Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί τα Παιδιά του Ήλιου του Μαξίμ Γκόργκι

Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί τα Παιδιά του Ήλιου του Μαξίμ Γκόργκι Facebook Twitter
0
Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί τα Παιδιά του Ήλιου του Μαξίμ Γκόργκι Facebook Twitter
Οι αστοί του Γκόργκι, που αναμφισβήτητα έχουν ταξική συνείδηση, μιλάνε για όλα αυτά σαν να είναι φλέγοντα θέματα αλλά χωρίς να παίρνουν θέση, στοιχείο που κάνει το έργο σύγχρονο... Φωτογραφίες από τις πρόβες: Μυρτώ Αποστολίδου

Το 1905 ξέσπασε η Πρώτη Ρωσική Επανάσταση, όταν μία ειρηνική διαδήλωση εργατών που κατευθυνόταν στα ανάκτορα του τσάρου πνίγηκε στο αίμα. Η περίφημη «Ματωμένη Κυριακή» εκείνου του ζοφερού Γενάρη οδήγησε σε μαζική εξέγερση μέρους του λαού και του στρατού. Αν και η εξέγερση δεν μετατράπηκε σε ανατροπή, σίγουρα ταρακούνησε το τσαρικό καθεστώς. Ο συγγραφέας Μαξίμ Γκόργκι (1868-1936), ο οποίος βρισκόταν στη φυλακή εξαιτίας των πολιτικών πεποιθήσεών του, και ενώ η διεθνής κοινότητα ζητούσε την αποφυλάκισή του, συντετριμμένος από τα γεγονότα γράφει μέσα σε λίγες μέρες τα Παιδιά του Ήλιου. Τον Φλεβάρη αποφυλακίζεται αλλά το έργο δεν παίρνει άδεια να ανέβει παρά μόνο τον Οκτώβρη του ίδιου πάντα έτους, από το Θέατρο Τέχνης της Μόσχας.

Τα Παιδιά του Ήλιου αποτελούν μια παραβολή. Χώρος δράσης το εσωτερικό μιας έπαυλης, την ώρα που έξω μαίνεται επιδημία χολέρας, από την οποία οι χαρακτήρες του έργου είναι προστατευμένοι. Η «απειλή» υφίσταται αλλά εκείνοι ζουν περίπου ανυποψίαστοι σε μια άλλη πραγματικότητα, όπου νομίζουν ότι όλα όσα συμβαίνουν έξω δεν τους αφορούν. Η επιδημία θα μπορούσε να εκληφθεί αλληγορικά ως εξέγερση των ανθρώπων ενάντια στους μεγαλοαστούς και σε όσους τους καταπιέζουν.

Ο Γκόργκι υπήρξε ο γεννήτορας του σοσιαλιστικού ρεαλισμού, οπότε είναι διάχυτες οι σκέψεις περί του αν η τέχνη πρέπει να είναι ωφέλιμη στον άνθρωπο, στην κοινωνία, για το αν πρέπει η τέχνη να είναι κατανοητή από όλο κόσμο ή όχι. Οι ήρωες μιλάνε εμφατικά για όλα αυτά, χωρίς να παίρνουν μια συγκεκριμένη θέση υπέρ του ενός ή του άλλου.



Το έργο τοποθετείται χρονικά από τον Γκόργκι στον 19ο αιώνα, κατά τη διάρκεια μιας υποτιθέμενης επιδημίας χολέρας. Θα ήταν λάθος να αναφερθούμε σε συγκεκριμένη ημερομηνία, καθώς οι επιδημίες εκείνα τα χρόνια ήταν σύνηθες φαινόμενο που ξεσπούσε χρόνο παρά χρόνο, κυρίως στα χαμηλότερα στρώματα του κοινωνικού ιστού. Έτσι, η χολέρα για τον συγγραφέα δεν είναι παρά ένας υπόγειος συμβολισμός. Έξω μαίνεται η επιδημία και μέσα στην έπαυλη παρατηρείται ένα άλλο είδος χολέρας: υποφέρει η ψυχή των ηρώων και μεταφέρουν ο ένας στον άλλο το φορτίο της αρρώστιας μέσα από τον έρωτα.

Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί τα Παιδιά του Ήλιου του Μαξίμ Γκόργκι Facebook Twitter
Φωτογραφίες από τις πρόβες: Μυρτώ Αποστολίδου


Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο του έργου, ωστόσο, αυτό που το κάνει να ξεχωρίζει, είναι κάτι που μέχρι τότε δεν είχε κάνει την εμφάνισή του σε άλλα έργα της εποχής. Ο Γκόργκι «αποκαλύπτει» όλα όσα συμβαίνουν μέσα στη μεγαλοαστική έπαυλη. Τα Παιδιά του Ήλιου είναι μια παρέα διανοουμένων –ένας ζωγράφος και ένας επιστήμονας ανάμεσά τους–, πρόσωπα που δεν βλέπουμε στα έργα του Τσέχοφ ή που, όποτε υπάρχουν, η ιδιότητά τους δεν έχει καθοριστική σημασία όσον αφορά τη δραματουργία. Στον Τσέχοφ οι χαρακτήρες λειτουργούν αόριστα και εσωτερικά. Οι συγκεκριμένοι χαρακτήρες του Γκόργκι, οι οποίοι, όπως του Τσέχοφ, ανήκουν στον 19ο αιώνα, μιλάνε για ιδέες νεωτεριστικές, συχνά ριζοσπαστικές. Ιδέες διαδεδομένες πια στις αρχές του 20ού αιώνα, καθώς, εκτός από τον μαρξισμό, υπήρχε πλέον και ο Φρόιντ. Οι μεγαλοαστοί του έργου ασχολούνται κατά κόρον με τις ιδέες του Φρόιντ – μία από αυτές είναι ο φόβος του θανάτου. Οι χαρακτήρες επανέρχονται συχνά σε ερωτήματα του τύπου «τι νόημα έχει ο κόσμος;» ή «τι νόημα έχει η εξέλιξη;».


Αυτό και μόνο καθιστά το συγκεκριμένο θεατρικό έργο, αν όχι το πρώτο, ένα από τα πρώτα στα οποία παρουσιάζονται υπαρξιακά θέματα, τοποθετώντας το στην κατηγορία των έργων του fin de siècle. Ο Φρόιντ εκείνη ακριβώς την εποχή δεν είναι καθόλου άγνωστος, αντιθέτως οι θεωρίες του συζητιούνταν ευρέως στα λογοτεχνικά σαλόνια. Παράλληλα, βέβαια, στη Ρωσία και αλλού, δινόταν έμφαση στις θεωρίες του Μαρξ, οι οποίες και οδήγησαν στην Οκτωβριανή Επανάσταση. Και όμως, η παράμετρος του Φρόιντ είναι ιδιαίτερα σοβαρή τόσο για την εποχή όσο και για τα Παιδιά του Ήλιου.

Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί τα Παιδιά του Ήλιου του Μαξίμ Γκόργκι Facebook Twitter
Φωτογραφίες από τις πρόβες: Μυρτώ Αποστολίδου


Οι αφελείς, ναρκισσευόμενοι, κάπως γελοίοι και σίγουρα καλομαθημένοι αστοί του Γκόργκι, που αναμφισβήτητα έχουν ταξική συνείδηση, αναλώνονται στις σκέψεις τους σαν να είναι φλέγοντα ζητήματα, στοιχείο που κάνει το έργο σύγχρονο. Υπάρχει χαρακτηριστικά μια ηρωίδα που επαναλαμβάνει: «Ωραίες οι ιδέες σας, αλλά έξω τι γίνεται; Έξω οι άνθρωποι πεθαίνουν». Και παρόλο που η ατμόσφαιρα είναι κοντά στον Τσέχοφ, ο έρωτας αποδίδεται με μεγάλη δόση χιούμορ, καθιστώντας το έργο δωματίου, στα όρια της κωμωδίας, παρότι προς το τέλος η απειλή του «έξω» παίρνει ζοφερές διαστάσεις.


Ο Γκόργκι υπήρξε ο γεννήτορας του σοσιαλιστικού ρεαλισμού. Σε όλο το έργο είναι διάχυτες οι σκέψεις περί του αν η τέχνη πρέπει να είναι ωφέλιμη στον άνθρωπο και στην κοινωνία γενικότερα, για το αν πρέπει η τέχνη να είναι κατανοητή απ' όλο τον κόσμο ή όχι. Οι ήρωες μιλάνε εμφατικά για όλα αυτά, χωρίς να παίρνουν μια συγκεκριμένη θέση υπέρ του ενός ή του άλλου. Ίσως να είναι αυτός ο κύριος λόγος που το έργο επί κομμουνισμού ήταν από τα πιο δημοφιλή και παιζόταν ακατάπαυστα. Από την άλλη, δεν θα το λέγαμε απαραίτητα «στρατευμένο» ή «σοσιαλιστικού ρεαλισμού», καθώς ακόμα και σήμερα υπάρχει αυτή η παράμετρος στην τέχνη και εξακολουθούμε να συζητάμε για το ποια είναι ή θα έπρεπε να είναι η συμβολή της στην εξέλιξη του ανθρώπου. Η διαφορά είναι ότι σήμερα ως κοινό γνωρίζουμε τα αποτελέσματα του «πειράματος» του υπαρκτού σοσιαλισμού. Και αυτή είναι η ειρωνεία του έργου, ότι ξέρουμε τι έχει συμβεί μετά την Επανάσταση, σε αντίθεση με το κοινό της Ρωσίας των αρχών του 20ού αιώνα – πόσο έχει ωφελήσει η τέχνη τον κόσμο ή όχι και τι σημαίνουν οι ιδέες και η τέχνη έπειτα από την περιπέτεια που βίωσε η Ρωσία και ένα μέρος της Ευρώπης.


Στην παράσταση που ετοιμάζει ο Νίκος Μαστοράκης για το Θέατρο Τέχνης, καθώς το κείμενο είναι ουσιαστικά μια ανοιχτή συζήτηση σε επίπεδο ιδεών, τίθενται όλα αυτά τα ερωτήματα. Δηλαδή, τι σημαίνει σήμερα, για τον μέσο άνθρωπο, τέχνη, τη στιγμή που καταναλώνει τόνους εικόνων και αποβλήτων τέχνης, όπως είναι η τηλεόραση; Και εφόσον ούτε οι ηθοποιοί, αναπόδραστα, μπορούν να είναι «αγνοί» αποδέκτες του κειμένου, η εξαιρετική ομάδα που συμπληρώνει τη διανομή έκανε ατελείωτες συζητήσεις με τον σκηνοθέτη πριν ξεκινήσει τις πρόβες.


Θα πρέπει να σημειώσουμε ότι με το τέλος της Σοβιετικής Ένωσης το έργο έπαψε να παίζεται. Ξαναπαίχτηκε στη Ρωσία το 2008 με τεράστια επιτυχία, ενώ τα τελευταία χρόνια παίζεται σε όλη την Ευρώπη. Η παράσταση του Θεάτρου Τέχνης, που ξεκινάει στις 14 Νοεμβρίου, τοποθετείται αισθητικά κάπου ανάμεσα στο τότε και στο σήμερα, χωρίς να είναι εντελώς μοντέρνα εκδοχή, ενώ ένα χαρακτηριστικό της είναι ότι δεν υπάρχει καθόλου μουσική. Σαν να θέλει ο σκηνοθέτης να «ακουστεί» μόνο η μουσική των λέξεων και των ιδεών. Η μετάφραση είναι της Ελένης Μπακοπούλου, τα σκηνικά και τα κοστούμια του Βασίλη Παπατσαρούχα, ο σχεδιασμός φωτισμού του Σάκη Μπιρμπίλη. Τους χαρακτήρες ενσαρκώνουν η Μαρία Καλλιμάνη, ο Γιάννης Κότσιφας, η Ιωάννα Μαυρέα, η Φωτεινή Μπαξεβάνη, ο Μάκης Παπαδημητρίου, η Κωνσταντίνα Τάκαλου, ο Χάρης Φραγκούλης, ο Αδριανός Γκάτσιος και ο Άρης Ντελία.

Ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί τα Παιδιά του Ήλιου του Μαξίμ Γκόργκι Facebook Twitter
Ο Μάκης Παπαδημητρίου είναι ένας από τους πρωταγωνιστές... Φωτογραφίες από τις πρόβες: Μυρτώ Αποστολίδου
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ