Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
O Αλφόνσο Κουαρόν, ένας απ' τους πέντε υποψήφιους, σκηνοθετώντας το φιλμ «Gravity»
0

Η Αμερικανική Ένωση Σκηνοθετών αφήνει έξω από την πεντάδα της σκηνοθέτες που ενδέχεται να δούμε στα Όσκαρ, σε ένα σενάριο αντίστοιχο με το περυσινό.

Με περίπου δέκα ταινίες να συναγωνίζονται ισάξια για τα βραβεία φέτος, η πεντάδα των σκηνοθετών που ψηφίστηκε από την Ένωση τους, παρατείνει το σασπένς της αντίστοιχης που θα ανακοινωθεί το απόγευμα της Πέμπτης, από την Ακαδημία των Όσκαρ.

Αν θυμάστε πέρυσι, το Directors' Guild πρότεινε τον Στίβεν Σπίλμπεργκ, τον Ανγκ Λι, την Κάθριν Μπίγκελοου, τον Τομ Χούπερ και τον Μπεν Άφλεκ, ενώ τα Όσκαρ κράτησαν μόνο τους δύο πρώτους, και στις άλλες τρεις θέσεις τοποθέτησαν τον Μπεν Ζάιτλιν, τον Μίκαελ Χάνεκε και τον Ντέιβιντ Ο' Ράσελ. Ενώ το φαβορί ξεκίνησε να είναι ο Σπίλμπεργκ, το Όσκαρ σκηνοθεσίας πήγε στον Ανγκ Λι, και το βραβείο σκηνοθετών κατέληξε στον Μπεν Άφλεκ, ο οποίος σάρωσε όλα τα υπόλοιπα βραβεία της βιομηχανίας, μαζί με τις Χρυσές Σφαίρες και τα BAFTA.

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
O Στιβ Μακουίν, σκηνοθέτης του «12 χρόνια σκλάβος»

Φέτος λοιπόν, η Ένωση προτείνει τον Στιβ Μακουίν, τον Αλφόνσο Κουαρόν, τον Ντέιβιντ Ο' Ράσελ, τον Μάρτιν Σκορσέζε και τον Πολ Γκρίνγκρας. Οι τρεις πρώτοι πρέπει να θεωρούνται σχεδόν σίγουροι και για την πεντάδα των Όσκαρ, ενώ για τις δυο άλλες θέσεις σπρώχνουν πολλοί άλλοι, όπως ο Αλεξάντερ Πέιν, οι αδελφοί Κοέν και ο Σπάικ Τζονζ, με μικρότερες πιθανότητες για τον Τζον Λι Χάνκοκ για τη Μαγική Ομπρέλα, τον Γούντι Άλεν, τον Ζαν Μαρκ Βαλέ για το Dallas Buyers Club, και ακόμη μακρινότερα αουτσάιντερ τον Λι Ντάνιελς, τον Ρον Χάουαρντ και τον Στίβεν Φρίαρς.

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
Ο Μάρτιν Σκορσέζε, σκηνοθέτης του «Λύκου της Wall Street»

Ο νικητής της Ένωσης Παραγωγών, ιστορικά μιλώντας, έχει πολύ περισσότερες πιθανότητες να έχει την ίδια τύχη και στα Όσκαρ (η τελευταία φορά που υπήρξε απόκλιση ήταν το 2007, όταν ο Πληροφοριοδότης κέρδισε Όσκαρ καλύτερης ταινίας και το Little Miss Sunshine πήρε το βραβείο Παραγωγών) από τον σκηνοθέτη που συνήθως προτιμά η επίσημη λίγκα. Το γεγονός πως τα περισσότερα μέλη των δυο επαγγελματικών ενώσεων είναι και μέλη της Ακαδημίας επιτείνει το μυστήριο για τις διαφορές στις πεντάδες.

Τα Όσκαρ, αν και δεν τους φαίνεται, είναι ικανότερα να εντάξουν ξένους σκηνοθέτες στην πεντάδα τους, όπως πέρυσι τον Χάνεκε και με δεδομένο το δημογραφικό ξεσκόνισμα προς νεότερες ηλικίες, δεν ήταν και τόσο μεγάλη έκπληξη το περυσινό πλασάρισμα του Μπεν Ζάιτλιν για τα Μυθικά Πλάσματα του Νότου.

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
Τo «Captain Phillips» χάρισε στον Πολ Γκρίνγκρας την φετινή του υποψηφιότητα

Όσο κι αν δεν το παραδεχόμαστε, οι Χρυσές Σφαίρες που απονέμονται το βράδυ της Κυριακής, καλούνται και πάλι να δώσουν μια ιδέα στους υπόλοιπους με τα βραβεία στην ταινία και τη σκηνοθεσία, γιατί η κατάσταση εξακολουθεί να είναι ρευστή, όχι τόσο στο επίπεδο των υποψηφιοτήτων, αλλά στο όνομα του τελικού μεγάλου νικητή . Το Επιχείρηση Αργώ ήταν μια ταινία που τα μέλη της Ένωσης Ξένων Ανταποκριτών λάτρεψαν αμέσως και το επιβεβαίωσαν. Έπεσαν μέσα (στα Όσκαρ που θα ακολουθούσαν) σε όλα: ταινία στον Άφλεκ, σενάριο για τον Ταραντίνο, ερμηνείες για τους Βαλτζ, Λόρενς, Ντέι Λιούις, Αν Χάθαγουεϊ. Έδωσαν τη σκηνοθεσία στον Άφλεκ, που δεν υπήρχε στην πεντάδα των Όσκαρ, εκεί όπου επικράτησε ο Ανγκ Λι την τελευταία στιγμή, χωρίς να έχει κερδίσει κάποιο άλλο αξιόλογο βραβείο στο μεταξύ, καθώς ο Σπίλμπεργκ κόλλησε.

Φέτος, το παιχνίδι των χωριστών κατηγοριών (δράμα και κωμωδία ή μιούζικαλ) στο οποίο επιδίδονται οι Σφαίρες, διευκολύνει μόνο τους ίδιους, αφού φαβορί στη μία κατηγορία είναι το 12 Χρόνια Σκλάβος, με επιλαχόντα το Gravity και στην άλλη ο Οδηγός Διαπλοκής, με μακρινό δεύτερο το Inside Llewyn Davis, αλλά όχι και τα Όσκαρ της ενιαίας κατηγορίας της καλύτερης ταινίας, εκεί όπου δεν μπορούμε ακόμη αν δώσουμε ασφαλή πρόβλεψη μεταξύ των ταινιών του Ντέιβιντ Ο' Ράσελ και του Στιβ Μακουίν. Με μια πρώτη ανάγνωση, ο Οδηγός Διαπλοκής φαίνεται πιο δόκιμη λύση, αλά Επιχείρηση Αργώ, γιατί βλέπεται πιο ευχάριστα, είναι πιο σέξι κατά μια έννοια, βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, και δεν προσβάλλει τη νοημοσύνη των ψηφοφόρων, ενώ ταυτόχρονα είναι και μια ψιλο-ένοχη απόλαυση, γιατί διαθέτει και χιούμορ, χωρίς να είναι καραμπινάτη κωμωδία.

Η πεντάδα της Ένωσης Σκηνοθετών Facebook Twitter
O Nτέιβιντ Ο' Ράσελ, σκηνοθέτης του «Οδηγού Διαπλοκής»

Επαναλαμβάνω το ερωτηματικό του Gravity, με τη δυναμική που έχει, τα πάμπολλα εισιτήρια που έκοψε και το στοίχημα που κέρδισε σε πολλά επίπεδα, αλλά και το ανερχόμενο φιλμ-πλασέ των βραβείων, το Λύκο της Wall Street. Ο Σκορσέζε «έσκασε» πιο αργά απ' όλους ημερολογιακά, αλλά φαίνεται να κερδίζει πόντους και να αρέσει περισσότερο από ό,τι στους κριτικούς που το είδαν πρώτοι, και λίγο ζορισμένοι, καθώς μόλις και μετά βίας πρόλαβε την προθεσμία και προβλήθηκε στο παρά πέντε.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ