«Αριστοφάνης Τώρα» - Η κωμωδία ανέλαβε το καρδιογράφημα της πτώσης

«Αριστοφάνης Τώρα» - Η κωμωδία ανέλαβε το καρδιογράφημα της πτώσης Facebook Twitter
1
Πώς ξεκίνησε η ιδέα της παράστασης;

Η γέννηση του εγχειρήματος εντοπίζεται στα γεγονότα του Συντάγματος. Βέβαια, υπάρχει και μια προσωπική μου προ-εκπαίδευση στα έργα του, χρόνια τώρα, σε πολλαπλά επίπεδα. Από τότε που άρχισα να ασχολούμαι με τον Αριστοφάνη, μεταφράζοντας στα είκοσί μου χρόνια, ως φοιτητής της Παντείου τότε, τις Εκκλησιάζουζες, αποκαλύφθηκε μπροστά μου ένα ανοιχτό σύμπαν – αυτό το έργο ήταν έκτοτε για μένα το ελληνικό Μαχαγκόνι. Οι αναφορές και οι αντιστοιχίες με την αποκαλούμενη «ελληνική κατάρα» που πρώτος θέτει ο Αριστοφάνης είναι ώρες-ώρες ανατριχιαστικές, όπως και ο τρόπος που ο ίδιος κατέγραψε την παρακμή, την αγωνία των πολέμων, την κατάρρευση της αθηναϊκής δόξας. Σάμπως να είχε αναλάβει η κωμωδία, σε τόσο κρίσιμες στιγμές, να κάνει το καρδιογράφημα της πτώσης. Επίσης, υπάρχει κάτι τρομερά πρωτοποριακό στα έργα του, καθώς οι παραβάσεις του, που είναι, προφανώς, προπομπός του μπρεχτικού έργου, σταματούσαν τη δράση και έθεταν κάθε λογής ζήτημα επί τάπητος, και μάλιστα ονομαστικά. Γι' αυτό και επιλέχτηκαν αυτές ως κατεξοχήν μέρος της παράστασης.

Γιατί, όμως, συνήθως υποτιμούν τις παραβάσεις, και τις αφήνουν σχεδόν πάντα απέξω;

Τις υποτιμάμε γιατί δεν ξέρουμε τι να τις κάνουμε μεταφραστικά και ερμηνευτικά. Αν μείνεις στο γράμμα κάθε παράβασης, μπορεί να μη σε αφορούν, αλλά σου αποκαλύπτονται διαφορετικά, αν βρεις τις αντιστοιχίες με το σήμερα. Για παράδειγμα, στους Αχαρνής ο Γεωργουσόπουλος (δηλαδή ο μεταφραστής Κ.Χ. Μύρης) βρήκε πολύ δυνατή αντιστοιχία με τον τρόπο που επίκειται να αναλάβουν οι ποιητές το πλάνο της οικονομικής ανάπτυξης. Κι αυτές οι αναλογίες ήταν, κατά παράδοξο τρόπο, εμφανείς και στους θεατές από τις διάφορες χώρες του εξωτερικού όπου έκανε περιοδεία η παράσταση. Στόχος μας σε αυτό το ενιαίο αριστοφανικό σχέδιο που ενώνει τα κείμενα του Γεωργουσόπουλου, τα χορικά της Λίνας Νικολακοπούλου και τον δικό μου λόγο ήταν να δείξουμε την καθολική γλώσσα του Αριστοφάνη μέσα από τη μουσική, να αποκαλύψουμε τον ήχο, τη μουσικότητα και τη μαγεία των λέξεων πέρα από το ίδιο το νόημα. Δες, για παράδειγμα, πώς μνημονεύεται σε μια παράβαση από τις Νεφέλες το φεγγάρι: «Όπως ερχόμασταν στην Αθήνα βγήκε το φεγγάρι και μας είπε ότι δεν το λαμβάνετε υπόψη, ενώ αυτό σας συμπαραστέκεται σε όλα». Αυτήν τη μουσικότητα ζήτησα από τα παιδιά να αναδείξουν ερμηνευτικά αντί να υποστηρίζουν ψυχολογικά το κείμενο, προβάλλοντας τα καθημερινά, δικά τους δεδομένα. Τους ζήτησα να φορέσουν συμβολικά μια μάσκα στο πρόσωπο –όπως συνέβαινε και στους Αρχαίους– και να φανταστούν πως είναι ένα χαμόγελο που πρόκειται να δει το θαύμα ή, μάλλον, όταν υπόσχεται το θαύμα.

Τι αγαπάς περισσότερο στον Αριστοφάνη;

Την υψηλή ποίηση. Και μια βαθιά πίστη στην αλήθεια που φαίνεται από το πόσο σκληρός μπορούσε να γίνει με τα περισσότερα θέματα: με τους ποιητές που ήταν τότε της μόδας, με την εκπαίδευση, την εξαγορά των δικαστών, τη βαθιά αίσθηση ότι πενία και πλούτος ήταν το ίδιο πράγμα, με την ανακάλυψη ενός ουτοπικού ιδανικού πολιτεύματος αλλά και μιας σκληρής κριτικής στην τότε πολιτική πραγματικότητα – κάτι πολύ απτό και φανερό στις Εκκλησιάζουσες. Ο Αριστοφάνης τα είχε δει κυριολεκτικά όλα και προφανώς αυτό συνέβη ακριβώς επειδή η κοινωνία του τα εμπεριείχε. Μόνο που αναγκάστηκε να «θυσιάσει» κάποιους σπουδαίους άνδρες, όπως ο Σωκράτης και ο Ευριπίδης. Προσωπικά, βέβαια, νομίζω ότι υπήρχε κρυφός έρωτας ανάμεσα στον Αριστοφάνη και τον Ευριπίδη – χαρακτηριστικό είναι το τέλος στις Νεφέλες, που είναι εντελώς «ευριπίδειο». Αλλά και στις Εκκλησιάζουσες υπάρχουν πέντε σειρές τόσο δυνατές, που ακούγονται σαν Ευριπίδης: «Βγες, λοιπόν, είσαι που μας έφερες ως εδώ και είσαι ο αρχηγός τους, και πες τους ένα ψέμα, φτάνει να φανεί καινούργιο».

Αυτή, όμως, δεν είναι η ουσία της τέχνης, το καινούργιο ψέμα;

Σίγουρα οι καλλιτέχνες παίζουμε πάντα με την ψευδαίσθηση, αλλά το θέμα είναι να καταφέρεις να πετύχεις την αλήθεια του πράγματος. Προσωπικά, είχα την ευτυχία να έχω δίπλα μου σε αυτό το εγχείρημα την Αγγελική Στελλάτου – διονυσιακός εγώ, απολλώνια εκείνη, γίνεται μεταξύ μας μια μείξη μαγική και όλα λειτουργούν υπέροχα. Μας αρέσει και στους δυο που δειγματίζουμε κάτι, που παρότι τόσο ποιητικό, δεν «φωνάζει». Αυτό που κυρίως όμως θυμίζει είναι ότι πριν από τρεις χιλιάδες χρόνια στο ίδιο χώμα έχουν γεννηθεί το θέατρο, η φιλία, η δημοκρατία και ο έρωτας.

Τι περιμένει ο Σταμάτης Κραουνάκης φέτος από την Επίδαυρο;

Χαίρομαι  που θα βρισκόμαστε στο μικρό θέατρο της Επιδαύρου που ταιριάζει απόλυτα στην κλίμακα της παράστασης. Ακόμα μεγαλύτερη χαρά έχω όμως με τους συνεργάτες μου, όπως ο βραβευμένος Έλληνας σκηνογράφος, που ζει και εργάζεται στο Λονδίνο, Τάκης Χατούπης (takis), και με τις δύο ημιδιαφανείς οθόνες, πάνω στις οποίες προβάλλονται τα εξαιρετικά δημιουργήματα του video designer Dick Straker, κορυφαίου συνεργάτη της Βασιλικής Όπερας του Λονδίνου.

Πιστεύεις στη λαϊκή ψυχή που κρύβεται στα έργα του Αριστοφάνη;

Μα, ακριβώς αυτό είναι ο Αριστοφάνης: ένα υπαίθριο λαϊκό μετωπικό θέαμα. Απόδειξη ότι δεν πρέπει ποτέ κανείς να υποτιμά το κοινό και ότι αν του δώσει κάτι σωστά, δεν υπάρχει περίπτωση να μην το πάρει. Ο κόσμος είναι σήμερα, όπως και τότε, βαθιά πληγωμένος. Και θέλει να ανέβει ψυχολογικά και πνευματικά, να νιώσει ανυψωμένος. Θεωρώ επομένως αυτήν τη στιγμή υποχρέωσή μου, μέσα από ένα σπουδαίο ποιητή, να του θυμίσω ότι αυτό το αίσθημα μάς χρειάζεται και το έχουμε ανάγκη.

=====

Αριστοφάνης Τώρα

Σταμάτης Κραουνάκης & Σπείρα Σπείρα

Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου

5 & 6 Ιουλίου

www.greekfestival.gr

Θέατρο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ