Helmut Lang: Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του

Helmut Lang: What remains behind Facebook Twitter
Helmut Lang, fist no.1 and fist no.4, 2015–17. Courtesy of the artist.
0

To 2005, ο Helmut Lang αποσύρθηκε από την επωνυμία ρούχων που έφερε το όνομά του, κλείνοντας ένα πολύτιμο κεφάλαιο στη μόδα των ’90s που ορίστηκε από τον πρωτοποριακό του μινιμαλισμό. Εγκαταστάθηκε σε μια αγροικία στα ανατολικά Χάμπτονς, φόρεσε Levi’s και μακό μπλουζάκια σαν στολή και, αφού ατένισε για μια τριετία τον ωκεανό, δήλωσε καλλιτέχνης. «Ήθελα να διερευνήσω όσα γνώριζα σε ένα διαφορετικό επίπεδο, να ωριμάσω», δήλωνε τότε σε συνέντευξή του στο περιοδικό «Paper». 

Οι νεαροί δημοσιογράφοι και buyers των αρχών των ’90s που είχαν θεοποιήσει τη μόδα του Lang δεν αιφνιδιάστηκαν με αυτήν τη μετάβαση.  

Με ατελιέ στη Βιέννη και επιδείξεις στο Παρίσι, ο 40άρης τότε σχεδιαστής ηγείτο του κινήματος που ορισμένοι είχαν αρχίσει ήδη να ορίζουν ως «counter-couture». Επηρεασμένος από την κουλτούρα του λειτουργικού design στη μεταπολεμική Αυστρία όπου μεγάλωσε, ο αυτοδίδακτος Lang αφαίρεσε από την τέχνη του την υπερβολή των ’80s και δημιούργησε ρούχα που, παρά την οπτική τους απλότητα, ενσωμάτωναν πολλαπλά επίπεδα τεχνικής και καινοτομίας, έτσι ώστε το fashion design του να ανυψώνεται σε «τέχνη που φοριέται».

Η κλίμακα, οι κεχριμπαρένιες αποχρώσεις και οι υφές των γλυπτών φαίνονται φυσικά ανάμεσα στον ξύλινο σκελετό από σεκόγια του σπιτιού, τα εντυπωσιακά του χάλκινα τζάκια, τους εσωτερικούς του χώρους που ανοίγονται στη φύση.

Παραδοσιακές χειροποίητες τεχνικές εφαρμόζονταν σε high tech υλικά, και οι φόρμες του υπήρξαν πάντα γλυπτικές. Δουλεύοντας σε layers, με δέρμα και λάστιχο, μεταλλικά τούλια και οργάντζες, ο Lang δημιούργησε σχολή για το πώς η χρηστικότητα μπορεί να αποπνέει ερωτισμό. Το θρυλικό rubber dress του παραμένει μέχρι σήμερα σύμβολο μιας ανέμελης πορνογραφικής κομψότητας, κι έφτασε να γίνει θέμα προς ανάλυση στον «New Yorker». 

Από το θρυλικό rubber dress στα πρωτόγονα γλυπτά του Helmut Lang Facebook Twitter
H Τατιάνα Πάτιτζ φορώντας το θρυλικό rubber dress του Helmut Lang στην πασαρέλα το 1994.

Η πλούσια βιβλιογραφία για το υβρίδιο Lang στη σύγχρονη μόδα διαπιστώνει στα ρούχα του επιρροές από τα κινήματα του κλασικισμού και του πριμιτιβισμού. Σε αντίθεση με τον Azzedine Alaia ή την Alix Grès, που κι εκείνοι συνήθιζαν να ταιριάζουν στο ίδιο look tribal και αρχαιοελληνικές επιρροές, η ενοποίηση του Lang γινόταν με τραχύτητα, έτσι ώστε τα διαφορετικά στοιχεία να είναι εμφανή, όχι αφομοιωμένα. Χαρακτηριστικό τέτοιο κομμάτι είναι ένα λευκό βραδινό φόρεμα που σήμερα βρίσκεται στη συλλογή του Met, στο οποίο πλισαρισμένη οργάντζα και μεταξωτό σιφόν συνυπάρχουν με αρμαθιές από τρίχα αλόγου. 

Helmut Lang: What remains behind Facebook Twitter
Το λευκό βραδινό φόρεμα που σήμερα βρίσκεται στη συλλογή του Met, στο οποίο πλισαρισμένη οργάντζα και μεταξωτό σιφόν συνυπάρχουν με αρμαθιές από τρίχα αλόγου. 

Στα 15 χρόνια που ασχολείται αποκλειστικά με την τέχνη, ο Lang διατήρησε αυτήν του την προσήλωση στα υλικά, πλάθοντας γλυπτά με αισθαντική υφή στον αχυρώνα του σπιτιού του που έχει μετατρέψει σε στούντιο. Αυτά που παρουσιάζει τώρα στο Λος Άντζελες, βλοσυρά μορφώματα από εύπλαστα υλικά (κερί, λάστιχο, ρητίνη και αφρολέξ), δεν έχουν κάποιο προαποφασισμένο νόημα. «Η συναισθηματική τους βαρύτητα (των υλικών) προέρχεται από αυτό που κάνω μ' αυτά», είπε ο ίδιος στο Artnet, αναφερόμενος στη μεθοδολογία με την οποία προσεγγίζει την ύλη. Ο αφρός, μουλιασμένος μαζί με τα άλλα υλικά, συσπάται και δένεται σε φόρμες αφηρημένες αλλά παραστατικές, που μοιάζουν με γροθιές ή ακαθόριστα ανθρώπινα μέλη. Υπάρχει κάτι αποτρόπαιο σε αυτά τα γλυπτά, που ενώ η σύστασή τους θυμίζει βρεγμένους σπόγγους ή κολλώδη κέικ, οι φιγούρες τους ταλαντεύονται ανάμεσα στη σπλαχνική παραμόρφωση και τον αισθησιασμό, σαν ένα εκκρεμές που από την επιθυμία σε εκτοξεύει στην αποστροφή. Ανάμεσα στα γλυπτά, δύο μικρά επιτοίχια έργα εξυμνούν την υλικότητα, τοποθετώντας τις πρώτες ύλες –το πλαστικό, ή σελάκη, και το κερί– σε κάδρο. 

Helmut Lang: What remains behind Facebook Twitter
Η κλίμακα, οι κεχριμπαρένιες αποχρώσεις και οι υφές των γλυπτών φαίνονται φυσικά ανάμεσα στον ξύλινο σκελετό από σεκόγια του σπιτιού, τα εντυπωσιακά του χάλκινα τζάκια, τους εσωτερικούς τους χώρους που ανοίγονται στη φύση. Courtesy of the artist.

Τα έργα της έκθεσης «What Remains Behind» εκτίθενται στο Schindler House στο δυτικό Χόλιγουντ, ένα αριστούργημα του μοντερνισμού που από το 1994 λειτουργεί ως δορυφόρος του Μουσείου Εφαρμοσμένων Τεχνών (ΜΑΚ) της Βιέννης. «Η αρχιτεκτονική αυτού του ιστορικού σπιτιού έχει κάτι το μεταφυσικό», παρατηρεί ο επιμελητής της έκθεσης και επί σειρά ετών συνεργάτης του Lang, Neville Wakefield. «Το αισθάνεσαι στο πώς συνομιλεί το φως με τον χώρο, στα όρια ανάμεσα στο εσωτερικό και το εξωτερικό, στα σιωπηλά σημεία ανάμεσα στις κάθετες πλάκες μπετόν». Μέσα σε αυτόν τον γυμνό χώρο, χειροπιαστό όσο και χιμαιρικό, που δημιούργησε μεταξύ 1921-22 ο Αυστριακός αρχιτέκτονας Rudolf Schindler, το έργο του Lang, ενός επίσης Αυστριακού εμιγκρέ, προσφέρει τη δική του εκδοχή για την ανθρώπινη κατάσταση.

Ενώ τα γλυπτά δεν δημιουργήθηκαν για να παρουσιαστούν εκεί, η εμπειρία του Wakefield σε site-specific επιμελητικά πρότζεκτ (υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής και συνεπιμελητής στην εγκατάσταση «Desert X» στην Coachella το 2023) βοήθησε στην αποτελεσματική τους σύνδεση με τον χώρο. 

Helmut Lang: What remains behind Facebook Twitter
O αυτοδίδακτος Lang αφαίρεσε από την τέχνη του την υπερβολή των '80s και δημιούργησε ρούχα που, παρά την οπτική τους απλότητα, ενσωμάτωναν πολλαπλά επίπεδα τεχνικής και καινοτομίας.

Η κλίμακα, οι κεχριμπαρένιες αποχρώσεις και οι υφές των γλυπτών φαίνονται φυσικά ανάμεσα στον ξύλινο σκελετό από σεκόγια του σπιτιού, τα εντυπωσιακά του χάλκινα τζάκια, τους εσωτερικούς του χώρους που ανοίγονται στη φύση. Το σπίτι συνδυάζει στοιχεία παραδοσιακού ιαπωνικού και βιενέζικου design, με δύο συνδεόμενα διαμερίσματα σε σχήμα L για δυο οικογένειες, συρόμενα πάνελ αντί για πόρτες και στιβαρούς τσιμεντένιους τοίχους, και θεωρείται ένα διαχρονικό –μάλιστα είναι το πρώτο– δείγμα αρχιτεκτονικού μοντερνισμού, χτισμένο το 1922 στη Νότια Καλιφόρνια. Τα γλυπτά του Lang μέσα σ' αυτό –έναν τόπο ανάμεσα στο παρελθόν και το τώρα– φαντάζουν σύγχρονα και συγχρόνως πρωτόγονα, θίγοντας τη διαρκή εμμονή του με το θέμα της μνήμης, ιδιαίτερα με τις ιστορίες που μεταφέρουν τα υλικά από τις προηγούμενες χρήσεις τους.

Η ιδέα της μνήμης και της απουσίας έχει αποκτήσει μια νέα συναισθηματική δριμύτητα στο Λος Άντζελες μετά τις πυρκαγιές του Ιανουαρίου που αφάνισαν ύλη και ιστορίες ανθρώπων. Τα υλικά μιλούν για το παρελθόν, αν επιβιώσουν μέσα στον χρόνο… 

Helmut Lang: What remains behind στο MAK Center for Art and Architecture, Schindler House, Λος Άντζελες, έως 4 Μαΐου 2025 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Dilara Findikoglou: H μάγισσα του σκότους

Μόδα & Στυλ / Είναι η Dilara Findikoglou o νέος Alexander McQueen;

Πριν από μία εβδομάδα, πολλοί δεν γνώριζαν την ύπαρξή της, ώσπου η σχεδιάστρια αποκάλυψε τις άσωτες Αφροδίτες της σε μια αποθήκη που στεγάζει το μακροβιότερο goth club του Λονδίνου και – μόνη της, κυριολεκτικά – αποκατέστησε τη φήμη της πόλης ως τόπου που θρέφει τις πιο αλλόκοτες «φωνές» της μόδας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Μόδα & Στυλ / Roberto Cavalli (1940-2024): Ο σχεδιαστής που ταύτισε την υπερβολή με την επιτυχία

Πλασαρίστηκε σαν ροκ σταρ και αγάπησε όσοι λίγοι designers τις γυναίκες. Ο Ιταλός δημιουργός έφυγε από τη ζωή στα 83 του, αφήνοντας πίσω του ένα εξεζητημένο σύννεφο από aninal prints, σέξι εμπριμέ και ένα «εγχειρίδιο» για το πώς ένας σχεδιαστής μπορεί να είναι πιο αναγνωρίσιμος από τη μόδα που παράγει.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

62 λεπτά με τον Ανέστη Ιωάννου

Εικαστικά / Από τη Νεφελοκοκκυγία στο skate και το τζιν: Το Εικαστικό Σύμπαν του Ανέστη Ιωάννου

Ο νεαρός εικαστικός αναζητά μια νέα μορφή ελευθερίας και απογείωσης, συνδέοντας τη δυναμική της street culture με την ουτοπία των Ορνίθων και των τσαρουχικών ονείρων, αναζητώντας μια έξοδο από το αστικό τραύμα σε έναν κόσμο γεμάτο δυνατότητες και φαντασία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο καινοτόμος κεραμίστας–γλύπτης Brian Rochefort παρουσιάζει στην Αθήνα νέα του έργα

Εικαστικά / Brian Rochefort: Ο ριζοσπάστης της κεραμικής παρουσιάζει τα νέα του έργα στην Αθήνα

Είναι διάσημος για τη δημιουργία μεγάλων, ζωηρών κεραμικών γλυπτών με μοναδικές υφές και αφηρημένα μοτίβα, ενώ οι συνθέσεις του ισορροπούν μεταξύ αταξίας και αρμονίας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Εικαστικά / Τα ιστορικά έργα του Κώστα Πανιάρα από βινύλ σε μια νέα έκθεση

Το βινύλιο υποκαθιστά το χρώμα σε μια σειρά έργων που παρουσιάστηκαν με μεγάλη επιτυχία τη δεκαετία του ’80 στο Παρίσι και στη Νέα Υόρκη από τον Αλέξανδρο Ιόλα. Σαράντα χρόνια μετά, η γκαλερί The Breeder τα επανασυστήνει στο κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατσαδιώτης

Εικαστικά / «Tα έργα μου είναι σκοτεινά, αλλά δεν τα έχω σκεφτεί ποτέ ως προκλητικά»

Μία μέρα μετά τον βανδαλισμό των έργων του από τον βουλευτή της Νίκης, ο Χριστόφορος Κατσαδιώτης μιλά στη LiFO για τη δουλειά του που προκάλεσε τέτοιες αντιδράσεις σε συγκεκριμένες ομάδες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια πολύ καλή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Εικαστικά / «Μια πολύ κακή ιδέα, τέλεια εκτελεσμένη»: Η προφορική ιστορία των Λέλουδων 

Πώς η ανάγκη μιας κολεκτίβας καλλιτεχνών για χώρο εξελίχθηκε σε ένα από τα πιο φιλόξενα κουίρ σποτ στο κέντρο της πόλης: Μέσα από τις αφηγήσεις των παιδιών που το έφτιαξαν και το έζησαν.  
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Εικαστικά / Καμία σύμβαση δεν μπορούσε να περιορίσει τον Leigh Bowery

Η Tate Modern φέρνει στις αίθουσές της μια έκθεση για έναν «larger than life» περφόρμερ. Η πορεία του νεαρού αγοριού από το ήσυχο προάστιο Sunshine της Μελβούρνης που έγινε παγκοσμίως διάσημη προσωπικότητα στον χώρο του πολιτισμού, χάρη στον εξωφρενικό, πολύπλοκο και δημιουργικό χαρακτήρα του και άφησε ανεξίτηλο και αδιαμφισβήτητο αποτύπωμα στη σύγχρονη τέχνη και πέρα από αυτήν. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Πολιτισμός / Μια σημαντική έκθεση στο Παρίσι με τη συνδρομή του Μουσείου Μπενάκη

Η συνεργασία του Μουσείου Μπενάκη με το Musée du Quai Branly στο Παρίσι φέρνει στο σήμερα το μεγάλο ερώτημα, που προέκυψε τη δεκαετία του 1930 και απασχόλησε τους σουρεαλιστές αλλά και την επιστημονική κοινότητα της εποχής, σχετικά με το τι θεωρούμε αντικείμενο τέχνης. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Εικαστικά / Η μεγαλύτερη αναδρομική για τον David Hockney έρχεται στο Παρίσι

Ένας από τους κορυφαίους εν ζωή καλλιτέχνες της Βρετανίας, και από τους πιο ακριβούς, θα δει στα 87 του χρόνια να οργανώνεται τον Απρίλιο η μεγαλύτερη μέχρι σήμερα αναδρομική έργων του στη δεύτερη πατρίδα του, τη Γαλλία, στο Fondation Louis Vuitton.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Εικαστικά / Η μαγεία των Cabinets of Curiosities και ο φόβος του κενού σε μια έκθεση

Μια σύγχρονη και κριτική ανάγνωση των θαυμαστών ερμαρίων με αξιοπερίεργα αντικείμενα της Αναγέννησης από 78 σύγχρονους εικαστικούς, με «αφηγήσεις» ενός φανταστικού κόσμου και τις αντιστοιχίες του στις πραγματικότητες του σήμερα, στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Σοφία Ροζάκη / Το φεμινιστικό και κουίρ βλέμμα μιας νεαρής εικαστικού

Η νεαρή εικαστικός Σοφία Ροζάκη μάς ξεναγεί στην έκθεσή της «that’s what she said», στην οποία διερευνά εναλλακτικές αφηγήσεις γύρω από το σώμα, το φύλο, τη μνήμη, το τραύμα και τη σεξουαλικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση με τον θεατρικό και σουρεαλιστικό κόσμο των ρούχων της Ελένης Καββάδα

Εικαστικά / Tα ρούχα που σχεδιάζει η Ελένη Καββάδα είναι σαν έργα τέχνης

Οι δημιουργίες της ελληνίδας σχεδιάστριας παρουσιάζονται ως εκθεσιακά γλυπτά στην Intermission. Ογκώδη, σουρεαλιστικά, ποιητικά, ξεπερνούν τα όρια της μόδας και αγγίζουν την τέχνη. Πρόκειται με διαφορά για ό,τι πιο ενδιαφέρον έχει να παρουσιάσει η Ελλάδα στον χώρο της μόδας και αξίζει μια βόλτα στον Πειραιά για να τα δείτε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Εικαστικά / Ο κόπος του καλλιτέχνη μέσα από το έργο του Γιάννη Παππά

Μια έκθεση εργαστηριακού χαρακτήρα με εκθέματα καλούπια, εργαλεία, προπλάσματα, ημιτελή έργα, σχέδια αλλά και ολοκληρωμένα έργα που για πρώτη φορά βγαίνουν από το εργαστήρι του γλύπτη Γιάννη Παππά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Pulp Fiction / Ψυχαναλύοντας το σινεμά του Ντέιβιντ Λιντς

Ο Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος μιλά με τον ψυχίατρο, δραματοθεραπευτή και σκηνοθέτη Στέλιο Κρασανάκη για το αθέατο σύμπαν του ασυνείδητου στο σινεμά, το οποίο υπηρέτησε και απογείωσε ο Λιντς μέσα από το απαράμιλλο έργο του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Θόδωρος, γλύπτης: Αντί αναδρομικής» στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Εικαστικά / Ο γλύπτης Θόδωρος παίρνει επιτέλους την αναδρομική έκθεση που του αξίζει

Ήταν ένας από τους βασικούς υποστηρικτές της δημιουργίας ενός μουσείου σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα. Σήμερα, στον δεύτερο όροφο του ΕΜΣΤ, το ανατρεπτικό του έργο, που ξεπερνά κατά πολύ τα όρια της παραδοσιακής γλυπτικής, παρουσιάζεται μέσα από έντεκα ενότητες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Εικαστικά / Κάσπαρ Ντάβιντ Φρίντριχ: Ο «μάγος του ρομαντισμού» κατακτά την Αμερική

Η πρώτη μεγάλη αναδρομική έκθεση στην Αμερική αφιερωμένη στο έργο του Γερμανού ζωγράφου που στους πολλούς είναι γνωστός για τον πίνακα «Περιπλανώμενος πάνω από τη θάλασσα της ομίχλης».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ