Second Life

Second Life Facebook Twitter
0

H Tζένη Αργυρίουτελείωσε την Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης το 1998, χόρεψε μέχρι το 2000 με την ομάδα Sine Qua Non και μετά πήγε στη Νέα Υόρκη, όπου κυρίως χόρευε (αλλά έκανε και τα πρώτα, δειλά της βήματα στη χορογραφία). Το 2004 επιστρέφει στην Αθήνα και συνεργάζεται με τον σκηνοθέτη και χορογράφο Ας Μπουλάγεβ - μαζί σχημάτισαν με την ομάδα Amorphy. Στις 2 και 3 Ιουλίου θα δούμε στην Πειραιώς 260 την περφόρμανς της Amorphy.org (ως Amorphy το όνομα του σχήματος παίρνει διαφορετικές μορφές ανάλογα με το τι παρουσιάζουν κάθε φορά), με τον τίτλο Fwd: See you in Walhallla. Από την πρόβα που παρακολούθησα, φαίνεται πως τo πείραμα έχει πολύ ενδιαφέρον -κατά στιγμές μου θύμισε το βιντεοπαιχνίδι San Andreas, τα Φτερά του Έρωτα του Βέντερς και το Τρέξε, Λόλα, τρέξε του Τομ Τίκβερ.

Το Fwd: See you in Walhallla είναι συνέχεια μιας προηγούμενης, παράστασης που παρουσίασαν τον Σεπτέμβρη του 2006 στο Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού. Ξεκίνησε από την επιθυμία να δουν πώς μπορεί η τεχνολογία να μπει σε μια παράσταση χορού με αυστηρή δραματουργική δομή. Στην πραγματοποίησή της συνεργάστηκαν 4 χώρες. Από την Ελλάδα ήταν από την αρχή η Τζένη Αργυρίου, η Ιωάννα Τσινιβίδη στο βίντεο και η Ζωή Χατζηαντωνίου στη δραματουργία και στη σκηνοθεσία - αυτές διαμόρφωσαν το concept. Οι ξένοι (από τη Βουλγαρία, τη Γερμανία και την Ολλανδία) συμμετείχαν κυρίως στο τεχνολογικό μέρος.

Τζένη Αργυρίου: «Όταν ξεκινήσαμε δεν ήμασταν σίγουρες τι ακριβώς θέλαμε. Αρχικά σκεφτόμασταν μια περφόρμανς χωρίς δομή, μια περιπλάνηση στην Αθήνα, τη Σόφια και το Άμστερνταμ, και πώς θα μπορούσε η παράσταση να γίνεται ταυτόχρονα σε τρεις πόλεις. Πώς πας σπίτι και λες τι υλικά έχω για να μαγειρέψω, έτσι και εμείς βάλαμε κάτω τι θέλουμε να περιέχει. Μετά έπεσε η ιδέα για το videogame μέσα στην πόλη και για τον άνθρωπο που θα ήταν μέσα στο βίντεο, αλλά στην πραγματικότητα, ως φυσική παρουσία, εκτός. Η Ιωάννα μαζί με τον Διονύση έφερναν διάφορα γκάτζετ και ιδέες για το γύρισμα του βίντεο προκειμένου να δίνει αυτή την αίσθηση του τρισδιάστατου, χωρίς να είναι 3D. Δοκιμάζαμε διάφορες λύσεις, εκ των ενόντων, εννοείται, γιατί δεν είχαμε τη δυνατότητα γερανών ή άλλων εφαρμογών που είναι γνωστές στην κινηματογραφική βιομηχανία. Χρησιμοποιήσαμε, ας πούμε, τρεις κάμερες στη σειρά πάνω σ' έναν άξονα σ' ένα αυτοκίνητο που κινείται».

Είναι η στιγμή που πέφτει στην κουβέντα μας το όνομα του πολυσχιδούς, multi media καλλιτέχνη Lee Walton, στην ιστοσελίδα του οποίου κυκλοφορεί το City System, ένας on line οδηγός που προτείνει μια διαφορετική γνωριμία με την πόλη (οποιαδήποτε πόλη) απ' αυτήν των συμβατικών οδηγών, δηλαδή εκτός του άξονα μνημεία-μουσεία-αξιοθέατα. Το σκεπτικό αυτού του παράξενου οδηγού είναι ερεθιστική, γιατί πράγματι κανείς δεν έμαθε μια πόλη ή μια χώρα ακολουθώντας οργανωμένες από επαγγελματίες του τουρισμού περιηγήσεις.

Ο Walton λοιπόν ασπάζεται τη δύναμη και τις δυνατότητες που προσφέρει το τυχαίο αλλά και η συνάφεια με τους απλούς ανθρώπους της πόλης και η ανταπόκριση σε στοιχεία, πιθανόν διόλου αξιοπρόσεκτα, που η πόλη προσφέρει. Το σύστημα του Walton, ωστόσο, δεν λειτούργησε καλά σε σχέση με την περφόρμανς, γι' αυτό σύντομα τον εγκατέλειψαν και εκτός από τις σκηνές που τραβούσαν τυχαία, κάποιες άλλες τις έστηναν εκ των προτέρων.

Ζωή Χατζηαντωνίου: «Είναι κάτι εντελώς καινούργιο ο συνδυασμός live κίνησης με βίντεο. Στην πρώτη εκδοχή από την Αθήνα, στο βίντεο ήταν η Λένα Κιτσοπούλου, την οποία βλέπουμε αρχικά μέσα στο σπίτι της και μετά στο δρόμο. Στη Σόφια ήταν ένας άνδρας σ' ένα δωμάτιο και στο Άμστερνταμ μία κοπέλα έξω στο δρόμο. Χρησιμοποιήσαμε το ίντερνετ για να μεταφερόμαστε με ζωντανή σύνδεση από τη μία πόλη στην άλλη».

Ρωτώ αν τελικά η παράσταση πέτυχε, μου απαντούν με γέλια «όχι» και μου εξηγούν: «Το επικίνδυνο ήταν ότι υπό συνθήκες που δεν μπορούσαν να προγραμματιστούν ή να προβλεφθούν εντελώς, θέλαμε να ακολουθήσουμε τη συγκεκριμένη δραματουργία. Είναι δύσκολη η επικοινωνία με τους προγραμματιστές, γιατί έχουν έναν εντελώς διαφορετικό κόσμο, και όταν έχουν να κάνουν ταυτόχρονα διαφορετικά πράγματα, δεν μπορείς να είσαι σίγουρος πόσον ακριβώς χρόνο θα χρειαστεί τη δεδομένη στιγμή ώστε να είναι ο συντονισμός και συνδυασμός των παράλληλων δράσεων ακριβής. Με κάποια κρασαρίσματα που συνέβησαν, άρα με κάποιες καθυστερήσεις, το αποτέλεσμα δεν ήταν ακριβώς όπως θέλαμε να είναι. Το κοινό βέβαια, επειδή δεν ήξερε τι θα περιείχε η παράσταση, δεν κατάλαβε ή δεν ενοχλήθηκε -εμείς όμως που τη δουλεύαμε ένα χρόνο καταλάβαμε ότι δεν γίνεται να έχουμε το ζωντανό με τις άλλες πόλεις».

Αυτή τη φορά αφαίρεσαν τις live συνδέσεις και εστίασαν την προσοχή τους στους αισθητήρες που έχουν προσαρμοστεί πάνω στα δάχτυλα της χορεύτριας, ώστε να μπορεί να επεμβαίνει στη ροή -και στη μορφή- του βίντεο που προβάλλεται.

Ρωτώ αν υπάρχει ένα σχόλιο ή κάποιος προβληματισμός που συνέχει τη σκηνική δράση.

Ζωή Χατζηαντωνίου: «Είναι η περιπλάνηση ενός άβαταρ, της Ερμίρας, σε μια ευρωπαϊκή πόλη -όλες οι πόλεις του δυτικού κόσμου σήμερα μοιάζουν- που ξεκινάει, χωρίς καμία καταγεγραμμένη πληροφορία, να περιηγηθεί μέσα στην πόλη. Στην αρχή προχωρά διστακτικά, όσο συγκεντρώνει πληροφορίες αντιδρά πιο γρήγορα. Τι συμπέρασμα βγαίνει για τους ανθρώπους και τη ζωή τους; Με δεδομένο ότι ο παίκτης ταυτίζεται με τον άβαταρ (ο οποίος, λόγω θέσης, ταυτίζεται και με το κοινό), ο προβληματισμός που προκύπτει είναι ποιος εντέλει έχει τον έλεγχο του παιχνιδιού. Κατά πόσο, δηλαδή, ακολουθώντας, ζώντας, μια ζωή με καθορισμένες δομές, διαδρομές, τρόπους συμπεριφοράς, καθένας από μας έχει τη δύναμη και τη δυνατότητα να είναι ο παίκτης του παιχνιδιού ή αν τελικά όλο αυτό το σύστημα σε καθυποτάσσει».

Η Ιωάννα Τσινιβίδη συμπληρώνει: «Άλλοτε έχεις τον έλεγχο, άλλοτε τον χάνεις. Δεν είναι όμως τελείως απαισιόδοξο το έργο, γιατί ο παίχτης/άβαταρ έχει διαρκώς μπροστά του επιλογές, δεν τον "προχωρά" κάποιος άλλος. Τελικά το παιχνίδι αυτό εμείς το έχουμε φτιάξει -δεν πρέπει να το ξεχνάμε αυτό- άρα εμείς το έχουμε καθορίσει κι είναι στο χέρι μας να το παίζουμε, όχι να μας παίζει».

Οφείλω να πω ότι η θέση της χορεύτριας είναι εξαιρετικά δύσκολη, αφού πρέπει να κινείται σε σχέση με το βίντεο που προβάλλεται σε πολύ μικρή απόσταση μπροστά της. Επιπλέον πρέπει να πατάει και τους αισθητήρες για να επιταχύνει, να επιβραδύνει, να ζουμάρει ή να αλλάζει εικόνα. «Στην αρχή σε ζαλίζει, γιατί αυτό που βλέπεις είναι πίξελ, αλλά μετά το συνηθίζεις κι αρχίζεις και διακρίνεις τι δείχνει. Στην πρόβα είναι πολύ πιο δύσκολο, γιατί πρέπει να παρακολουθώ το βίντεο και ταυτόχρονα να κινούμαι 4 και 5 συνεχόμενες ώρες», λέει η Ερμίνα Γκόρο.

Η μουσική του Σταύρου Γασπαράτου γραφόταν ταυτόχρονα με τη δημιουργία του βίντεο, ενώ ως προς τη χορογραφία η Τζένη Αργυρίου λέει στη LifΟ: «Είχα βαρεθεί τη φλυαρία στην κίνηση χωρίς να υπάρχει τίποτα από πίσω. Εδώ ακολούθησα ένα μίνιμαλ κόνσεπτ στην κίνηση, αρκετά εγκεφαλικό, αφού η χορεύτρια με τους αισθητήρες επηρεάζει την εικόνα. Η κίνησή της έχει προκύψει παρακολουθώντας την κίνηση των ανθρώπων μέσα στην πόλη σε διαφορετικές φάσεις και δοκιμάζοντας πώς μπορεί μια μικροκίνηση, μία χειρονομία, ας πούμε το στρίψιμο του κεφαλιού, να αναπτυχθεί ώστε να γίνει ένα αυτόνομo χορογραφικό κεφάλαιο».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ