O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα

O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα Facebook Twitter
0
O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα Facebook Twitter
Η ταινία με την οποία συμμετέχει φέτος στην Βενετία, η «8η Ήπειρος», είναι μια ταινία που μιλάει για το προσφυγικό χωρίς όμως να δείχνει ούτε μια εικόνα πρόσφυγα. Φωτο: Getty Images

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης βρίσκεται στην Βενετία στο πλαίσιο του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ. Για την ακρίβεια είναι η τέταρτη. Την παρθενική του εμφάνιση την έκανε το 2010 με την ταινία του «Casus Belli», στην συνέχεια, το 2012, απέσπασε το βραβείο καλύτερης ευρωπαϊκής ταινίας από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου για την ταινία «Τίτλοι Τέλους» ενώ δύο χρόνια πριν έκανε αίσθηση με την ταινία του «Interruption». Φέτος, παρουσιάζει εκτός διαγωνισμού την «8η Ήπειρο», την τρίτη μικρού μήκους ταινία του, ως special screening στο τμήμα Orizzonti. Όμως αυτή τη φορά ο Ζώης βρίσκεται στην Βενετία και με την επιπλέον ιδιότητα του μέλους της κριτικής επιτροπής «Lion of The Future» που θα αναδείξει το καλύτερο ντεμπούτο της διοργάνωσης από όλα τα τμήματα.

«Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι μαζί με άλλους τέσσερις ενδιαφέροντες ανθρώπους βλέπουμε κάθε μέρα δυο με τρεις ταινίες και συζητάμε σε ενδιάμεσα γεύματα για αυτές. Αλλά παράλληλα σημαίνει κόκκινα χαλιά και δανεικά σμόκιν, βραδυνές βόλτες με taxi boat στην Βενετία και γνωριμίες με σκηνοθέτες που σου αρέσουν τα έργα τους, παθιασμένες διαφωνίες για τις ταινίες και το άνοιγμα του μυαλού σου στην πράξη για το πως το φύλο, η εθνικότητα, το κοινωνικό στρώμα και άλλα τόσα κάνουν τους ανθρώπους να βλέπουν το ίδιο πράγμα τόσο διαφορετικά. Και τότε πραγματικά σπάει το δογματικό σου βλέμμα και το φυτεμένο set up ότι όλα έχουν να κάνουν με σένα. Το κάθε τι μπορεί να ειδωθεί με τόσους διαφορετικούς τρόπους από τόσο διαφορετικά άτομα. Και στο τέλος όλοι μας πρέπει να αποφασίσουμε για μια μόνο ταινία που εύχομαι να μην είναι ένας έντιμος συμβιβασμός αλλά μια τολμηρή επιλογή», μου σημειώνει με ενθουσιασμό στο mail που ανταλλάξαμε λίγες μέρες πριν.

O σκηνοθέτης Γιώργος Ζώης μάς μιλά κατευθείαν από την κινηματογραφική Μόστρα Facebook Twitter
Κινηματογραφούσαμε επί τρεις ημέρες με καύσωνα και κάποια στιγμή μέσα σε εκείνο το καμίνι φύσηξε ένα δυνατό αεράκι. Και τότε τα σωσίβια κουνήθηκαν βγάζοντας ένα ελαφρύ θόρυβο, σαν να ζωντάνεψε ξαφνικά το νεκρικό τοπίο. Σαν να ξύπνησαν περιπλανόμενες ψυχές μέσα στον Άδη.

Η ταινία με την οποία συμμετέχει φέτος στην Βενετία, η «8η Ήπειρος», είναι μια ταινία που μιλάει για το προσφυγικό χωρίς όμως να δείχνει ούτε μια εικόνα πρόσφυγα. Γυρίστηκε σε ένα διάστημα τριών ημερών, με ένα συνεργείο πέντε ατόμων το καλοκαίρι του 2016 σε μια εγκαταλειμμένη χωματερή που λειτουργεί ως νεκροταφείο σωσιβίων στον Μόλυβο της Λέσβου. «Νομίζω οι εικόνες αυτού του νεκροταφείου σωσιβίων απευθύνονται σε όλους μας με έναν πιο υπόγειο και βαθύ τρόπο και θεωρώ ότι αυτή η εικόνα λέει πολύ περισσότερα για το δράμα αυτών των ανθρώπων παρά να παίρνεις την κάμερα και να την βάζεις μπροστά στα πρόσωπα τους και να τους λες "πες μου τώρα το δράμα σου"», λέει ο σκηνοθέτης και συνεχίζει «Κινηματογραφούσαμε επί τρεις ημέρες με καύσωνα και κάποια στιγμή μέσα σε εκείνο το καμίνι φύσηξε ένα δυνατό αεράκι. Και τότε τα σωσίβια κουνήθηκαν βγάζοντας ένα ελαφρύ θόρυβο, σαν να ζωντάνεψε ξαφνικά το νεκρικό τοπίο. Σαν να ξύπνησαν περιπλανόμενες ψυχές μέσα στον Άδη. Ήταν μια συγκλονιστική εμπειρία, λες και βρίσκεσαι σε ένα άλλο πλανήτη ή σε μια ξένη ήπειρο. Με μια έννοια αυτή η άμεση σύνδεση απόφασης και γυρίσματος, με λύτρωσε από τα καθιερωμένα γνωστά μοντέλα παραγωγής που απαιτούν τεράστια αναμονή και χρονοβόρες πολυδάπανες διαδικασίες. Αν ακολουθούσα ένα τέτοιο μοντέλο η ταινία δεν θα είχε γίνει και το ίδιο το θέμα θα είχε χαθεί. Οπότε είμαι τρομακτικά ευγνώμων σε όλη την ομάδα που εθελοντικά τα έδωσε όλα για να γίνει και στους ανθρώπους που συμμετείχαν για να τελειώσει η ταινία στο post production. Μερικές φορές νιώθαμε ότι πέρα από το πάθος της κινηματογράφησης μας ένωνε όλους ένα μικρό ιστορικό καθήκον, που προσωπικά δεν το είχα ξανανιώσει.

 
Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Οθόνες / «Κοιμήθηκα με 100 άντρες σε μια μέρα»: Το viral ντοκιμαντέρ που φτάνει την κουλτούρα του Only Fans στα όριά της

Η ταινία που ανέβηκε πρόσφατα στο YouTube, με πρωταγωνίστρια τη 23χρονη δημιουργό του Only Fans, Lily Phillips, αποτυπώνει την κλειστοφοβική πραγματικότητα της διαδικτυακής φήμης και την αναπόφευκτη εξέλιξή της.
THE LIFO TEAM
PULP FICTION LAST minute CHRISTMAS movies

Οθόνες / 10 χριστουγεννιάτικες ταινίες για εορταστικό streaming

Πριν πατήσετε ξανά το play για την αγία τριάδα των γιορτών, το Μόνος στο Σπίτι, το Love Actually και το Holiday δηλαδή, η χιονοστιβάδα των χριστουγεννιάτικων προτάσεων απειλεί να βάλει σε πειρασμό τις βολικές σας επιλογές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

The Review / Τα κατάφερε ο Χρήστος Μάστορας ως Στέλιος Καζαντζίδης;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και η Μίνα Μπιράκου είδαν το «Υπάρχω», το πολυαναμενόμενο biopic του Γιώργου Τσεμπερόπουλου για τον Στέλιο Καζαντζίδη, και εντυπωσιάστηκαν με την ερμηνεία του Χρήστου Μάστορα. Ποιο κομμάτι της ταινίας δεν τους άρεσε;
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Σαν σήμερα έκανε πρεμιέρα / Γιατί ο «Άρχοντας των Δαχτυλιδιών» παραμένει ακαταμάχητος μετά από τόσα χρόνια;

Στις 19/12/2001 έκανε πρεμιέρα η «Συντροφιά του Δαχτυλιδιού», το πρώτο μέρος του κινηματογραφικού άθλου του Πίτερ Τζάκσον που καθόρισε το σινεμά του φανταστικού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Ζούμε, ρε! / Γιώργο Καπουτζίδη, γιατί βλέπουμε τόσο σπάνια ανάπηρους χαρακτήρες στις ελληνικές σειρές;

Πόσο κοντά είμαστε στο να βλέπουμε ανάπηρους ηθοποιούς στην οθόνη μας; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συζητούν με τον σεναριογράφο, ηθοποιό και σκηνοθέτη Γιώργο Καπουτζίδη για τη συμπερίληψη στην ελληνική τηλεόραση και τη δική του προσπάθεια να γράψει ανάπηρους χαρακτήρες για μία νέα σειρά.
THE LIFO TEAM
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Μυθολογίες / «Στα 13 μου φρίκαρα με το The Ring»: Oι δέκα αγαπημένες ταινίες του Λάμπρου Κωνσταντέα

Παιδί των ’90s, ο ηθοποιός έχει φτιάξει μια λίστα που χωράει από τη «Μικρή γοργόνα» της Disney και τον Harry Potter του Κουαρόν μέχρι Ινιάριτου και Γουόνγκ Καρ Γουάι.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έξι ηθοποιοί θυμούνται τη συνεργασία τους με τον Παντελή Βούλγαρη

Οθόνες / «Ο Παντελής Βούλγαρης είναι ένας σκηνοθέτης που σου αφήνει πολλά περιθώρια»

Άννα Βαγενά, Δημήτρης Καταλειφός, Θέμις Μπαζάκα, Στράτος Τζώρτζογλου, Σοφία Κόκκαλη, Ανδρέας Κωνσταντίνου: Έξι ηθοποιοί θυμούνται στιγμές από τα γυρίσματα ταινιών του σπουδαίου Έλληνα σκηνοθέτη, με αφορμή το αφιέρωμα «Όλα είναι δρόμος» του Cinobo.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Οθόνες / «Mary»: Η ταινία του Netflix για τη ζωή της Παναγίας προκαλεί έντονες αντιδράσεις

Η ταινία, στην οποία πρωταγωνιστεί μια Ισραηλινή ηθοποιός, δέχεται επιθέσεις από δύο (τουλάχιστον) κατευθύνσεις ταυτόχρονα, εξοργίζοντας τόσο τους υποστηρικτές της Παλαιστίνης όσο και τους συντηρητικούς χριστιανούς.
THE LIFO TEAM
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα (κι ανάμεσά τους «Ο δολοφόνος του Τόκιο»)

Μυθολογίες / «Όλοι ξέρουμε για τι μιλάνε οι "Ηλίθιοι" του Τρίερ»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Σύλλα Τζουμέρκα

Κουρασάουα, Ταρκόφσκι, Βέντερς, διπλό Κασσαβέτη και τη «Διαφθορά» του Έιμπελ Φεράρα περιλαμβάνει η δεκάδα του σκηνοθέτη Σύλλα Τζουμέρκα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ