Σοφία Χιλλ - Κωνσταντίνος Χατζής: Μια θεατρική μουσική ιστορία με πιάνο και φωνή

Μια μουσική παράσταση στην αναδίπλωση μιας νέας εποχής Facebook Twitter
Πρόκειται για μια παράσταση που φτιάχτηκε αποκλειστικά και μόνο με τραγούδια, από δυο πρόσωπα που προέρχονται μεν από τον χώρο του θεάτρου. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΑΠΟ ΤΙΣ 16 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ και κάθε Δευτέρα η Σοφία Χιλλ και ο Κωνσταντίνος Χατζής ξαναδιαβάζουν στο Faust τραγούδια από το ελληνικό και ξένο ρεπερτόριο σαν μια «θεατρική» παρτιτούρα, τραγούδια που αγγίζουν θεμελιώδη ζητήματα της ανθρώπινης ύπαρξης: ζωή - θάνατος, έρωτας - απώλεια, αγάπη - πόλεμος.

Πρόκειται για μια παράσταση που φτιάχτηκε αποκλειστικά και μόνο με τραγούδια, από δυο πρόσωπα που προέρχονται μεν από τον χώρο του θεάτρου, δεν τα ενδιέφερε όμως να ακολουθήσουν τον δρόμο μιας θεατρικής ερμηνείας πάνω στα τραγούδια, αλλά να χρησιμοποιήσουν αυτή την ιδιότητά τους ώστε να φτιάξουν μια θεατρική μουσική ιστορία.

«Τα τραγούδια που διαλέξαμε θα μπορούσαν να είναι και άλλα, ή κάποια που πιθανώς δεν τα σκεφτήκαμε, που μας διέφυγαν. Θα μπορούσαν ακόμα και να αλλάζουν κάθε βραδιά, δεν έχει και τόση σημασία, γιατί αποφασίσαμε να τραγουδήσουμε την κατάσταση, να τα αντιμετωπίσουμε δηλαδή περισσότερο ως καταστάσεις. Με αυτή την έννοια, περισσότερη σημασία έχει ο ήχος και κατόπιν η μελωδία. Γι’ αυτό και οι τόνοι που έχουμε επιλέξει σε πολλά τραγούδια δεν είναι τόνοι που απαραίτητα βολεύουν τη φωνή μου αλλά τόνοι που εξυπηρετούν την κατάσταση. Αυτή είναι ίσως και η μεγαλύτερη δυσκολία για μένα, το ότι δηλαδή σχεδόν όλα τα τραγούδια δεν είναι αυτό που λέμε “από τον τόνο μου”», λέει στη LiFO η Σοφία Χιλλ. 

«Η “αναδίπλωση της νέας εποχής”, στίχος που ανήκει στον Νίκο Γκάτσο, μας δημιούργησε ένα ποιητικό πλαίσιο για να μπορέσουμε να μιλήσουμε για πράγματα που μας αφορούσαν πολύ βαθιά. Για την εποχή που φεύγει και γι’ αυτήν που έρχεται».

Έχουν επιλέξει τραγούδια Ελλήνων και ξένων συνθετών, αναζητώντας το νοηματικό νήμα που τα συνδέει, κυρίως μέσω του λόγου, των στίχων τους, ώστε να αφηγηθούν μια ιστορία. Το αποτέλεσμα που έχει προκύψει είναι ένα θεατρικό, μουσικό μονόπρακτο με διαφορετικά είδη τραγουδιών −Ζαμπέτα, Sting, Coen, Mercedes Sosa, μπαρόκ, έως και Amy Winehouse−, που δημιουργούν μια ενιαία ιστορία. 

«Η πρώτη μας συνάντηση με τη Σοφία έγινε το 2020 με τη θεατρική μουσική παράσταση “Κλυταιμνήστρα, μουσική δωματίου για ένα μουσικό όργανο” στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών. Ύστερα, συνεχίσαμε πάλι με μια μουσική θεατρική παράσταση με τίτλο “Εκάβη Strings” σε μουσική σύνθεση της Σοφίας Χιλλ στη Ρωμαϊκή Αγορά των Δελφών, στο πλαίσιο του “Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός”∙ κατόπιν ανεβάσαμε στην Εθνική Λυρική Σκηνή, στο πρόγραμμα Λυρικός Νότος, τις “Ευτυχισμένες Μέρες” του Σάμιουελ Μπέκετ σε δική μου μουσική σύνθεση. Όλα τα παραπάνω τα αναφέρω γιατί στον πυρήνα των παραστάσεών μας υπήρχε πάντα η μουσική. Ήταν λοιπόν για μας φυσικό επόμενο να κάνουμε μια παράσταση αποκλειστικά με τραγούδια, κάτι που το συζητάγαμε τα τελευταία δύο χρόνια. Είχαμε την ανάγκη να φτιάξουμε μια παράσταση που θα περιέχει μόνο τραγούδια. Μια αφήγηση τραγουδιών, λοιπόν», λέει ο Κωνσταντίνος Χατζής. 

«Στα διαλείμματα των προβών πολλές φορές τραγουδούσαμε διάφορα τραγούδια, που μας έκανε κέφι εκείνη τη στιγμή να τα πούμε. Απλά τραγούδια που αγαπάμε. Είπαμε λοιπόν να κάνουμε μια παράσταση με τραγούδια που θα άρεσε σε μας να ακούσουμε», εξηγεί η Σοφία. 

Τα τραγούδια της «Αναδίπλωσης της Νέας Εποχής» μιλούν γι’ αυτό που έχει αρχίσει να χάνεται, να φεύγει, να απομακρύνεται, σε μια εποχή που στέκει αμήχανα και μελαγχολικά κρυμμένη μέσα μας και παρατηρεί το τέλος των μύθων, ένα απομεινάρι των ανθρώπων που έχουν ανάγκη να ονειρευτούν, να απελευθερωθούν, να διαφύγουν.

ΕΠΕΞ Μια μουσική παράσταση στην αναδίπλωση μιας νέας εποχής Facebook Twitter
«Είχαμε την ανάγκη να φτιάξουμε μια παράσταση που θα περιέχει μόνο τραγούδια. Μια αφήγηση τραγουδιών, λοιπόν», λέει ο Κωνσταντίνος Χατζής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

«Η “αναδίπλωση της νέας εποχής”, στίχος που ανήκει στον Νίκο Γκάτσο, μας δημιούργησε ένα ποιητικό πλαίσιο για να μπορέσουμε να μιλήσουμε για πράγματα που μας αφορούσαν πολύ βαθιά. Για την εποχή που φεύγει και γι’ αυτήν που έρχεται. Για την εποχή που έχει αρχίσει να χάνεται, να απομακρύνεται, να γλιστρά από τη μνήμη μας, μια εποχή που στέκεται θλιμμένη, μελαγχολική, που δεν μας μιλάει πια, που κρύβεται σε μια ερημική περιοχή του εσωτερικού μας εαυτού. Η αναδίπλωση της νέας εποχής είναι το τέλος του μύθου, απομεινάρι της πνευματικής και ψυχικής κατάστασης ενός ελεύθερου ανθρώπου με ανάγκες ονείρων, με την αγωνία της απελευθέρωσης, με διάθεση μιας ανυψωτικής φυγής προς καθετί ανοιχτό, προς καθετί που τον οδηγεί στην ελευθερία.

Και η νέα εποχή; Σκοτεινή, αβέβαιη και ύποπτη. Στα τραγούδια της “Αναδίπλωσης της νέας εποχής”, που καλύπτουν ένα ευρύ χρονικό φάσμα, ανακαλύψαμε και μια άλλη αλήθεια. Την αφοπλιστική δύναμη του λόγου, των στίχων δηλαδή. Και αυτό είναι που διαφοροποιεί, για παράδειγμα, την ορχηστρική μουσική από το τραγούδι. Στο τραγούδι ο λόγος έχει πιο μεγάλη θέση. Γι’ αυτό και επιλέξαμε να γίνει η παράσταση με φωνή και πιάνο. Λόγος απλός, άμεσος, ακόμα και αν σε μερικά τραγούδια αγγίζει μια ποιητική διάσταση, κατορθώνει να φτάσει ακριβώς στο κέντρο της ψυχής, της επικοινωνίας.

Άνθρωποι που εκφράζονται και μιλούν απλά. Απλοί άνθρωποι που με τη βοήθεια του θάρρους τους και της συνείδησής τους μπορούσαν να αποκρούσουν ό,τι τους έπνιγε, ό,τι τους καταπίεζε, από την εσωτερική τους ζωή −από εκεί δηλαδή που ξεκινούν πάντα οι επαναστάσεις−, τραγουδώντας τη χαρά τους, τον καημό τους, τον έρωτα, τον ουρανό και τα άστρα. Είτε αυτοί ήταν οι δημιουργοί είτε οι ακροατές», λέει ο Κωνσταντίνος Χατζής.  

Για τη Σοφία Χιλλ «η “αναδίπλωση της νέας εποχής” είναι το κάθε τώρα. Το κάθε σήμερα, που κουβαλάει ένα χτες και εγκυμονεί ένα αύριο. Όπως το κύμα που κινείται μπροστά, ενώ σκάει πάντα στην κορυφή και αναδιπλώνεται και ταξιδεύει στον χρόνο. Τα τραγούδια μιλούν κατευθείαν στην ψυχή. Η κάθε εποχή, το κάθε τώρα χωράει τα δικά του τραγούδια. Η εποχή που διανύουμε είναι ιδιαιτέρως σκοτεινή και ταραγμένη. Υπήρχαν πάντα ταραγμένες εποχές στην ιστορία και πάντα ο άνθρωπος φτιάχνει μουσική για να παλέψει με το ακατανόητο, να κατανοήσει το ανοίκειο, να διαχειριστεί αυτό που τον υπερβαίνει. Ο θάνατος, ο έρωτας, η καταστροφή, η απώλεια, η ήττα, η νίκη, η άνοιξη, οι εποχές που αλλάζουν ερήμην του. Η φύση». 

ΕΠΕΞ Μια μουσική παράσταση στην αναδίπλωση μιας νέας εποχής Facebook Twitter
«Είπαμε λοιπόν να κάνουμε μια παράσταση με τραγούδια που θα άρεσε σε μας να ακούσουμε», εξηγεί η Σοφία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Το πρόγραμμά τους συγκροτήθηκε πάνω σε αυτά τα υλικά που κινητοποιούν τους ανθρώπους ή τους κρατούν ζωντανούς, στη μνήμη και τις ρίζες μας, στον έρωτα και τα βλέμματα, σε ανθρώπους που αναζητούν την αλήθεια. Σε αυτούς που αντιστέκονται κρατώντας τα πολύτιμα κομμάτια μέσα τους, τα πολύτιμα υλικά της ανθρωπιάς.

«Συνδυάσαμε διάφορα μουσικά ρεύματα. Από μπαρόκ μέχρι ζεϊμπέκικα. Δεν θα ήθελα να αναφερθώ σε συγκεκριμένα τραγούδια, γιατί έτσι μπορεί να αδικήσω άλλα. Αλλά ένα τραγούδι που αγαπάω πολύ αυτές τις μέρες είναι το “Λίγα Γαρούφαλα” σε μουσική του Μάνου Λοΐζου και στίχους του Ναζίμ Χικμέτ», λέει ο Κωνσταντίνος, με τη Σοφία να συμπληρώνει ότι «το ρεπερτόριό μας περιλαμβάνει κομμάτια από τον 16ο αιώνα μέχρι και το σήμερα, Ελλήνων και άλλων συνθετών, παλαιότερων αλλά και σύγχρονων. Υπάρχει, ας πούμε, μέχρι κι ένα τραγούδι που δεν έχει καν ηχογραφηθεί ακόμα και είναι του αδελφού μου, Δημήτρη Χιλλ».

Ποια είναι τελικά η νέα εποχή, αυτή η άγνωστη, η ύποπτη και ανοίκεια, που δεν μας εμπεριέχει; Μπορεί να μη τη γνωρίζουμε, αλλά έχουμε τα τραγούδια. Μέσα από αυτά ας ζήσουμε έστω για μια στιγμή εκείνες τις λίγες, τις μοναδικές στιγμές που ζει ένας άνθρωπος. Στιγμές που ο άνθρωπος είναι σκέτα άνθρωπος, χωρίς τη βία του χρόνου, χωρίς την αγωνία του χώρου, χωρίς τη φθορά του εαυτού του. 

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την μουσική παράσταση «Στην Αναδίπλωση της Νέας Εποχής» εδώ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ