Κριτική θεάτρου: Εθνικαί Εορταί, σκέψεις για το νέο πολιτικό θέατρο

Κριτική θεάτρου: Εθνικαί Εορταί, σκέψεις για το νέο πολιτικό θέατρο Facebook Twitter
0
Κριτική θεάτρου: Εθνικαί Εορταί, σκέψεις για το νέο πολιτικό θέατρο Facebook Twitter
Οι τρεις ερμηνευτές δεν αποπειρώνται να δώσουν ερμηνείες (γιατί και πώς συνέβησαν έτσι τα πράγματα) και αναφέρονται σε ελάχιστα ιστορικά γεγονότα − αυτό ίσως να ενοχλήσει κάποιους που μπορεί να θεωρούν ότι την Ιστορία πρέπει να την αντιμετωπίζεις στην αιτιοκρατική συνέχειά της και από ευδιάκριτη θέση... Φωτό: Σωτήρης Βασιλείου

Το πυκνό σε πολιτικά γεγονότα και έξωθεν εκβιασμούς 2015 προκάλεσε έντονες συζητήσεις κι ένα νέο ενδιαφέρον για τη μεταπολεμική Ιστορία της χώρας, που επηρέασαν και τον συνήθως απολιτικό χώρο του θεάτρου. Γιατί ναι μεν το θέατρο είναι η πλέον πολιτική μορφή τέχνης, αφού εκ φύσεως προϋποθέτει «συλλογικότητες» δημιουργών από τη μία, θεατών από την άλλη, αλλά οι άνθρωποι του χώρου, εξαρτώμενοι ακριβώς από κοινό που περιλαμβάνει ανθρώπους διαφορετικών ιδεολογικών απόψεων, ή δεν ασχολούνται ή μιλούν για την πολιτική έτσι ώστε κανείς να μην ενοχλείται. Άλλωστε, οι παλιοί εκπρόσωποι του αστικού θεάτρου έχουν αποβιώσει και οι νεότεροι, που ανήκουν στον ευρύτερο χώρο της κεντροαριστεράς, ενταγμένοι στο σύστημα των κρατικών επιχορηγήσεων το διάστημα από το 1985 έως το 2011, δηλαδή εξαρτημένοι έως έναν βαθμό από την πρόνοια της πολιτείας (διαφορετικών κυβερνήσεων), εξέφραζαν το συναινετικό πνεύμα της Μεταπολίτευσης. Όπως είναι φυσικό, οι δημιουργοί της νεότερης γενιάς, που δεν έχουν ούτε ιστορικές/βιωματικές προσλαμβάνουσες ούτε επαρκείς γνώσεις της Ιστορίας, και μεγάλωσαν σ' έναν κόσμο απαλλαγμένο από τους παλιούς φανατισμούς και με τον νεοφιλελευθερισμό κυρίαρχο παντού, δεν είχαν λόγους να στραφούν σε τραυματικές για τον τόπο ιστορικές περιόδους.


Με την κρίση των τελευταίων 5 χρόνων, ωστόσο, η παροιμιώδης πολιτική φύση των Ελλήνων αφυπνίστηκε και οι συζητήσεις σχετικά με τις οικονομικοπολιτικές εξελίξεις ζωντάνεψαν όχι μόνο τις παρέες αλλά και τη νεόκοπη κοινότητα «φίλων» στα διαδικτυακά κοινωνικά δίκτυα. Στο πλαίσιο αυτό, η γνώση της Ιστορίας φάνηκε ιδιαιτέρως σημαντική για τις εξηγήσεις που δίνει, τις επιλογές και τις λύσεις που υποδεικνύει.

Σύντομες ιστορίες εκτελέσεων, εξορίας, ψυχολογικής βίας και μίσους ακόμη και ανάμεσα σε μέλη της ίδιας οικογένειας , κυρίως σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση, αλλά και ανέκδοτα (κωμικοτραγικά γεγονότα αντίστασης) και τραγούδια αποκαλύπτουν το δράμα ανθρώπων που βρέθηκαν στη δίνη της Ιστορίας.


Αλλά ποια Ιστορία; Πολλή κουβέντα έχει γίνει για τους «εκσυγχρονιστές» του μαθήματος της Ιστορίας στα σχολεία, που μαίνονται για τις ανακρίβειες τις οποίες διδάσκονται οι μαθητές στο πλαίσιο μιας πεπαλαιωμένης, λένε, αντίληψης για την «εθνική ταυτότητα». Δεν αναφέρουν, βεβαίως, ότι στα σχολεία όλου του κόσμου η Ιστορία που διδάσκεται είναι σκηνοθετημένη και η ιδεολογία που εξυπηρετεί (του κυρίαρχου κράτους) βασίζεται στις παραλείψεις και στις αποσιωπήσεις και ότι το στοίχημα της εκπαίδευσης είναι να διαμορφώσει φιλοπερίεργους μελλοντικούς πολίτες που θα αναζητήσουν την «αληθινή» Ιστορία στα άφθονα βιβλία έγκυρων ιστορικών που κυκλοφορούν.


Οπωσδήποτε, μόνο θετικά μπορεί να κρίνει κάποιος το ενδιαφέρον που εκδηλώνεται στον θεατρικό χώρο για τη μεταπολεμική Ιστορία, όπως αυτή εκδηλώνεται π.χ. με τις 10 παραστάσεις που παρουσιάστηκαν στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Μπορεί ο «συνωστισμός» τους σ' ένα αφιέρωμα 5 ημερών (30.3-3.4 2016) να ακύρωσε τον διάλογο που θα μπορούσαν να προκαλέσουν (ποιος να προλάβει να δει 2 παραστάσεις ανά ημέρα επί πέντε ημέρες στη σειρά;), αλλά μαθαίνουμε ότι κάποιες θα επαναληφθούν και, εν πάση περιπτώσει, το απόθεμα γνώσης και ευαισθησίας που κατατέθηκε δεν πάει χαμένο.

Κριτική θεάτρου: Εθνικαί Εορταί, σκέψεις για το νέο πολιτικό θέατρο Facebook Twitter
Η συμμετοχή των γυναικών στην εθνική αντίσταση κατά των Γερμανών και, στη συνέχεια, στην εμφύλια σύγκρουση συντέλεσε στο εξής καλό: στο να συνειδητοποιήσουν οι γυναίκες τον ρόλο τους ως ιστορικών και συλλογικών υποκειμένων... Φωτό: Σωτήρης Βασιλείου


Κι ας είναι ευάλωτο σε απλοϊκές προσεγγίσεις, που συνήθως εκκινούν από ψευδή ερωτήματα. Ας πούμε, ο ένας εκ των δύο υπευθύνων της Πειραματικής Σκηνής, ο Πρόδρομος Τσινικόρης, εξέφρασε την αγανάκτησή του που στο σχολείο δεν μαθαίνουν τα παιδιά για τον Εμφύλιο, 70 χρόνια μετά το ξέσπασμά του. Μα, ο Εμφύλιος κράτησε έως το 1974, οπότε σταμάτησαν οι διώξεις των αριστερών πολιτών και το ΚΚΕ νομιμοποιήθηκε από το επίσημο κράτος. Στην ιστορική επιστήμη μέχρι τότε κυριαρχούσε η παραδοσιακή σχολή που έκλινε προς την πλευρά των νικητών (του λεγομένου κράτους της Δεξιάς). Από το 1974 και μετά εμφανίζεται η αναθεωρητική σχολή που φωτίζει τα γεγονότα από την πλευρά της ηττημένης Αριστεράς και μόνο από τη δεκαετία του '90 ιστορικοί μετα-αναθεωρητικών κατευθύνσεων κατέθεσαν ιστορικά έργα απαλλαγμένα (κατά το δυνατόν) από ιδεολογικές προκαταλήψεις – με διεπιστημονικό άνοιγμα και ενδιαφέρον για νέες θεματικές. Ποια Ιστορία του Εμφυλίου να διδαχθούν τα παιδιά, όταν, μάλιστα, η Ελλάδα της πολιτικής οικογενειοκρατίας δεν έχει απαλλαγεί από πολιτικά σόγια που έπαιξαν ενεργό ρόλο σε όλη τη μεταπολεμική Ιστορία της χώρας;


Ενδιαφέρον έχει και κάτι ακόμα, που κατέστησε σαφές ο περσινός μονόλογος «Σταματία, το γένος Αργυροπούλου» του Κώστα Σωτηρίου (σε σκηνοθεσία Β. Θεοδωρόπουλου): ο χώρος της πεζογραφίας, παρέχοντας πλαίσιο ασφαλές (της μυθοπλασίας) για την αφήγηση του τραύματος, όταν ακόμη η πολιτική συνθήκη ήταν εχθρική, υπήρξε καταφύγιο για πολλούς αριστερούς συγγραφείς. Οι «νικητές» τι να γράψουν; Για το πώς οι συνεργάτες των δυνάμεων Κατοχής, οι μαυραγορίτες που πλούτισαν και τα μέλη των Ταγμάτων Ασφαλείας αποτέλεσαν τη μεταπολεμική κυρίαρχη τάξη; Κάπως έτσι, κείμενα της δεξιάς εμπειρίας εκλείπουν, ενώ είναι πολλά τα λογοτεχνικά και αυτοβιογραφικά κείμενα της άλλης πλευράς.

Κριτική θεάτρου: Εθνικαί Εορταί, σκέψεις για το νέο πολιτικό θέατρο Facebook Twitter
Φωτό: Σωτήρης Βασιλείου


Η συμμετοχή των γυναικών στην εθνική αντίσταση κατά των Γερμανών και, στη συνέχεια, στην εμφύλια σύγκρουση συντέλεσε στο εξής καλό: στο να συνειδητοποιήσουν οι γυναίκες τον ρόλο τους ως ιστορικών και συλλογικών υποκειμένων. Ο δρόμος της ισότητας άνοιξε αμέσως μετά, με τον νόμο 2159 του 1952, οπότε κατοχυρώνεται το δικαίωμα των Ελληνίδων να εκλέγουν και να εκλέγονται. Μόνο τυχαίο δεν είναι που από τη δεκαετία του '50 και μετά, για πρώτη φορά στην ιστορία της ελληνικής λογοτεχνίας (το άλλο προηγούμενο αφορά τη Μικρασιατική Καταστροφή και την προσφυγιά του '22), πολλές γυναίκες συγγραφείς καταθέτουν τα βιώματά τους από την Κατοχή και τον Εμφύλιο.


Γι' αυτό και είναι φυσικό (και ευπρόσδεκτο) που το σκηνικό κείμενο της παράστασης «Εθνικαί Εορταί», με θέμα την ανθρώπινη περιπέτεια την περίοδο της Κατοχής και του Εμφυλίου, βασίζεται σχεδόν κατά το ήμισυ σε μαρτυρίες γυναικών. Νέοι στον χώρο, η Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, ο Βασίλης Βηλαράς και η Μαρία Θρασυβουλίδη επέλεξαν αποσπάσματα από βιβλία, μεταξύ άλλων του Θανάση Βαλτινού, της Τασούλας Βερβενιώτη, της Άλκης Ζέη, της Μαρούλας Κλιάφα, της Δήμητρας Μάρα-Μιχαλακέα, του Παύλου Μάτεσι, του Γιώργου Μιχαηλίδη, της Ελένης Νικολαΐδου, της Μαίρης Παριανού, της Διδώς Σωτηρίου, της Ιζαμπέλλας Παλάσκα, του Κώστα Γκριτζώνα, του Αλέξανδρου-Γεωργίου Μαγκάκη, του Ρόδη Ρούφου και του Γιώργου Σκαμπαρδώνη, και τα ερμήνευσαν με την αθωότητα της γενιάς που προσλαμβάνει το σκοτάδι της Ιστορίας μέσα από βιβλία.


Ακριβώς γι' αυτό η οπτική τους, άρα και η σκηνική αφήγηση, λειτουργεί πέρα από πολιτικές ιδεολογίες. Σύντομες ιστορίες εκτελέσεων, εξορίας, ψυχολογικής βίας και μίσους ακόμη και ανάμεσα σε μέλη της ίδιας οικογένειας , κυρίως σε πρωτοπρόσωπη αφήγηση, αλλά και ανέκδοτα (κωμικοτραγικά γεγονότα αντίστασης) και τραγούδια αποκαλύπτουν το δράμα ανθρώπων που βρέθηκαν στη δίνη της Ιστορίας. Οι τρεις ερμηνευτές δεν αποπειρώνται να δώσουν ερμηνείες (γιατί και πώς συνέβησαν έτσι τα πράγματα) και αναφέρονται σε ελάχιστα ιστορικά γεγονότα − αυτό ίσως να ενοχλήσει κάποιους που μπορεί να θεωρούν ότι την Ιστορία πρέπει να την αντιμετωπίζεις στην αιτιοκρατική συνέχειά της και από ευδιάκριτη θέση. Ωστόσο, η προσπάθειά τους είναι ειλικρινής και το ενδιαφέρον των θεατών παραμένει ζωντανό από την αρχή έως το τέλος. Δύο παρατηρήσεις έχω μόνο: καλό θα ήταν, εξαρχής, οι τρεις να απευθύνονταν στο κοινό (χωρίς θεατρινίστικες ματιές κάπου στον χώρο και στησίματα). Και να αντιμετωπίζει ο Βασίλης Βηλαράς αντρικά κάποιες αφηγήσεις που προέρχονται από ανθρώπους με ηρωικά χαρακτηριστικά – ήταν πολύ καλός ως μικρό αγόρι και στα κωμικά σημεία.


Ο πετρόχτιστος υπόγειος χώρος του Bios μοιάζει με καταφύγιο και κρυψώνα γι' αυτό και ήταν ο ιδανικός χώρος για το θέμα της παράστασης.

Κριτική θεάτρου: Εθνικαί Εορταί, σκέψεις για το νέο πολιτικό θέατρο Facebook Twitter
Φωτό: Σωτήρης Βασιλείου

Info:

BIOS. TESLA Basement

Πειραιώς 84, Αθήνα
Διάρκεια παραστάσεων: 14/3 - 26/4
Δευτέρα, Τρίτη, 20:30

Είσοδος:10 ευρώ

Σκηνοθεσία-Δραματουργία: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Βασίλης Βηλαράς, Μαρία Θρασυβουλίδη

Συνεργασία στη δραματουργία: Πηνελόπη Τσούτσουβα

Παίζουν: Ασπασία-Μαρία Αλεξίου, Βασίλης Βηλαράς, Μαρία Θρασυβουλίδη

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ