45' με τον Αντώνη Σταμόπουλο

45' με τον Αντώνη Σταμόπουλο Facebook Twitter
0

45' με τον Αντώνη Σταμόπουλο Facebook Twitter
#quote#

Μέχρι να επιλέξουν τον Αντώνη για να κάνει τον Μόγλη στην Παιδική Σκηνή του Εθνικού, δεν είχα σκεφτεί τη μεγάλη του ομοιότητα με το παιδί της ζούγκλας. Από εκείνη τη στιγμή, όχι απλώς «μογλοφέρνει», αλλά μπαίνω στον πειρασμό να του ζητήσω να βγάλει κραυγές και αλαλαγμούς της ζούγκλας και περιμένουμε να ανέβουν στην Κολοκοτρώνη, όπου πίνουμε καφέ, πεινασμένοι λύκοι. Βρισκόμαστε αμέσως μετά την παράσταση και είναι ενθουσιασμένος. Μου μιλάει για τους μικρούς θεατές: «Δεν έχω συναναστροφές με παιδιά και, για να πω την αλήθεια, πριν από τον Μόγλη ίσως να προτιμούσα να παίξω σε μια παράσταση για ενήλικες». Τα παιδιά, όμως, ξάφνιασαν ευχάριστα τον Αντώνη. «Είναι σπουδαίο κοινό, γιατί τη ζούνε την παράσταση και συνέχεια φωνάζουν "μπράβο, Μόγλη", "πάνω του, Μόγλη" και άλλα τέτοια αθώα πράγματα», που του δημιουργούν απανωτές συγκινήσεις. Ωστόσο, μετά το τέλος της παράστασης, στα αυτόγραφα, βάζει τα πράγματα στη θέση τους και τους ξεκαθαρίζει ότι είναι ο Αντώνης και όχι ο Μόγλης, γιατί δεν θέλει να τους δημιουργεί ψευδαισθήσεις. Θεωρεί ότι τους μπολιάζει έτσι με τη μαγεία του θεάτρου. «Τους λέω "αυτό που είδατε είναι θέατρο, εγώ είμαι ο Αντώνης και υποδύομαι τον Μόγλη"».

Ο Αντώνης τρέχει με τα εικοσιένα του χρόνια στη Magic Boulevard της νιότης, μοιάζει με ναυτάκι του Τσαρούχη, με μάτια «φωτιά που μ' άναψες». Μιλάει αργά και ήρεμα, σαν να σκέφτεται τις λέξεις, και σου δίνει την εντύπωση ότι έχει ωριμάσει πριν από την ώρα του –όχι, δεν είναι μικρομέγαλος–, μ' αυτό το επικίνδυνο μπόλιασμα που κάνει τη νιότη, ας πούμε, πιο σοφή. Μιλάει για τη ζωή του σαν να παίρνει μια διακριτική απόσταση από τα πράγματα. Γεννήθηκε πρόωρος, εφτά μηνών, με μια ασθένεια που τα περισσότερα βρέφη δεν τα αφήνει να ζήσουν, αλλά εκείνος στάθηκε τυχερός και το ξεπέρασε χωρίς να του μείνει κάποιο κουσούρι. Ήταν κάτι που έκανε τους δικούς του να το δουν όλο αυτό σαν θαύμα και τον ίδιο σαν παιδί-θαύμα. «Είναι παράξενο να μεγαλώνεις και να 'σαι αυτό το θαύμα. Διατηρώ αυτή την περίεργη ισορροπία. Έχω μια παράξενη αίσθηση της δύναμής μου. Στα πολύ δύσκολα είμαι πολύ δυνατός και κάτι απλό μπορεί να με μπλοκάρει» λέει.

Από τη παιδική του ηλικία θυμάται τη μητέρα του να είναι υπερπροστατευτική. Κάπως σαν μητέρα-καγκουρό. Δεν τον αντιμετώπιζε, όμως, σαν εύθραυστο αγοράκι, του μιλούσε πάντα σαν να ήταν πολύ μεγάλος και ώριμος και μέσα από τις συζητήσεις τους αγάπησε τις συζητήσεις με τους ανθρώπους γενικά. «Επενδύω πολλά σε μια καλή κουβέντα. Ένιωθα πάντα πιο μεγάλος από την ηλικία μου, πιο ώριμος, πιο έξυπνος. Ως παιδί δεν είχα καλή ισορροπία, δεν έκανα καθόλου σπορ, τα απέφευγα, έτσι είχα εστιάσει στην εγκεφαλική λειτουργία. Όχι, δεν διάβαζα βιβλία, ίσως επειδή τα βιβλία τα είχα συνδυάσει με το σχολείο – και το σιχαινόμουν το σχολείο. Μ' άρεσαν, όμως, πολύ οι άνθρωποι, να τους γνωρίζω, να μιλάω». Το πρώτο επάγγελμα που ήθελε να κάνει όταν ήταν παιδί ήταν παπάς. Ευτυχώς, τα σχέδιά του άλλαξαν με τα χρόνια, μολονότι ακόμα και σήμερα δεν του αρέσει να βάζει ταμπέλες. «Δεν αποφάσισα μια μέρα να γίνω ηθοποιός. Και τώρα ακόμα νιώθω ότι είναι κάτι που το δοκιμάζω. Από τότε, όμως, που θυμάμαι τον εαυτό μου ήθελα να τα εκφράζω όλα με έναν τρόπο καλλιτεχνικό. Έτσι, έπεφτα με τα μούτρα στη ζωγραφική, μετά στο τραγούδι και πάλι πίσω. Δεν είπα ποτέ "αυτό θέλω να γίνω". Κάποιες φορές πίεσα, μάλιστα, τον εαυτό μου, αφού όλοι έχουν ένα επάγγελμα, να διαλέξω κι εγώ ένα. Για μένα δεν είναι τόσο απλό, ακόμα παίζω με κάρτα μπαλαντέρ. Είμαι ηθοποιός, αλλά βγάζω και φωτογραφίες. Παρακολούθησα κάποια μαθήματα στο Βερολίνο και μ' αρέσει να φωτογραφίζω».

Τον ρωτάω αν θεωρεί τύχη που πήρε πρωταγωνιστικό ρόλο στο Εθνικό. «Τυχερός; Τι να πω; Χάρηκα πάρα πολύ την ημέρα που πήρα τον ρόλο. Να φανταστείς, δεν το πίστευα. Ενώ το άκουγα, ήθελα και κάτι αποδεικτικό, να το δω κάπου γραμμένο. Ένα μήνυμα, ένα συμβόλαιο, κάτι για να σιγουρευτώ ότι δεν μου κάνουν πλάκα. Εντάξει, σίγουρα είναι πρόκληση ο πρωταγωνιστικός ρόλος, και το Εθνικό και ο ίδιος ο Μόγλης, αλλά, με αυτή την έννοια, οτιδήποτε είναι πρόκληση. Η ίδια η παράσταση είναι μια συνεχής προσπάθεια να ξεπεράσεις τον εαυτό σου. Απαιτεί μια σχεδόν πρωτόγονη ενέργεια. Με το που ανεβαίνω στη σκηνή βρίσκομαι σε αδιάκοπη κίνηση, σαν να είμαι πράγματι αυτό το παιδί της ζούγκλας, είναι όμως απίθανη αίσθηση. Σαν να ξεπερνάς και τα δικά σου όρια. Δεν ήξερα, ούτε μπορούσα να φανταστώ πώς είναι τα παιδιά ως κοινό. Σκεφτόμουν ότι μπορεί να κάνουν θόρυβο, να μας αποσπούν την προσοχή. Τα παιδιά, όμως, είναι ίσως το πιο ώριμο κοινό. Με συγκινεί η αφοσίωσή τους, το πώς μπαίνουν με προθυμία μέσα στην εμπειρία. Θυμήθηκα, κατά κάποιον τρόπο, πόσο μαγικό είναι να είσαι παιδί. Έχω αρχίσει, μάλιστα, να επεξεργάζομαι στο πίσω μέρος του μυαλού μου την ιδέα τού να δουλέψω εθελοντικά με παιδιά.

Δεν θέλω να είμαι πια απόλυτος. Μου αρέσει να γνωρίζω ανθρώπους και μετά να αναθεωρώ την αρχική μου ιδέα. Μου αρέσει να ταξιδεύω, ακόμα και μόνος μου, χωρίς πολλές αποσκευές. Μου αρέσει να ερωτεύομαι, αλλά φοβάμαι κιόλας – να μου πεις, και ποιος δεν φοβάται! Αλλά και που φοβάμαι, δεν αλλάζει τίποτα, πάλι ερωτεύομαι».

«Και η εξάρτηση;», του λέω, «δεν φοβάσαι την εξάρτηση;». Τότε γελάει, αλλά το γέλιο του είναι περισσότερο πνιχτό. «Κάθε σχέση πρέπει να 'ναι εξαρτημένη για να πετύχει. Το ζητούμενο είναι η απενοχοποίηση των πάντων. Ό,τι σε ελευθερώνει».

Αφήνω τον Αντώνη στην όμορφη ζούγκλα του και σκέφτομαι ότι όσο υπάρχουν τόσο γλυκά αγόρια ο κόσμος γίνεται καλύτερος. Αργότερα τον παίρνω τηλέφωνο στο σπίτι. «Τώρα που δεν μας ακούει κανείς, θα μου κάνεις τον λύκο;» τον ρωτάω. Κι εκείνος τον κάνει.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ