Άμλετ «μεθυσμένος»

Άμλετ «μεθυσμένος» Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.
0

Η Μηχανή Άμλετ είναι το πιο παράξενο έργο του Χάινερ Μύλλερ που γράφτηκε το 1977 για να ενταχθεί ως σχόλιο στην παράσταση που σκηνοθετούσε τότε στη Γαλλία ο Μπενό Μπεσσόν, ο οποίος του είχε αναθέσει τη μετάφραση του σαιξπηρικού έργου. Το αινιγματικό κείμενο που προέκυψε είναι ένα ορόσημο της μεταμοντέρνας γραφής των ’80s, χωρίς συμβατική δράση και διαλόγους, που παρουσιάζει τον Άμλετ ως έναν απογοητευμένο στοχαστή, βαθιά απαισιόδοξο, «με την πλάτη στραμμένη στα ερείπια της Ευρώπης». Στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Γρηγόρης Χατζάκης αυτές τις μέρες στο Σύγχρονο Θέατρο, ο Βαγγέλης Στρατηγάκος –ένας από τους καλύτερους ηθοποιούς της γενιάς του- παλεύει να συγκεντρώσει τις σκέψεις του και να σταθεί όρθιος στην κατάσταση που τον τραβάει προς τα κάτω: «Δεν είμαι ο Άμλετ. Δεν έχω πια ρόλο. Τα λόγια μου δεν έχουν να μου πουν πια τίποτα». Είναι μόνος του στην σκηνή και μια κατάσταση που σου προκαλεί την περιέργεια να μάθεις αν είναι αληθινή ή είναι ένα τρικ για να δημιουργήσει ενδιαφέρον για την παράσταση: παίζει μεθυσμένος.  

«’Η Μηχανή Άμλετ’ είναι μια σύνθεση ιστορικών γεγονότων, λόγων  και σκέψεων διαφόρων λογοτεχνικών και θεατρικών ηρώων, οι αναφορές αμέτρητες και παραληρηματικές» λέει. «Το σημαντικό είναι ότι από κοντινή απόσταση οι  ραφές, οι οποίες συνδέουν όλα αυτά, διακρίνονται, αλλά όσο απομακρύνεσαι όλα γίνονται ένα. Είναι η ιστορία του ανθρώπινου γένους σε 9 σελίδες. Σελίδες ποιητικές, υπαρξιακές, βίαιες, συγκινητικές, απαισιόδοξες, αλλά στο τέλος το φως αρχίζει να αχνοφαίνεται. Ο Γρηγόρης μου πρότεινε αυτό το κείμενο και πρότεινε επίσης να είμαι και μεθυσμένος. Στην αρχή τον κοίταξα για πολύ ώρα αμίλητος. Τελικά δέχτηκα και όντως παίζω μεθυσμένος, αλλά η κατάσταση στην οποία βρίσκομαι είναι απόλυτα  ελεγχόμενη, μου δίνει μια διαφορετική ποιότητα συνομιλίας με το μέσα μου και ταυτόχρονα δεν με εμποδίζει να είμαι απόλυτα συγκεντρωμένος στην διεκπεραίωση του ρόλο μου με απόλυτη ακρίβεια. Το όλο αυτό εγχείρημα είναι καθαρά συμβολικό. Είναι σημαντικό  να μπορέσεις να νικήσεις το μούδιασμα των αισθήσεών σου, σε μια κοινωνία και έναν κόσμο που σε θέλει μουδιασμένο. Είναι σημαντικό να σταθείς στα πόδια σου και να μιλήσεις γι αυτά που σε κάνουν να θες να μιλήσεις, με απόλυτη διαύγεια και καθαρή σκέψη. Νικώντας τις όποιες διαστρεβλώσεις της πραγματικότητας». 

Τον ρωτάω ποιος είναι ο Βαγγέλης και τι ήθελε να κάνει στη ζωή του. «Γεννήθηκα το 1978 στην Αθήνα και μεγάλωσα στην Αγία Παρασκευή. Ακόμα εκεί μένω με την μητέρα μου. Στην ίδια τοποθεσία, όπου ήταν η καλύβα της γιαγιάς μου, η οποία έμενε με την μητέρα της. Τώρα φυσικά δε ζω σε καλύβα, ο παππούς όταν γνώρισε τη γιαγιά έχτισε μια μικρή φωλιά, από την οποία ακόμα να φύγω. Ήθελα από μικρός να γυρίσω τον χρόνο πίσω, να ξαναδώ την καλύβα, να προειδοποιήσω τους δικούς μου για μελλοντικά λάθη και να γνωρίσω παλιές εποχές. Ποτέ δεν μου άρεσε η εποχή μου. Μάλλον για αυτό ήθελα να γίνω αρχαιολόγος. Να ξεθάβω και να φέρνω στη ζωή αρχαίες ιστορίες».

Στο θέατρο βρήκα ένα μέσο με το οποίο μπορώ να εκτονώσω τις νευρώσεις μου. Μετατρέπω την όποια αδυναμία μου σε μια μορφή τέχνης. Σέβομαι περισσότερο πια τον εαυτό μου και τους γύρω μου, μερικοί που με ξέρουν θα γελάσουν αλλά που να με ήξεραν πιο παλιά. Για να είμαι ειλικρινής ακόμα δεν ξέρω αν το θέατρο είναι ο κόσμος μου.

«Και γιατί έγινες ηθοποιός;». «Μου άρεσε να μαζεύω τους φίλους μου και να μοιράζουμε ρόλους, να τους πιστεύουμε και να παίζουμε. Αυτό με ακολουθούσε χρόνια και επειδή ήταν περίεργο να είμαι κάποιας ηλικίας και να κάνω παραστάσεις σε γιορτές και σε διάφορες συγκεντρώσεις, αποφάσισα να γίνω ηθοποιός, αλλιώς θα με έκλειναν μέσα. Η αλήθεια είναι οτι έγινα ηθοποιός επειδή μου το είχε πει ψυχολόγος. Στον τέταρτο χρόνο της ψυχοθεραπείας μού το πρότεινε, μάλλον για να με ξεφορτωθεί. Η πρώτη μου παράσταση ήταν «Ο Ματωμένος Γάμος» του Εθνικού, στο Θέατρο Κάππα. Τραυματική εμπειρία, εκεί κατάλαβα οτι κάτι πήγαινε στραβά στον χώρο μας. Μετά σιγουρεύτηκα για τα καλά! Έπαιρνα όμως δύναμη από διάφορα σεμινάρια τα οποία παρακολουθούσα, συνήθως ξένων καλλιτεχνών. Aπό αυτές τις συναντήσεις κυρίως διαμορφώθηκα, όπως και από τα βιβλία που διάβαζα και διαβάζω.

Μου αρέσει να συζητάω με τον πατέρα μου, να κρατάω το χέρι της μητέρας μου, να βρίσκομαι με φίλους που αγαπάω και πολλές φορές να συζητάνε και εγώ να κοιμάμαι. Να φαντάζομαι άλλους κόσμους, να κάθομαι και να βλέπω το πεύκο στην αυλή μου και να ακούω τα πουλιά και στην κοιλιά μου να κοιμάται η γάτα μου.

Άμλετ «μεθυσμένος» Facebook Twitter
Είναι μόνος του στην σκηνή και μια κατάσταση που σου προκαλεί την περιέργεια να μάθεις αν είναι αληθινή ή είναι ένα τρικ για να δημιουργήσει ενδιαφέρον για την παράσταση: παίζει μεθυσμένος. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Στους ανθρώπους που με έχουν επηρεάσει πρώτους βάζω την οικογένειά μου, την οποία κουβαλάω και θα κουβαλάω για πάντα, πότε βρίζοντας, πότε ευχαριστώντας. Μετά έρχεται η ψυχολόγος μου (η πρώην). Κάτι που άλλαξε τον τρόπο σκέψης μου ήταν ένα εργαστήριο Αστρονομίας, στο Φυσικό τμήμα, πριν το παρατήσω. Είχα πάει αδιάβαστος, κάθησα μπροστά σε μία διαφάνεια και μου έδωσαν ένα μεγεθυντικό φακό. Υπήρχαν πάνω σε αυτή την διαφάνεια άπειρες μαύρες κουκίδες. Περνώντας τον μεγεθυντικό φακό από πάνω τους, η κάθε μία είχε και διαφορετικό σχήμα. Σήκωσα το χέρι μου, ήρθε ο Καθηγητής δίπλα μου.

-Κύριε, τί πρέπει να κάνουμε με αυτά τα αστέρια.
-Πρώτον δεν είναι αστέρια είναι γαλαξίες και δεύτερον πέρνα έξω.

 

Στο θέατρο βρήκα ένα μέσο με το οποίο μπορώ να εκτονώσω τις νευρώσεις μου. Μετατρέπω την όποια αδυναμία μου σε μια μορφή τέχνης. Σέβομαι περισσότερο πια τον εαυτό μου και τους γύρω μου, μερικοί που με ξέρουν θα γελάσουν αλλά που να με ήξεραν πιο παλιά. Για να είμαι ειλικρινής ακόμα δεν ξέρω αν το θέατρο είναι ο κόσμος μου. Γνώρισα όμως κάποιους δασκάλους και ήρθα αντιμέτωπος με μένα και με καταστάσεις οι οποίες με βοήθησαν να δω τα πράγματα και τη ζωή διαφορετικά. Αντιμετωπίζω πια τα πράγματα με ένα χαμόγελο και συνειδητοποίσα οτι τελικά η ύπαρξη έχει πολύ χιούμορ. Απέναντι στον θάνατο πια, ξεκαρδίζομαι. Θεωρώ ντροπή να πω οτι υπάρχει ζημία με την ενασχόληση κάποιου με την τέχνη και πόσο μάλλον στις μέρες μας. Γύρω μας, άνθρωποι πνίγονται προσπαθώντας να βρουν γη να πατήσουν, χώρες εξαφανίζονται από τον χάρτη, και παιδιά έχουν ήδη γεράσει, με τον πόνο χαραγμένο στα μάτια τους, λες και έχουν ζήσει εκατοντάδες χρόνια.

Πίστευα ότι η τέχνη θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο, όπως πολλά πράγματα θα  μπορούσαν, αλλά δεν το πιστεύω πια. Αυτό που μου δίνει χαρά είναι οτι μπορεί με μια αγκαλιά, με ένα χάδι, με ένα φιλί, όταν προσφέρεις, γενικά, γύρω σου αγάπη, μπορεί αλυσιδωτά αυτές οι πράξεις να αλλάξουν κάτι προς το καλύτερο και δεν εννοώ μόνο στον πλανήτη Γη, μπορεί να φυτρώσει ένα λουλούδι σε έναν πλανήτη ενός μακρινού Γαλαξία. Δεν είμαστε μόνο Γήινοι αλλά και Συμπαντικοί. Το μέλλον πιστεύω, αν σωθούν ορισμένοι από εμάς, είναι στα αστέρια.

Άμλετ «μεθυσμένος» Facebook Twitter
Η Μηχανή Άμλετ’ είναι μια σύνθεση ιστορικών γεγονότων, λόγων και σκέψεων διαφόρων λογοτεχνικών και θεατρικών ηρώων, οι αναφορές αμέτρητες και παραληρηματικές Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

Το θέατρο είναι υπόθεση των πολλών, πάντα των πολλών. Οι λίγοι μας πάνε σε ένα Ελιτίστικο μέλλον το οποίο δεν με ενδιαφέρει, για αυτό και δεν μου αρέσει ο Ελύτης αλλά ο Καρούζος. Επίσης στις Τραγωδίες  ο χορός είναι αυτός που με μαγεύει.

Πιστεύω ότι ο καλλιτέχνης έχει  ευθύνη πρώτα για την δική του εκπαίδευση. Αν κάποιος καλλιτέχνης θεωρήσει οτι εκπαιδεύει το κοινό, αυτόματα παίρνει μια θέση πάνω από αυτό και όχι απέναντί  του. Ο καλλιτέχνης για μένα δεν εκπαιδεύει, μεγενθύνει κάποια πράγματα, μοιράζεται τον τρόπο με τον οποίο βλέπει τα γύρω του. Η ευθύνη του έγκειται στο να μην μολύνει το κοινό με την δικιά του, προσωπική ψυχική ασθένειά του, δεν έχει το δικαίωμα. Το Ελληνικό θέτρο βρίθει από τέτοιους καλλιτέχνες, οι οποίοι απλώς μολύνουν. Επίσης ο καλλιτέχνης για μένα θα πρέπει να έχει στο μυαλό του οτι έχει την υποχρέωση να δημιουργεί φως κι ας διαπραγματεύεται πολλές φορές το σκοτάδι.

— Μπορεί το θέατρο να επηρεάσει έστω και στο ελάχιστο το κοινό που το παρακολουθεί;

Ενώ σπανίζουν πια τέτοια παραδείγματα, το πιστεύω γιατί το έχω δει και ως ηθοποιός αλλά και ως θεατής να συμβαίνει. Είναι σπουδαίο μετά το τέλος μιας θεατρικής παράστασης να είσαι αμίλητος και σκεφτικός και να αλλάξει έστω και στο ελάχιστο κάτι που πριν πίστευες ακράδαντα ή να δεις  και τις άλλες του πλευρές ή να το πιστέψεις περισσότερο.

— Πες μου κάτι που έχεις κάνει και είσαι περήφανος γι’ αυτό.

Έχω βοηθήσει και δεν μου πέρασε καν από το μυαλό η ανταπόδωση.

— Ποιος είναι ο πιο μεγάλος σου φόβος;

Ο θάνατος των γύρω μου.

— Τι σου δίνει δύναμη;

Η αόρατη συνομωσία ανθρώπων, οι οποίοι θέλουν τα ίδια πράγματα με μένα.

Άμλετ «μεθυσμένος» Facebook Twitter
Πίστευα ότι η τέχνη θα μπορούσε να αλλάξει τον κόσμο, όπως πολλά πράγματα θα μπορούσαν, αλλά δεν το πιστεύω πια. Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

— Υπάρχει ευτυχία;

Υπάρχει. Πρώτα πρέπει να την βρείς μέσα σου. Να γαληνέψεις, να σκεφτείς και μια αχτίδα φωτός θα παρουσιαστεί. Την έχουν και άλλοι. Αν ενωθούν όλοι μαζί θα γίνει ήλιος.

— Ο έρωτας τι ρόλο έχει παίξει στη ζωή σου; 

Καθοριστικό. Τη συγκεκριμένη εποχή τον ζω. Με βοηθάει να σταθώ στα πόδια μου, να έχω δίπλα μου έναν άνθρωπο με τον οποίο κοιτάμε προς την ίδια κατεύθυνση και ο καρπός όλου αυτού είναι η Αγάπη.

— Τι σε ενοχλεί πιο πολύ γύρω σου;

Τα περισσότερα που βλέπω γύρω μου. Πρέπει να αποκτήσεις επιλεκτική ματιά, να ξεχωρίζεις τις όμορφες εικόνες, οι οποίες πια σπανίζουν.  Είναι δύσκολο αλλά το καταφέρνεις με λίγη εξάσκηση.

— Παίζει κανένα ρόλο η κριτική; Βοηθάει τον καλλιτέχνη και το κοινό ή το μπερδεύουν;

Αν είναι μια κριτική ουσιαστική, η οποία θέλει να βοηθήσει και όχι να κατακρημνίσει, γραμμένη από έναν άνθρωπο καλλιεργημένο, ανιδιοτελή και καλοπροαίρετο τότε μπορεί αυτή η κριτική, θετική ή αρνητική, να συντροφεύσει τον καλλιτέχνη και το κοινό. Μια κριτική την οποία διαβάζεις και μετά ανοίγεις κάποια βιβλία, είναι μια κριτική την οποία χρειαζόμαστε όλοι.

— Είναι μάταια τελικά η επανάσταση;

Η ιστορία αυτό μας δείχνει. Η επανάσταση μέσα σου όμως ποτέ δεν είναι μάταιη.

— Πώς βλέπεις το παρόν και το μέλλον της Ευρώπης;

Δυσοίωνο. Ερείπια βλέπω και ξηρασία. Θυμάμαι τον στίχο του Μιχάλη Κατσαρού « Πάρτε μαζί σας νερό. Το μέλλον μας θα έχει πολύ ξηρασία».

Άμλετ «μεθυσμένος» Facebook Twitter
Φωτογραφία: Πάρις Ταβιτιάν / LIFO.

— Το έργο είναι «ένα νοσταλγικό μοιρολόι στη σοσιαλιστική ουτοπία». Είσαι από αυτούς που τους απογοήτευσε η Αριστερά;

Είμαι από αυτούς που τους απογοήτευσε καί η Αριστερά. Ανήκω σε μια γενιά καλομαθημένων παιδιών, ό,τι ξέρω, όσον αφορά διάφορα πολιτικά γεγονότα, τα οποία μόνο φαντασιακά τα έζησα, τα γνωρίζω από τις ιστορίες των γονιών μου και του παππού μου,ο οποίος εξορίστηκε στην Μακρόνησο παιδάκι. Θα ήθελα να είχα τη δύναμη να βγω στους δρόμους και να ρισκάρω τα πάντα, αλλά νιώθω ψυχικά αδύναμος. Ό, τι κοντινό έχω κάνει σε σχέση με αυτό είναι μόνο μέσω της τέχνης.

— Πόσο δύσκολο είναι να είσαι μόνος σου στη σκηνή;

Δεν δυσκολεύτηκα πολύ. Γύρω μου έχω ανθρώπους που αγαπώ και με αγαπούν και με βοηθούν να ξεπεράσω τις όποιες σκέψεις που με τραβάνε προς τα κάτω. Το κοινό το βλέπω συνοδοιπόρο σε αυτό το περίεργο ταξίδι.

— Είσαι μοναχικός τύπος, γενικά;
Ναι αλλά πάντα ψάχνω τους άλλους.

— Είμαστε άξιοι της μοίρας μας;
Στο νεκροκρέβατο θα φανεί.

— Πώς τα βλέπεις τα πράγματα; Υπάρχει ελπίδα τελικά;

Ναι, υπάρχει. Κάτι γίνεται σε αυτό το αέναο σύμπαν. Κάτι υπάρχει και περιμένει. Μπορεί να μην υπάρχει ελπίδα για αυτόν τον πλανήτη αλλά όταν κοιτάω προς τα πάνω τα βράδια, σκέφτομαι οτι η ελπίδα βρίσκεται εκεί, ανάμεσα στα χιλιάδες φωτάκια που νικάνε το σκοτάδι. Θα είμαστε για καιρό ερευνητές που θα ταξιδεύουν ανάμεσα στους γαλαξίες και την αστρική σκόνη. Ακόμα στην αρχή είμαστε, όλα βρίσκονται σε αυτά που έρχονται.

Info:

Η Μηχανή Άμλετ του Heiner Muller παίζεται στο Σύγχρονο Θέατρο σε σκηνοθεσία του Γρηγόρη Χατζάκη. Παραστάσεις κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15 (μέχρι τις αρχές Ιουνίου).

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ