Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης»

Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης» Facebook Twitter
© Αρά Γκιουλέρ
0

«Το μάτι της Κωνσταντινούπολης», αυτό είναι το παρατσούκλι του ζωντανού θρύλου της φωτογραφίας Αρά Γκιουλέρ. Αυτός είναι και ο τίτλος του ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τη σταδιοδρομία του που γύρισε ο Φατίχ Καϊμάκ το 2015 με αφορμή μια μεγάλη αναδρομική έκθεση του έργου του. Σε αυτήν κυριαρχούν οι διάσημες εικόνες του Τουρκο-αρμένιου φωτογράφου που αποτύπωσε με απαράμιλλο στυλ και μοναδικό λυρισμό την εργατιά και την καθημερινή ζωή της Πόλης των δεκαετιών του ’50 και του ’60. Η ταινία ανατέμνει την καλλιτεχνική διαδικασία και τα ερεθίσματα του μεγάλου μάστορα, ενώ μέσα από τις ιστορίες του αναδεικνύονται η περιέργεια, η επινοητικότητα τού όσον αφορά τις πηγές του και η τόλμη του.

Μια καριέρα που καλύπτει περισσότερα από 60 χρόνια και απαριθμεί τουλάχιστον ένα εκατομμύριο φωτογραφίες. Ως μαθητής και συνεργάτης του Henri Cartier-Bresson (το όνομα του οποίου συχνά υιοθετεί ο διεθνής Τύπος όταν θέλει να αναφερθεί σε αυτόν, αποκαλώντας τον «ο Bresson της Ανατολής») ο Γκιουλέρ εφαρμόζει την τακτική της «αποφασιστικής στιγμής». «Κάποτε, περίμενα μιάμιση ώρα για χάρη μιας "αναθεματισμένης" γάτας» λέει στο ντοκιμαντέρ

 

Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης» Facebook Twitter
© Αρά Γκιουλέρ

Στα 87 του ο Γκιουλέρ παραμένει αινιγματικός, ιδιόρρυθμος, αιχμηρός, ασεβής, περιπαικτικός και θυμόσοφος. Παρόλο που οφείλει τη φήμη του στις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του, διαθέτει παράλληλα και μια διεθνή, λαμπερή καριέρα, έχοντας απαθανατίσει δεκάδες καλλιτέχνες, διανοούμενους, πολιτικούς, διασημότητες κάθε είδους για τα μεγαλύτερα περιοδικά της εποχής του αλλά και τις πιο απίθανες γωνιές του πλανήτη για το «National Geographic». Μια καριέρα που καλύπτει περισσότερα από 60 χρόνια και απαριθμεί τουλάχιστον ένα εκατομμύριο φωτογραφίες. Ως μαθητής και συνεργάτης του Henri Cartier-Bresson (το όνομα του οποίου συχνά υιοθετεί ο διεθνής Τύπος όταν θέλει να αναφερθεί σε αυτόν, αποκαλώντας τον «ο Bresson της Ανατολής») ο Γκιουλέρ εφαρμόζει την τακτική της «αποφασιστικής στιγμής». «Κάποτε, περίμενα μιάμιση ώρα για χάρη μιας “αναθεματισμένης” γάτας» λέει στο ντοκιμαντέρ.

Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης» Facebook Twitter
Αρά Γκιουλέρ

Καθώς στήνει την έκθεσή του, ο σκηνοθέτης τον προκαλεί να θυμηθεί και οι εικόνες ανασύρουν ιστορίες. «Θυμάσαι όταν την τράβηξες;» τον ρωτάει για μια του φωτογραφία και εκείνος απαντάει: «Φυσικά! Για τόσο βλάκα με περνάς;». Από τη φτωχολογιά της Πόλης, τα χαμίνια, τους χαμάληδες και τους βοσκούς της Ανατολής, μέχρι τον Πικάσο, τον Νταλί, τη Λόρεν, τον Χίτσκοκ, την Κάλλας και τον Ωνάση και τις συγκρούσεις μεταξύ Ισραηλινών και Παλαιστινίων, ο Αρά (όπως τον αποκαλούν όλοι με τρυφερότητα) έχει καταγράψει όλη την ιστορία του δεύτερου μισού του 20ού αι. «Για φαντάσου! Με αποκαλείτε φωτογράφο, αλλά δεν είμαι φωτογράφος, είμαι ιστορικός. Καταγράφω την Ιστορία» διατείνεται συχνά, όπως και σε αυτό το ντοκιμαντέρ, για μια ακόμα φορά. Και η Ιστορία, τα σημαντικά γεγονότα που έχει καταγράψει με την κάμερά του, είναι καλά κρυμμένη σε κουτιά στο εργαστήριό του. Ένα μοναδικό αρχείο-εθνική κληρονομιά, με το οποίο, δυστυχώς, δεν έχει ασχοληθεί ακόμα η ακαδημαϊκή κοινότητα.  

Στο ντοκιμαντέρ, ωστόσο, δεσπόζουσα θέση έχει και η Κωνσταντινούπολη, της οποίας την ψυχή μόνο αυτός έχει απαθανατίσει με τέτοια ένταση και βαθύτητα. Και η πόλη τού το ανταποδίδει με κάθε τιμή και δόξα. Από την ταινία του παρελαύνουν καλλιτέχνες και προσωπικότητες κάθε είδους, μιλώντας γι’ αυτόν. Όμως, μεγαλύτερη μαρτυρία παραμένει το ίδιο του το έργο. «Πού να πάω από δω και πέρα;» αναρωτιέται. «Μόνο στην Κόλαση δεν έχω πάει» συμπληρώνει ο μεγάλος καλλιτέχνης των εικόνων.

Ιnfo:

The Eye of İstanbul, The Life & Photographs of Ara Güler

Πέμπτη 12/5

Ώρα: 19:30–23:30

Μουσείο Μπενάκη

Πειραιώς 138

www.benaki.gr

  

Αρά Γκιουλέρ: «Το μάτι της Κωνσταντινούπολης» Facebook Twitter
© Αρά Γκιουλέρ

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Μυθολογίες / «Οι εικόνες του Ζβιάγκιντσεφ είναι υπνωτιστικές»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες της Μαρίνας Σάττι

Στην κινηματογραφική λίστα της τραγουδοποιού, η σιωπή λέει περισσότερα από τα λόγια, οι εικόνες αποκαλύπτουν κρυμμένα συναισθήματα, οι κόσμοι είναι γεμάτοι αβεβαιότητες και συγκρούσεις, και η μουσική έχει μια ιερή διάσταση.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Οθόνες / 21 ντοκιμαντέρ του 21ου αιώνα που αξίζει να δείτε

Από μια σπουδαία στιγμή του σκορσεζικού σινεμά ως την ψηφιακή επανάσταση της Ανιές Βαρντά κι από το συγκλονιστικό δίπτυχο του Τζόσουα Οπενχάιμερ ως τη μεγάλη φιλμική «σκανταλιά» του Banksy, αυτοί είναι 21 σταθμοί του σύγχρονου σινεμά τεκμηρίωσης που πρέπει να έχει δει κάθε σινεφίλ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ