Μπερλίν Αλεξάντερπλατς

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter
0

Τα πρόσωπα της ιστορίας: Αλφρεντ Ντέμπλιν.  Είναι ο συγγραφέας του έργου. Σπούδασε ψυχίατρος και άσκησε το επάγγελμά του στην εργατική περιοχή Αλεξάντερπλατς. Παράλληλα γράφει έργα από 16 ετών.

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Με την άνοδο του ναζισμού μετακομίζει στη Γαλλία και την Αμερική.
Το λογοτεχνικό του έργο αντιμετωπίστηκε με αδιαφορία και ο ίδιος δε μπόρεσε να ζήσει στη συντηρητική μεταπολεμική Γερμανία, όταν επέστρεψε μετά τον πόλεμο.

Σήμερα θεωρείται ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γερμανικού εξπρεσιονισμού.

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Στο  κορυφαίο έργο του "Μπερλίν Αλεξάντερπλατς" οι βασανισμένοι του ήρωες αγωνίζονται να εξασφαλίσουν μια κιβωτό σωτηρίας.

Μόνοι απέναντι σε ένα σύστημα εξουσίας που τους συνθλίβει, τους εξαθλιώνει. 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Οι περισσότεροι μάθαμε γι' αυτό το έργο από τη αριστουργηματική διασκευή του Φασμπίντερ. Στην τηλεόραση, στις αρχές του '80. Στην πραγματικότητα πρόκειται για μια ταινία χωρισμένη σε δεκατρία μέρη και επίλογο.

 Στο "Μπερλίν Αλεξάντερπλατς" πρωταγωνιστούν όλοι οι ηθοποιοί του Φασμπίντερ. Περισσότεροι από εκατό. Με κορυφαίους τον Γκίντερ Λάμπρεχτ, την Μπάρμπαρα Σούκοβα, τη Χάνα Σιγκούλα.

 

Είναι ένας άθλος και μόνο να σκεφτεί κανείς ότι αυτό το έργο θα ανέβει στο θέατρο. Μια ομάδα, όμως, το τολμά. Ο θίασος Kανιγκούντα παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών  μια ελεύθερη διασκευή του μυθιστορήματος. Αντιστρέφοντας τη βασική συνθήκη του κειμένου, η παράσταση δίνει το λόγο αποκλειστικά σε γυναίκες, τις γυναίκες του περιθωρίου και της ζωής του ήρωα. Η σκηνοθέτης της παράστασης Μαρία Μαγκανάρη μας έδωσε το ημερολόγιο του έργου. Από το φθινόπωρο του 2012 μέχρι σήμερα.

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Ένας χρόνος στην Αλεξάντερπλατς

 

Καλοκαίρι 2012

"Όλα είναι κολάζ. Υπάρχει η κρυφή παρουσία των άλλων μέσα μας. Τους κουβαλάμε για το υπόλοιπο της ζωής μας, σε κάθε σύνορο που διασχίζουμε".

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Κάπου διαβάζω αυτά τα λόγια του Λούσιαν Φρόϊντ και μου θυμίζουν το κείμενο που έγραψε ο Μπένγιαμιν για το "Βερολίνο Αλεξάντερπλατς": όλα είναι μοντάζ! Διαβάζω το βιβλίο του Άλφρεντ Ντέμπλιν. Είναι καταπληκτικό.

Εικόνα που επανέρχεται: εφημερίδες που κρέμονται με μανταλάκια. (σαν αναχρονισμός! Για πόσο ακόμα θα υπάρχει αυτό το σκηνογραφικό στοιχείο στις δικές μας πόλεις;)"

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

De te fabula narratur *
*Για σένα μιλάει ο μύθος

 

"Αυτή η φράση στα λατινικά, τίτλος στον πρόλογο του Λυκιαρδόπουλου στις "Φωνές από τη Βαϊμάρη"*, είναι σα να έχει γραφτεί από τον Ντέμπλιν.
Ο Ντέμπλιν είναι διδακτικός. Το βιβλίο είναι σπουδαίο. Αυτό έχει σημασία."

 

"Ένας πίνακας του Ότο Ντίξ λέγεται "Δύο θύματα του καπιταλισμού".

Απεικονίζει έναν στρατιώτη θύμα του Α' παγκοσμίου πολέμου με μια τεράστια ουλή στο πρόσωπό του, και μια πόρνη με εμφανή τα σημάδια της αρρώστιας στο δικό της. Οι φωτογραφίες των γυναικών που δημοσιεύονται για να "προστατευτεί η δημόσια υγεία" επανέρχονται διαρκώς στο μυαλό μου. Από τις σκληρότερες εικόνες που έχω δει. Τι είδους πολιτισμός συμπεριφέρεται έτσι στα θύματα που ο ίδιος δημιούργησε; Εκεί είμαστε. Αν κυκλοφορήσεις στο κέντρο της Αθήνας είναι ολοφάνερο. Είσαι στη Γερμανία του 1923."

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

"Είναι μοιραίο: Με το βιβλίο δε συνδέομαι μέσω του Φραντς, αλλά μέσω των γυναικών που συναντάει. Μήπως η διασκευή να έχει αυτή τη βάση; Το συζητάω με το Λεοντάρη. Του φαίνεται ωραία ιδέα. Όσο δουλεύω τη διασκευή ανακαλώ περιστατικά που με ανατριχιάζουν:
-τις βιαιοπραγίες άντρα ακροδεξιού απέναντι σε γυναίκες σε τηλεοπτικό πλατό- που αρκετοί ευχαριστήθηκαν.
-τη στοχευμένη προσπάθεια διαπόμπευσης συναδέλφου γιατί το έργο της κρίθηκε "αντεθνικό".
-τη συστηματική παρουσίαση από τα περισσότερα ΜΜΕ γυναίκας πολιτικού (που απ' ό,τι φαίνεται μάλλον κάνει καλά τη δουλειά της) ως "γλωσσοκοπάνας" που βγάζει τους καημένους υπερήλικες άντρες πολιτικούς απ'τα ρούχα τους...
Είμαι πια σίγουρη: Ο έλληνας φασίστας (και δεν εννοώ μόνο τον δηλωμένο) είναι βαθιά μισογύνης!"

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

Φθινόπωρο 2012

"Με πόσο πόνο ο Ντέμπλιν αποχωρίζεται τις γυναίκες του Φραντς από την εξέλιξη της ιστορίας του! Αλλά και με τι βία!
Ο Νίκος γράφει τραγούδια. Του έχω δώσει στίχους από λαϊκά τραγούδια που περιέχονται στο βιβλίο. Είμαι περίεργη τι θα τους κάνει!
Έχουμε αρχίσει πρόβες με την Ανθή και τη Ρεβέκκα. Η Μίτσε και η Λίνα. Εγώ κρατάω την Ίντα. Είναι ήδη νεκρή από τα χέρια του Φραντς όταν αρχίζει το έργο. Να μπορώ να έχω απόσταση από τη δράση. Το χρειάζομαι και πρακτικά! Με τη Γεωργία αναζητούμε το εδώ και το αντίπερα στο σκηνικό χώρο. Και το τώρα και το άλλοτε στα κοστούμια."

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Βλέπουμε την "Όπερα της Πεντάρας" των Μπρεχτ- Παμπστ. Η στάση σώματος της Λότε Λένια καθώς τραγουδάει συγκλονιστική. Αυτό είναι ζωντανή φόρμα. Να τη μιμηθούμε!!!

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Βλέπουμε όλες μαζί τον Φασμπίντερ. Μαγευόμαστε. Αυτό το ροζ φως που αναβοσβήνει... Συζητάμε με τη Μαρία, αντιπροτείνει το μπλε. Μας αρέσει.
Η δουλειά του Φασμπίντερ με τους ηθοποιούς παράγει...μεταφυσική (η μεταφυσική έντονη στο βιβλίο- τι νόημα έχει για μας ο όρος;). Τα σώματα των γυναικών πώς είναι τόσο μαλακά ακόμα και σε σκηνές εκρήξεων;"

 

"Οι λιποθυμίες δεν είναι άλλο από θάνατοι σε ζωντανά κορμιά.
Και άλλες μαγικές φράσεις:
Η ανάσα είναι ένα βαρίδι, μια σφαίρα που τη σπρώχνεις.
Όταν κάποιος έχει πειραγμένα νεύρα είναι υγιής;
Πρέπει κάπως να δούμε τα λόγια. Προβολές;"

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Διερευνούμε γυναικείες κινήσεις. Παράλληλα ψάχνουμε τον τρόπο με τον οποίο σωματοποιείται η εξουσία και ο φασισμός. Η Βασιλική καταγράφει τα πάντα (και τις ιδέες που δεν θα υλοποιηθούν ποτέ!) στα ημερολόγια πρόβας. Ο Νίκος μας φέρνει τραγούδια. Τους δίνει δικούς του τίτλους. Τα τραγούδια γίνονται οργανικό κομμάτι του έργου".

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter
 

 

Άνοιξη 2013

"Ξαναπιάνω τη διασκευή. Χρειαζόμαστε ένα τέταρτο πρόσωπο σίγουρα. Μιλάω με τη Σύρμω, θέλει πολύ. Της στέλνω υλικό, δουλεύουμε. Ιδιότυπος αφηγητής-σχολιαστής. Με διαφορετικές περσόνες. Σχόλιο για το ίδιο το θέατρο. Πάντα το ίδιο ζητούμενο: το νήμα που συνδέει το θέατρο με το έξω από το θέατρο. Πιο έντονη η παρουσία του Ότο Ντιξ. Ανάγκη για διάλογο και με άλλα κείμενα.
Ξαναρχίζουμε πρόβες. Θα δουλέψει και η Μαριάννα μαζί μας".

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

Καλοκαίρι 2013

"Ετοιμαζόμαστε για το Φεστιβάλ. Χαρά και αγωνία.
Μας έχει τόσο απασχολήσει το στυλ του από σκηνής πολιτικού λόγου. Και πώς "μιλάει" ο μη λόγος.

Και πάλι μας προλαβαίνει το έξω. Εδώ και καιρό, το στυλ άσκησης της εξουσίας παραπέμπει σε άλλα πολιτεύματα, σε άλλες ιστορικές περιόδους, σε ηγεμόνες, βασιλείς, τσάρους, δικτάτορες. Αναλόγως μεταβάλλεται και ο δημόσιος λόγος της εξουσίας. Τα προσχήματα εγκαταλείπονται. Όλο και περισσότερο περιφρονούνται κατακτήσεις του ανθρώπινου πνεύματος, όπως διαλεκτική, επιχείρημα, απόδειξη. Επιστροφή στα στοιχειώδη με αποδέκτη τα κατώτερα ένστικτά μας: το "υποκριτικό" στυλ περιλαμβάνει βία και θράσος. Η συνταγή είναι δοκιμασμένη. Η ανακοίνωση του κλεισίματος της ΕΡΤ ως θεατρική πράξη, θ'αποτελεί μνημείο του είδους για τον ιστορικό του μέλλοντος..."

 

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter

 

"Επιστροφή στην Αλεξάντερπλατς, διαολόκρυο. Του χρόνου, το 1929 θα κάνει ακόμα πιο πολύ κρύο!"

Μπερλίν Αλεξάντερπλατς Facebook Twitter
 

 

Ινφο :"Αλεξάντερπλατς" Θίασος Κανιγκούντα 22-23 Ιουνίου πειραιώς 260

Διασκευή- Σκηνοθεσία: Μαρία Μαγκανάρη
Πρωτότυπη μουσική και τραγούδια: Νίκος Ντούνας
Σκηνικά- Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
παίζουν: Ανθή Ευστρατιάδου, Σύρμω Κεκέ, Μαρία Μαγκανάρη, Ρεβέκκα Τσιλιγκαρίδου

 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ