Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter
2

Δεν θα αναφερθούμε σε περιπτώσεις εντελώς εξωοσκαρικές, όπως ο Αντρέι Ταρκόφκσι, ή ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ή ακόμη και σε Αμερικανούς πρωτοπόρους, αλλά σε δημιουργούς που έχουν ήδη προταθεί για Όσκαρ, αγγλόφωνους και μη, και που η Ακαδημία τους έχει, ή τους είχε όσο ζούσαν, υπόψιν στις καλές τους στιγμές.

ΑΛΦΡΕΝΤ ΧΙΤΣΚΟΚ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ήταν υποψήφιος 4 φορές με τη Ρεβέκκα, τη Σωστική Λέμβο, τον Σιωπηλό Μάρτυρα και το Ψυχώ. Στις ψηφοφορίες, δεν υπάρχει περίπτωση να μην συμπεριληφθεί στην πρώτη πεντάδα. Πανθομολογουμένως, η μαεστρία του και η ικανότητα του να ελίσσεται στα είδη δεν έχει ταίρι. Κι όμως, αρκέστηκε σε ένα τιμητικό βραβείο, για το οποίο απλά ευχαρίστησε και εξαφανίστηκε.

ΣΤΑΝΛΕΪ ΚΙΟΥΜΠΡΙΚ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ούτε το Μπάρι Λίντον, ούτε το Κουρδιστό Πορτοκάλι, ούτε το SOS Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα, αλλά ούτε και το 2001: Η Οδύσσεια του Διαστήματος μπόρεσαν να κερδίσουν τους αντιπάλους τους - κι ας μη συζητήσουμε για τις παραλείψεις, όπως τη Λάμψη, που ακόμη μνημονεύεται, και δικάιως, ως ένα από τα πλέον καινοτόμα και τρομακτικά θρίλερ όλων των εποχών. Για το 2001 πήρε το βραβείο των ειδικών εφέ, μάλλον χαριστικά, καθώς την επιμέλεια τους είχε βασικά ο Ντάγκλας Τράμπολ. Κι αυτός παρέλαβε τιμητικό, μέσω βίντεο, λίγο πριν πεθάνει.

ΙΝΓΚΜΑΡ ΜΠΕΡΓΚΜΑΝ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, ο μεγάλος Σουηδός έχει μπει στην πεντάδα των σκηνοθετών τρεις φορές κι έχει χάσει και τις τρεις από τον Τζορτζ Ρόι Χιλ για τη σκηνοθετική ρύθμιση χαρακτήρων και πλοκής στο μεγάλο κόλπο από το Κεντρί, από τον Τζέιμς Μπρουκς για το καλοκουρδισμένο μελόδραμα Σχέσεις Στοργής και από τον, ήμαρτον, Τζον Άβιλντσεν, με το Ρόκι. Κάποτε, οι ξένοι σκηνοθέτες έμπαιναν πιο συχνά στα Όσκαρ, κυρίως στις ανοιχτόμυαλες δεκαετίες του 60 και του 70. Τώρα, ούτε οι κριτικοί τους προτιμούν, πόσο μάλλον οι ψηφοφόροι των Όσκαρ, που επιλέγουν με πιο γειτονικά κριτήρια. Ευτυχώς που ο Μπέργκμαν πήρε το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας για το Φάνι και Αλέξανδρος. Κατά καιρούς, διάφοροι «ξένοι», όπως ο Φελίνι, ο Αντονιόνι, ο Κουροσάβα, ακόμη και ο Χιρόσι Τεσιγκαχάρα, έχουν υπάρξει υποψήφιοι, αλλά τυχεροί (πραγματικά τυχεροί) ήταν ο Ανγκ Λι, ο Μπερνάρντο Μπερτολούτσι και... ο Μισέλ Χαζαναβίζιους.

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΛΙΝΤΣ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter
 

Πιο κοντά στο Όσκαρ βρέθηκε με τον Άνθρωπο Ελέφαντα, παρά με τα ισχνά σε συνολικές υποψηφιότητες, αριστουργήματα του, Μπλε Βελούδο και Οδός Μαλχόλαντ. Ο Λιντς έφερε τον σουρεαλισμό κοντύτερα στα γούστα πιο mainstream επαγγελματιών, αλλά βραβείο δεν έχει πάρει ακόμη - πάει ολοταχώς για τιμητικό σε μερικά χρόνια από τώρα. Η σκηνή που οι χαμένοι Ντέιβιντ Λιντς και Ρόμπερτ Όλτμαν συγχαίρονται με παρηγορητική αξιοπρέπεια, τη βραδιά που αμφότεροι έχασαν από τον Ρον Χάουαρντ, είναι ιστορική στη μνήμη των σινεφίλ - εσείς, αν ήσασταν ο συμπαθής Ρον, δεν θα το κόβατε στα δυο να το μοιράσετε;

ΡΟΜΠΕΡΤ ΟΛΤΜΑΝ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Τι κι αν έσκιζε τα ιμάτια της η αείμνηστη Πολίν Κέιελ για τις άφθαστες αρετές του Όλτμαν και την πρωτοποριακή του ματιά στο αμερικανικό σινεμά; Τα Όσκαρ έμειναν ασυγκίνητα, το ίδιο κι εκείνος, που σε συνεντεύξεις του (τον είχα συναντήσει, για το Pret a Porter και μπορώ να το πιστοποιήσω) σνόμπαρε το θεσμό και τα μέλη της Ακαδημίας, σε βαθμό χλεύης. Παρ' όλ' αυτά, όταν του έδωσαν το Όσκαρ καριέρας, το παρέλαβε με ταπεινότητα, αν και κάπως συγκαταβατικά στην άκρη του πικραμένου του ματιού.

ΟΡΣΟΝ ΓΟΥΕΛΣ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ο Γουέλς πήρε ο Όσκαρ (δεν ήταν παρών στην απονομή) για τον Πολίτη Κέιν, αλλά για το σενάριο. Το αντίστοιχο της σκηνοθεσίας κατέληξε στον Τζον Φορντ για την Κοιλάδα της Κατάρας, μια ωραιότατη ταινία, που ωστόσο είχε την ατυχία να πέσει πάνω στην κορυφαία, η οποία πολεμήθηκε όσο καμία άλλη, από το συγκρότημα του θιγμένου εκδότη Γουίλιαμ Ράντολφ Χερστ. Η απουσία δεσμού της Ακαδημίας και του ιδιόρυθμου Γουέλς συνεχίστηκε, με μοναδική, μικρή παρουσία, εκείνη της Άγκνες Μούρχεντ, υποψήφιας για τον δεύτερο γυναικείο ρόλο στους Υπέροχους Άμπερσον. Ο Γουέλς δεν πήγε καν να παραλάβει το τιμητικό του Όσκαρ, στέλνοντας αντ' αυτού τον παλιόφιλο Τζον Χιούστον.

 

 

ΚΟΥΕΝΤΙΝ ΤΑΡΑΝΤΙΝΟ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ο πιο γνωστός σκηνοθέτης του κόσμου, μαζί με τον Στίβεν Σπίλμπεργκ και τον Μάρτιν Σκορσέζε, έχει δυο Όσκαρ, αλλά μόνο για τα σενάρια του, στο Pulp Fiction και το Τζάνγκο. Όπως και στην περίπτωση των άλλων δύο, μάλλον θεωρείται δεδομένος και οι ταινίες του αποτελούν μέρος ενός συνολικού έργου, παρά περιπτώσεις που χρήζουν ξεχωριστής μνείας. Ή, απλά, πέφτει πάντα σε κάποιον άλλο δυνατότερο για τα γούστα της Ακαδημίας, όπως τον Ρόμπερτ Ζεμέκις, για το Φόρεστ Γκαμπ. Και ο Αλεξάντερ Πέιν έχει δύο Όσκαρ σεναρίου, ενώ στην ίδια κατηγορία έχει τιμηθεί και ο Πέδρο Αλμοδόβαρ, για το Μίλα Της.

 

 

ΝΤΕΪΒΙΝΤ ΦΙΝΤΣΕΡ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Είχαμε αρχίσει να ανησυχούμε πως δεν θα τον δούμε ποτέ υποψήφιο, και να που παρολίγο να κερδίσει, με τον Μπέντζαμιν Μπάτον και το Social Network. Ειδικά για το τελευταίο, θα έπρεπε τουλάχιστον να έχει προτιμηθεί έναντι του Τομ Χούπερ και το Λόγο του Βασιλιά, τουλάχιστον στην σκηνοθεσία. Ίσως και να θεωρείται ψυχρός στην επεξεργασία των χαρακτήρων, όπως και ο επίσης τεχνίτης Κρίστοφερ Νόλαν. Τότε όμως, πώς ο Στίβεν Σόντερμπεργκ έχει Όσκαρ;

ΤΕΡΕΝΣ ΜΑΛΙΚ

Οι 10 σκηνοθέτες που θα έπρεπε να έχουν κερδίσει Όσκαρ Facebook Twitter

Ερημίτης, αφαιρετικός, ποιητικός και auteur με τον δικό του τρόπο, ο Μάλικ έκανε τη μεγάλη επιστροφή με την Λεπτή Κόκκινη Γραμμή και αμέσως έπεσε σύρμα για την αναγνώριση του, κυρίως από το παράρτημα των σκηνοθετών. Υποψήφιος ξαναβρέθηκε με το Δέντρο της Ζωής, αλλά το έντονο και επίμονο, χαρακτηριστικό στιλ του φαίνεται να μην χωνεύεται εύκολα από τους πιο αφηγηματικά προσανατολισμένους. Τουλάχιστον, ας πάρει κάποτε Όσκαρ ο επίσης καλλιτεχνικά ασυμβίβαστος Πόλ Τόμας Άντερσον για το όραμα που προσφέρει σε ένα χώρο όπου ελάχιστοι φιλόδοξοι μπορούν ακόμη να γυρίσουν ταινίες όπως τις ονειρεύονται.

ΣΤΙΒΕΝ ΦΡΙΑΡΣ

Πολυγραφότατος και ικανός για ταινίες ποικιλίας με κεντημένη λεπτοδουλειά σε τραγωδίες που δεν βαραίνουν επικίνδυνα, ο Στίβεν Φρίαρς έχει υποψηφιότητες για υπέροχες ταινίες, όπως οι Κλέφτες, οι Επικίνδυνες Σχέσεις και η Βασίλισσα. Τι κι αν έχει «αόρατο» στιλ; Δεν παύει να διαθέτει τη διακριτική γραφή που υπηρετεί το σενάριο και ξακρίζει την ψυχολογική υφή, όπως ακριβώς έκανε παλιά ο Γουίλιαμ Γουάιλερ, ο οποίος πήρε 3 Όσκαρ, αλλά ποτέ δεν συμπεριλήφθηκε στις λίστες των κορυφαίων όλων των εποχών, ακριβώς γιατί δεν λάτρεψε περισσότερο την κάμερά του, έναντι των έμψυχων αντικειμένων που πραγματευόταν.

 

 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ

σχόλια

2 σχόλια
Εξαιρετικό κείμενο!Μου θύμησε τα υπέροχα αφιερώματα του περιοδικού "ΣΙΝΕΜΑ"..."...Υποψήφιος ξαναβρέθηκε με το Δέντρο της Ζωής, αλλά το έντονο και επίμονο, χαρακτηριστικό στιλ του φαίνεται να μην χωνεύεται εύκολα από τους πιο αφηγηματικά προσανατολισμένους." - Πολύ εύστοχη τοποθέτηση ομολογουμένως.Μπράβο!