Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
1
Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Τόρστεν Κερλ και Αν Πέτερσεν, Τριστάνος και Ιζόλδη στην παράσταση της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

 

Είναι μια από τις μεγαλύτερες ιστορίες αγάπης και τις πιο τραγικές. Όλα γίνονται σε λάθος τόπο και σε λάθος χρόνο. Η θεωρία των συμπτώσεων είναι ανίκητη. Ο Τριστάνος και η Ιζόλδη, ενέπνευσαν τον Βάγκνερ να γράψει την ομώνυμη όπερα που παρουσιάζεται  από την Εθνική Λυρική Σκηνή, από τις 21 Ιανουαρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου.

 

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
John William Waterhouse (1916)

 

Ενα παραμύθι από τον 12ο αιώνα

Ο Τριστάνος και η Ιζόλδη είναι ένας μύθος κέλτικης καταγωγής, τον οποίο τραγούδησαν οι τροβαδούροι του 12ου και 13ου αιώνα. Ο διάσημος τροβαδούρος Τομάς συνέθεσε μια διασκευή του μύθου το 1170, στην οποία βασίστηκε ο Γερμανός ποιητής Γκότφριντ φον Στράσμπουργκ. Στην εκδοχή του βασίστηκε ο Βάγκνερ για να γράψει το λιμπρέτο της όπερας.

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
O Βάγκνερ το 1860

H βασική ιστορία

Η πλοκή αφορά τον έρωτα του ιππότη Τριστάνου για την ιρλανδή πριγκίπισσα Ιζόλδη, την οποία φέρνει ως νύφη στο θείο του βασιλιά Μάρκο της Κορνουάλης. Κατά το ταξίδι της επιστροφής στο πλοίο, με αφορμή ένα μαγικό ποτό, Τριστάνος και Ιζόλδη εξομολογούνται τον έρωτά τους. Στην Κορνουάλη, κατά την απουσία του βασιλιά σε κυνήγι, συναντιούνται ερωτικά. Ο Μάρκος τους βρίσκει μαζί και σε συμπλοκή που ακολουθεί ο Τριστάνος τραυματίζεται θανάσιμα. Μεταφέρεται στον πύργο του στη Βρετάνη, όπου παραληρεί. Όταν η Ιζόλδη φτάνει κοντά του είναι πια αργά: ο Τριστάνος ξεψυχά στα χέρια της και εκείνη τον ακολουθεί καθώς οραματίζεται την παντοτινή ένωση μαζί του.

Η ιστορία που μάγεψε τον Βάγκνερ και άλλαξε το δρόμο της όπερας

Ο Ρίχαρντ Βάγκνερ έκανε όπερα σε τρεις πράξεις τη μυθιστορία του Στράσμπουργκ, επηρεασμένος από τη φιλοσοφία του Σοπενάουερ, αλλά και τη σχέση του με την Ματίλντε Βέσεντονγκ. Δεν την ονόμαζε όπερα, αλλά δράση σε τρεις πράξεις. Η όπερα αυτή επηρέασε το έργο των δυτικών συνθετών κλασικής μουσικής, τον Μάλερ, τον Στράους, τον Σένμπεργκ. Μουσικά σηματοδοτεί την απομάκρυνση από την συμβατική αρμονία, που θα οδηγήσει τελικά την όπερα προς την ατονική μουσική του 20ου αιώνα. 

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Ludwig and Malvina Schnorr von Carolsfeld στην πρεμιέρα του πρώτου Τριστάνου και της Ιζόλδης

Ο Γολγοθάς μιας πρεμιέρας και ένας ξαφνικός θάνατος

Η εμπειρία του Βάγκνερ με την πρεμιέρα του Τανχόυζερ στο Παρίσι το 1861 τον οδήγησε στην απόφαση να ανεβάσει την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη στην Καρλσρούη. Παρόλο που η όπερα της Βιέννης του πρότεινε να γίνει εκεί η πρεμιέρα, οι πρόβες δεν έφτασαν ποτέ σε ικανοποιητικό επίπεδο. Ο Βασιλιάς Λουδοβίκος ο Β της Βαυαρίας χρηματοδοτεί την παραγωγή. Η πρωταγωνίστρια Ιζόλδη βραχνιάζει και η πρεμιέρα αναβάλλεται για ένα μήνα. Η πρεμιέρα γίνεται στις 10 ιουνίου του 1865, αλλά μετά από λίγες εβδομάδες πεθαίνει ξαφνικά ο πρωταγωνιστής Ludwig Schnorr von Carolsfeld. Οι φήμες που κυκλοφόρησαν μιλούν για τις υπερβολικές απαιτήσεις του ρόλου που οδήγησαν στο θάνατό του.

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Από το βίντεο του Μπιλ Βαϊόλα για τον τριστάνο, σε σκηνοθεσία Πίτερ Σέλαρς.
Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Τριστάνος και Ιζόλδη, Μπιλ Βαϊόλα, Πίτερ Σέλαρς, ένα εικαστικό αριστούργημα
Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Τριστάνος και Ιζόλδη, Μπιλ Βαϊόλα, Πίτερ Σέλαρς, ένα εικαστικό αριστούργημα

 

Μια ερωτική ιστορία γεμάτη παρεξηγήσεις

Οι παρεξηγήσεις παίζουν βασικό ρόλο στη τραγική εξέλιξη της ιστορίας του  Τριστάνου και της Ιζόλδης. Πίνουν από το ίδιο ποτήρι αντί για δηλητήριο ένα πανίσχυρο ερωτικό φίλτρο και ερωτεύονται εξαιτίας ενός λάθους. Ζουν τον απαγορευμένο έρωτά του αφού η Ιζόλδη προορίζεται για νύφη του θείου του Τριστάνου. Στον μύθο ο Τριστάνος για να γιατρευτεί παντρεύεται μια άλλη Ιζόλδη την Λευκώλενο, πράγμα που μπερδεύει απίστευτα τον αναγνώστη. Επίσης στο τέλος του μύθου, υποτίθεται ότι η Ιζόλδη θα καταπλεύσει με λευκά πανιά για να φέρει το αντίδοτο στο δηλητηριασμένο βέλος που έχει δεχτεί ο Τριστάνος. Η εκδικητική Ιζόλδη Β΄, η Λευκώλενος του λέει ότι τα πανιά είναι μαύρα και ο Τριστάνος απελπισμένος εκπνέει. Σε λίγο εκπνέει από λύπη, μόλις φτάνει και η Ιζόλδη η ξανθή. Στην όπερα, στην τελευταία πράξη, ο Τριστάνος ξεψυχάει στην αγκαλιά της Ιζόλδης με το όνομά της στα χείλη του. Η Ιζόλδη προσπαθεί μάταια να τον επαναφέρει στην ζωή. Φτάνει ο βασιλιάς που τους έχει συγχωρήσει επειδή έχει καταλάβει ότι αγαπήθηκαν εξαιτίας του φίλτρου και όχι της επιθυμίας τους να τον προδώσουν, αλλά είναι αργά. Η Ιζόλδη ξεψυχά και αυτή στην αγκαλιά του ήδη νεκρού αγαπημένου της. Με τα τελευταία λόγια της εξυμνεί την αγάπη και την αιώνια αφοσίωση.

 


Μπιργκιτ Νίλσον, Μπαϊρόιτ, 1966

Ποιό θεωρείται το καλύτερο ανέβασμα;

Οι φανατικοί της όπερας θεωρούν αδιαπραγμάτευτα, καλύτερη την ηχογράφηση  του Karl Böhm στο φεστιβάλ του Μπαϊρόιτ το 1966, με την Μπίργκιτ Νίλσον και τον Βολφγκανγκ Βιντγκάσεν. Ιδανικά ανεβάσματα είναι η αλήθεια δεν υπάρχουν, σίγουρα όμως τα ανεβάσματα στο Παρίσι και τη Σκάλα τα τελευταία χρόνια έκαναν αίσθηση.

Violeta Urmana "Liebestod"

Waltraut Meier στη Σκάλα

Ιδανικές  “Ιζόλδες”

Η Waltraut Meier και η Violetta Urmana στις μέρες μας έκαναν καριέρα ως ιδανικές Ιζόλδες. Αλλά και  η Κatarina Dalayman που εμείς θα δούμε στο Μέγαρο ως Μπρανγκαίνε. Και η Ann Petersen που θα δούμε ως Ιζόλδη. Με το ρόλο αναμετρήθηκαν πολλές μεγάλες ντίβες  και το θάνατο της Ιζόλδης δεν έχουν παραλείψει να ηχογραφήσουν ακόμα και τραγουδίστριες που δύσκολα θα έστεκαν στη σκηνή ως Ιζόλδες.

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Νταλί: Τριστάνος και Ιζόλδη

 

«Liebestod» σημαίνει...

Έρωτας/θάνατος. Με αυτή την μουσική τελειώνει η όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη, με μια άρια της Ιζόλδης πάνω από το νεκρό σώμα του Τριστάνου. Χρησιμοποιείται και ως λογοτεχνικός όρος και αναφέρεται στο θέμα του θανάτου από έρωτα, ή στην ολοκλήρωση της ερωτικής αγάπης με τον θάνατο. Η ιστορία του Πύραμου και της Θίσβης και του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας, από τα δημοφιλή παραδείγματα. Αλλά υπάρχει και το παράδειγμα του νεαρού Βέρθερου, ο έρωτας και ο θάνατος σε μια μονόπλευρη αγάπη. Ή ακόμα, και η κοινή αυτοκτονία του Κλάιστ και της Εριέτας Φόγκελ. 

Τι απαλά και ήρεμα

Που μου χαμογελά,

Πόσο γλυκά

Τα μάτια του ανοίγει –

Βλέπετε φίλοι;

Δεν το βλέπετε;

Πως λάμπει

Όλο και πιο φωτεινός,

Καθώς σηκώνεται ψηλά

μες των άστρων τη φεγγοβολιά;

Δεν βλέπετε

πως η καρδιά

γενναία πάλλεται

καθώς μέσα στο στήθος του

ήσυχα και δυνατά χτυπά;

Πως η γλυκιά ανάσα του

Ηδονική και τρυφερή

μες’ απ’ τα χείλη

φτερουγίζει;

Κοιτάξτε φίλοι!

Δεν το αισθάνεστε; Δεν το θωρείτε;

Μόνο εγώ ακούω

τούτο το σκοπό

που τόσο σιγανός

κι εξαίσιος

γλυκά θρηνώντας,

τα πάντα λέγοντας,

συμφιλιώνοντας απαλά

βγαίνει απ’ αυτόν,

εισχωρεί εντός μου,

με δονεί

με τη θεία μουσική του

και μ’ αγκαλιάζει;

Είναι ένα απαλό αεράκι

που φυσά;

Είναι κύματα

από μεθυστικές μοσχοβολιές;

Πώς φουσκώνουν

καθώς με τριγυρίζουν!

Να πάρω αναπνοή βαθιά;

Να τα αφουγκραστώ;

Να τα ρουφήξω;

Ή μέσα τους να βυθιστώ;

Γλυκά, στ’ αρώματά τους

να εξαφανιστώ;

Μέσα στο σάλο των κυμάτων,

στων ήχων τον ορυμαγδό,

στο κυματιστό σύμπαν

της ανάσας του κόσμου

να πνιγώ,

να καταποντιστώ –

δίχως αισθήσεις.

Υπέρτατη ηδονή!

 

Μετάφραση Αλέξανδρος Ίσαρης από την πλήρη μετάφραση του έργου Τριστάνος και Ιζόλδη που έκανε για λογαριασμό των εκδόσεων Ίκαρος το 2002

Όλα όσα θέλετε να μάθετε για την όπερα Τριστάνος και Ιζόλδη Facebook Twitter
Τριστάνος και Ιζόλδη από τον Edmund Blair Leighton
 

Πληροφορίες για την παράσταση: 

 

Τριστάνος και Ιζόλδη

Μουσική διεύθυνση: Μύρων Μιχαηλίδης Σκηνοθεσία - σκηνικά - κοστούμια: Γιάννης Κόκκος Καλλιτεχνική συνεργάτιδα, δραματουργία: Αν Μπλανκάρ Σχεδιασμός βιντεοπροβολών: Eρίκ Ντυραντώ Φωτισμοί: Μίχαελ Μπάουερ Διεύθυνση χορωδίας: Αγαθάγγελος Γεωργακάτος Τριστάνος: Τόρστεν Κερλ Βασιλιάς Μάρκος: Ράινχαρτ Χάγκεν Ιζόλδη: Αν Πέτερσεν Κούρβεναλ: θ.α. Μέλοτ: Χαράλαμπος Αλεξανδρόπουλος Μπρανγκαίνε: Καταρίνα Νταλάυμαν Βοσκός: Νίκος Στεφάνου Καπετάνιος: Κωστής Ρασιδάκης Ναύτης: Αντώνης Κορωναίος Συμμετέχουν η Ορχήστρα και η Χορωδία της ΕΛΣ

 

 

21, 28, 31 Ιανουαρίου & 4 Φεβρουαρίου 2015, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών - Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

 

 

 

 

1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Θέατρο / «Merde!»: Μια παράσταση για τα κωμικοτραγικά παρασκήνια του θεάτρου

Ο Βασίλης Μαγουλιώτης και ο Γιώργος Κουτλής συνσκηνοθετούν τον Νίκο Καραθάνο και την ομάδα των «Παιχτών» σε ένα νέο έργο με έναν αδηφάγο παραγωγό, έναν «ποιοτικό» σκηνοθέτη, έναν «εμπορικό» ηθοποιό, και τον γολγοθά της προετοιμασίας μιας παράστασης που πρέπει να αφορά τους πάντες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Θέατρο / Πριονίζοντας τα ποδ(άρ)ια της πατριαρχίας

Πατροκτονίες δεν επιτελούν, πλέον, μόνον οι γιοι αλλά και οι θυγατέρες, όπως διαπιστώνουμε στη μαύρη κωμωδία «Ο τρόμος του κροκόδειλου» που σκηνοθετεί ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος στο Θέατρο του Νέου Κόσμου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ένα τετραήμερο με ψηφιακή και αναλογική τέχνη στη Νέα Υόρκη

Αποστολή στη Νέα Υόρκη / «Ο καλλιτέχνης δεν χρειάζεται να αποδείξει ότι είναι πιο έξυπνος από το AI, αλλά ότι μπορεί να γίνει πιο δημιουργικός»

Η LiFO παρακολούθησε τέσσερα έργα ψηφιακής τέχνης και χορού με τα οποία το Ίδρυμα Ωνάση και η πλατφόρμα Onassis ONX συμμετείχαν στο φημισμένο νεοϋορκέζικο φεστιβάλ «Under the radar».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
O οdy icons τραγουδάει Λαπαθιώτη σε μια παράσταση του Γιάννη Σκουρλέτη και της bijoux de kant

Θέατρο / «Ο Λαπαθιώτης έφερνε τη νύχτα μέσα στη μέρα, κάτι που σήμερα αποκαλούμε "κουίρ"»

Ο περφόρμερ και δημιουργός της αβανγκάρντ μουσικής οdy icons ερμηνεύει ποιήματα του Ναπολέοντα Λαπαθιώτη μελοποιημένα από τον Χρίστο Θεοδώρου στη νέα παράσταση της bijoux de kant.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Θέατρο / Σημασία έχει ν’ αγαπάς (και να χορεύεις)

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα «Το Συνέδριο για το Ιράν» του Βιριπάγιεφ, έναν ιδιότυπο αγώνα λόγου που είναι σμιλεμένος σκηνοθετικά με τέτοιον τρόπο, ώστε να μην μοιάζει με ακαδημαϊκή «εισήγηση».
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Θέατρο / «Δεν είναι ρομαντικό το ότι πέθανε τόσο νέα η Σάρα Κέιν, είναι βάναυσο και θλιβερό»

Τριάντα χρόνια μετά το εκρηκτικό ντεμπούτο της στη θεατρική σκηνή με το έργο «Blasted», συνάδελφοι και συνεργάτες της σπουδαίας συγγραφέως μιλάνε για την ίδια και το έργο της.
THE LIFO TEAM
Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Portraits 2025 / Ο γαλήνιος και ανησυχητικός χορός του Χρήστου Παπαδόπουλου

Εδώ και δέκα χρόνια ο Χρήστος Παπαδόπουλος χορογραφεί εικόνες γαλήνιες ή ανησυχητικές, με το μινιμαλιστικό του λεξιλόγιο να εκφράζει τη δύναμη της ανθρώπινης επαφής, την προσωπική ελευθερία στη συνθήκη της κοινής εμπειρίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζαβαλάς Καρούσος: Η θυελλώδης ζωή του ηθοποιού που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Τζαβαλάς Καρούσος: Ο ηθοποιός που είπε πρώτος το περίφημο «στην Ελλάδα είσαι ό,τι δηλώσεις»

Ηθοποιός, μεταφραστής, αγωνιστής της αριστεράς, ο Τζαβαλάς Καρούσος που πέθανε σαν σήμερα το 1969 είχε ως στόχο του τη βελτίωση της ζωής των συνανθρώπων του και τη δικαίωση του καθημερινού τους μόχθου μέσα από τον σοσιαλισμό.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Το "δημοφιλής" είναι ό,τι πιο προσβλητικό έχουν πει για μένα»

Portraits 2025 / Η Ελένη Ράντου κάνει το πάρτυ της ζωής της. Και στο τέλος ξεσπά σε λυγμούς.

Με την παράσταση-φαινόμενο «Το πάρτυ της ζωής μου» η Ελένη Ράντου ξετυλίγει με χιούμορ και αφοπλιστική ειλικρίνεια πενήντα χρόνια «τραυμάτων» με φόντο τη μεταπολιτευτική Ελλάδα και αναζητά τους λόγους που αξίζει να ζεις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

σχόλια

1 σχόλια