Live

Πώς η Μέριλ Στριπ έφτασε στο απλησίαστο οσκαρικό ρεκόρ των 21 υποψηφιοτήτων

Πώς η Μέριλ Στριπ έφτασε στο απλησίαστο οσκαρικό ρεκόρ των 21 υποψηφιοτήτων Facebook Twitter
6

Φτάνοντας τις 21 υποψηφιότητες, η μεγάλη Αμερικανίδα ηθοποιός συμπλήρωσε φέτος 40 χρόνια κινηματογραφικής καριέρας και γράφει ξανά ιστορία, διεκδικώντας το τέταρτο Όσκαρ της για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στο «Post: Απαγορευμένα Μυστικά».

Mε αφορμή την προβολή της 90ής τελετής απονομής των βραβείων Όσκαρ αποκλειστικά και σε απευθείας μετάδοση την Κυριακή 4 Μαρτίου στα κανάλια COSMOTE CINEMA, ανατρέχουμε στην κινηματογραφική ιστορία της πιο πολυβραβευμένης ηθοποιού στην ιστορία του θεσμού.

Aξίζει να θυμηθούμε τις νίκες της αλλά και ποιες από τις ατελέσφορες υποψηφιότητες μπορούσε να είχε κερδίσει.

1978

Μετά το ντεμπούτο της στην Τζούλια του Φρεντ Ζίνεμαν, δίπλα στην Τζέιν Φόντα, η Στριπ αποσπά την πρώτη της υποψηφιότητα ως αρραβωνιαστικιά του Κρίστοφερ Γουόκεν στον Ελαφοκυνηγό.

Αν και η ταινία του Ρόμπερτ Τσιμίνο θριαμβεύει με 5 συνολικά βραβεία, ο δεύτερος ρόλος της, παρ' ότι επιμηκύνθηκε σημαντικά λίγο πριν από την έναρξη των γυρισμάτων, δεν παύει να είναι περιφερειακός στο ανδρικό καστ και η Ακαδημία προτιμά τη Μάγκι Σμιθ σε έναν πιο ελαφρύ, δεξιοτεχνικά εκτελεσμένο κωμικό ρόλο στο California Suite των Χέρμπερτ Ρος και Νιλ Σάιμον.

1979

Χωρίς έκπληξη, το Όσκαρ Β' Ρόλου καταλήγει στα χέρια της για το αξέχαστο πορτρέτο της μισητής συζύγου και μάνας που εξιλεώνεται σε μια τελική σκηνή-προοίμιο της διάφανης ποιότητας της υποκριτικής της δεινότητας.

Μοναδική ένσταση που συζητήθηκε ήταν το επιχείρημα πως ο ρόλος στο Κράμερ εναντίον Κράμερ ήταν αρκετά μεγάλος σε διάρκεια για να μπει στην κατηγορία του supporting.

1981

Αν και φαβορί για τον διπλό ρόλο της Σάρα και της Άνα στην Ερωμένη του Γάλλου υπολοχαγού, μαζί με την Νταϊάν Κίτον για τους επικούς Κόκκινους, τη μεγάλη έκπληξη κάνει η Κάθριν Χέπμπορν για τη Χρυσή Λίμνη, δημιουργώντας ένα ακατάρριπτο ρεκόρ με τα 4 Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου.

Πώς η Μέριλ Στριπ έφτασε στο απλησίαστο οσκαρικό ρεκόρ των 21 υποψηφιοτήτων Facebook Twitter
Με τον Τζέρεμι Άιρονς στην «Ερωμένη του Γάλλου υπολοχαγού».

1982

Ο μεγάλος ανταγωνισμός έρχεται από την Τζέσικα Λανγκ για τη βιογραφία της ατίθασης Φράνσις (Φάρμερ), αλλά ο πάλαι ποτέ έρωτας του Κινγκ Κονγκ περιορίζεται στο Όσκαρ Β' Ρόλου για το Τούτσι, διότι, απλώς, η Μέριλ Στριπ έδωσε μία από τις μεγαλύτερες ερμηνείες τραγικής ηρωίδας στο σινεμά ως Σόφι Ζαβιστόφσκι στην Εκλογή της Σόφι του Άλαν Πάκουλα.

Στη διαδρομή προς το πόντιουμ για να παραλάβει το βραβείο της το χαρτάκι με τον λόγο έπεσε από την εμφανώς έγκυο Στριπ και ο παρουσιαστής Σιλβέστερ Σταλόνε τη βοήθησε για να μη λιποθυμήσει από την ντροπή της.

1983

Την αμέσως επόμενη χρονιά, η Στριπ ήταν και πάλι εκπληκτική ως Σίλκγουντ, εντελώς μεταμορφωμένη (τα τσιγάρα που κάπνισε για τις ανάγκες του ρόλου κόντευαν να τη στείλουν στο νοσοκομείο), αλλά ήταν η σειρά της Σίρλεϊ Μακλέιν για τις Σχέσεις Στοργής, που σάρωσαν σε όλες τις βασικές κατηγορίες.

1985

Άλλη μια μεγάλη κυρία του κινηματογράφου και κυρίως του θεάτρου, η μεγαλύτερη αγγλόφωνη ηθοποιός, όπως την ανήγγειλε ο Μάρεϊ Άμπρααμ, η Τζεραλντίν Πέιτζ, είχε φτάσει στις 8 υποψηφιότητες χωρίς βραβείο, και με το συγκινητικό, και τίποτα παραπάνω, Ταξίδι στο Μπάουντιφουλ κέρδισε το Όσκαρ έναντι της Στριπ, που δοκίμασε σουηδική προφορά στο επικό μελό Πέρα από την Αφρική – για να είμαστε ειλικρινείς, η μεγάλη ερμηνεία της ταινίας ανήκει στον Κλάους Μαρία Μπραντάουερ.

Πώς η Μέριλ Στριπ έφτασε στο απλησίαστο οσκαρικό ρεκόρ των 21 υποψηφιοτήτων Facebook Twitter
Με τον Σίντνεϊ Πόλακ στα γυρίσματα του «Πέρα από την Αφρική».

1987

Μπορεί η Στριπ να μην κέρδισε για την ωδή στον μιζεραμπιλισμό Ξένοι στην ίδια πόλη, αλλά ήταν η πρώτη που ευχαρίστησε η νικήτρια, και συμπρωταγωνίστριά της στο Σίλκγουντ, Σερ, για το Κάτω από τη λάμψη του φεγγαριού.

1988

Αγνώριστη μάνα, σωστό αγρίμι στην Κραυγή στο Σκοτάδι, με βαριά αυστραλιανή προφορά, η Μέριλ Στριπ «υποκύπτει» στην αξέχαστη σκηνή του βιασμού της Τζόντι Φόστερ, που κερδίζει δικαιωματικά το Όσκαρ Α' Γυναικείου Ρόλου για την Κατηγορούμενη.

1990

Η Αμερικανίδα ηθοποιός παίζει την Κάρι Φίσερ στο αυτοβιογραφικό, κουτσομπολίστικο χρονικό της απεξάρτησής της Φλερτάροντας τη ζωή, αλλά η Κάθι Μπέιτς είναι καθηλωτική στο Misery – μια αποκάλυψη χωρίς αντίπαλο, στη μοναδική υποψηφιότητα της ταινίας αυτής.

1995

Μετά από ένα πενταετές διάλειμμα από τα Όσκαρ (είναι και τα παιδιά...), η Μέριλ Στριπ επιστρέφει με την υπέροχη ερμηνεία της στις Γέφυρες του Μάντισον του Κλιντ Ίστγουντ, αλλά η ταινία δεν στηρίζεται από υποψηφιότητες στις μεγάλες κατηγορίες και το Όσκαρ πηγαίνει στο φαβορί, τη Σούζαν Σαράντον, στο Dead Man Walking.

Πώς η Μέριλ Στριπ έφτασε στο απλησίαστο οσκαρικό ρεκόρ των 21 υποψηφιοτήτων Facebook Twitter
Με τον Κλιντ Ίστγουντ στις «Γέφυρες του Μάντισον».

1998

Μία από τις πιο αδύναμες υποψηφιότητές της ήταν στο λησμονημένο Το πιο αληθινό, μια χρονιά που το Όσκαρ έπρεπε να έχει πάρει η Κέιτ Μπλάνσετ για την Ελίζαμπεθ, αλλά κατέληξε, ελέω καμπάνιας του Χάρβεϊ Γουάινστιν, στην Γκουίνεθ Πάλτροου για τον Ερωτευμένο Σαίξπηρ.

1999

Και πάλι με τη δύναμη του ονόματός της, η Μέριλ Στριπ προτείνεται για τη Μουσική της Καρδιάς, αλλά η ερμηνεία της χρονιάς ανήκει στη Χίλαρι Σουάνκ για το σπαρακτικό πορτρέτο του Μπράντον/Τίνα.

2002

Η Μέριλ Στριπ προτείνεται για δεύτερο ρόλο στο Adaptation, όπως το χάνει από τον μουσικοχορευτικό οίστρο της Κάθριν Ζέτα Τζόουνς στο Σικάγο.

Από λάθος των παραγωγών χάνει το δικαίωμα να είναι προτεινόμενη και για A' ρόλο στις Ώρες, εκεί όπου θριάμβευσε η συμπρωταγωνίστριά της Νικόλ Κίντμαν, αν και νομίζω πως ο ρόλος της ήταν, τεχνικά, supporting...

2006

Ως παραλλαγή της Άνα Γουίντουρ, η Στριπ ήταν απολαυστικά σαρδόνια στο Ο διάβολος φοράει Πράντα, αλλά η Ακαδημία γοητεύτηκε από τη Βασίλισσα της Έλεν Μίρεν.

Πώς η Μέριλ Στριπ έφτασε στο απλησίαστο οσκαρικό ρεκόρ των 21 υποψηφιοτήτων Facebook Twitter
Ως παραλλαγή της Άνα Γουίντουρ στο «Ο διάβολος φοράει Prada».

2008

Καλόγρια με απαρέγκλιτη ηθική, η Μέριλ Στριπ έδωσε ρέστα στην Αμφιβολία, αλλά η Κέιτ Γουίνσλετ κινδύνευε να μείνει στο ράφι και επιτέλους τα κατάφερε με τη συγκλονιστική Χάνα στα Σφραγισμένα Χείλη.

2009

Αν συγκρίνουμε τις ερμηνείες της Μέριλ Στριπ ως Τζούλι και Τζούλια και της νικήτριας του Όσκαρ Σάντρα Μπούλοκ στο Blind Side, δεν υπάρχει αμφιβολία για το ποια είναι η καλύτερη (της Στριπ, φυσικά).

Αλλά σε εκείνο το σημείο οι περισσότεροι δεν θεωρούσαν απαραίτητο να της δώσουν τρίτο Όσκαρ.

2011

Ώσπου έκανε επέλαση, αυτήν τη φορά με το προωθητικό ταλέντο του παραγωγού της ταινίας Χάρβεϊ Γουάινστιν, και ως Σιδηρά Κυρία κέρδισε τη Βαϊόλα Ντέιβις, βγάζοντας έναν ελαφρώς «απωθημένο» λόγο με χιούμορ, χωρίς τις ντροπές του παρελθόντος, σαν να παραδέχεται πως είναι πλέον ζωντανός θρύλος.

Πώς η Μέριλ Στριπ έφτασε στο απλησίαστο οσκαρικό ρεκόρ των 21 υποψηφιοτήτων Facebook Twitter
Στο ρόλο της «Σιδηράς Κυρίας» Μάργκαρετ Θάτσερ.

2013

Κι ενώ νόμιζε, και το είπε, πως δεν θα την ξαναψήφιζαν στα Όσκαρ, η Στριπ επανέρχεται με την 18η υποψηφιότητά της στον Αύγουστο, σε έναν αβανταδόρικο ρόλο εθισμένης, πικρόχολης μάνας.

Είχε ωστόσο τον ιπποτισμό να παραδεχτεί πως τη θέση της στην πεντάδα θα έπρεπε να έχει πάρει η Έμα Τόμπσον για το Saving Mr. Banks (που ήταν όντως καλύτερη).

2014

Επιστροφή στον β' ρόλο ως μάγισσα στα Μυστικά του Δάσους, γιατί ήταν αστεία και τραγούδησε υπέροχα. Αλλά η Πατρίσια Αρκέτ κρατούσε σημαντικότερο δραματικό ρόλο στο Boyhood.

2016

Ως Φλόρενς Φόστερ Τζένκινς μπόρεσε να τραγουδήσει απαίσια με εξαιρετική βιρτουοζιτέ, μια φάλτσο σοπράνο συγκινητικά ματαιόδοξη, με το Όσκαρ να πηγαίνει δικαιωματικά στην Έμα Στόουν για το La La Land.

2017

Φέτος, η Μέριλ Στριπ μάλλον θα χειροκροτήσει όρθια τη μεγάλη Φράνσις Μακντόρμαντ, αλλά το κατόρθωμά της να στρέψει την προσοχή, από μια γνωστή ιστορία, πολιτικά φορτισμένη και επίκαιρη, στο πρόσωπο της κοσμικής Κάθριν Γκρέιαμ, που με το σθένος της άλλαξε, αθόρυβα, την ιστορία της αμερικανικής ελευθεροτυπίας, δεν είναι καθόλου έλασσον.

Πώς η Μέριλ Στριπ έφτασε στο απλησίαστο οσκαρικό ρεκόρ των 21 υποψηφιοτήτων Facebook Twitter
Στο ρόλο της Κάθριν Γκρέιαμ στο «The Post».

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Οθόνες
6

Live

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Οθόνες / «Mr Bates vs The Post Office»: Όταν οι Βρετανοί έχασαν την εμπιστοσύνη τους στη Δικαιοσύνη

Μια σειρά τεσσάρων επεισοδίων υπενθυμίζει μία από τις μεγαλύτερες δικαστικές αδικίες στη βρετανική ιστορία, όταν εκατοντάδες αθώοι υπεύθυνοι ταχυδρομείων κατηγορήθηκαν για κλοπή και απάτη εξαιτίας ενός ελαττωματικού πληροφοριακού συστήματος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Οθόνες / «Είμαστε εθισμένοι, θέλουμε παραπάνω λεφτά, παραπάνω ομορφιά, παραπάνω νιότη»

Με αφορμή το αφιέρωμα του 27ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης στο έργο της, μια δημιουργός που ξέρει πώς να φτιάχνει σωστά crowdpleasers, η Λόρεν Γκρίνφιλντ μιλά στη LiFO για την απροθυμία μας να διδαχτούμε από τις οικονομικές κρίσεις και εξηγεί γιατί βλέπει τις ταινίες τεκμηρίωσης ως μηχανές ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
‘CHAOS: The Manson Murders’: Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Daily / «CHAOS: The Manson Murders». Ο Μάνσον βρίσκεται ακόμα μέσα στο κεφάλι μας 

Το νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Έρολ Μόρις επιχειρεί ένα διαφορετικό προφίλ του «σατανικού μεσσία», φωτίζοντας κάποιες από τις λιγότερο ίσως προβεβλημένες εκδοχές, αιτιάσεις και εικασίες γύρω από μια υπόθεση που μοιάζει με σταυροδρόμι του Κακού.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bong Joon Ho: «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μπονγκ Τζουν-Χο / «Δεν με συναρπάζουν οι υπερήρωες, προτιμώ να σώσω έναν απλό άνθρωπο που παλεύει στο χάος»

Μετά τα πολυβραβευμένα «Παράσιτα», ο Μπονγκ Τζουν-Χο επιστρέφει με το «Mickey 17», μια σάτιρα επιστημονικής φαντασίας, και μιλά στη LiFO για τις ιστορίες που επιλέγει να αφηγείται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Μυθολογίες / «To Magnolia με κάνει να νιώθω ότι η καρδιά μου θα εκραγεί»: Oι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Κατσή

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης μοιράζεται μια λίστα με ταινίες που έχει δει δεκάδες φορές και του έχουν προκαλέσει έντονα συναισθήματα, όπως εκείνη που κάνει τη ζωή του πιο υποφερτή και αυτή που τον έφερε αντιμέτωπο με τη φθορά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ