Η Λόρα Νάιτ κατακτά το Λονδίνο

Η Λόρα Νάιτ κατακτά το Λονδίνο Facebook Twitter
0

 

Στις μέρες της, η Λόρα Νάιτ ήταν από τις πιο γνωστές και αναγνωρισμένες ζωγράφους της Βρετανίας.
Ηταν η πρώτη γυναίκα που έγινε μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας, και αυτό την έκανε στα μάτια των ομότεχνών της ένα είδωλο.

Φορούσε πάντα υπέροχα κοσμήματα και καλοφτιαγμένα φουστάνια. Αγαπούσε τα φουλάρια. Τα μαλλιά τα χτένιζε όπως πρόσταζε η εποχή, με δυο μικρά κοτσιδάκια -μπαλάκια στο πλάι.

Στην πραγματικότητα, άνηκε στις γυναίκες εκείνες που έμοιζαν αποφασισμένες να δουλέψει ως επαγγελματίας, να αγνιστεί γαι την ισότητα κάθε ανθρώπου, ανεξαρτήτως φύλου. Δεν είχε χρόνο για χάσιμο, δεν είχε επιδοθεί σε θεατρινισμούς, δεν διατυμπάνιζε ότι ήταν γυναίκα γιατί δεν πίστευε ότι διέφερε από κανέναν. Σκοπός της ήταν να υπερβεί τα εμπόδια και να φτάσει στην απόλυτη ισότητα.


Μια παιδική ηλικία της ανάγκης βοήθησε να διαμορφώσει την αποφασιστικότητά της να αυξάνεται στον κόσμο. Ο πατέρας της πέθανε λίγο μετά τη γέννησή της και ανατράφηκε σε δύσκολες συνθήκες σε ένα φτωχό και ταλαιπωρημένο από την παρακμή της βιομηχανίας Nottingham. Η μητέρα της, ήταν μια ερασιτέχνης ζωγράφος και προκειμένου να γλυτώσει την κόρη της από την μιζέρια την έστειλε στο Παρίσι, με την ελπίδα να αποκτήσει σοβαρή καλλιτεχνική μαθητεία.

Μετά το θάνατό της το 1970, ο κόσμος των εικαστικών έδειξε πως την θεωρούσε λίγο "πασέ" και παρωχημένη. Με αυτή την έκθεση στην National η Αγγλία δείχνει να απολογείται που την είχε βάλει στο περιθώριο.

Τα πορτρέτα της είναι κοντινά, γεμάτα ευαισθησία και λεπτομέρειες. Πολύ αληθινά.



Η αλήθεια είναι ότι δε διέθετε καμία "προΰπόθεση" από αυτές που οφείλει να έχει ένας σύγχρονος ήρωας. Δεν έζησε στην αφάνεια όπως η Γκουέν Τζόν και δε συμμετείχε στο Bloomsbury όπως η Vaness Bell. Η ζωγραφική της έδειχνε πολύ καθωσπρέπει. Τις φορές, όμως, που αφέθηκε ελεύθερη και ξεπέρασε τα συμβατικά θέματα, η φαντασία και το πινέλο της "απογειώθηκαν".


Η National Portrait Gallery του Λονδίνου, ετοίμασε μια μεγάλη έκθεση για να την τιμήσει. Να την αποκαταστήσει. Να μας δείξει την άλλη όψη πίσω από αυτήν της ζωγράφου που έκανε τα πορτραίτα των γιατρών του Νοσοκομείου Τζον Χόπκινς. Την όψη μια πολύ ταλαντούχας γυναίκας που ζωγράφιζε τσιγγάνους, μπαλέτα και μαυροφορεμένες εθελόντριες νοσοκομείων. Να αποκαταστήσει μια ζωγράφο που οι προσεγγίσεις της για πολύ καιρό είχαν χαρακτηριστεί από συμβατικές έως επίπεδες.

Η έκθεση στην National Portrait Gallery του Λονδίνου εγκαινιάστηκε στις 11 Ιουλίου και θα διαρκέσει έως τις 13 Οκτωβρίου. Οσοι την επισκεφθούν θα δουν περισσότερα από 30 υπέροχα πορτρέτα που έχει φιλοτεχνήσει και θα καταλάβουν γιατί αυτή η γυναίκα υπήρξε σημαντική για το γυναικείο καλλιτεχνικό κίνημα.

Ισως τελικά καταφέρουν με αυτήν την έκθεση να μας θυμήσουν ότι η Λόρα Νάιτ ήταν η πρώτη γυναίκα που τόλμησε λίγο παραπάνω. Στην μνημειώδη αυτοπροσωπογραφία της το 1913, παρόλο που δεν είχε διδαχτεί ποτέ γυμνό στην σχολή Καλών τεχνών του Νόττιγχαμ, όπου φοίτησε άφησε τον ένα ώμο της γυμνό, κάνοντας με την κίνηση αυτή μια μεγάλη καλλιτεχνική δήλωση. Κυρίως ως γυναίκα.

*****

Εικαστικά
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Εικαστικά / «Όλα θα πάνε καλά» λένε τα νέα έργα τέχνης του Γιάννη Βαρελά στο Ωνάσειο

Τρεις νέες δημιουργίες του Έλληνα εικαστικού μαζί με έργα από τη συλλογή του Ιδρύματος Ωνάση βρίσκονται πλέον τοποθετημένα στους χώρους του Ωνάσειου Νοσοκομείου.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Εικαστικά / Η λαχτάρα για το ανήκειν στα ζωγραφικά έργα της Νικόλ Οικονομίδου

Ένας κόσμος μνήμης ξεφεύγει από το προσωπικό επίπεδο και αποκτά πανανθρώπινες διαστάσεις στο έργο της τριαντάχρονης εικαστικού, το οποίο είναι εμπνευσμένο από μια μετακόμιση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Silvina Der Meguerditchian και ο κόσμος της ανθεκτικής μνήμης

Εικαστικά / Τα «χαλιά μνήμης» της Silvina Der Meguerditchian στην γκαλερί Kalfayan

«Εστιάζω σε μέρη με ταραχώδη ιστορία. Με τα χρόνια, η δουλειά μου με τη μνήμη με έκανε να δίνω μεγάλη προσοχή σε μικρές λεπτομέρειες που συχνά η επίσημη ιστορία παραβλέπει»: Στα έργα της νέας της έκθεσης η διεθνούς φήμης καλλιτέχνις ενσωματώνει φωτογραφίες που έχει τραβήξει η ίδια από πόλεις όπως το Χαλέπι και η Βηρυτός.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ονειρεύονται τα ηλεκτρικά πρόβατα;

Εικαστικά / Τα ερωτήματα του Homo sapiens σε μια έκθεση για την τεχνητή νοημοσύνη

Σε τέσσερα ιστορικά αθηναϊκά κτίρια εικαστικοί και ακαδημαϊκοί επιχειρούν να απαντήσουν στα μεγάλα ερωτήματα της ψηφιακής εποχής για τη δημοκρατία, τα ανθρώπινα δικαιώματα και το μέλλον του σύγχρονου ανθρώπου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του σημαντικού Γερμανού καλλιτέχνη Thomas Schütte στην Αθήνα 

Εικαστικά / Τραχύτητα και χιούμορ: Μια έκθεση με πρωτότυπα έργα του Thomas Schütte στην Αθήνα 

Μνημειακού τύπου γλυπτά, επιτοίχια κεραμικά, παραμορφωμένα πρόσωπα, λουλούδια και άγγελοι, μια έκρηξη χρωμάτων: Το μικροσύμπαν του σπουδαίου καλλιτέχνη στην γκαλερί Bernier/ Eliades.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Εικαστικά / Ο Νάκης Παναγιωτίδης μάς ζητά να νιώσουμε τα έργα του ακόμα και με κλειστά τα μάτια

Το Ίδρυμα Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή υποδέχεται την αναδρομική έκθεση ενός διεθνούς φήμης ανένταχτου Έλληνα καλλιτέχνη της διασποράς, γνωστού για το πολύπλευρο και στοχαστικό έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ