Me lene Sandra: Η επικίνδυνη πλευρά των social media στην εφηβική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης

Me lene Sandra: Η επικίνδυνη πλευρά των social media στην εφηβική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Κατερίνα Φαρφαρά / LIFO.
0

Me lene Sandra: Η επικίνδυνη πλευρά των social media στην εφηβική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Κατερίνα Φαρφαρά / LIFO.

 

Δευτέρα πρωί και στην Στοά του Βιβλίου οι φοιτητές σχηματίζουν ουρές προκειμένου να προμηθευτούν τα συγγράμματα τους. Προσπερνάμε γοργά και κατεβαίνουμε στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης. Στην σκηνή οι ηθοποιοί με τον σκηνοθέτη Βασίλη Μαυρογεωργίου έχουν ξεκινήσει τις πρόβες για την παράσταση “Me lene Sandra”. Η Σάντρα είναι μια 16χρονη  που αναζητά ακατάπαυστα  διαδικτυακή επικοινωνία. Μοναδικός στόχος  της, η επιβεβαίωση. Όλα συμβαίνουν online, όπως και η εμφάνιση του μυστηριώδους χρήστη “Captain”, ο οποίος δεν αποκαλύπτει στη Σάντρα το πρόσωπό του αλλά ούτε και το πραγματικό του όνομα. Με τα γλυκόλογα που της λέει καταφέρνει να τη γοητεύσει και να κερδίσει την εμπιστοσύνη της, με αποτέλεσμα κάθε μέρα να της ζητάει να μάθει κάτι περισσότερο για εκείνην αλλά και να δει κάτι περισσότερο από εκείνη. Ώσπου την πείθει να σηκώσει την μπλούζα της και να του δείξει στην κάμερα το στήθος της «για μια μικρή στιγμή». Αυτή «η μικρή στιγμή» που θα αλλάξει όλη της τη ζωή.

Πρόκειται για ένα έργο που στηρίζεται τους κίνδυνους που κρύβουν τα δίκτυα κοινωνικής δικτύωσης οι οποίοι παραμονεύουν μέσα σε ένα κλειστό δωμάτιο, χωρίς καν να σε πλησιάσει κανείς. «Το έργο είναι εμπνευσμένο από αληθινές ιστορίες εφήβων που δέχτηκαν άγριο cyber-bullying, όπως η Amanda Todd», θα μου πει ο σκηνοθέτης της παράστασης Βασίλης Μαυρογεωργίου. «Είναι ένα υλικό που προέκυψε από έρευνες και μας σόκαραν. Μιλάμε για νεαρά άτομα που χτίζουν την προσωπικότητά τους με βάση το πώς τους βλέπουν στο διαδίκτυο. Σε μια ηλικία ιδιαίτερα ευαίσθητη είναι τρομερό να παίζεις με την παρουσία και την αορατότητα. Εν τω μεταξύ, συζητήσαμε με πολλούς έφηβους και μας έκανε εντύπωση όταν τους λέγαμε ότι ζουν στην καλύτερη ηλικία και αυτοί απαντούσαν ‘όχι, είμαστε στην χειρότερη ηλικία, γιατί ενώ είμαστε έτοιμοι να κάνουμε τα πάντα, δεν μας αφήνουν’. Τρομερό. Να θες να ζήσεις τα πάντα και να μην έχεις την ελευθερία να το κάνεις», επισημαίνει.

«Πιστεύεις ότι τα social media έχουν οδηγήσει στην κυριαρχία του εφήμερου στις ανθρώπινες σχέσεις;» ρωτώ τον Βασίλη. «Ποιος μιλά σήμερα τόσο άνετα στο δρόμο όσο θα κάνει μια κουβέντα στο διαδίκτυο; Έχετε δει νέους να πιάνουν συζήτηση στο μετρό; Το facebook είναι το πιο δημοφιλές δημιούργημα τα τελευταία χρόνια, αλλά με ενοχλεί η φασιστική πλευρά των κοινωνικών δικτύων. Λειτουργείς με βάση αυτό που σου επιβάλλεται και αναγκάζεσαι να σκέφτεσαι με λογικές που δεν είχες, ζώντας τον ολοκληρωτισμό του σε όλο το μεγαλείο. Για παράδειγμα, βγάζεις μια selfie όχι επειδή το έχεις ανάγκη, αλλά το κάνεις επειδή κάποιος σκέφτηκε να βάλει την κάμερα μπροστά. Ένας τύπος δημιούργησε μια ανάγκη που δεν είχες, δεν είναι εντυπωσιακό;» αναρωτιέται  ο Βασίλης. «Η παράσταση απευθύνεται σε νέους, ποια είναι η άποψη σου για αυτούς;», σπεύδω να τον ρωτήσω. «Μου γεννήθηκε μια δίψα μέσω της παράστασης, ώστε να δω πως σκέφτονται. Αυτό που βλέπω, πάντως, είναι ότι το μυαλό τους συμβαδίζει με την ταχύτητα της επικοινωνίας. Μιλούν περισσότερο από όσο σκέφτονται. Θέλουν να αλλάξουν κάτι, έχουν ανησυχίες, αλλά ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν την αθωότητα ως μια τελείως διαφορετική έννοια από αυτή που ξέραμε εμείς παλαιότερα. Αναρωτιέμαι τι είναι επαναστατικό σήμερα; Και διαπιστώνω ότι είναι να αντιμετωπίζεις το χρόνο διαφορετικά και να αφήνεις τα πράγματα να συμβούν. Θα άξιζε μια κοινωνία που θα αποτελούνταν από ανθρώπους που επιλέγουν να ζουν σε μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα. Το πιο ουσιαστικό είναι να ψάχνεις τις εξηγήσεις πάνω σε ένα μετέωρο βήμα. Θυμάμαι όταν διαβάσαμε το σημείωμα ενός παιδιού που αυτοκτόνησε, ο οποίος έγραφε ‘θα αισθανθώ πραγματικά ελεύθερος όταν όλοι ξεχάσουν την ύπαρξή μου’. Ας μην ξεχνάμε, λοιπόν, ότι ο καθένας έχει το δικαίωμα να ξεχαστεί και ότι ζούμε στην εποχή των εντυπώσεων», καταλήγει ο Βασίλης.

Me lene Sandra: Η επικίνδυνη πλευρά των social media στην εφηβική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Facebook Twitter
Το έργο είναι εμπνευσμένο από αληθινές ιστορίες εφήβων που δέχτηκαν άγριο cyber-bullying, όπως η Amanda Todd ... Φωτογραφία: Κατερίνα Φαρφαρά / LIFO.

Στην συνέχεια συναντώ τους ηθοποιούς που πρωταγωνιστούν και τους ζητώ να μου αφηγηθούν την δική τους ματιά πάνω στο έργο που παίζουν. Να μας πουν ως νέοι τι είναι αυτό που πιστεύουν ότι έχουμε χάσει σήμερα, αν θα έκαναν σχέση μέσω των κοινωνικών δικτύων αλλά και πόσο μεγάλη σημασία έχει σήμερα η εικόνα;

«Αυτή η παράσταση δεν περιορίζεται μόνο στους έφηβους. Είναι μια βαθύτερη ανάγκη που έχουμε όλοι για ελευθερία, επικοινωνία και επιβεβαίωση. Αναμφίβολα, ζούμε σε μια  εποχή που εγκλωβιζόμαστε καθημερινά στην εικόνα μας και δεν κοιτάμε μέσα μας, αγνοώντας τον εαυτό μας. Αν θέλουμε να κάνουμε κάτι, το λιγότερο που οφείλουμε να κάνουμε είναι να αλλάξουμε το «είναι» μας. Φοβόμαστε να δείξουμε αυτό που είμαστε πραγματικά με αποτέλεσμα να μην υπάρχει ουσιαστική επικοινωνία. Ίσως να είναι θέμα επιβίωσης. Επειδή ο άνθρωπος είναι φτιαγμένος για να ζει σε ένα σύνολο, όταν η αγέλη δεν σε δέχεται η άμεση συνέπεια είναι ότι δεν μπορείς να επιβιώσεις. Υποχωρούμε διαρκώς, χάνουμε την αξιοπρέπεια και τον αυτοσεβασμό μας, ενώ δεν δίνουμε καθόλου χώρο στην αυτοεκτίμηση μας», θα πει η Μαριλένα Μόσχου με τον Κωνσταντίνο Δημητρακάκη να  προσθέτει «ειδικά στις μέρες μας αυτό που μας  απασχολεί περισσότερο είναι  το πώς μας  βλέπουν οι άλλοι. Όλοι  είμαστε θεατές  της κυριαρχίας  του επιφανειακού. Δεν μας αρέσει να ξεχωρίζουμε και αφηνόμαστε σε δρόμους που οδηγούν στον εθισμό».

Η Αριάδνη Καβαλιέρου με την σειρά της αναφέρει «είναι μια παράσταση που μιλά για την επιρροή των εφήβων από τους άλλους. Θέλεις να αρέσεις και ζεις μόνο με  αυτή την ιδέα. Η εικόνα έχει τόσο μεγάλη σημασία με άμεση συνέπεια την εξαφάνιση του περιεχομένου αλλά και της ίδιας της ζωής. Όπως και στο έργο που παίζουμε, παρατηρούμε όλα να συμβαίνουν μέσα σε ένα δωμάτιο. Εφήμερα συναισθήματα, επιφανειακά βλέμματα, διότι φοβόμαστε να εκτεθούμε στην πραγματική επικοινωνία. Μας ενδιαφέρει μόνο να μην χάσουμε». 

Me lene Sandra: Η επικίνδυνη πλευρά των social media στην εφηβική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Κατερίνα Φαρφαρά / LIFO.

«Είναι ένα πολύ δυνατό έργο που μιλά για το τίποτα που γίνεται κάτι και σε καταπνίγει. Ο φανταστικός κόσμος ρουφάει τον πραγματικό. Βλέπουμε τις ζωές μας να εξελίσσονται πάνω σε οθόνες και να βιώνουμε μια διπολική ζωή. Πως είμαστε πραγματικά και πως θα θέλαμε να είμαστε. Σημεία των καιρών» θα πει η Εύα Οικονόμου-Βαμβακά. Τέλος, ο Ευθύμης Χαλκίδης θα υποστηρίξει ότι «δεν ξέρω αν θα έκανα σχέση μέσα από τα social media. Γνωρίζω αρκετούς φίλους μου που το έχουν κάνει. Λες ότι θες και αφού είσαι ανώνυμος μπορείς να πλάσεις τον εαυτό σου όπως επιθυμείς ή όπως θέλεις ο άλλος να σε δει. Δεν πιστεύω ότι έχει χαθεί κάτι σήμερα όπως για παράδειγμα ο ρομαντισμός, απλά έχουν μεταλλασθεί οι τρόποι που εκφραζόμαστε. Αναμφισβήτητα, είμαστε η γενιά της πληροφορίας και αυτό που εμένα με απασχολεί είναι η επιλογή του να μπορείς να διαλέξεις. Αν λείπει λοιπόν κάτι σήμερα είναι αυτό. Το να μπορείς να διαλέξεις».

ΕΦΗΒΙΚΗ ΣΚΗΝΗ, Υπόγειο Θέατρο Τέχνης, Πεσμαζόγλου 5, Αθήνα. Ως τις 23 Απριλίου. Παραστάσεις για το κοινό κάθε Σάββατο στις 18.00. Καθημερινές πρωί για σχολεία. Γενική Είσοδος Σαββάτου 10 € | Καθημερινές για σχολεία 6 €

 

Me lene Sandra: Η επικίνδυνη πλευρά των social media στην εφηβική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Κατερίνα Φαρφαρά / LIFO.
Me lene Sandra: Η επικίνδυνη πλευρά των social media στην εφηβική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Κατερίνα Φαρφαρά / LIFO.

Me lene Sandra: Η επικίνδυνη πλευρά των social media στην εφηβική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης Facebook Twitter
Φωτογραφία: Κατερίνα Φαρφαρά / LIFO.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ