Ο Γιώργος Βάλαρης σκηνοθετεί την «Όμορφη Πόλη» του Μίκη Θεοδωράκη

Ο Γιώργος Βάλαρης σκηνοθετεί την «Όμορφη Πόλη» του Μίκη Θεοδωράκη Facebook Twitter
Όραμά μου είναι να αφήσει και αυτή η παράσταση το στίγμα της στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου ως αντάξια συνέχεια της θρυλικής παράστασης του 1962. Φωτο: Γιώργος Αδάμος/LIFO
0

Η Όμορφη Πόλη είναι ένας τίτλος που σε κάνει να ανατριχιάζεις στο άκουσμά του και μόνο. Η θρυλική παράσταση του Μίκη Θεοδωράκη, που ανέβηκε το καλοκαίρι του 1962, έγραψε την ιστορία μιας ολόκληρης εποχής μέσα από τραγούδια που παραμένουν μέχρι σήμερα κομμάτι του μουσικού μας πολιτιστικού πλούτου. Ο σκηνοθέτης Γιώργος Βάλαρης αναβιώνει την παράσταση αυτή, μεταφέροντας στο 2020 την Όμορφη Πόλη του μεγάλου μας καλλιτέχνη μέσα από μια θεατρική-μουσική υπερπαραγωγή-ωδή στον Θεοδωράκη. Εκτός αυτού, όμως, είναι και μια υπενθύμιση της μουσικής και στιχουργικής αυθεντικότητας άλλων εποχών που μιλά ακόμα και στα πιο βαθιά μας συναισθήματα. Ο Γιώργος Βάλαρης απαντά στις ερωτήσεις μας, δίνοντας μια μικρή αίσθηση του τι θα δούμε στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών από τις 17 έως τις 30 Ιανουαρίου.

— Κύριε Βάλαρη, η «Όμορφη Πόλη» μπορεί να γίνει ο συνδετικός κρίκος για διαφορετικές γενιές; Είναι αυτός ένας από τους στόχους της παράστασης;

Μοιραία γίνεται η σύνδεση, μια και ο θρυλικός τίτλος επικαιροποιείται μέσω της νέας προσέγγισης του διαχρονικού αυτού έργου, με θεατρανθρώπους και ερμηνευτές αγαπητούς και στη νέα γενιά, με μια αισθητική σύγχρονη που περιλαμβάνει μέσα όπως το video art, αλλά και γενικότερα με το ύφος της παράστασης, που απευθύνεται σε όλες τις γενιές.


— Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να ολοκληρωθεί μια τέτοια παράσταση και τι είναι εκείνο που σας σημάδεψε περισσότερο κατά τη διάρκεια της ετοιμασίας;

Αισίως τον Φεβρουάριο κλείνω έναν χρόνο εντατικής προετοιμασίας, μελέτης και προβών. Πρόκειται για μια παραγωγή στην οποία αφοσιώθηκα και για τις ανάγκες της μελέτησα διεξοδικά μέγιστο μέρος του έργου του Μίκη Θεοδωράκη, βιογραφιών και μελετών σχετικών με αυτόν. Αυτό που με σημάδεψε και θα με συντροφεύει πάντα είναι η γνωριμία και η στενή σχέση που απέκτησα μαζί του αυτή την περίοδο.

Η σύγχρονη παράσταση δεν είναι επιθεώρηση όπως τότε, αλλά μια σύγχρονη σπονδυλωτή λαϊκή τραγωδία, με πρωταρχικό ρόλο στα τραγούδια, στην ποίηση του Μίκη Θεοδωράκη για πρώτη φορά στη σκηνή και τον χορό επί σκηνής με θέματα διαχρονικά και επίκαιρα.


— Μιλήστε μας γι' αυτήν τη συνάντηση. Τι συμβολίζει για εσάς ο Μίκης Θεοδωράκης;

Ο Μίκης Θεοδωράκης είναι για μένα ένας μύθος συνώνυμος με την Ελλάδα και τον πολιτισμό της. Στην πρώτη συνάντηση μαζί του τον Μάρτιο, στο σπίτι του, στην Ακρόπολη, είχα μεγάλο τρακ και αγωνία, αλλά με αγκάλιασε εξαρχής με μεγάλη αγάπη και ζεστασιά και τον ευχαριστώ θερμά γι' αυτό. Είχα μπροστά μου μια τόσο ισχυρή προσωπικότητα, με ακτινοβολία μεταφυσική. Στις αρκετές συναντήσεις που έχουμε κάνει έκτοτε νιώθω οικειότητα, εμπιστοσύνη και γενναιοδωρία ψυχής και πνεύματος, που εκφράστηκε δημόσια για μένα με το σύγχρονο έργο της Όμορφης Πόλης. Ήταν κάτι που με συγκίνησε βαθύτατα. Οι διηγήσεις του από ιστορικά γεγονότα που έζησε στην εξορία και στο εξωτερικό και παράλληλα αυτή η δύναμή του για την Ελλάδα με έχουν εντυπωσιάσει βαθύτατα. Μου είπε χαρακτηριστικά σε μια πρόσφατη επίσκεψή μου: «Εγώ δεν ήθελα απλώς να βάψω με μερικές σταγόνες χρώματος ένα ποτήρι. Ήθελα να βάψω το Αιγαίο με το έργο μου». Κάθε μου συνάντηση μαζί του είναι δώρο ζωής. Είμαι, επίσης, στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσω πως κάνουμε σχέδια για το επόμενο έργο μας.

Ο Γιώργος Βάλαρης σκηνοθετεί την «Όμορφη Πόλη» του Μίκη Θεοδωράκη Facebook Twitter
Γιώργος Βάλαρης, Γιώργος Κιμούλης, Λήδα Πρωτοψάλτη, Κώστας Καζάκος


— Σε τι διαφέρει η «Όμορφη Πόλη» του 2020 από την «Όμορφη Πόλη» του 1962;

Η σύγχρονη παράσταση δεν είναι επιθεώρηση όπως τότε, αλλά μια σύγχρονη σπονδυλωτή λαϊκή τραγωδία, με πρωταρχικό ρόλο στα τραγούδια, στην ποίηση του Μίκη Θεοδωράκη για πρώτη φορά στη σκηνή και τον χορό επί σκηνής με θέματα διαχρονικά και επίκαιρα (έρωτας, θάνατος, ξενιτιά, επανάσταση και άξιον εστί).


— Ποιο είναι το όραμά σας γι' αυτή την παράσταση αλλά και για τον θεατρικό χώρο γενικότερα;

Όραμά μου είναι να αφήσει και αυτή η παράσταση το στίγμα της στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου ως αντάξια συνέχεια της θρυλικής παράστασης του 1962. Γι' αυτό μοχθώ έναν χρόνο τώρα, ώστε να δικαιώσω τον Μίκη για την εμπιστοσύνη και τη γενναιοδωρία του.

Όμορφη Πόλη

Μουσική - Ποίηση: Μίκης Θεοδωράκης

Σύνθεση έργου - Σκηνοθεσία: Γιώργος Βάλαρης

Πεζά κείμενα: Γιώργος Βάλαρης, Στέλιος Παπαδόπουλος

Μουσική διεύθυνση - Ενορχήστρωση: Θανάσης Βασιλάς

Τραγουδούν: Γιάννης Κότσιρας, Δημήτρης Μπάσης, Σαλίνα Γαβαλά

Παίζουν: Κώστας Καζάκος, Γιώργος Κιμούλης, Πέγκυ Σταθακοπούλου, Κωνσταντίνος Καζάκος, Ελισάβετ Μουτάφη, Γιώργος Βάλαρης, Αιμίλιος Ράφτης, Άκης Σιδέρης και η Λήδα Πρωτοψάλτη

Προσκεκλημένοι καλλιτέχνες (αλφαβητικά): Μελίνα Ασλανίδου (22-23/1), Γιώτα Νέγκα (17/1), Μπάμπης Στόκας (30/1), Ελένη Τσαλιγοπούλου (29-30/1)

Με τη Λαϊκή Ορχήστρα «Μίκης Θεοδωράκης»

17-30 Ιανουρίου 2020

Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη

Εισιτήρια: 210 7282333, www.megaron.gr

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ