Ο γνωστός μας άγνωστος κύριος Γκάτσος

Ο γνωστός μας άγνωστος κύριος Γκάτσος Facebook Twitter
Νίκος Γκάτσος
0

Η ηθοποιός και σκηνοθέτις Μάνια Παπαδημητρίου κατεβαίνει με μια ομάδα εκλεκτών συνεργατών της στη Μικρή Επίδαυρο για να μας παρουσιάσει ένα θεατρικό αναλόγιο στη μνήμη του Νίκου Γκάτσου. Μια παρέα ανασύρει μέσα από βιβλία και εικόνες, στίχους, τραγούδια και μουσικές, αναδεικνύοντας τη σκέψη και τον λόγο του σπουδαίου σουρεαλιστή ποιητή της «Αμοργού». Συνοδοιπόρος τους η σύντροφός του Γκάτσου, Αγαθή Δημητρούκα.

Φέτος γιορτάζουμε τα εκατόχρονα διάφορων πνευματικών ανθρώπων.

Ναι. Εκτός απ’ τα εκατό χρόνια απ’ τη γέννηση του Γκάτσου, γιορτάζουμε και τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Ελύτη και του Τσίρκα. Φαίνεται ότι εκείνη η εποχή γέννησε πολλούς μεγάλους συγγραφείς.

Δεν γεννιούνται πια «μεγάλοι» συγγραφείς, λέτε;

Όχι. Φαίνεται, οι καλές εποχές είναι σαν το χώμα.

Μιλήστε μου για την παράσταση που ετοιμάζετε;

Είναι ένα μουσικοθεατρικό αναλόγιο που περνάει από την αφήγηση στο τραγούδι κι απ’ το τραγούδι στην αφήγηση. Ουσιαστικά, είναι μια παράθεση κειμένων που αφορούν τον Νίκο Γκάτσο και που σκοπό έχουν να δώσουν κάποια στοιχεία για την προσωπικότητά του. Ο Γκάτσος δεν έδωσε καμία συνέντευξη ποτέ, αντίθετα από εμάς, που δίνουμε χιλιάδες. Θεωρούσε ότι ο λογοτέχνης κι ο καλλιτέχνης πρέπει να μείνουν στη μνήμη μόνο για το έργο τους, κι έτσι δεν είπε δημόσια τίποτα. Τα έλεγε μόνο σε κλειστές παρέες κι ό,τι υπάρχει είναι απ’ ό,τι έχουν πει οι άλλοι γι’ αυτόν. Έτσι, χρησιμοποιούμε κείμενα του Μάνου Χατζιδάκι, του Ανδρέα Εμπειρίκου, του Γιώργου Σεφέρη και της Αγαθής Δημητρούκα, η οποία υπήρξε η σύντροφός του κι έχει στη διάθεσή της και τη μοναδική συνέντευξη που έδωσε ο Γκάτσος στη μητέρα της.

Με την Αγαθή Δημητρούκα συνυπογράφετε και την επιμέλεια των κειμένων της παράστασης.

Ναι. Έχουμε εντάξει αποσπάσματα απ’ το βιβλίο της για εκείνον, μέσα απ’ το οποίο δίνει μια πλευρά της προσωπικότητάς του που δεν είχαμε γνωρίσει μέχρι τώρα και είναι πολύ ενδιαφέρουσα για το κοινό. Περιγράφει πολλά στιγμιότυπα απ’ τη ζωή του.

Εμείς ξέραμε μόνο τον μύθο.

Ο οποίος δεν τον αδικεί. Ήταν ένας άνθρωπος που είχε την καταπληκτική ικανότητα να ενώνει το λαϊκό με το πνευματικό. Να είναι και υψηλός διανοούμενος και βαθύτατα λαϊκός.

Στην παράσταση θα συνδυάσετε και τα δυο μέσω του τραγουδιού;

Στην παράσταση έχουμε συμπεριλάβει πάρα πολλά απ’ τα γνωστά τραγούδια του…

Αυτά αναπόφευκτα τα ταυτίζουμε με φωνές διάσημων γυναικών. Τα περισσότερα είναι σε μουσική Χατζιδάκι, αν και υπάρχουν και τα τραγούδια απ’ το «Ρεμπέτικο» του Ξαρχάκου. Θα λέγατε ότι υπήρξε ένας στιχουργός του έρωτα και του παιχνιδιού;

Θα ‘λεγα του παιχνιδιού περισσότερο. Ο ερωτισμός κάποιων απ’ τα τραγούδια του έχουν να κάνουν με τη μουσική του Χατζιδάκι. Τα τραγούδια του Γκάτσου είναι βαθύτατα υπαρξιακά. Επικεντρώνονται στη ζωή και στον θάνατο, στα μεγάλα αδιέξοδα του ανθρώπου, αλλά δεν είναι ο έρωτας το κεντρικό τους θέμα. Είναι περισσότερο μπεκετικός.

Στην «Αμοργό» συνδυάζει τον σουρεαλισμό με το δημοτικό τραγούδι.

Το θέμα είναι ότι ο Γκάτσος, ενώ με την «Αμοργό» πήρε το μεγάλο βραβείο, δεν ξανάγραψε ποίηση. Αλλά, απ’ ό,τι φαίνεται, ο ίδιος δεν είχε προβλήματα τέτοιου είδους. Συνέχισε να γράφει μόνο τραγούδια. Μου αρέσει πολύ αυτό που έχει πει ο Ελύτης για εκείνον, δηλαδή για τον λόγο που ο Γκάτσος δεν ξανάγραψε ποίηση: «καλύτερα τέχνη ταπεινή που λειτουργεί, παρά υψηλή που σκονίζεται στα ράφια». Αλλά σημασία έχει ότι στην εποχή που ζούμε και με τη φτώχια που υπάρχει, ακόμα και οι στίχοι του Γκάτσου είναι υψηλή ποίηση. Φυσικά, δεν αναφέρομαι σε όλα τα τραγούδια, αλλά στην «Τρελή του φεγγαριού», στο «Ένας ευαίσθητος ληστής», σε όλα τα «Παράλογα». Ειπώθηκαν πράγματα μέσα στους στίχους του που επιβεβαιώθηκαν οικτρά τις επόμενες δεκαετίες. Κι αυτό καθιστά την ποίησή του προφητική.

Αυτό δεν κάνουν πάντα η μεγάλη τέχνη κι η μεγάλη λογοτεχνία;

Θέλω να πω ότι σήμερα οι στίχοι του δεν είναι απλά στιχάκια, αλλά υψηλή ποίηση. Ο Γκάτσος, με την στάση που τήρησε και με την έλευσή του στον χώρο του τραγουδιού, απέδειξε ότι η ποίηση κι ο στίχος δεν είναι το ίδιο πράγμα. Ότι η ποίηση είναι για ν’ απαγγέλλεται, ενώ ο στίχος δεν υπάρχει χωρίς μουσική. Ακούσαμε πολλά τραγούδια βασισμένα σε ποιήματα των μεγάλων μας ποιητών, που είναι βεβαίως πολύ ωραία, αλλά ποτέ δεν είναι τόσο ταιριαστά όσο ένα τραγούδι που οι στίχοι του γράφτηκαν επάνω σε συγκεκριμένη μουσική. Το γεγονός ότι ο Γκάτσος από τη μια μεριά έγραψε την «Αμοργό» κι από την άλλη στίχους για τραγούδια αποδεικνύει του λόγου το αληθές.

Μέσα απ’ την παράστασή σας περνάει κι η ιστορία της Ελλάδας;

Δεν έχουμε τέτοιο σκοπό. Απλώς, επειδή αναφερόμαστε σε διάφορα γεγονότα της ζωής του Γκάτσου κι ορισμένα απ’ τα τραγούδια αναφέρονται σε συγκεκριμένες εποχές, υπάρχει ένα οπτικό υλικό που μας δίνει εικόνες είτε απ' την εποχή που γράφτηκε το κάθε τραγούδι, είτε από την εποχή στην οποία παραπέμπει. Καθώς ο Γκάτσος δεν έπαψε να γράφει απ’ το 1942 (οπότε και γράφτηκε η «Αμοργός») μέχρι το 1992 που πέθανε, παρακολουθούμε ολόκληρη την πρόσφατη ιστορία μας.

Χρησιμοποιείτε και πολύ βίντεο;

Υπάρχει αρκετό βίντεο, αλλά πρόκειται για επεξεργασμένο υλικό από φωτογραφίες κυρίως. Μας ενδιέφερε η αφήγηση από σκηνής. Κρατήσαμε, λοιπόν, τον αφηγηματικό χαρακτήρα απ’ την αρχή ως το τέλος και το τραγούδι, το οποίο είναι ένα είδος αφήγησης.

Έχετε κάνει κι άλλες παραστάσεις που φλερτάρανε με την ιδέα του θεάτρου-ντοκουμέντου. Θα λέγατε ότι και τώρα κάνετε κάτι ανάλογο;

Το θέατρο-ντοκουμέντο είναι ένα είδος που μ’ αρέσει και με αφορά, αλλά εδώ δεν έχουμε βάλει τέτοια στοιχεία. Ό,τι ακούγεται ή ό,τι παρουσιάζεται, παράγεται από εμάς, τους ηθοποιούς. Μ’ αυτήν την έννοια, λοιπόν, δεν μπορώ να χαρακτηρίσω την παράσταση ντοκιμαντέρ. Είναι ένα θεατρικό αναλόγιο.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Lifo Videos / «Δυσκολεύτηκα να διαχειριστώ τις αρνητικές κριτικές και αποσύρθηκα για έναν χρόνο»

Η ηθοποιός Παρασκευή Δουρουκλάκη μιλά για την εμπειρία της με τον Πέτερ Στάιν, τις προσωπικές της μάχες με το άγχος και την κατάθλιψη, καθώς και για το θέατρο ως διέξοδο από αυτές.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Θέατρο / Μαρία Σκουλά: «Πιστεύω πολύ στο χάος μέσα μου»

Από τον ρόλο της Μάσα στην πραγματική ζωή, από το Ηράκλειο όπου μεγάλωσε μέχρι τη ζωή με τους ανθρώπους του θεάτρου, από τον φόβο στην ελευθερία, η ζωή της Μαρίας Σκουλά είναι ένας δρόμος μακρύς και δύσκολος που όμως την οδήγησε σε κάτι δυνατό και φωτεινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Θέατρο / Μια νέα παράσταση χαρτογραφεί το χάσμα μεταξύ γενιάς Z και γενιάς X

Μέσα από την εναλλαγή αφηγήσεων, εμπειριών, αναπαραστάσεων, χορού, βίντεο και ήχου, η παράσταση του Γιώργου Βαλαή αναδεικνύει τις διαφορές αλλά και τις συνδέσεις που υπάρχουν μεταξύ των δυο διαφορετικών γενεών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ