Ένα σπίτι που τιμά τον Φασιανό και τη Βερναδάκη

Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Το σπίτι του αρχιτέκτονα Άρι Πέτρου είναι σαν ύμνος στο καλό γούστο και στην εκλεπτυσμένη αισθητική. Όσο υπάρχουν τέτοια σπίτια, νιώθω ότι η ομορφιά πράγματι θα σώσει τον κόσμο.

Περιεργάζομαι τα δωμάτια και είναι σαν να μπαίνω σε μια αέναη χορογραφία, σαν το σπίτι να με αγκαλιάζει στοργικά και να αλλάζει τον τρόπο που βλέπω τα πράγματα.

Ο Άρις συλλέγει τέχνη με ένα πάθος ζηλευτό∙ η τέχνη είναι σαν να αναπνέει ελεύθερη στον χώρο του και να αποκτά συνοχή. Το σπίτι του είναι ένα υπέροχο μεσοπολεμικό κτίσμα του ’28, από αυτά που αναρωτιέσαι πώς ακριβώς τα βρίσκουν οι τυχεροί άνθρωποι αυτού του κόσμου.

Ο Άρις το ανακάλυψε τυχαία. Περνούσε, έπεσε το μάτι του στο πωλητήριο κι έτσι πρόσεξε το κτίριο.

«Αφού επέλεξα να αγοράσω αυτό το σπίτι, θα το σεβαστώ. Αλλιώς, θα πήγαινα σε ένα σπίτι που θα το σχεδίαζα εξ ολοκλήρου με όλες τις σύγχρονες ανέσεις. Όμως, δεδομένης της ιστορίας του κτιρίου, είναι σαν να παίρνω τη σκυτάλη από το χθες και τους ανθρώπους που κατοικούσαν κάποτε εδώ».

Δεν έψαχνε σπίτι στα Εξάρχεια, ομολογεί. Το προηγούμενο διαμέρισμά του ήταν στο Κολωνάκι, και ήταν coup de foudre. Τα πράγματα έγιναν γρήγορα. Το είδε, το αγόρασε και η ανακαίνιση κράτησε μόνο δύο μήνες. Την έτρεχε με εξαντλητικούς ρυθμούς γιατί παράλληλα δούλευε και ήταν απ’ το ένα εργοτάξιο στο άλλο, με ελάχιστο ύπνο καθημερινά.

Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Ο Άρις αγαπά στα σπίτια την πατίνα του χρόνου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τον ρωτάω αν είχε στο μυαλό του από την αρχή πώς ήθελε να μοιάζει το σπίτι. Το συγκεκριμένο σπίτι το αφουγκράστηκε. Δεν ήθελε να αλλοιώσει τον αρχικό του χαρακτήρα. Θα ένιωθε σαν εισβολέας, λέει, κάτι που είναι αντίθετο με τη φιλοσοφία του ως αρχιτέκτονα.

Η ατμόσφαιρα του προηγούμενου διαμερίσματός του είχε κάτι κοινό με του τωρινού, αλλά κανένα σπίτι δεν είναι όμοιο με ένα άλλο, ακόμα κι αν βάλεις τα ίδια έπιπλα, ακόμα κι αν έχουν περίπου την ίδια διαρρύθμιση.

Ο Άρις αγαπά στα σπίτια την πατίνα του χρόνου. Θα βάλει μεν διπλά τζάμια, αλλά δεν θα αλλάξει τα ξύλινα κουφώματα. «Μα τι κακόγουστα τα αλουμινένια κουφώματα; Γιατί όλοι βάζουν αυτά τα άθλια καινούργια;» μονολογώ.

«Είναι μια επιλογή», λέει, «εγώ δέχομαι ότι μπορεί να έχω λίγο περισσότερο θόρυβο και μια απώλεια στη μόνωση, όμως για μένα ο σεβασμός στο κτίριο είναι μεγίστης σημασίας. Αφού επέλεξα να αγοράσω αυτό το σπίτι, θα το σεβαστώ. Αλλιώς, θα πήγαινα σε ένα σπίτι που θα το σχεδίαζα εξ ολοκλήρου με όλες τις σύγχρονες ανέσεις. Όμως, δεδομένης της ιστορίας του κτιρίου, είναι σαν να παίρνω τη σκυτάλη από το χθες και τους ανθρώπους που κατοικούσαν κάποτε εδώ».

Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τον ρωτάω ποιους αρχιτέκτονες θεωρεί επιδραστικούς, ποιοι τελικά τον διαμόρφωσαν.

Ο Άρις τελείωσε Αρχιτεκτονική στη Βενετία και περιγράφει τα φοιτητικά του χρόνια σαν μαγικά. «Όταν οι καθηγητές μιλούσαν για τον Κωνσταντινίδη και τον Πικιώνη φούσκωνα από περηφάνια». Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα συνεργάστηκε με το γραφείο του Θωμά Δοξιάδη, που τον θεωρεί και μέντορά του στην αρχιτεκτονική γιατί του μετέδωσε τον σεβασμό για το τοπίο. Στο δικό του γραφείο συνεχίζει να είναι σε διαρκή διάλογο με αυτά τα μη σαφή όρια μεταξύ αρχιτεκτονικής και τοπίου.

«Αντιλαμβάνεσαι απ’ τον χώρο μου ότι είμαι ένας άνθρωπος που ακούει», λέει. «Πρέπει να ακούμε αυτό που προϋπάρχει πριν επέμβουμε, και όταν επέμβουμε πρέπει όλο αυτό να γίνεται με τρόπο απαλό».

Το σπίτι του θυμίζει μουσείο με τόσα έργα τέχνης. Μιλάω πολύ σιγά από σεβασμό στα έργα.

Ο Άρις ανοίγει κινηματογραφικά μια κουρτίνα και μου λέει «έλα να δεις κάτι που θα σου αρέσει». Μου δείχνει μια βιβλιοθήκη γεμάτη έργα της σπουδαίας κεραμίστριας Ελένης Βερναδάκη. Βγάζω επιφώνημα ενθουσιασμού μπροστά σε αυτήν τη μεγάλη και υπέροχη συλλογή.

Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Μια βιβλιοθήκη γεμάτη έργα της σπουδαίας κεραμίστριας Ελένης Βερναδάκη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Πότε ξεκίνησες να συλλέγεις όλα αυτά τα κεραμικά;» τον ρωτάω; «Περίπου πριν από δεκαπέντε χρόνια», μου απαντάει. Τον στενοχωρεί που η Ελλάδα δεν μπορεί ακόμα να αναγνωρίσει το μεγαλείο της και στην Καλών Τεχνών δεν υπάρχει έδρα κεραμικής, δεδομένου ότι έχουμε παράδοση στην Ελλάδα στα κεραμικά. Πώς ξεκίνησε τη συλλογή; Από ένα πιάτο. 

«Είμαι εμμονικός», εξομολογείται. «Είναι η ψυχοθεραπεία μου να πάω Κυριακή στο Μοναστηράκι και να ψάχνω. Είχα μιλήσει με πολλές αντικερί και παλαιοπώλες. Μου τηλεφωνούσαν κι έλεγαν “Έλα, έχουμε κάτι από Βερναδάκη” κι εγώ πάντα έτρεχα».

Παρατηρώ ότι του αρέσει να συλλέγει τα αντικείμενα σε ομάδες. Συμφωνεί. «Ναι, μου αρέσει να τα αντιμετωπίζω σαν συλλογή. Αυτήν τη βιβλιοθήκη την έκανα με τον Θανάση, που είναι ο σιδεράς της ίδιας της Ελένης Βερναδάκη. Τίποτα δεν έγινε στην τύχη», μου λέει, πράγμα που είναι ηλίου φαεινότερο. Στο σπίτι του υπάρχει μια πολύ συγκεκριμένη ενορχήστρωση και την μπαγκέτα την κινεί με ακρίβεια εκείνος.

«Τα υπόλοιπα έργα πώς ήρθαν στη ζωή σου;» «Πήγαινα σε εκθέσεις και γνώριζα τους καλλιτέχνες, και μετά συζητούσα μαζί τους ‒ τόσο απλά. Τον Τσόκλη τον γνώρισα στην Τήνο. Κάθισα μετά την έκθεση μαζί του και συζητούσαμε για ώρες. Μετά κάναμε μια βόλτα και πάνω στη συζήτηση μου είπε: “Άρη, θα σ’ την κάνω τη φάση έργο. Σκίσε την οποιαδήποτε ταυτότητά σου για να μπορείς να υπάρχεις”». Μου δείχνει το έργο, που το έχει βάλει στην κουζίνα του.

«Αυτή η φράση με έχει προχωρήσει πολλές φορές, γιατί ένας αρχιτέκτονας πρέπει να ανανεώνεται και να μη στέκεται στις ευκολίες του, ούτε να ακολουθεί μια μανιέρα», εξηγεί.

Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Από τον Τσόκλη κρατάει τη σοφία του, απ’ τον Φασιανό την παιδικότητά του. Ο Αλέκος Φασιανός έχει την τιμητική του στο σπίτι του. «Τι σε συγκινεί τόσο πολύ στον Φασιανό;» τον ρωτάω. «Που μπορεί να κάνει κι ένα πεντάχρονο παιδί να τον καταλάβει και να συγκινήσει και έναν ογδοντάχρονο∙ τους αγγίζει όλους».

Τον ρωτάω ποιον καλλιτέχνη θεωρεί υπερβατικό.

Το σκέφτεται λίγο και λέει τον Κώστα Βαρώτσο. «Θυμάμαι πάντα να μου λέει ότι ασχολούμαι με την τέχνη του ανέφικτου. Αυτό προσπαθώ κι εγώ στη δουλειά μου, το ανέφικτο. Ο Κώστας με τον “Δρομέα” του έκανε το ανέφικτο. Με ένα τόσο άκαμπτο υλικό, όπως το γυαλί, του έδωσε κίνηση. Είναι ένας απ’ τους πιο ωραίους ανθρώπους που γνώρισα ποτέ. Τόσο άμεσος και τόσο γεμάτος». Μου δείχνει με καμάρι τα έργα του Βαρώτσου που έχει στη συλλογή του.

Τον ρωτάω για τα έπιπλά του. Οι καρέκλες είναι Castelli, του ’70. «Tις ίδιες είχα στο πανεπιστήμιο στη Βενετία και κάπως μου θυμίζουν εκείνα τα χρόνια». Ο καναπές είναι αγορασμένος στο Παρίσι, πιο δίπλα είναι ένα έργο του Κουνέλλη, λίγο πιο κει ένα κινέζικο μπαρ-αντίκα. Το ανοίγει και μέσα έχει φως. «Μα δεν είναι υπέροχο;» με ρωτάει. Γνέφω καταφατικά. «“Τι δουλειά έχει εδώ αυτό το κινέζικο;” με ρώτησε κάποτε ένας φίλος και του απάντησα ότι εδώ έχει θέση ό,τι ακριβώς μου αρέσει. Αυτό είναι το κριτήριο». Μαθαίνω παλιές ιστορίες του Σαρίδη, τότε που σχεδίαζε γι’ αυτόν ο Robsjohn Gibbings. Οι αφρικανικές μάσκες είναι από ταξίδια του. Η αριστουργηματική τραπεζαρία είναι σχεδιασμένη απ’ τον Αλέκο Φασιανό και οι καρέκλες της τραπεζαρίας αγορασμένες από την γκαλερί Ζουμπουλάκη, σχεδιασμένες κι αυτές από τον Φασιανό. Η κόκκινη καρέκλα είναι του Γαΐτη και πιο δίπλα ένα γλυπτό του Λάππα.

Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τον δεύτερο καναπέ τον έχει σχεδιάσει ο Άρις. «Αυτή εδώ η πολυθρόνα είναι Van der Rohe», λέει. Τον ρωτάω αν επενδύει σε design έπιπλα. «Μου αρέσει να παντρεύω έπιπλά design με πιο παλιά. Ό,τι βρίσκεται εδώ συνθέτει το παζλ της ζωής μου».

Μου δείχνει ένα φωτιστικό που αγαπά ιδιαίτερα. «Το ανάβεις και του βάζεις αιθέρια έλαια. Είναι του 1930, art déco, και το βρήκα σε παλαιοπωλείο», λέει και τα μάτια του αστράφτουν. Γι’ αυτό αγαπώ τα παλαιοπωλεία, γιατί μπορεί να βρεις έναν ξεχασμένο θησαυρό.

Αγαπά πολύ στον χώρο του να υπάρχουν φυτά. Ναι, άλλα θέλουν φροντίδα, παρατηρώ. «Ό,τι αγαπάς, θέλει φροντίδα», μου αντιγυρίζει. Του αρέσει να φροντίζει τα φυτά, να ακούει μουσική, να διαβάζει. Με τις σειρές και το Νetflix δεν το έχει. «Προτιμώ να βγω να πιω ωραία κρασιά με τους φίλους μου».

Στο σπίτι μέσα νιώθει πανευτυχής. Τον ρωτάω αν αλλάζει στα έπιπλα θέση. «Πολύ συχνά», μου λέει, «τίποτα δεν μπορεί να είναι για πολύ καιρό το ίδιο. Όπως αλλάζουμε εμείς, αλλάζουν και τα πράγματα».

Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τον ρωτάω αν έχει αγαπήσει τα Εξάρχεια.

«Οι γειτονιές, νομίζω, αλλοιώνονται, χάνεται το αυθεντικό», λέει. Δεν έχει γνωρίσει τα μυθικά Εξάρχεια που του έχουν περιγράψει. «Τα περισσότερα σπίτια τα δίνουν για Αirbnb. Όλο και κάποιον διαφορετικό επισκέπτη βλέπω απέναντι. Έχω δημιουργήσει κάποιες σχέσεις, αλλά δεν είμαι και ο πιο ανοιχτός άνθρωπος. Έχω τα όριά μου. Το όριο έχει πολύ σημαντική θέση τη ζωή μου, είναι μια λέξη που άργησα πολύ να μάθω, αλλά πλέον πρώτα θα συναντήσεις τα όριά μου και μετά εμένα», λέει και μου κλείνει το μάτι. Τον ρωτάω αν το σπίτι είναι ανοιχτό σε φίλους του. Μου γνέφει καταφατικά. Παρόλο που δεν είναι ο άνθρωπος που μαγειρεύει, του αρέσει το σπίτι να έχει ζωή.

Τον ρωτάω αν υπάρχει ένα έργο που αγαπά πιο πολύ από τα άλλα. Με κοιτάζει σαν παιδάκι που το έπιασα να κάνει ζαβολιά. «Ναι, είναι αυτό το μπαλκόνι του Φασιανού», λέει. «Ήταν της Πέγκυς Ζουμπουλάκη. Το σπίτι της δεν είχε μπαλκόνι και της είπε ο Αλέκος ότι θα της έκανε ένα εκείνος. Αργότερα το αγόρασα εγώ», λέει.

Τον ρωτάω αν το σπίτι έχει έστω ένα πράγμα ΙΚΕΑ. Πλέον, όχι, όμως δεν είναι αρνητικός με το ΙΚΕΑ. Το ότι κάτι είναι μαζικό δεν σημαίνει ότι δεν έχει σχεδιασμό, και το ΙΚΕΑ έχει και σχεδιασμό και design. Πιστεύει ότι τόσο η τέχνη όσο και το design πρέπει να είναι προσβάσιμα σε όλους. Δεν τον πειράζει καθόλου όταν ένας καταξιωμένος καλλιτέχνης βγάζει φλιτζανάκια του καφέ. Γιατί στην καθημερινότητά σου να μην πίνεις καφέ απ’ την κούπα που φιλοτέχνησε ένας καλλιτέχνης; Του αρέσει να απολαμβάνει τη ζωή. «Τρώω με τα πιάτα της Βερναδάκη και με ασημένια Christofle μαχαιροπίρουνα. Η ζωή είναι μικρή. Τα αντικείμενα θέλω να τα ζω, την τέχνη μου τη χρειάζομαι, είναι σαν χειρολαβές ασφαλείας. Δεν αγοράζω τα έργα ως επένδυση. Αν πρέπει να τα πουλήσω, καλύτερα να μην υπάρχω κι εγώ».

Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τον ρωτάω πιο είναι το πιο ωραίο σπίτι που είδε ποτέ.

«Έχω περάσει το πιο ωραίο Πάσχα της ζωή μου στις Σπέτσες, στο σπίτι του Άρη Κωνσταντινίδη. Ήταν ένα όνειρο, ένιωσα ότι αυτό το σπίτι είχε τα πάντα με τον πιο απλό τρόπο. Υπήρχε ένα ζηλευτό μέτρο και μια καθαρότητα».

«Ελλάδα ή Βενετία;» τον ρωτάω. «Υπάρχει ένα γνωμικό που λέει ότι αν σταματήσεις να χάνεσαι στη Βενετία, πρέπει να φύγεις. Εγώ δεν χάνομαι πια». Γελάει.

«Θα συνεχίσεις να είσαι εδώ, στα Εξάρχεια;» «Ποιος ξέρει; Νομίζω ότι αφού κάνω τον κύκλο μου εδώ, ίσως ζήσω στην Κηφισιά, καθώς μεγαλώνoντας θέλω πιο πολλή φύση».

Φεύγοντας από το σπίτι του νιώθω εξαιρετικά τυχερή που τον γνώρισα. Στο μυαλό μου έρχεται μια φράση του Χατζιδάκι: «Αναζητώ το ουσιώδες της αισθητικής σε εποχές που κυριαρχεί το επουσιώδες». Ο Άρις το έχει πετύχει.

Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ένα σπίτι που ψάχνει το ουσιώδες της αισθητικής Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο

Γειτονιές της Ελλάδας / Δύο νέοι αρχιτέκτονες ανακατασκεύασαν τη στέγη ενός σχολείου στα Τζουμέρκα

Το Μπουλούκι, ένα περιοδεύον εργαστήριο για τις παραδοσιακές τεχνικές δόμησης, βάζει το δικό του -σημαντικό- λιθαράκι στη διατήρηση της μνήμης και της ζωής στην ορεινή Ήπειρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΥΡΙΑΖΗΣ
Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Design / Hotel Experience: Πώς η πρώτη διοργάνωση για το μέλλον του τουρισμού υπό το πρίσμα της εμπειρίας πέτυχε ρεκόρ επισκεπτών

Η διοργάνωση του Hotel Experience που πραγματοποιήθηκε 5-6 Οκτωβρίου 2024 στο Ωδείο Αθηνών ξεπέρασε κάθε προσδοκία συμμετοχής καθώς πάνω από 4.000 επισκέπτες βίωσαν από κοντά την εμπειρία
THE LIFO TEAM