«Πρόσωπα & Ιστορίες»: Το αριστουργηματικό περσινό ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά

«Πρόσωπα & Ιστορίες»: Το αριστουργηματικό περσινό ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά Facebook Twitter
Η Βαρντά έχει χάσει μεγάλο μέρος της όρασής της, ενώ ο JR επίτηδες δεν βγάζει τα γυαλιά ηλίου που εμμονικά και αδικαιολόγητα φοράει, όπως και ο Γκοντάρ.
0

Η Ανιές Βαρντά δεν είναι φυσικά μια απλή σκηνοθέτις και ο JR κινείται πέρα από τα όρια του φωτογράφου και εικαστικού.

Όσο αδόκιμο είναι λοιπόν να χαρακτηρίσει κανείς το Πρόσωπα και Ιστορίες, ένα no budget χειροτέχνημα που συνθέτει το παρόν, πνευματώδες και εγκάρδιο, με αυτοαναφορικά χάδια και περίσσια γνώση, ντοκιμαντέρ, τόσο άστοχο ακούγεται να βάλει αυτούς τους δύο καλλιτέχνες σε τακτοποιημένες κατηγορίες.

Η συνεργασία τους αποδεικνύει την εφευρετικότητα και τη φαντασία τους: μέσα από ένα αναπάντεχο road trip πρότειναν και πέτυχαν την αθανασία ανδρών ξεχασμένων χωριών και μετέτρεψαν σε τοτέμ τις γυναίκες τους, αναρτώντας φωτογραφίες στις προσόψεις σπιτιών, σε μάντρες και φράχτες, και μάλιστα ζωντανεύοντας τη στιγμή, βάζοντάς τους να ποζάρουν, να μιλάνε ή και να χορέψουν μπροστά στα είδωλά τους!

Ενώ πολλές ταινίες πραγματεύονται τη μνήμη, την έννοια και τη σημασία της με ευγενικές χειρονομίες, βαριά σχήματα και συνήθως επαναλαμβανόμενα αφηγηματικά μοτίβα, το «Visages, Villages» την εγκαλεί πρακτικά και την επαναπροσδιορίζει απροσποίητα.

Το οδοιπορικό ξεκινά καταδεικνύοντας την παιγνιώδη σχέση των δύο σκηνοθετών, κάνοντας πλάκα με τη μεγάλη διαφορά ηλικίας που τους... ενώνει, εντοπίζοντας τις κοινές τους αγάπες που προκύπτουν από τις διαφορετικού τύπου προσεγγίσεις τους με την παραλλαγή και τη χρήση της εικόνας.

Κι ενώ πολλές ταινίες πραγματεύονται τη μνήμη, την έννοια και τη σημασία της με ευγενικές χειρονομίες, βαριά σχήματα και συνήθως επαναλαμβανόμενα αφηγηματικά μοτίβα, το Visages, Villages την εγκαλεί πρακτικά και την επαναπροσδιορίζει απροσποίητα.

Το ταλέντο του JR είναι η μεγέθυνση του ενσταντανέ, ο μετασχηματισμός της αποτύπωσης ενός προσώπου σε ένα σουβενίρ που αντέχει στις απαιτήσεις μιας υπαίθριας γκαλερί.

«Πρόσωπα & Ιστορίες»: Το αριστουργηματικό περσινό ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά Facebook Twitter

Το ακαταμάχητο όπλο της Βαρντά είναι η περιέργειά της, ο ενθουσιασμός της να αφήσει ανοιχτό το παράθυρο για να μπει η πραγματικότητα, η πίστη της στο τυχαίο, μια ζωηρή φιλομάθεια που δεν στρέφεται προς αυτήν, δεν ομφαλοσκοπεί ψυχαναλυτικά, αλλά ανθεί, όπως το τρελιάρικο πορφυρό χρώμα στα τελειώματα της κόμης της ακυρώνει ειρωνικά (αλλά πόσο μελετημένα...) το σοφό λευκό του κέντρου της κεφαλής της. Αντί να κυνηγά ανθρώπους για να απαντήσουν σε κρίσιμες ερωτήσεις, σπέρνει διαλόγους και θερίζει συναίσθημα.

Σαν τους «τύπους» από τα μαγαζάκια της οδού Νταγκέρ στο Daguerreotypes και τις σταχομαζώχτρες στο Glaneurs et la glaneuse, οι ανώνυμοι πρωταγωνιστές της εργατικής εσχατιάς του Βορρά της Γαλλίας τής ανοίγονται, την εμπιστεύονται, τη θεωρούν, δικαίως, δική τους, γιατί δεν τους αντιμετωπίζει σαν καταφρονεμένους, δεν πολιτικολογεί στην πλάτη τους, αλλά ενδιαφέρεται για την αγνοημένη περηφάνια τους (και μιλώντας τους, ξεχορταριάζει την απομόνωσή τους).

Συγκινώντας τη Βαρντά και κινητοποιώντας τον JR, απαθανατίζονται και ακούγονται, αλλά από το βάθος της ψυχής τους, αβίαστα εξομολογητικά, στον αντίποδα της ανακριτικής λογικής πολλών ντοκιμαντέρ ‒ καμιά αντίρρηση, αλλά εδώ η κλίμακα είναι απολαυστική και γίνεται προσωπική υπόθεση, όταν η Βαρντά ξεναγεί τον νέο της φίλο στο σπίτι του Ζαν Λικ Γκοντάρ.

Έχει προηγηθεί η επίσκεψη στον τάφο του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν και η καλλιτεχνική ανταπόδοση (μου δίνεις τον Πάπα της φωτογραφίας, σου δίνω τον Θεό σκηνοθέτη!) παίρνει μια παράξενη τροπή, όταν η προσπάθεια εντοπισμού του συνοδοιπόρου της στα πρώτα, ηρωικά χρόνια της νουβέλ βαγκ αποδεικνύεται παγίδα, ένα ολίσθημα πιο σοβαρό από ένα φιλικό ραντεβού.

«Πρόσωπα & Ιστορίες»: Το αριστουργηματικό περσινό ντοκιμαντέρ της Ανιές Βαρντά Facebook Twitter

Η Βαρντά έχει χάσει μεγάλο μέρος της όρασής της, ενώ ο JR επίτηδες δεν βγάζει τα γυαλιά ηλίου που εμμονικά και αδικαιολόγητα φοράει, όπως και ο Γκοντάρ, τον οποίο η Βαρντά πάντα πείραζε γι' αυτόν το λόγο. Όταν επιτέλους το κάνει, υποκύπτοντας στην πίεση της γηραιάς κυρίας, σε ένα παγκάκι δίπλα στη λίμνη, ακριβώς έξω από το σπίτι του ερημίτη σκηνοθέτη, η Βαρντά, κι εμείς μαζί, βλέπει τον φωτογράφο θολό.

Είναι σκηνοθετημένη η σκηνή, ακόμα και η απογοήτευση της Βαρντά; Μπορεί, αλλά όχι faux: αυτό που σημαίνει αυτή η συμβολική ανταλλαγή είναι το φλου που δημιουργείται όταν το πραγματικό αντικείμενο μιας ταινίας υποχωρεί μπροστά στη στείρα αυτοβιογράφηση.

Όσο η κάμερα της Βαρντά αποκτούσε ενέργεια μπροστά στους νέους της φίλους, τους πρωταγωνιστές των ιστοριών της, με αυτή την αφρίζουσα νεανικότητα που αναδίδει το κολάζ των σκηνών της, τόσο δείχνει να σκοντάφτει μπροστά στην αναπόληση του παρελθόντος.

Η τελευταία εικόνα είναι μια φθινοπωρινή καρτ ποστάλ, ο μελαγχολικός επίλογος για μια υπέροχη δημιουργό, η οποία περιπλανήθηκε στους δρόμους του κόσμου και στις παραλίες της φαντασίας της επί 60 και πλέον χρόνια και που πια παραδίδει το βλέμμα της στους επόμενους, και τη ματιά της στους ικανούς.

 

Faces Places trailer

 

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ