Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
0

Η τέχνη της εξερευνά την λεπτή διαχωριστική γραμμή που χωρίζει τον φόβο από την επιθυμία. Η βία και ο αισθησιασμός,  η κυριαρχία και η υποταγή, ο φόβος και η ηδονή, στοιχεία φαινομενικά ετερόκλητα μεταξύ τους στους πίνακες της συνυπάρχουν σε βαθμό που μπορεί να μοιάζει ενοχλητικός. Άλλωστε αυτός δεν είναι ένας από τους ρόλους της Τέχνης; Να προκαλεί συναισθήματα, όχι πάντα θετικά, στον θεατή, να τον βγάζει από την άνεση των βεβαιοτήτων του; Η Ιρανή Sanam Khatibi δεν έχει τις απαντήσεις. Θέλει να δημιουργεί ερωτήματα μέσω της δουλειάς της. Το LIFO.gr μίλησε μαζί της λίγο πριν τα εγκαίνια της έκθεσής στις Βρυξέλλες.

 

— Πες μας λίγα πράγματα για εσένα και τις σπουδές σου. Πως ξεκίνησες την ενασχόληση σου με την ζωγραφική;

Μεγάλωσα στο Ιράν, στην Τεχεράνη. Έφυγα από την Τεχεράνη με την οικογένεια μου όταν ήμουν πολύ νέα και έζησα στο Λονδίνο και την Κοπεγχάγη για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Μεγάλωσα βασικά στις Βρυξέλλες, όπου ζω σήμερα. Ποτέ δεν πήγα στην Καλών Τεχνών. Αντί για αυτό σπούδασα Πολιτικές Επιστήμες και Ευρωπαϊκές Σπουδές. Υπήρξε μια περίοδος στην οποία δούλευα με ζώα. Δούλευα επίσης με έναν άντρα που μεγάλωνε και εκπαίδευε αρπακτικά πουλιά. Όμως η ζωγραφική επικράτησε πάνω από οτιδήποτε άλλο.

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
A venison of lovelinessOil and pencil on canvas160 x 200 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
In my sweetheart’s armsOil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2016

— Όταν είδα δουλειά σου για πρώτη φορά, σκέφτηκα ότι μέσα από την τέχνη σου εξερευνάς τραυματικές εμπειρίες.

Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας. Αναρωτιέμαι πάνω στην αμφιλεγόμενη σχέση μεταξύ υποταγής και κυριαρχίας. Ενδιαφέρομαι για την αμφιλεγόμενη φύση της δύναμης, της βίας και του αισθησιασμού και πόσα κοντά βρίσκονται αυτά μεταξύ τους ώστε να συνδέονται. Υποθέτω ότι οι τραυματικές εμπειρίες εμπεριέχονται στο πεδίο του ενδιαφέροντος κάπου μέσα σε αυτά που σου ανέφερα.

— Η δουλειά σου μου θύμισε έναν από τους αγαπημένους μου ζωγράφους, τον Ιερώνυμο Μπος. Υποθέτω ότι όπως ο Μπος έτσι και εσύ προσπαθείς να χτίσεις ένα αυτόνομο σύμπαν μέσα στο οποίο θες να εξερευνήσεις την ανθρώπινη ψυχή.

Ήμουν πέντε ετών όταν ανακάλυψα των Μπος και σημάδεψε την ζωή μου. Εντυπωσιάστηκα από τους πίνακες που ανακάλυψα και αυτό βασικά έγινε επειδή με τρόμαξαν πολύ και μου προκάλεσαν μια μεγάλη ανησυχία. Έτσι θα συμφωνήσω στο ότι έχει ασκήσει μια μεγάλη επιρροή στην ζωγραφική μου.

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
I thought you’d might like to danceOil on canvas40 x 50 cm, 2015

 

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
With tenderness and longingOil and pencil on canvas160 x 200 cm, 2016

 

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
No one’s going quietlyOil and pencil on canvas170 x 180 cm, 2016

 

— Θα χαρακτήριζες την δουλειά σου ως φεμινιστική και γιατί;

Ποτέ δεν θα χαρακτήριζα την δουλειά μου φεμινιστική, απλά επειδή ποτέ δεν αισθάνθηκα την ανάγκη να βάλω ταμπέλες σε αυτή, πιστεύω ότι οι γυναίκες είναι ιδιαίτερα δυνατές και το να τις κατηγοριοποιείς ως φεμινίστριες, θα μπορούσε κάποιος να σκεφτεί ότι έχουν μια έλλειψη δύναμης. Από την άλλη δεν θα μπορούσα να πω ότι δεν υπάρχει διάκριση ανάμεσα στα φύλα. Είμαστε γυναίκες πάνω από κάθε κατηγοριοποίηση

—Ένα top5 με τους αγαπημένους σου καλλιτέχνες;

1.

Carol Rama

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

2.

Henry Darger

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

3.

Leon Golub

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

4.

Egon Schiele

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

5.

Lucas Cranach

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

6.

Hieronymus Bosch

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter

— Ποιος είναι ο ιδανικός θεατής της δουλειάς σου;

Ελπίζω ο καθένας!- καμία διάκριση.

 

— Πιστεύεις ότι η τέχνη σου δημιουργεί ερωτήματα ή δίνει απαντήσεις; Γιατί;

Ελπίζω ότι η δουλειά μου γεννά ερωτήματα και αγγίζει ένα ευρύ πεδίο θεμάτων… όμως ποτέ δεν είχα το θράσος να δώσω απαντήσεις μέσω αυτής, κάτι τέτοιο θα ήταν πολύ ηθικολογικό.

— Μίλησε μου για την καλλιτεχνική σκηνή του σημερινού Ιράν. Ποιοι είναι οι αγαπημένοι σου Ιρανοί καλλιτέχνες;

Φοβάμαι ότι δεν γνωρίζω αρκετά για την σημερινή καλλιτεχνική σκηνή του Ιράν. Μεγάλωσα μέσα σε ένα διεθνές background και όχι μέσα στην αυστηρή Ιρανική κοινωνία. Οι δουλειές των λίγων καλλιτεχνών που γνωρίζω τις βρίσκω πολύ αδύναμες. Νομίζω ότι το Ιρανικό σινεμά είναι δυνατό, ποιητικό και όμορφο. Ξέρω μια Ιρανή καλλιτέχνη που μου αρέσει η δουλειά της και αυτή είναι η Tala Madani.

— Σκέψου τον εαυτό σου ως ταξιδιώτη μέσα στο χρόνο. Τι θα έλεγες στον δεκαεξάχρονο εαυτό σου;

 «Μην σπαταλάς τον χρόνο σου παγιδευμένη σε μια ευγενική εγκαρδιότητα με τους ανθρώπους, δεν είναι απεριόριστος. Είναι χάσιμο χρόνου».

 

— Τα μελλοντικά σου σχέδια;

Ετοιμάζω τελευταία έργα μου για το επερχόμενο solo show, «Rivers in your mouth» στο rodolphe janssen στις 7 Σεπτεμβρίου 2017 κατά την διάρκεια του Brussels Gallery Weekend. Ανυπομονώ πραγματικά για την δημιουργία αυτής της έκθεσης. Έπειτα έχω μια ομαδική έκθεση στο Various Small Fires του Los Angeles το Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς και μια σόλο έκθεση στη Bugada & Cargnel Gallery στο Παρίσι το 2018.

— Μπορείς να μου στείλεις μια φωτογραφία με κάτι που αγαπάς;

Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Μου αρέσει γιατί με κρατά ζεστή
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
With the valour of my tongue Oil and pencil on canvas150 x 180 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
To save her I would murder the worldOil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Whenever I dance for you I get into trouble (painting on right side)Oil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2015Young Flesh burns best (painting on left side)Oil and pencil on canvas140 x 180 cm, 2015You forgot to kiss meCeramics90 x 32 x 4 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
The hollow in the fernsHand-woven wool tapestry220 x 260 cm, 2016
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
He hit me and it felt like a kissEmbroidery on linen and framed in brass21 x 26 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
If I had a tailOil and pastel on canvas50 x 60 cm, 2015
Η Sanam Khatibi ανακάλυψε τον Ιερώνυμο Μπος στα πέντε της. Και την σημάδεψε για πάντα Facebook Twitter
Πιστεύω ότι ο πυρήνας της πρακτικής που ακολουθώ συνδέεται με αρχέγονες παρορμήσεις, την κτηνοβασία και με την σχέση μας με τις δομές της εξουσίας... Rivers in our mouthsOil and pencil on canvas200 x 250 cm, 2017

Info

Sanam Khatibi

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ογκίστ Ροντέν: Αυτή είναι η ζωή του καλλιτέχνη που δημιούργησε το γλυπτό ο «Σκεπτόμενος»

Τα ρεαλιστικά γλυπτά του, που εκφράζουν τα ανθρώπινα συναισθήματα αλλά και τις αδυναμίες, εξακολουθούν να είναι σήμερα ιδιαίτερα δημοφιλή και να συγκεντρώνουν πλήθη φιλότεχνων όπου και αν εκτίθενται.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Εικαστικά / Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Ραφαήλ: Αριστουργήματα και καλλιτεχνικές μονομαχίες 

Μια έκθεση στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου φέρνει στο προσκήνιο μετά από έξι αιώνες τη θρυλική καλλιτεχνική «μονομαχία» μεταξύ Ντα Βίντσι και Μικελάντζελο με δυο έργα που δεν ολοκληρώθηκαν ποτέ. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Φωτογραφία / Ισπανία: Έκθεση αφιερωμένη στο έργο του Ίρβινγκ Πεν στο Ίδρυμα MOP στη Λα Κορούνια

Πορτρέτα διάσημων και σκηνές δρόμου περιλαμβάνονται στην έκθεση «Irving Penn: Centennial» που διοργανώνεται από το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και παρουσιάζεται στην Ισπανία
LIFO NEWSROOM
Tependris vs Tependris

Εικαστικά / Tependris vs Tependris

Μια αναδρομική έκθεση με πίνακες και γλυπτά, εικονογραφήσεις και ηχογραφήσεις, έργα του Κωνσταντίνου Κακανιά από το 1996 μέχρι σήμερα, με θεματικές που εκτείνονται από τα βαθιά παιδικά τραύματα μέχρι το χιούμορ που χαρακτηρίζει τον πολυδιάστατο καλλιτέχνη.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΠΕΤΗΣ
Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Εικαστικά / Μέσα στη μεγαλειώδη έκθεση των πορτρέτων του Φράνσις Μπέικον

Η National Portrait Gallery του Λονδίνου φιλοξενεί μια από τις κορυφαίες εικαστικές εκθέσεις της χρονιάς παγκοσμίως, μια ρετροσπεκτίβα στο έργο του Βρετανού καλλιτέχνη που άλλαξε την προσωπογραφία, δημιουργώντας μια ανεπανάληπτη ζωγραφική της φιγούρας με σπαραγμό, απελπισία και ευαισθησία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Ο Τζάκσον Πόλοκ και η επιρροή που είχαν στο έργο του ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες

Πολιτισμός / Ο Πικάσο και οι μεξικανικές τοιχογραφίες στα πρώιμα έργα του Τζάκσον Πόλοκ

Μια μοναδική έκθεση στο Παρίσι παρουσιάζει πίνακές του από τα χρόνια που τον επηρέαζαν οι σουρεαλιστές και ο Καρλ Γιουνγκ, πριν ακόμα γίνει γνωστός για τα αφηρημένα έργα του με την τεχνική «dripping», το 1947.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Εικαστικά / Μια έκθεση για τον Λουκά Σαμαρά με κύβους, τραπεζοειδή και παραισθητικές πύλες

Η μοναδική οπτική του Λουκά Σαμαρά παρουσιάζεται στο μουσείο Dia Beacon της Νέας Υόρκης, στην πρώτη μεταθανάτια έκθεσή του και τελευταία στην οποία συνεργάστηκε ο ίδιος ο καλλιτέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Εικαστικά / Το πέρασμα του Χατζηκυριάκου-Γκίκα από τη Δύση στην Ανατολή μέσα από μια μνημειώδη έκθεση

Tο Μουσείο Μπενάκη, με αφορμή την επέτειο 30 χρόνων από τον θάνατό του σπουδαίου Έλληνα καλλιτέχνη, διοργανώνει μια έκθεση αφιερωμένη στο ταξίδι του από τη Δύση στην Ανατολή το 1958. Ένα ταξίδι κυριολεκτικό και μεταφορικό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Εικαστικά / Μια νέα γκαλερί τέχνης άνοιξε στην οδό Χαλκοκονδύλη στην Ομόνοια

Η Χριστίνα Ανδρουλιδάκη μετέφερε τη γκαλερί CAN από το Κολωνάκι στην Ομόνοια και μιλά για τη γοητεία του κέντρου και για την αρμονική συνύπαρξη με τις προκλήσεις της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην Tate Modern και Tate Britain, στα έργα της δωρεάς Δ. Δασκαλόπουλου

Εικαστικά / «Η τέχνη έχει νόημα μόνο όταν βρίσκεται σε συνδιαλλαγή»: Η Tate υποδέχεται τα έργα της δωρεάς Δασκαλόπουλου

Έργα των Louise Bourgeois, Βλάση Κανιάρη, Martin Kippenberger, Damien Hirst και πολλών ακόμα μεγάλων ονομάτων της σύγχρονης τέχνης περιλαμβάνονται στη δωρεά του Δημήτρη Δασκαλόπουλου και φιλοξενούνται πλέον σε νέες εκθέσεις στην Tate Modern και στην Tate Britain.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ