Εθνικό Θέατρο: Τραχίνιες & Κύκλωπας

Εθνικό Θέατρο: Τραχίνιες & Κύκλωπας Facebook Twitter
Φωτό: Πάτροκλος Σκαφίδας
0

Η συμβολική σφραγίδα που άφησε ο Γιάννης Χουβαρδάς αποχαιρετώντας το Εθνικό φαντάζει ανεξίτηλη κι έχει μια επιπλέον σημασία για τον τρόπο που διαχειρίζεται κανείς τα θέματα της εθνικής ταυτότητας και της κρίσης. Η Ελλάδα που χάνεται, οι αρχαίοι μύθοι ως ανοιχτός, ατέρμονος συμβολισμός, το ελληνικό ασυνείδητο, ήταν τα βασικά θέματα που ανέδειξε το πετυχημένο εγχείρημα ενός θεάτρου που φέρει το βάρος της λέξης «Εθνικό» ως οντολογικό συστατικό του. Νοητή συνέχεια αυτών των επιλογών που έσκαψαν βαθιά στο ζήτημα της ταυτότητας φαίνονται να είναι δύο παραστάσεις του Εθνικού που θα ανέβουν το καλοκαίρι στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, ο Κύκλωπας του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου, και οι Τραχίνιες του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου. Πρόκειται για δύο από τα πιο πολύπλευρα, όσον αφορά τη συμβολική τους διάσταση, έργα, γι' αυτό και σπανίως παιζόμενα, που δεν κάνουν άλλο από το να διεισδύουν βαθιά στη γνωστική διαδικασία. Ποιοι είμαστε, πού πάμε και τι πραγματικά επιδιώκουμε είναι τα κοινά ερωτήματα που απασχολούν τα δύο κορυφαία αυτά έργα της αρχαίας δραματουργίας.

Τον Κύκλωπα, δηλαδή το ολόκληρα σωζόμενο σατυρικό δράμα του Ευριπίδη που αφηγείται τα τεκταινόμενα στο νησί του Κύκλωπα, σκηνοθετεί ο Βασίλης Παπαβασιλείου, με τον Δημήτρη Πιατά στον ομώνυμο ρόλο του ήρωα-τέρατος (τον είχαμε ακούσει, επίσης, ως Κύκλωπα στην Οδύσσεια του Γουίλσον), τον πάντα απρόβλεπτο Καραθάνο στον ρόλο του Οδυσσέα και τον Νίκο Χατζόπουλο σε αυτόν του Σιληνού.
Συμπληρωματικά ως προς τον Κύκλωπα θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι κινούνται οι Τραχίνιες, που παρουσιάζονται για δεύτερη φορά από το Εθνικό και πραγματεύονται το θέμα της αστάθειας και της αδυναμίας του ανθρώπου να προβλέψει τα επερχόμενα - όσο επαρκώς κι αν έχει κατακτήσει τη γνώση. Το τολμηρό σκηνοθετικό εγχείρημα έχει αναλάβει ο Θωμάς Μοσχόπουλος, αναθέτοντας στην Άννα Μάσχα τον πρωταγωνιστικό ρόλο, η οποία παίρνει το βάπτισμα του πυρός στην Επίδαυρο. Τον Ηρακλή ερμηνεύει ο μόνιμος πρωταγωνιστής του Μοσχόπουλου τα τελευταία χρόνια και εκλεκτός συνοδοιπόρος του, Αργύρης Ξάφης, ενώ τις εντυπώσεις κλέβει η εντελώς «φρέσκια» σύνθεση του χορού: Ηρώ Μπέζου, Νάνσυ Καρακατσάνη, Αμαλία Κοσμά, Χαρά Κότσαλη, Δήμητρα Βλαγκοπούλου, Ηλιάνα Γαϊτάνη, Δάφνη Δαυίδ κ.ά. Η έκπληξη, ωστόσο, του Εθνικού έρχεται τις γιορτινές μέρες του Δεκαπενταύγουστου, με την ξεσηκωτική Γκόλφω του Καραθάνου -που τόσο αγαπήθηκε από το κοινό- να επισκέπτεται την Επίδαυρο για μία μοναδική βραδιά, στις 17/8, και να κλείνει έτσι με τον ιδανικότερο τρόπο των κύκλο των φετινών παραστάσεων του κορυφαίου θεάτρου της χώρας.

[Aπό την Τίνα Μανδηλαρά για το τεύχος 341 της LiFO]

 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ιδρυμα Ωνάση: Cavafy Summer School 2024

Θέατρο / H σχέση του καβαφικού λόγου με τη σύγχρονη ποπ κουλτούρα

H πρόσληψη του έργου και της ζωής του ποιητή ως θέατρο και περφόρμανς, η εκμετάλλευση των στίχων του στον χώρο της διαφήμισης, του θεάματος και της πολιτικής. Όλα όσα συζητήθηκαν στο Διεθνές Θερινό Σχολείο Καβάφη 2024.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένα σπάνιο οπτικό και ηχητικό ντοκουμέντο με τη σπουδαία Ελένη Παπαδάκη

Θέατρο / Μια χαμένη μπομπίνα έρχεται στο φως και μαζί της η φωνή της Ελένης Παπαδάκη

To αρχείο της, που ήταν παραπεταμένο σε μια αποθήκη, και μια μπομπίνα με ανέκδοτο υλικό έρχονται στο φως για να προσθέσουν μερικές ψηφίδες στην καλλιτεχνική διαδρομή της θρυλικής ηθοποιού. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT
Οι παραστάσεις του φθινοπώρου

Fall Preview 2024 / 15 παραστάσεις που έρχονται το φθινόπωρο

Η θεατρική σεζόν 2024-25 χαρακτηρίζεται κυρίως από τις επαναλήψεις της περσινής χρονιάς. Με μια πρώτη ματιά, τα έργα του κλασικού ρεπερτορίου καταλαμβάνουν σημαντική θέση, ενώ δεν λείπουν και οι αναγνώσεις σύγχρονων έργων που έχουν αγαπηθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Θέατρο / Τι σημαίνει ένα sold-out στην Επίδαυρο;

Τι είναι αυτό που προσελκύει τους θεατές και προκαλεί τόσο μεγάλο ενδιαφέρον στο κοινό; Μήπως η μαζική προσέλευση πολλές φορές υπονομεύει την παράσταση; Το sold-out στην Επίδαυρο είναι συχνά αμφιλεγόμενο. Πολλοί το περιφρονούν, αλλά όλοι το επιθυμούν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βίκυ Μαραγκοπούλου

Θέατρο / Η Βίκυ Μαραγκοπούλου έκανε το Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας case study

Η θρυλική καλλιτεχνική διευθύντρια ανέλαβε να στήσει και να τρέξει το Διεθνές Φεστιβάλ σε μια πόλη και μια χώρα χωρίς προηγούμενη παράδοση στον σύγχρονο χορό. Με τη δουλειά της έδωσε φόρα στους Έλληνες χορογράφους στο διεθνές πεδίο και σήμερα, στην πρώτη αυτοβιογραφική της συνέντευξη, αφηγείται μια πλούσια διαδρομή στον κόσμο της τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Απώλειες / Αντώνης Αντύπας (1941-2024): «Το ουσιαστικό θέατρο έχει, για μένα, μια ταπεινότητα»

Ο θεατρικός σκηνοθέτης που πέθανε σήμερα σε ηλικία 83 ετών είχε μιλήσει στη LiFO με αφορμή το έργο του Ευγένιου Ο’Νιλ «Πόθοι κάτω από τις λεύκες» που σκηνοθέτησε το 2017 για το Εθνικό Θέατρο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΔΟΥΛΓΕΡΙΔΗΣ