Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
0

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
«Ο Γάμος του Φίγκαρο» στο Μέγαρο Μουσικής. Σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθηνού

 

Aν έπρεπε να ξεχωρίσω κάποιες παραστάσεις του χρόνου που πέρασε θα ήταν:

 

1. «Ο Γάμος του Φίγκαρο»

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Για τη σκηνοθεσία του Στάθη Λιβαθηνού που ανανέωσε υποδειγματικά ένα παλιό έργο, ακολουθώντας ως τη σημερινή εποχή τα μονοπάτια που το ίδιο το εργο του Μπομαρσαί υποδεικνύει. Μεταμοντερνιστικό cross-over διαφορετικών υλικών στα καλύτερα του.

 

2.  «Άμλετ»

Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών

Του Γιάννη Χουβαρδά για την ερμηνεία του Χρήστου Λούλη.

 

3.  «Φαέθων»

Θέατρο της οδού Κυκλάδων

για το έργο του Δημήτρη Δημητριάδη (ναι, γράφονται και σπουδαία ελληνικά έργα!)και τη σκηνοθεσία του Δημήτρη Καρατζά, κυρίως ως προς τις ερμηνείες των ηθοποιών: της Αννέζας Παπαδοπούλου, της  Εύης Σαουλίδου, της  Σταυρούλας Σιάμου, του Άρη Μπαλή και –κυρίως- του Περικλή Μουστάκη.

 

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
Φαέθων στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων. Σκηνοθεσία Δημήτρης Καραντζάς

 

4. «Ιμμάνουελ Καντ»

Θέατρο Τέχνης

Για το ενδιαφέρον και υποσχόμενο σκηνοθετικό ντεμπούτο του Γιάννου Περλέγκα, μ’ ένα ξεχωριστό έργο του Τόμας Μπέρνχαρντ, και την ερμηνεία του Μάκη Παπαδημητρίου

 

Οι τέσσερις που ακολουθούν στην λίστα μου αφορούν παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών κι αποτελούν για μένα απάντηση στην ανέντιμη επίθεση που δέχεται τον τελευταίο καιρό ο διευθυντής του Γιώργος Λούκος. 

 

5. «Διασκεδαστικές ιστορίες περί θνητότητας»

(πρωτοπαρουσιάστηκε το καλοκαίρι του 2014 αλλά δικαίως επαναλήφθηκε το περασμένο καλοκαίρι) γιατί αποτελεί ένα θαυμάσιο δείγμα  σκηνικής μεταγραφής λογοτεχνικών κειμένων, εν προκειμένω διηγημάτων του Τσέχωφ. Η μια ιστορία τελείωνε με τρόπο που να ‘γεννά’ την επόμενη και το σύνολο των ηθοποιών ήταν απολαυστικό (Λυδία Φωτοπούλου, Αλέξανδρος Μυλώνας, Γιώργος Οικονόμου, Εύη Σαουλίδου). 

 

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
Νέκυια στο Φεστιβάλ Αθηνών.

 

6. «Ατλαζένιο γοβάκι»

Γιατί το άγνωστο στο νεότερο κοινό έργο του Κλοντέλ ευτύχησε από τη σκηνοθεσία της Έφης Θεοδώρου, που οδήγησε τους ηθοποιούς της (Κ. Αβαρικιώτης, Κ. Ασπιώτης, Τζ. Δαλιάνη, Μ. Δημητρίου, Μ. Μουμούρης, Δ. Παπανικολάου, Μ. Σκουλά, Γ.  Τζαβάρας, Π. Τσιλίκα, Χ. Φραγκούλης, Γ. Φριντζήλας, Ν. Χανακούλας) σ’ έναν τετράωρο άθλο -πόσο ευγενής φιλοδοξία απ’ όλους τους εμπλεκόμενους που γνώριζαν ότι ο κόπος τους αφορούσε ελάχιστες στον αριθμό παραστάσεις! Παράσταση για κρατική σκηνή. 

 

7. «Νέκυια»

Για την αρτιότητα που η ραψωδία λ της «Οδύσσειας» μετα-γράφηκε στον κώδικα του θεάτρου Νο. Η συγκίνηση ήταν μεγάλη: το πρώτο λογοτεχνικό αριστούργημα της ανθρωπότητας να ερμηνεύεται μέσα από το παλαιότερο εν ζωή παραδοσιακό σκηνικό κώδικα. Μια απάντηση στους φετιχιστές της διάλυσης και της καταστροφής.

 

Οι 8 καλύτερες θεατρικές παραστάσεις του 2015 σύμφωνα με την κριτικό της LIFO Facebook Twitter
Go down, Moses. Σκηνοθεσία Ρομέο Καστελούτσι

 

8. «Go down, Moses»

Του Ρομέο Καστελούτσι (νομίζω του πιο σημαντικού σύγχρονου Ευρωπαίου δημιουργού αυτή τη στιγμή) για την πιο δυνατή σκηνή της (θεατρικής) χρονιάς:  Στην αρχή του ανθρώπινου χρόνου, μέσα σε μια σπηλιά (στο κέντρο της, ένα άνοιγμα σε σχήμα μήτρας αποκαλύπτει τον έναστρο ουρανό!), πρωτόγονοι αντιμετωπίζουν τον κύκλο της ζωής, από τη γέννηση ως τον θάνατο, σαν μια σειρά στιγμών. Ο χρόνος συμπυκνώνεται τόσο ώστε η απόσταση που χωρίζει τον προϊστορικό άνθρωπο από μας να χωρά όχι σε μια ζωγραφιά σαν κι αυτές του σπηλαίου Λασκό αλλά σε μια βουβή κραυγή, σ' εκείνο το SOS (Save Our Souls, Save Our Ship) που γράφει με μαύρη μπογιά και απευθύνει στο κοινό η γυναίκα Νεάντερνταλ πάνω στη μεμβράνη. 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ