Η γοητεία του άγνωστου

Η γοητεία του άγνωστου Facebook Twitter
Tim Crouch
0

Το τελευταίο έργο του Tim Crouch, Death of the author, ήταν ίσως από τα πιο αμφιλεγόμενα της βρετανικής θεατρικής παραγωγής του 2010. Πάρα πολλοί από τους θεατές εγκατέλειψαν στη μέση του έργου, άλλοι έβαλαν τις φωνές, κριτικοί αναγκάστηκαν να γράψουν ολόκληρα άρθρα για να εξηγήσουν ότι δεν ξέρουν πώς ακριβώς νιώθουν.

Κι όμως, οκτώ χρόνια πριν, ο Crouch δεν ήταν παρά ένας άνεργος και άσημος ηθοποιός, που πήγαινε από οντισιόν σε οντισιόν. Όλα αυτά άλλαξαν όταν έγραψε κι έπαιξε ο ίδιος στο έργο του, Μy Αrm, την ιστορία ενός παιδιού που έβαλε το χέρι του πάνω από το κεφάλι του στα δέκα του και δεν το ξανακατέβασε, έργο αλληγορικό, με την ιστορία μιας χειρονομίας να στιγματίζει μια ολόκληρη ζωή. Το έργο γνώρισε αναπάντεχη επιτυχία και οδήγησε στο δεύτερο, εξίσου πειραματικό έργο, Αn oak tree. Ένας πατέρας χάνει την κόρη του σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Ο άνδρας που τη σκότωσε είναι υπνωτιστής κι από τη στιγμή που έγινε το δυστύχημα έχασε την ικανότητά του να υπνωτίζει. Ο πατέρας προσφέρεται ως εθελοντής στον υπνωτιστή.

Ο υπνωτιστής είναι ο Tim Crouch. O πατέρας, όμως, είναι ένας διαφορετικός κάθε φορά ηθο- ποιός, ο οποίος δεν έχει ιδέα περί τίνος πρόκειται πριν ανέβει στη σκηνή. (Στο παρελθόν, τον πατέρα έχουν υποδυθεί από άσημοι θεατρικοί ηθοποιοί μέχρι τη Sophie Okonedo, τη Juliet Aubrey και την αφρόκρεμα του βρετανικού θεάτρου). Τα δύο έργα έρχονται στην Ελλάδα για πρώτη φορά και θα παιχτούν στο Bios δύο φορές το καθένα.

Πώς αισθάνεστε που παίζετε απέναντι σε κάποιον που δεν έχει ιδέα για τι πράγμα μιλάει το έργο; Μπορείτε να μας αποκαλύψετε ποιος θα είναι ο ξένος στην ελληνική παράσταση;

Έχω παίξει το An oak tree 286 φορές με 286 διαφορετικούς ηθοποιούς ανά τον κόσμο. Κάθε φορά συναντάω τον ηθοποιό μια ώρα πριν ξεκινήσει το έργο. Καμιά φορά ξέρω ποιος έρχεται και καμιά φορά όχι. Είμαι ευτυχισμένος όπως και να ‘χει. Δεν έχει σημασία τι εμφάνιση, τι ηλικία έχουν, αν είναι άντρες ή γυναίκες. Η μόνη μου παράκληση είναι ο ηθοποιός να μην έχει διαβάσει ή δει το έργο - πρέπει να ξέρει όσα ξέρει ένας θεατής. Πριν τους γνωρίσω, νιώθω έναν μεγάλο ενθουσιασμό, τον ενθουσιασμό για το άγνωστο. Μέσα στο άγνωστο μπορεί κανείς να βρει σπουδαία πράγματα. Στο πέρασμα του χρόνου έχω μάθει να εμπιστεύομαι το καινούργιο της εμπειρίας και να απολαμβάνω την ανακάλυψη. Το Αn oak tree είναι μια ιστορία για την απώλεια και την τέχνη. Αυτή την ιστορία τη λέει καλύτερα κάποιος που δεν ξέρει το έργο.

Σε αυτήν τη μια ώρα πριν από την παράσταση τι τους λέτε;

Δεν τους διηγούμαι την ιστορία, ούτε τους μιλάω για το έργο. Συναντιόμαστε και πίνουμε νερό ή τσάι, αν και καμιά φορά ζητούν ουίσκι (!). Δουλειά μου είναι να δημιουργηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης σε σύντομο χρονικό διάστημα: σε αυτήν τη μια ώρα τους διαβεβαιώνω ότι δεν μπορούν να κάνουν τίποτα κακό την ώρα της παράστασης, ότι δεν υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος για να κάνει κανείς κάτι τέτοιο και ότι ο τρόπος που θα παίξουμε οι δυο μας στην παράσταση θα είναι διαφορετικός από όλες τις προηγούμενες φορές. Τους προσκαλώ να εμπιστευτούν το ένστικτό τους, να πούμε μαζί μια ιστορία, να παίξουν μαζί μου και να είναι ηθοποιοί, γνωρίζοντας ότι ο καθένας αντιλαμβάνεται διαφορετικά τι σημαίνει το να είσαι ηθοποιός. Κάνουμε πρόβα μιλώντας και να διαβάζοντας λίγο μέσα στον χώρο της παράστασης.

«Ξέρω ότι οι κριτικοί αναζητούν κυρίως το τελικό προϊόν και το "Αn oak tree" δεν ολοκληρώνεται. Ποτέ δεν ξέρω πώς θα εξελιχθεί. Δεν θα είναι ποτέ τέλειο κι αυτό εξάλλου είναι και το θέμα. Αλλά όλο αυτό είναι αντίθετο με την παραδοσιακή πρακτική της κριτικής», γράψατε στην «Guardian». Aνησυχείτε για το τι λένε οι κριτικοί για τη δουλειά σας;

Α, τι τέλεια ερώτηση! Η τέχνη είναι υποκειμενική. Η υποδοχή της αλλάζει από πρόσωπο σε πρόσωπο και από μέρος σε μέρος. Είναι μια ρευστή φόρμα. Το Αn oak tree το τιμάει αυτό, καμία παράσταση δεν είναι ίδια με την προηγούμενη, δεν έχουμε συνεννοηθεί τίποτα από πριν. Οι γραμμές που έχω γράψει λέγονται διαφορετικά σε κάθε παράσταση - μερικές φορές όπως φανταζόμουν ότι θα ειπωθούν, αν και δεν συμβαίνει συχνά κάτι τέτοιο. Και αυτό είναι καλό. Το κοινό αυτής της παράστασης βλέπει τις επιλογές που γίνονται κατά τη διάρκειά της. Δεν βλέπουν ένα έργο που έχει προβαριστεί μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, όπου κάθε απόφαση έχει σχεδιαστεί. To έργο πρέπει να κριθεί όχι βάσει μιας μόνο παράστασης, αλλά βάσει της ιδέας κάθε παράστασης. Για κάποιους κριτικούς αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Πιστεύω σε αυτό που επιχειρεί να κάνει το έργο.

Έχετε παρουσιάσει το «Αn oak tree» σε πολλές χώρες. Τι περιμένετε από το ελληνικό ακροατήριο;

Η Ελλάδα είναι η 17η χώρα στην οποία θα παρουσιάσω αυτό το έργο. Για μένα κάθε παράσταση του έργου είναι διαφορετική, δεν έχει σημασία σε ποια χώρα είμαι. Το έργο γιορτάζει τη διαφορετικότητα. Όσον αφορά τις προσδοκίες μου… τι να πω; Θα τις μάθω επί σκηνής.

Πώς νιώθετε επιστρέφοντας στο έργο σας «My Αrm» οκτώ χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση;

Το My Αrm είναι το πρώτο έργο που έγραψα. Πρωτοπαίχτηκε το 2003 και από τότε παίζεται πού και πού. Με αυτό το έργο βρήκα τη φωνή μου. Αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στη δουλειά μου. Μου αρέσει να επιστρέφω εκεί. Τα λόγια του είναι χτισμένα μέσα μου. Δεν τα ξεχνάω ποτέ. Εμφανίζομαι μπροστά στο ακροατήριο και βγαίνουν αυτόματα. Σαν να επισκέπτομαι έναν παλιό φίλο.

Φανταζόσασταν ποτέ, όταν ήσασταν ένας ηθοποιός που πάλευε να βρει δουλειά, ότι μια μέρα θα γινόσασταν διάσημος θεατρικός συγγραφέας;

Α! Δεν ήξερα ότι είμαι διάσημος θεατρικός συγγραφέας. Για πολλά χρόνια ήμουν ηθοποιός κι ένιωθα ότι οι άνθρωποι που έγραφαν ήταν πολύ πιο έξυπνοι από μένα και είχαν κάποιου είδους μαγικό δώρο από γεννησιμιού τους. Νόμιζα ότι οι συγγραφείς κατείχαν την αλήθεια. Δεν πίστευα ποτέ ότι θα μπορούσα να γράψω. Μόνο όταν αποφάσισα να παρατήσω το θέατρο -γιατί είχα χάσει τον δρόμο μου- αποφάσισα να κάνω κάτι δικό μου. Είμαι πολύ ευτυχισμένος που αυτή η απόφαση με έφερε εδώ που είμαι σήμερα και που μπορώ να φτιάξω τη δική μου δουλειά. Οπότε, για να απαντήσω την ερώτησή σου, όχι!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

Θέατρο / Τενεσί Ουίλιαμς: Ο ποιητής των χαμένων ψυχών

«Εκείνο που με σπρώχνει να δημιουργώ θεατρικούς χαρακτήρες είναι ο έρωτας», έλεγε ο Ουίλιαμς, που πίστευε ότι ο πόθος «είναι κάτι που κατακλύζει πολύ μεγαλύτερο χώρο από αυτόν που μπορεί να καλύψει ένας άνθρωπος». Σε αυτόν τον πόθο έχει συνοψίσει τη φυγή και την ποίηση, τον χρόνο, τη ζωή και τον θάνατο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ