαλόγου μεταξύ όσων συμφωνούν καταρχάς στην ανάγκη αλλαγής παραδείγματος. Δεν μπορούμε πια να υπερασπιζόμαστε τον πολιτισμό του Κατελάν, του Μασκ, του Τραμπ ή εκείνων των «φιλελεύθερων» που δεν αισθάνονται την ανάγκη για ρήξεις και έχουν κάνει ελκυστική στους ευάλωτους την ακροδεξιά. Από εκεί και πέρα, έχουμε απόλυτη ανάγκη όλα τα διαθέσιμα εργαλεία για να κατανοήσουμε το σημερινό υλικό της ανθρωπότητας και των κοινωνικών σχέσεων που αλλάζουν και καλούμαστε να τις αποκρυπτογραφήσουμε.


[1] Το Comedian είναι ένα έργο τέχνης του 2019 από τον Ιταλό καλλιτέχνη Maurizio Cattelan. Δημιουργήθηκε σε μια έκδοση των τριών, και εμφανίζεται ως μια φρέσκια μπανάνα στερεωμένη σε έναν τοίχο με μονωτική ταινία. Έργο εννοιολογικής τέχνης, αποτελείται από ένα πιστοποιητικό αυθεντικότητας με λεπτομερή διαγράμματα και οδηγίες για τη σωστή εμφάνισή του. Δύο εκδόσεις του έργου πουλήθηκαν για 120.000 δολάρια ΗΠΑ η καθεμία στην Art Basel Miami Beach με σημαντική προσοχή από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης. Η τρίτη έκδοση δωρήθηκε στο Guggenheim. Ο αριθμός τρία της περιορισμένης έκδοσης των τριών πωλήθηκε για 6,2 εκατομμύρια δολάρια πριν λίγες μέρες.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζωή, όπως Ζορό

Βασιλική Σιούτη / Ζωή, όπως Ζορό

Τιμωρός του κατεστημένου ή εκπρόσωπος μιας δήθεν αντισυστημικής ελίτ που παίζει με τα σπίρτα; Η δημοσκοπική εκτόξευσή της είναι γεγονός και όλοι προσπαθούν να μαντέψουν πόσο θα κρατήσει και ποιες θα είναι οι συνέπειες.   
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Πράγματι, μεγάλος αριθμός των Ένορκων Διοικητικών Εξετάσεων καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα»

Οπτική Γωνία / Οι ΕΔΕ στην Ελλάδα: Πόσες καταλήγουν σε απαλλακτικά πορίσματα;

Πότε διενεργείται μια Ένορκη Διοικητική Eξέταση; Είναι αλήθεια ότι μεγάλος αριθμός ΕΔΕ καταλήγουν στο αρχείο και τι πρέπει να αλλάξει στο ρυθμιστικό πλαίσιο; Μιλά στη LiFO ο δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, Νίκος Βιτώρος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές Κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Ρεπορτάζ / Ακαρνανικά Όρη: Ενεργειακές κοινότητες-«μαϊμού» και διά της πλαγίας

Μια κραυγαλέα κατάχρηση του θεσμού των ενεργειακών κοινοτήτων στα Ακαρνανικά Όρη αμαυρώνει τον θεσμό, παρακάμπτει την περιβαλλοντική νομοθεσία και αποκαλύπτει την αδυναμία της διοίκησης να ελέγξει την επιχειρηματική δραστηριότητα που βλάπτει το περιβάλλον και την οικονομία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τελικά αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά θα σωθούν οι γυναίκες απ’ το trafficking; 

Οπτική Γωνία / Τελικά, αν οι γκέι δεν κάνουν παιδιά, θα σωθούν οι γυναίκες από το trafficking; 

Τι αλλάζει με την τροποποίηση Φλωρίδη για την παρένθετη κυοφορία και γιατί ο όρος «παρένθετη μητρότητα» είναι λάθος; Η νομικός Μαριάννα Βασιλείου λύνει όλες μας τις απορίες.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Οπτική Γωνία / Γιώργος Φλωρίδης, υπουργός Α-δικαιοσύνης

Πολιτικός «παντός καιρού», κυνικός, αλαζόνας, οπορτουνιστής, οπισθοδρομικός με εκσυγχρονιστικό προσωπείο, γίνεται όλο και περισσότερο «βασιλικότερος του βασιλέως» μετά τη μετεγγραφή του στο κυβερνητικό στρατόπεδο, με χαρακτηριστικά παραδείγματα τις δηλώσεις του για τα Τέμπη, τον νέο Π.Κ. και τη χρήση της παρενθεσίας από ζευγάρια ανδρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Οπτική Γωνία / «Ghiblipocalypse»: Είναι η AI δώρο για τον εκδημοκρατισμό της τέχνης;

Η μαζική χρήση AI για τη δημιουργία εικόνων με την αισθητική του Studio Ghibli ανοίγει ξανά τη συζήτηση για το ποια είναι τα όρια της αντιγραφής στην τέχνη. Γιορτάζουμε την προσβασιμότητα ή κηδεύουμε τη δημιουργία;
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ