Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
1

«Ποια είναι η εικόνα που έχουμε για τη Μεσόγειο; Η ακινησία της, θα έλεγε ο κατεξοχήν ιστορικός της, ο Φερνάν Μπροντέλ. Και θα παρέπεμπε στη ραθυμία που ανακαλεί το φυσικό περιβάλλον της, ο ήλιος και η θάλασσα. Ωστόσο, η Μεσόγειος άλλαξε. Δυο είναι οι παράγοντες που ευνόησαν αυτή την αλλαγή. Ο πρώτος είναι οι συνέπειες της βιομηχανικής επανάστασης. Ο δεύτερος είναι ο τουρισμός, η βιομηχανία που αρχικά κατανάλωσε την εικόνα της ακινησίας της Μεσογείου και στη συνέχεια προσπάθησε να την αναπροσαρμόσει, να την "πουλήσει" ως εξωτικό ή κοσμοπολίτικο περιβάλλον.»

Η φωτογράφος Κωνσταντίνα Κουμπούλη εξηγεί με αυτά τα λόγια πώς εμπνεύστηκε το κόνσεπτ της έκθεσης Cartes Postales: Η αθέατη όψη της Μεσογείου, που παρουσιάζεται στην Αίθουσα Τέχνης Αγκάθι. Λουόμενοι από μια άλλη εποχή απολαμβάνουν τις χαρές της Μεσογειακής ζωής σε ένα «πειραγμένο» περιβάλλον γεμάτο από αστικά απορρίμματα. «Η Μεσόγειος του μύθου μέσα σε μερικές δεκαετίες έχει μετατραπεί σε έναν απέραντο χώρο εναπόθεσης άχρηστων αντικειμένων. Σκηνοθετώ λοιπόν μια σειρά εικόνων με ανθρώπους που έρχονται από τη δεκαετία του '50 του '60 και του '70 (της ευμάρειας, της αφθονίας, της ελεύθερης έκφρασης, της σεξουαλικής επανάστασης) και συναντούν ένα σύγχρονο αλλοτριωμένο περιβάλλον.»

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
 

Την ρώτησα περισσότερα πράγματα για την ενδιαφέρουσα δουλειά της και την οπτική της ως φωτογράφος:

Εξήγησέ μου με λίγα λόγια τι ακριβώς περιλαμβάνει η «σκηνοθετημένη φωτογραφία» στην οποία εξειδικεύεσαι.

Θα έλεγα ότι η λήψη οποιασδήποτε φωτογραφίας εμπεριέχει μια μορφή σκηνοθεσίας. Στην σκηνοθετημένη όμως εξ αρχής φωτογραφία, ο φωτογράφος επινοεί και καθορίζει την αισθητική και το μήνυμα και επιζητεί τη συγκίνηση. Τα τελευταία χρόνια με ενδιαφέρει να κάνω ένα ταξίδι σε προηγούμενες δεκαετίες, ανακαλύπτοντας και ανασύροντας καταστάσεις και συμπεριφορές, των οποίων τις επιπτώσεις οι άνθρωποι που απεικονίζονται θα μπορούσαν να τις δουν μόνο σε ταινία επιστημονικής φαντασίας.

Με βάση τη θεματική της τελευταίας σου έκθεσης, διακρίνω έντονη περιβαλλοντική ευαισθησία...

Το θέμα της έκθεσης είναι η κατηγορία εκείνων των ανθρώπων που ζουν, διασκεδάζουν, τρώνε, ερωτεύονται μαζί με τα σκουπίδια τους. Το θέμα, δηλαδή, είναι η κοινωνική απάθεια και η αναισθησία των ανθρώπων που θεωρούν ότι η κοινωνία τους χρωστάει, ότι αυτοί δεν χρωστάνε σε κανέναν. Πιστεύω ότι όλοι έχουμε δει τους χώρους των παιδικών μας αναμνήσεων να μετατρέπονται από φυσικά περιβάλλοντα σε ημιαστικά ή να μεταλλάσσονται σε χωνευτήρια της καταναλωτικής μας μανίας.

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Ποια αποτελούν για σένα «άχρηστα αντικείμενα» στην καθημερινότητά σου σήμερα; Μεταφορικά και κυριολεκτικά.

Καμία ανθρώπινη επινόηση δεν είναι άχρηστη. Τα πιο ωραία δώρα που έχω δεχτεί είναι πρακτικά άχρηστα, αλλά έχουν επενδυθεί με αγάπη. Μεταφορικά θα έλεγα ότι η βλακεία είναι άχρηστη.

Μια έκθεση φωτογραφίας αναδεικνύεται σαφώς και από τον χώρο στον οποίο διεξάγεται. Πώς είναι διαμορφωμένος ο ιδανικός χώρος για σένα; Υπάρχει κάποιος εκθεσιακός χώρος από αυτούς στους οποίους έχεις παρουσιάσει τη δουλειά σου στο παρελθόν, τον οποίο θεωρείς ιδανικό;

Λατρεύω τους χώρους που αλλάζουν χρήση, που ζουν μια δεύτερη ζωή. Προσωπικά, έχω αισθανθεί υπέροχα συμμετέχοντας σε εκθέσεις που γίνονται σε χώρους που μεταμορφώνονται, όπως το εργοστάσιο χαρτιού στην οδό Πειραιώς, η «ΒΙΣ». Η ζωή επιστρέφει έπειτα από χρόνια σιωπής κι αυτό από μόνο του είναι ένα αισιόδοξο και δημιουργικό μήνυμα.

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Μίλησέ μου για τις βασικές καλλιτεχνικές επιρροές σου και μοιράσου μαζί μου τη εντονότερή σου καλλιτεχνική ανησυχία.

Οι επιρροές είναι πολλές και από όλες τις ανεικονικές τέχνες. Από τη ζωγραφική (Γύζης, Βελάσκεθ, Βερμέερ κ.ά.), από τον κινηματογράφο (Αντονιόνι, Μπέργκμαν, Ταρκόφσκι, Οσίμα κ.ά.), από τη φωτογραφία... Θα αναφέρω μερικά ονόματα φωτογράφων που αγαπώ, ειδικά από την άλλη μεριά του Ατλαντικού, όπως οι Τζούλια Κάμερον, Δωροθέα Λανγκ, Ντιάνα Αρμπους, Ναν Γκόλντινγκ, Μέιπλθροπ κ.ά.

Η ανησυχία όλων μας πρέπει να στραφεί με πάθος στην παιδεία, να γίνονται μαθήματα φωτογραφίας, κινηματογράφου, αισθητικής, ιστορία τέχνης από την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, γιατί όσα φεστιβάλ φωτογραφίας και Μπιενάλε κι αν κάνουμε -πού τα θεωρώ πολύ σημαντικές στιγμές πολιτισμού-, αν τα βλέπει μόνο ένα εξειδικευμένο κοινό θα παράγεται τέχνη που δεν θα την αφουγκράζεται ένα μεγάλο μέρος της κοινωνίας.

Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Η αθέατη όψη της Μεσογείου εκτίθεται στην γκαλερί Αγκάθι Facebook Twitter
Εικαστικά
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ψυχοπαίδης

Εικαστικά / Ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έφτιαξε μια πόλη από αναγεννημένα ερείπια στην γκαλερί Ζουμπουλάκη

Από ένα μακρινό ή πρόσφατο παρελθόν ξεβρασμένα στο σήμερα, τα σπασμένα αυτά κομμάτια μάς κάνουν να ανακαλούμε με τη φαντασία μας την προϊστορία τους, μια αλλοτινή ζωή που κάποτε υπήρξε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το νέο μουσείο του Έντβαρντ Μουνκ στο Όσλο μαγνητίζει

Πέθανε Σαν Σήμερα / Έντβαρντ Μουνκ: Αυτό το μουσείο στο Όσλο φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων του

Ένα κάπως αμφιλεγόμενο αλλά σίγουρα εντυπωσιακό κτίριο-ορόσημο, δημιούργημα των Estudio Herreros, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη συλλογή έργων ενός από τους σπουδαιότερους και πλέον επιδραστικούς καλλιτέχνες των μοντέρνων καιρών.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Los Caprichos - Goya

Εικαστικά / «Los Caprichos»: Ο σκωπτικός Γκόγια στην Εθνική Πινακοθήκη

80 χαρακτικά που σατιρίζουν τη διαφθορά, τη θρησκευτική υποκρισία, την απληστία, την αμάθεια και τη δεισιδαιμονία. Έργα που μπορεί να αποτέλεσαν μια οικονομική καταστροφή για τον μεγάλο Ισπανό ζωγράφο, αλλά θεωρούνται πρόδρομοι της μοντέρνας τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη

Εικαστικά / Αξίζει να τους προσέξετε: Νέα ονόματα στη σύγχρονη τέχνη που δείχνουν τη δουλειά τους τώρα

Οι αθηναϊκές γκαλερί και οι ανεξάρτητοι χώροι μοιάζουν αυτή την περίοδο να βρίσκονται σε μια διαρκή περίοδο δοκιμών, θέλοντας να προτείνουν και νεότερους καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σημαντικές εικαστικές εκθέσεις - Χειμώνας 2025

Εικαστικά / 10 νέες εικαστικές εκθέσεις για το επόμενο τρίμηνο

Καθώς το επόμενο διάστημα αποτελεί μεταβατική περίοδο εν αναμονή σημαντικών εκθέσεων που θα δούμε την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2025, κάνουμε μια σύντομη επισκόπηση των επόμενων εβδομάδων, στις οποίες κυριαρχεί η ελληνική εικαστική σκηνή, με σημαντικούς ζωγράφους και γλύπτες, ενώ επιστρέφει στην Εθνική Πινακοθήκη η περίφημη σειρά χαρακτικών του Γκόγια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο Τζεφ Κουνς στα 70

Εικαστικά / «Τα χρήματα είναι δευτερεύον πράγμα»: Ο πολυεκατομμυριούχος Τζεφ Κουνς στα 70

Λίγο πριν τα 70ά του γενέθλια, ο διάσημος και αμφιλεγόμενος εικαστικός συμμετέχει σ’ έναν «διάλογο» με το ίνδαλμά του, τον Πάμπλο Πικάσο. Υπάρχουν όμως κοινά στοιχεία ανάμεσά τους;
THE LIFO TEAM
Οι μεγάλες εκθέσεις του 2025

Εικαστικά / Οι μεγάλες διεθνείς εκθέσεις του 2025 που αξίζουν το ταξίδι

Τα σχέδια των Dolce & Gabbana και η εμβληματική τέχνη του Anselm Kiefer, οι περφόρμανς του Leigh Bowery, οι γυναίκες της Suzanne Valadon και ο ονειρικός κόσμος του Wes Anderson βρίσκονται ανάμεσα στις πιο σημαντικές εκθέσεις της νέας χρονιάς.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τεό Τριανταφυλλίδης 

Portraits 2025 / Τεό Τριανταφυλλίδης: «Υπάρχει μια υπεροψία ότι οι καλλιτέχνες είμαστε το ανώτατο ανθρώπινο επίτευγμα»

Eκφράζοντας την ανησυχία ενός ανθρώπου της γενιάς του, ενός καλλιτέχνη που τον απασχολεί τόσο ό,τι χάνεται όσο και το άδηλο μέλλον, ο Τεό Τριανταφυλλίδης πιστεύει ότι τα είδη της νοημοσύνης -η ανθρώπινη, η τεχνητή και της φύσης- μπορούν να ευνοήσουν το ένα το άλλο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια