Live

H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ

H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
0
H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
Η Κατερίνα Ευαγγελάτου στο Περμ. Η φωτογραφία από τη σελίδα facebook της.

 

Στο Περμ, η Κατερίνα Ευαγγελάτου και ο Θόδωρος Κουρεντζής ένωσαν τις δυνάμεις τους σε μια ιδιαιτέρως αγαπητή όπερα, Τα Παραμύθια του Όφενμπαχ, του Ε.Τ.Α. Χόφμαν. Η πρεμιέρες έγιναν χθες και προχθές το βράδι με μεγάλη επιτυχία. Μιλήσαμε με την Ελληνίδα σκηνοθέτη για να μας περιγράψει την καλλιτεχνική αυτή περιπέτεια.

Υπάρχει μια συναισθηματική εμπλοκή και μάλιστα για να πραγματοποιηθεί μια παράσταση όπερας, είδος με το οποίο καταπιάνομαι πρώτη φορά. Η υποδοχή του κοινού αλλά και η αντίδρασή του την ώρα της παράστασης μου δίνει μεγάλο θάρρος και χαρά.

Ένας εύθυμος και αντισυμβατικός της μουσικής

Στον Όφενμπαχ ποτέ δεν άρεσε να γράφει όπερες. Εύθυμος και προβοκατόρικος χαρακτήρας προτιμούσε να γράφει οπερέτες στις οποίες σατίριζε την συμβατικότητα και τη μεγαλοπρέπεια των ηρώων της όπερας.

Λίγο πριν τα 60 και ενώ βρισκόταν στο απόγειο της δόξας του αποφάσισε να συνθέσει τη μόλις δεύτερη όπερα της καριέρας του.

Η όπερά του δεν ήθελα να μοιάζει με τις άλλες και επέλεξε να μελοποιήσει έναν παραμυθά των αρχών του 19ου αιώνα που διακρινόταν και αυτός για την αντισυμβατικότητά του. Τον Ερνστ Χόφμαν. Ο Ζιλ Μπαρμπιέ έγραψε το λιμπρέτο αλλά η όπερα ανέβηκε μετά το θάνατο του Όφενμπαχ. Εν τέλει η όπερα έκανε πρεμιέρα στο παρισινό θέατρο Opéra-Comique στις 10 Φεβρουαρίου  του 1881.

Τα Παραμύθια του Χόφμαν έχουν την ιδιαιτερότητα ότι αφηγούνται τρεις φαινομενικά διαφορετικές ιστορίες (τέσσερις με πρόλογο-επίλογο), με μοναδικό συνδετικό κρίκο την παρουσία σε όλες του Ποιητή και της Μούσας/Φίλου. Σε κάθε ιστορία όμως επαναλαμβάνονται τρεις «στερεοτυπικοί» ρόλοι, έστω και με διαφορετικά επιμέρους χαρακτηριστικά: ένας υπηρέτης, μια γυναίκα - αντικείμενο του πόθου και ένας άλλος άνδρας - πνεύμα του κακού.

Πρόκειται για μία από τις κορυφαίες δημιουργίες στον τομέα της όπερας και συνδυάζει έκρηξη πρώιμου ρομαντισμού με μια ατμόσφαιρα ερωτισμού και μαγείας από τον κόσμο του Φανταστικού που περικλείουν οι ιστορίες του Ε.Τ.Α Χόφμαν.

H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
Φωτο: anton zaviyalov

  

Τι λένε αυτά τα παραμύθια;

Στο έργο πρωταγωνιστούν ο Χόφμαν είναι ένας ποιητής που συχνάζει στην ταβέρνα "Μαρτίνος Λούθηρος",Είναι ερωτευμένος με την τοπική πριμαντόνα Στέλλα, όμως τον διεκδικεί και η Μούσα που θέλει να τον κάνει να απαρνηθεί τα ανθρώπινα πάθη και να αφοσιωθεί στην τέχνη.

Η όπερα ξεκινά με τη Μούσα να παίρνει τη μορφή του Νικλάους, του καλύτερου φίλου του ποιητή. Παράλληλα ένας υπηρέτης της Στέλλας, ο Αντρέ, ψάχνει το Χόφμαν κομίζοντας ένα σημείωμα της κυρίας του και ένα κλειδί: η Στέλλα επιτέλους τον προσκαλεί στο καμαρίνι της μετά την αποψινή παράσταση. Ο Λίντορφ, ένας γέρος δημοτικός σύμβουλος που είναι επίσης ερωτευμένος με τη Στέλλα, το υποψιάζεται και εξαγοράζει τον Ανδρέ για να δώσει σε αυτόν το σημείωμα.

Στην πρώτη περιπέτεια, ο Χόφμαν ερωτεύεται μία μηχανική κούκλα σε ανθρώπινο μέγεθος, την Ολυμπία, η οποία έμοιαζε με ζωντανή. Την κούκλα αυτή είχε φτιάξει ο εκκεντρικός εφευρέτης Σπαλαντσάνι με τη βοήθεια του μάγου Κοπέλιους.

Η δεύτερη περιπέτεια του Χόφμαν ξετυλίγεται στη μαγική Βενετία. Ο Νικλάους, ο πιστός φίλος του Χόφμαν, τραγουδάει με την ωραία Τζουλιέτα στο παλάτι της, πάνω από το μεγάλο κανάλι. Ο Χόφμαν, που είναι μαζί τους, ερωτεύεται την Τζουλιέτα και ο Νικλάους τον συμβουλεύει να έχει το νου του γιατί η Τζουλιέτα είναι επικίνδυνη. Αυτή βρίσκεται υπό τον έλεγχο του σατανικού μάγου Νταπερτούτο, ο οποίος την χρησιμοποιεί για να μετατρέπει σε υποχείρια τους επίδοξους εραστές της.

Η τρίτη περιπέτεια εξελίσσεται στο Μόναχο. Η καλλίφωνη και χαριτωμένη Αντωνία είναι κόρη μουσικών. Ο Χόφμαν την αγαπά και την παρακινεί να ασχοληθεί με το τραγούδι καθώς η Αντωνία έχει κληρονομήσει τη θαυμάσια φωνή της μητέρας της και το ταλέντο της. Απ' την άλλη μεριά, ο πατέρας της κοπέλας, Ρατ Κρέσπελ, προσπαθεί να την κρατήσει μακριά απ' την επιρροή του ποιητή επειδή μόνο αυτός γνωρίζει ένα φοβερό μυστικό: η Αντωνία πάσχει από μία ασθένεια που επιδεινώνεται με το τραγούδι.

Πίσω στην ταβέρνα της Νυρεμβέργης, ο Χόφμαν έχει τελειώσει την αφήγηση και εξηγεί πως οι έρωτές του (Ολυμπία, Τζουλιέτα, Αντωνία) ήταν οι τρεις πλευρές της ίδιας πριμαντόνας (Στέλλα), αντιπροσωπεύοντας αντίστοιχα τη νιότη, την κοκεταρία και την καλλιφωνία.

H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
Φωτο: anton zaviyalov

Το Περμ και οι Έλληνες

Το Περμ είναι πόλη και διοικητικό κέντρο της Περιφέρειας Περμ Κράι της Ρωσίας. Είναι χτισμένη στις όχθες του ποταμού Κάμα, στο ευρωπαϊκό τμήμα της Ρωσίας κοντά στα Ουράλια Όρη. Σήμερα ο καιρός είναι κάπως καλός. Έχει μόνο μείον 16 βαθμούς.

Ο Θόδωρος Κουρεντζής είναι καλλιτεχνικός διευθυντής της Όπερας της Περμ από το 2011. Επί της διεύθυνσής του η Όπερα αυτή έχει καταστεί ανερχόμενο μουσικό κέντρο της Ευρώπης, παρουσιάζοντας σπουδαίες συναυλίες και παραγωγές με ονόματα διεθνούς ακτινοβολίας όπως ο Romeo Castellucci,  ο Peter Sellars κ.ά, ενώ το 2012 με την ορχήστρα  του εξασφάλισε αποκλειστικό συμβόλαιο με τη Sony Music για να ηχογραφήσει τις τρεις όπερες των Μότσαρτ/ Ντα Πόντε και ήδη το πρώτο cd με τους «Γάμους του Φίγκαρο» έχει προκαλέσει ιδιαίτερη αίσθηση διεθνώς αποσπώντας ενθουσιώδεις κριτικές.

Συνεργάζεται με την Κατερίνα Ευαγγελάτου, την οποία προσκάλεσε να σκηνοθετήσει την όπερα του Όφενμπαχ.  Ο καρπός της πρώτης καλλιτεχνικής συνεργασίας τους έκανε πρεμιέρα προχθές στην Κρατική Όπερα της Περμ, με τον κόσμο να χειροκροτεί όρθιος επί 15 λεπτά. 

Η συζήτηση με την Κατερίνα Ευαγγελάτου

Έχω μεγάλη συναισθηματική ένταση, μας είπε σήμερα το πρωί από το Περμ, γιατί μόλις βλέπω και εγώ ένα κόπο και μια εργασία πολλών μηνών να ολοκληρώνεται.

Υπάρχει μια συναισθηματική εμπλοκή και μάλιστα για να πραγματοποιηθεί μια παράσταση όπερας, είδος με το οποίο καταπιάνομαι πρώτη φορά. Η υποδοχή του κοινού αλλά και η αντίδρασή του την ώρα της παράστασης μου δίνει μεγάλο θάρρος και χαρά.

Ο κόσμος εδώ ήταν εξαιρετικά διαθέσιμος πράγμα πολύ σοβαρό για την όπερα. Είναι ένα είδος με άλλους κανόνες, είναι ένα τεστ αντοχής, οργάνωσης και συνεννοήσης και για τους προσκεκλημένους καλλιτέχνες και για το μόνιμο προσωπικό της όπερας. Και μέσα σε αυτό τον μεγάλο συντονισμό, πρέπει να βρεθεί ο τρόπος να ασχοληθείς και με την σκηνοθετική λεπτομέρεια, την ατμόσφαιρα, το ύφος και την υποκριτική. 

 

Προσέγγισα το έργο σκηνοθετικά, με πρόλογο και επίλογο στο σήμερα, ενώ τα υπόλοιπα τρια μέρη του έργου ταξιδεύουν όχι μόνο στις περιοχές αλλά και στην ατμόσφαιρα του κ΄σομου. Έτσι  το πρώτο μέρος είναι σαν φάρσα, έχει τρέλλα και στοιχεία της δεκαετίας του 60, το δεύτερο μοιάζει με ψυχολογικό θρίλερ, με θέατρο δωματίου  και το τρίτο προσεγγίζει την  σκοτεινή ατμόσφαιρα του άλλου κόσμου, τους μύθους του κάτω κόσμου... Ήταν ένα στοίχημα αισθητικής και προσέγγισης και δουλειάς που παλέψαμε πολύ με όλους τους συνεργάτες μου. 

 

Δουλέψαμε πολύ στενά με την χορογράφο Πατρίσια Απέργη, τον διευθυντή φωτογραφίας Γιώργο Τέλλο και την σκηνογράφο και ενδυματολόγο Galya Solodovnikova.

 

H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
Mε την χορογράφο Πατρίσια Απέργη. Φωτογραφία από τη σελίδα της Κατερίνας Ευαγγελάτου στο Facebook.
H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
Φωτο: anton zaviyalov
H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
Φωτο: anton zaviyalov
H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
Φωτο: anton zaviyalov
H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
Φωτο: anton zaviyalov

H Κατερίνα Ευαγγελάτου μας μιλά από το το μακρινό Περμ Facebook Twitter
Φωτο: anton zaviyalov

 

 

0

Live

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της συστημικής ιστορίας

Θέατρο / How soon is now: Μια παράσταση για τους μετεξεταστέους της Iστορίας

Σκηνοθετημένη από έναν νέο δημιουργό, η παράσταση που βασίζεται στο τελευταίο κείμενο της Γλυκερίας Μπασδέκη επιχειρεί έναν διάλογο με μία από τις πιο σκοτεινές περιόδους της ελληνικής ιστορίας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ