«Από Μηχανής Θέατρο»: Η νέα εποχή ενός θεάτρου με ιστορία

«Από Μηχανής Θέατρο»: Η νέα εποχή ενός θεάτρου με ιστορία Facebook Twitter
Η ηθοποιός Άννα Ελεφάντη και ο ηθοποιός-σκηνοθέτης Δημήτρης Μυλωνάς
0

— Μέσα στην υπερπληθώρα παραστάσεων τα χρόνια της κρίσης, το Από Μηχανής Θέατρο έρχεται να προσθέσει το δικό του μεγάλο ρεπερτόριο. Γιατί συμβαίνει αυτό;

Δημήτρης Μυλωνάς: Αν θελήσουμε να αναφερθούμε στο φαινόμενο σφαιρικά, νομίζω ότι οδηγηθήκαμε σε αυτό εξαιτίας της ανεξέλεγκτης εκπαίδευσης των δραματικών σχολών και εργαστηρίων. Παλιά στις σχολές ξεκινούσαν δεκαπέντε άτομα και τελείωναν πέντε. Σήμερα υπάρχουν σχολές που παίρνουν στο πρώτο έτος σαράντα, για να μη σου πω και τέσσερα τμήματα των σαράντα μαθητών. Υπάρχει πολύ μεγάλη προσφορά ηθοποιών, καθώς κάθε χρόνο βγαίνουν πολύ περισσότεροι απ' όσους μπορεί να απορροφήσει το επάγγελμα. Έτσι δημιουργούνται όλοι αυτοί οι καινούργιοι χώροι, οι συνεχείς παραστάσεις, οι ομάδες που φτιάχνονται κάθε μέρα. Αυτό είναι θετικό γιατί βγαίνει και καλό υλικό. Οπότε θεωρώ ότι αυτή η συσσώρευση θα γινόταν έτσι κι αλλιώς, απλώς συνέπεσε με την κρίση.


Άννα Ελεφάντη: Το θέμα είναι ότι αυτά τα παιδιά στηρίζουν τα όνειρά τους σε σαθρά θεμέλια. Αυτό που έχει ενδιαφέρον είναι το γιατί πηγαίνει ο κόσμος στο θέατρο. Υπάρχει μια γενικότερη επιστροφή στο θέατρο. Νομίζω ότι, μαζί με το ποδόσφαιρο, αποτελεί ίσως από τις τελευταίες κοινωνικές εκδηλώσεις που αποτελούν αφορμή για συνάντηση. Γιατί το θέατρο είναι ένας τόπος συνάντησης.

Εγώ δεν επιβάλλω κοινή γραμμή στους σκηνοθέτες και στις ομάδες που φιλοξενούμε, δεν επεμβαίνω καλλιτεχνικά στον σκηνοθέτη. Καθένας είναι απόλυτα ελεύθερος να δείξει πάνω στη σκηνή αυτό που θέλει να κάνει. Δεν είμαστε καθόλου παρεμβατικοί. Είμαστε οι παραγωγοί, κοιτάμε να πληρώνονται όλοι όσο μπορούμε καλύτερα και το κάνουμε σωστά αυτό, γι' αυτό και μας εμπιστεύονται.


— Εσείς, ως θέατρο ρεπερτορίου με πολλαπλές παραγωγές, ποιες αποφάσεις πήρατε μετά από έναν χρόνο εμπειρίας;

Δ.Μ.: Το Από Μηχανής έχει μια ιστορία και ήρθαμε να χτίσουμε κάτι καινούργιο πάνω σε αυτήν. Πρόκειται για ένα θέατρο που για ένα διάστημα στέγασε την Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Εδώ παίχτηκε ο Ηλίθιος σε σκηνοθεσία Λιβαθινού, στον οποίο συμμετείχα κι εγώ. Εμείς είχαμε ήδη μια πορεία 15 χρόνων στον χώρο και ήταν συνειδητή η απόφαση να αποκτήσουμε το δικό μας θέατρο, δεν ήταν μια απόφαση που πήραμε εν μια νυκτί.

Το ανακαινίσαμε και το μονώσαμε, κι έτσι στις δύο σκηνές του, πάνω και κάτω, μπορούν να παίζονται ταυτόχρονα παραστάσεις. Στόχος μας είναι να χτίσουμε ένα θέατρο ρεπερτορίου, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει από τη μία μέρα στην άλλη. Ήταν επιλογή μας να έχουμε ένα τόσο μεγάλο ρεπερτόριο, γιατί, όντας τόσα χρόνια στον χώρο, είχα στο μυαλό μου ανθρώπους σαν τον Γιώργο Παλούμπη, τον Γιάννη Καλαβριανό, τον Σωτήρη Χατζάκη κ.ά., με τους οποίους θα ήθελα να συνεργαστώ.

Προσπαθούμε να χτίσουμε έναν πυρήνα ανθρώπων πίσω από αυτό που λέγεται Από Μηχανής και πιστεύουμε ότι αυτό μπορεί να γίνει μέσα από τη συνεργασία με ανθρώπους με τους οποίους έχουμε τα ίδια χνότα και κοινό καλλιτεχνικό όραμα, το οποίο θα πλαισιωθεί από ομάδες νέων ανθρώπων. Είναι όμως πολύ νωρίς για να φανεί το αποτέλεσμα. Δεν πάμε να κάνουμε ένα θεατρικό σούπερ-μάρκετ.

«Από Μηχανής Θέατρο»: Η νέα εποχή ενός θεάτρου με ιστορία Facebook Twitter
Το έργο «Ο Κήπος» του Bruce Gooch, κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα.


Πέρσι υπήρχε καταιγισμός παραστάσεων πάντως. Φέτος τι να περιμένουμε;

Δ.Μ.: Φέτος έχουμε προγραμματίσει 16 παραγωγές. Πιστεύω στη σύμπραξη ηθοποιών πολλών γενεών. Δεν πιστεύω ότι οι παραστάσεις πρέπει να γίνονται μόνο από νέους, γιατί περάσαμε και μια εποχή «νεολαγνείας». Πάνω σε αυτήν τη λογική κάναμε τη μετάκληση του έργου Ο Κήπος του Bruce Gooch, που κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα. Το σκηνοθετώ μαζί με τον Στέλιο Μάινα και την Κάτια Σπερελάκη, ενώ έρχονται ο Καναδός συγγραφέας με τη γυναίκα για να το ερμηνεύσουν παράλληλα, ώστε να μπορεί το κοινό να δει και τις δύο εκδοχές. Με τη σειρά μας θα πάμε τη δική μας παραγωγή στο Μόντρεαλ. Μας ενδιαφέρει αυτή η εξωστρέφεια. Αυτό κάναμε με τις Τρεις Αδελφές, τις οποίες παρουσιάσαμε στο Μελίχοβο, στη Μόσχα.


— Σας ενδιαφέρει ο πειραματισμός ή είστε υπέρμαχοι του θεάτρου του λόγου;

Δ.Μ.: Καταρχάς, όλα είναι θέατρο. Έχει πολλές αισθητικές και φόρμες: υπάρχει το είδος του μοντέρνου, του μεταμοντέρνου, του κλασικού, του λόγου κ.λπ. Εγώ δεν επιβάλλω κοινή γραμμή στους σκηνοθέτες και στις ομάδες που φιλοξενούμε, δεν επεμβαίνω καλλιτεχνικά στον σκηνοθέτη. Καθένας είναι απόλυτα ελεύθερος να δείξει πάνω στη σκηνή αυτό που θέλει να κάνει.

Δεν είμαστε καθόλου παρεμβατικοί. Είμαστε οι παραγωγοί, κοιτάμε να πληρώνονται όλοι όσο μπορούμε καλύτερα και το κάνουμε σωστά αυτό, γι' αυτό και μας εμπιστεύονται. Εγώ είμαι μαθητής του Στάθη Λιβαθινού, οπότε αυτό που ενστερνίζομαι ως γραμμή και αισθητική είναι η ρωσική σχολή. Πηγαίνω με το κείμενο και δεν επεμβαίνω καθόλου. Προσπαθώ να ανακαλύψω και να αποκαλύψω τον συγγραφέα σε παραστάσεις που πρέπει να έχουν άμεση επαφή με την εποχή μας, αλλά χωρίς να χαθούν το κείμενο και ο συγγραφέας. Προσπαθώ να κάνω ένα θέατρο ηθοποιών, όχι θέατρο του σκηνοθέτη.

Σε άλλες περιπτώσεις, όπως σε αυτήν του Λα Πουπέ του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, που ανεβαίνει 10 χρόνια μετά την πρώτη του παράσταση, με τη Θεοδώρα Τζήμου, η σκηνοθέτις Σεβαστιάνα Αναγνωστοπούλου είναι του κινηματογράφου. Ενώ με ενδιαφέρει πολύ ο απόλυτος ρεαλισμός, όπως εμφανίζεται στο Εθνικός Ελληνορώσων του Αντώνη Τσιοτσιόπουλου, η Πουπέ θα είναι μια παράσταση multimedia.


Α.Ε.: Εγώ θέλω να σταθώ στο παιδικό θέατρο με την Ομάδα Θέαμα από ανθρώπους με αναπηρία, με την οποία συνεργαζόμαστε για δεύτερη χρονιά. Μια συνεργασία με αμοιβαία αγάπη και εκτίμηση, που είναι σημαντικό ότι γίνεται για παιδιά. Η παιδεία ξεκινάει από αυτή την ηλικία και το θέατρο είναι εξαιρετικό εργαλείο για να περάσεις πράγματα στα πιτσιρίκια.

«Από Μηχανής Θέατρο»: Η νέα εποχή ενός θεάτρου με ιστορία Facebook Twitter
Το «Λα Πουπέ» του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, που ανεβαίνει 10 χρόνια μετά την πρώτη του παράσταση, με τη Θεοδώρα Τζήμου, είναι άλλη μια παραγωγή του «Από Μηχανής Θεάτρου»


— Ανεβάζετε αυτό τον καιρό την «Προσωπική Συμφωνία» του Ronald Harwood.

Δ.Μ.: Αναφέρεται στον σπουδαίο μαέστρο Βίλχελμ Φουρτβένγκλερ, αγαπημένο του Χίτλερ και ιδιαίτερα λαοπρόβλητο εκείνη την εποχή. Όταν, μετά το τέλος του πολέμου, ανακρίθηκε από τον ταγματάρχη Άρνολντ κρατούσε ημερολόγιο και ο συγγραφέας βασίστηκε σε αυτό για να γράψει το έργο του.

Με ενδιέφερε πάρα πολύ η ακραία εποχή κατά την οποία διαδραματίζεται, καθώς είναι ανάλογη με τη δική μας, με την έννοια ότι τώρα η ανθρωπότητα βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση, απλώς έχει αλλάξει ο τρόπος πολέμου. Το έργο θίγει επίσης κάτι που με ενδιαφέρει, το ότι η τέχνη πρέπει να είναι ανεξάρτητη από την πολιτική, το αν ο καλλιτέχνης πρέπει να παίρνει θέση στα κοινά ή να μιλάει μόνο μέσα από το έργο του. Το έργο διαδραματίζεται πάνω σε ερείπια, σε μπάζα, σε ανθρώπινα πτώματα, εκεί όπου χτίστηκε το Ανατολικό Βερολίνο, την εποχή που χωριζόταν η Ευρώπη στα δύο και ο πόλεμος συνεχιζόταν με άλλον τρόπο, μέσω του Ψυχρού Πολέμου.

Info

Από Μηχανής Θέατρο

Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο

Τηλ: 210 5232097 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ