Το Παιχνίδι της Μίμησης (The Imitation Game)

Το Παιχνίδι της Μίμησης (The Imitation Game) Facebook Twitter
0

Σκηνοθεσία: Μόρτεν Τίλντουμ

Πρωταγωνιστούν: Μπένεντικτ Καμπερμπάτς, Κίρα Νάιτλι, Μάθιου Γκούντ, Ρόρι Κίνιαρ

Βαθμολογία: 3,5/5

Η ζωή του Άλαν Τούρινγκ ήταν ένα αίνιγμα, σαν κι εκείνο, το Enigma, που πάσχισε να λύσει, και τελικά το κατάφερε, οδηγώντας την Αγγλία σε νίκη στρατηγικής έναντι των Ναζί. Ο μαθηματικός που καινοτόμησε στη μελέτη και εφαρμογή των πρώτων υπολογιστών έσπασε τους πολύπλοκους κώδικες των Γερμανών κατά τον πόλεμο μετά από μόχθο, μελέτη, πείσμα και μεγάλη μάχη με την επιστημονική ομάδα των συνεργατών του και τους στρατιωτικούς που τον "προσέλαβαν" απρόθυμα, ως αναγκαστική λύση για να αντιμετωπίσουν έξυπνα ένα επικίνδυνο αδιέξοδο.

Η μεγαλύτερη κόντρα του Τούρινγκ συνέβαινε μέσα του: Το Παιχνίδι της Μίμησης τον απεικονίζει ως έναν εσωστρεφή, εγωμανή, υπερόπτη και ιδιοφυή ομοφυλόφιλο επιστήμονα, μπροστά από την εποχή του και εχθρό του πουριτανισμού της σκέψης και των ερωτικών ηθών, ταμένο στο όραμα του και αποκλεισμένο από κάθε κοινωνική νόρμα, ουσιαστικά εγκλωβισμένο στον μεγάλο, νεανικό και ατελέσφορο έρωτα του με ένα αγόρι που τον αγάπησε και τον στήριξε. Η ταινία ξεκινάει με τη σύλληψη του για απρεπή συμπεριφορά, που στη συνέχεια τον οδήγησε στην καταδίκη, τον χημικό ευνουχισμό και την αυτοκτονία με δηλητηριασμένο μήλο- ή ατύχημα, κατά άλλη εκδοχή, το 1952. Ο Τούρινγκ υπήρξε ένας ήρωας πολέμου που δεν αναγνωρίστηκε ποτέ γιατί η αποστολή του καταχωρήθηκε ως άκρως απόρρητη και ο φάκελος του εξαφανίστηκε από την κατασκοπία. Ταυτόχρονα, έγινε μάρτυρας, διότι καταδικάστηκε σε μια εποχή όπου η ομοφυλοφιλία διωκόταν ως έγκλημα. Δεκαετίες αργότερα, η βασίλισσα του έδωσε χάρη, που με άλλα λόγια σημαίνει πως επίσημα, το κράτος έκανε λάθος (αν και ορθώς τον τιμώρησε με τους τότε ισχύοντες νόμους) και έμμεσα παραδέχεται πως έσφαλε ηθικά και καθυστερημένα, τον αποκατέστησε στα μάτια μιας ντροπιασμένης αυτοκρατορίας, που πολύ πιθανόν να είχε ηττηθεί κατά κράτος αν ο Τούρινγκ δεν έσπαγε τους ναζιστικούς γρίφους και κυρίως, δεν έσπευδε να προειδοποιήσει πως, αν δεν χειριστούν το εύρημα με μέτρο και πονηριά, οι Γερμανοί θα τους είχαν καταλάβει και θα είχαν ακολουθήσει διαφορετική τακτική, που θα απέβαινε μοιραία για την εξέλιξη του πολέμου.

Η ιστορία του Τούρινγκ είναι ούτως ή άλλως συναρπαστική- και έχει προσεγγιστεί στο παρελθόν, στην ταινία Enigma. Αυτό που επιχειρεί ο Νορβηγός σκηνοθέτης Μόρτεν Τίλντουμ, γνωστός από το εξαιρετικά ενδιαφέρον Headhunters, είναι να θέσει τον ήρωα προ των προσωπικών του ευθυνών, των απωθημένων και των αδυναμιών του. Η ισόβια ενασχόληση του με την σύγκριση ανάμεσα σε ανθρώπους και μηχανές, ένα γαϊτανάκι μίμησης της νοημοσύνης σε σχέση με την ευαίσθητη συμπεριφορά, κατέληξε σε αγωνιώδη προσπάθεια να βρει τη δική του ανθρωπιά μέσα από τα παιδιά του, τους υπολογιστές, χωρίς να σκέφτεται τις συνέπειες, ως άνθρωπος χωρίς δεσμεύσεις και συγκεκριμένες προοπτικές. Το Α και το Ω του έργου είναι ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς, ο οποίος ισορροπεί μαεστρικά την ένταση του Τούρινγκ με υποκριτική εγκράτεια, και αποχρώσεις στην απόδοση ενός ευάλωτου και ευμετάβλητου χαρακτήρα. Στο παιχνίδι της ισορροπίας, καταφέρνει επίσης να ισοφαρίσει τον προφανή αφηγηματικό τρόπο του Imitation Game: αν και πρόκειται για μια ταινία με νοήμον θέμα, έξυπνες αναζητήσεις και απαιτήσεις ευφυούς κοινού, ο διάλογος συχνά βασίζεται σε απλουστευμένα τσιτάτα και η σκηνοθεσία καταφεύγει σε σερβιρισμένους ελιγμούς. Η Κίρα Νάϊτλι, συνεργάτης του Τούρινγκ που θαυμάζει το πνεύμα του και τον αδάμαστο, ελάχιστα συμπαθή χαρακτήρα του, είναι ακριβώς αυτό, ένα πρόσχημα διευκόλυνσης του θεατή, έτσι ώστε να εισχωρήσει στον κόσμο των αριθμών και των διλημμάτων.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Οθόνες / Η «Εκδίκηση των Σιθ» έγινε 20 χρονών και επιστρέφει στους κινηματογράφους

Το κλείσιμο μιας τριλογίας «Star Wars» που λοιδορήθηκε, για να επανεκτιμηθεί μερικώς όταν η νεότερη έπεσε θύμα των γενικευμένων culture wars και των ελάχιστων φιλοδοξιών της, επανεμφανίζεται στα σινεμά με αφορμή την επέτειο 20 χρόνων από την κυκλοφορία της.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Daily / Your Friends & Neighbors: Και ο πλούσιος λευκός πενηντάρης έχει ψυχή

Ο Τζον Χαμ υποδύεται τον επιτυχημένο επενδυτή που χάνει ξαφνικά το έδαφος κάτω από τα πόδια του σ΄αυτή την εκλεκτικά διασκεδαστική, κατά τόπους δραματική και συχνά διεισδυτική σάτιρα ηθών της πλουτοκρατικής ελίτ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ