Τα Δεσμά Αίματος του Νίκου Παναγιωτόπουλου

Τα Δεσμά Αίματος του Νίκου Παναγιωτόπουλου Facebook Twitter
0

«Η ΔΙΚΙΑ ΜΟΥ γενιά ζούσε μέσα στο πάθος... Βλέπω σήμερα τόση ψυχρότητα και μοναξιά γύρω μου που απογοητεύομαι», λέει ο Νίκος Παναγιωτόπουλος. Γι’ αυτό του έκανε αμέσως «κλικ» το βραβευμένο βιβλίο της Μαρίας Πάουελ, Δεσμά Αίματος, η ατμόσφαιρά του και, κυρίως, η ηρωίδα του. «Αυτή η νέα γυναίκα της διπλανής πόρτας, όταν πας λίγο παραμέσα, νομίζεις ότι είναι από τον Βόρειο Πόλο. Η ψυχρότητά της είναι η πιο χαρακτηριστική εικόνα της εποχής. Γι’ αυτό θεωρώ την ταινία μου απόλυτα σημερινή. Ο βοηθός μου μού είπε “μας έδειξες πώς ζούμε τη ζωή μας σαν να πρόκειται για τη ζωή ενός άλλου”». Μας έχει συνηθίσει σε άλματα. Μετά τα ριψοκίνδυνα Οπωροφόρα της Αθήνας, βασισμένα σε ένα ξεκαρδιστικό, ιδιόρρυθμο δοκίμιο περί λογοτεχνίας του Σωτήρη Δημητρίου, επιστρέφει με ένα νουάρ. Μόνο που η ηρωίδα κάθε άλλο παρά μοιραία είναι. Πεπρωμένο της αποδεικνύεται η ολέθρια σχέση με έναν άνδρα μυστηριώδη και κλειστό, από τον οποίο θα ζητήσει τρυφερότητα κι επαφή, με τον πιο «άτσαλο», όμως, τρόπο, αποσκοπώντας στο να ξεφύγει από τη βαθιά ενοχική σχέση με τον καθηλωμένο μπροστά στην τηλεόραση πατέρα της που αγαπά, αλλά συγχρόνως εύχεται τον θάνατό του.
Ήταν, άραγε, τα Δεσμά Αίματος ο δικός του τρόπος να κάνει μια διαφορετική, έμμεση ταινία για την κρίση;

«Ναι, με την έννοια ότι ήρθε καιρός να καταλάβουν οι άνθρωποι πως μέσα από το χρήμα, μέσα από τα αντικείμενα που αγοράζεις, σε έκσταση δεν θα ‘ρθεις ποτέ. Αυτό θα το πετύχεις, αν το πετύχεις, μόνο μέσα από ένα πρόσωπο», απαντά. Για τον Νίκο Παναγιωτόπουλο τα αιτήματα που έχουν αξία δεν είναι οι φτηνότερες πατάτες, αλλά κάτι άλλα, περίεργα. «Ο ευγενικός πόνος, η εθελοθυσία, η γενναιότητα, η εσωτερική καλλιέργεια. Τέτοια. Η πολιτική, από τις μεγάλες, κάποτε, δυνάμεις της ανθρωπότητας μαζί με τη φιλοσοφία, τη θρησκεία και την ποίηση, σήμερα είναι ανήμπορη. Η ιστορία περπατάει πολύ αργά, δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα. Δες τι έγινε στην Αίγυπτο. Τόσο αίμα χύθηκε στην πλατεία Ταχρίρ και ανέβηκαν στην εξουσία οι στρατιωτικοί».              

Ποτέ δεν τον ενδιέφεραν, άλλωστε, τα κοινωνικά θέματα. Ακόμα και το Delivery, γυρισμένο στο γεμάτο μετανάστες και περιθωριακούς κέντρο της Αθήνας, επιμένει ότι ήταν ένα «μεταφυσικό ντοκιμαντέρ για την υπαρξιακή απελπισία. Αυτός που πεθαίνει στον Ευαγγελισμό αδιαφορεί για την κρίση. Την εποχή που γραφόταν η Κάρμεν του Μεριμέ επικρατούσε κοινωνικό χάος, αλλά έμεινε μια ιστορία για τη ζήλια. Ο Ευριπίδης, εν μέσω Πελοποννησιακού Πολέμου, έγραψε τη Μήδεια, μια γυναίκα που σκοτώνει τα παιδιά της από ερωτικό πάθος».                    

Μάλλον θα νιώθει μοναξιά, προερχόμενος από μια κινηματογραφική γενιά, όπως η δική του, που δήλωνε κατά κόρον αριστερή, μαρξιστική. Δεν το αρνείται. Γενικά, πάντως, νιώθει απόμακρος. «Αισθάνομαι σαν τουρίστας σε μια ξένη χώρα που δεν με αφορά. Κοιτάζω, είμαι για λίγο, κάποτε θα φύγω, τραβάω καμιά φωτογραφία για να υποκριθώ ότι συμμετέχω. Δεν έχω σχέση μ’ αυτά πού αγαπούν και σκέφτονται οι άνθρωποι. Πάνε σινεμά για να διαπιστώσουν αν μοιάζει η Στριπ στη Θάτσερ. Χέστηκα, αν μοιάζει. Οι μισοί  Έλληνες σκηνοθέτες κοιτάνε το ταμείο και οι άλλοι μισοί τους διευθυντές των Φεστιβάλ στα μάτια. Εγώ, πάλι, κάνω ταινίες για μένα και τους φίλους μου και κατανοώ απολύτως αυτούς που δεν τις αγαπούν».
Όσο περνάει ο καιρός, νιώθει ακόμα πιο ελεύθερος. «Να κι ένα καλό της ηλικίας, γιατί έχει και πολλά κακά». Τα Δεσμά Αίματος είναι η πρώτη του ψηφιακή ταινία. «Ένιωσα ότι κάνω πείραμα. Το φιλμ είναι χημεία, ζωντανό πράγμα, τραβάς κάτι και στην προβολή βλέπεις κάτι άλλο. Η ψηφιακή τεχνολογία είναι μαθηματικά, δεν κρύβει εκπλήξεις, ό,τι βλέπεις θα βγει. Προσπάθησα να εκμηδενίσω τη διαφορά. Ενώ είχαμε μια μηχανούλα τόση δα -πολύ εύκολο να την πάρεις στο χέρι και να κάνεις ό,τι θέλεις, αλλά και να τραβήξεις εκατομμύρια χιλιόμετρα ταινία-, την κάρφωσα σ’ ένα τρίποδο και τη μεταχειρίστηκα σαν μια Μίτσελ των στούντιο, που δεν μπορείς να τη μετακινήσεις. Και τράβηξα λιγότερο απ’ ό,τι αν είχα φιλμ, γιατί και η πληθώρα επιλογών δεν είναι πάντα καλό πράγμα. Ξέρεις τι κατάλαβα; Ότι τις ταινίες τις κάνουν οι άνθρωποι, όχι τα μηχανήματα - κι ας μην είναι, βέβαια, αθώα».
Λέει και κάτι που δεν το είχα ξανακούσει για την ψηφιακή τεχνολογία. «Πώς κάνουν οι ζωγράφοι σχέδια για έναν πίνακα; Έτσι κι εγώ αποφάσισα να κάνω ένα σχέδιο για μια ταινία που θα γυριζόταν μελλοντικά μόνο με τα στοιχειώδη, τον πυρήνα της ιστορίας, το περίγραμμά της, χωρίς χρώματα. Οι ζωγράφοι εκθέτουν πολλές φορές σχέδια - μπορεί να ‘ναι και καλύτερα από τους πίνακες. Το φιλμ ήταν πολύ ακριβή υπόθεση, αλλά με τη νέα τεχνολογία μπορούμε πια να δείχνουμε και τα σχέδιά μας. Μεγάλο πράγμα».                          

Επιμένω στα πολιτικά, ξέροντας ότι έχω απέναντί μου έναν κοσμοπολίτη που έχει ζήσει 12 χρόνια στη Γαλλία. Οι λέξεις-φετίχ της εποχής, «Ευρώπη», «ευρώ», τι να του λένε, άραγε; Με αιφνιδιάζει. «Μόνο οι επαρχιώτες θέλουν την Ευρώπη! Εγώ έφυγα από εκεί γιατί είπα, “αυτό το πράγμα δεν το θέλω”, όλα γύρω από το χρήμα κι από ανθρώπινες σχέσεις, μηδέν. Ξέρεις τι έχει πει ο Καμύ; Τη φτώχια τη γνώρισα στο Αλγέρι, τη μιζέρια στο Παρίσι».                              

Δεν έχει ποτέ ψηφίσει, μου λέει. Ούτε τώρα θα πάει. Τους συμπατριώτες του, όμως, σε ένα τουλάχιστον τους συμμερίζεται: «Οι Ευρωπαίοι μάς κάνουν να νιώθουμε ενοχικοί, τεμπέληδες. Ποιοι, όμως, σφυρηλάτησαν το πνεύμα της Ευρώπης; Οι μεγάλοι τεμπέληδες της ανθρωπότητας: Σωκράτης, Πλάτωνας, Ρουσσώ, Τολστόι».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Movies

Οθόνες / Οι ταινίες της εβδομάδας: «Mickey 17» και 7 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μαζί με τον Μπονγκ Τζουν-Χο που επιστρέφει δυναμικά μετά τα «Παράσιτα», αυτή την εβδομάδα στις αίθουσες προβάλλεται ένα καλοδουλεμένο θρίλερ, και ένα ντοκιμαντέρ που θα μιλήσει στην καρδιά των Αθηναίων – και δη των Εξαρχειωτών και των σκακιστών.
THE LIFO TEAM
15 επιλογές από το 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, 6-16/3/25

Οθόνες / 15 πολύ καλά ντοκιμαντέρ που έρχονται στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Το φεστιβάλ-θεσμός επιστρέφει από τις 6 έως τις 16 Μαρτίου με μια ποικιλία από συναρπαστικά ντοκιμαντέρ, που καλύπτουν επίκαιρα και διαχρονικά κοινωνικά ζητήματα, καθώς και προσωπικές ιστορίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Οθόνες / «Daredevil: Born again»: Σαν να μην πέρασε μια μέρα

Παρά τη μεταγραφή της στη Disney από το Netflix, η σειρά διατηρεί τον βλοσυρό τόνο και τα αιματοβαμμένα set-pieces, επιχειρώντας, παράλληλα, να μιλήσει για κάτι πέρα από το είδος της – σπάνιο αυτό για δημιουργία της Marvel.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Οθόνες / «Θέλουμε να φαινόμαστε δυνατοί και άτρωτοι, πιστεύοντας ότι έτσι θα επιβιώσουμε»

Γοητεύτηκε ξαφνικά από το θέατρο και διάβαζε γι' αυτό ενώ εργαζόταν σε ένα περίπτερο. Όταν, δίχως να ξέρει τι τον περιμένει, ο Γιάννης Καράμπαμπας βρέθηκε μπροστά από την κάμερα της Πέννυς Παναγιωτοπούλου στο «Wishbone», διακρίθηκε με το βραβείο του πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

Οθόνες / Oι δέκα αγαπημένες ταινίες μυστηρίου της Ευτυχίας Γιαννάκη

«Αν δεν ξέρεις το όνομα Keyser Söze, τότε έχεις ένα σοβαρό κινηματογραφικό κενό» - Είναι δυνατόν μια συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων να μην ξέρει από ατμόσφαιρα που κόβει την ανάσα και σασπένς; Αποκλείεται.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

OSCARS 2025 / H μεγάλη βραδιά της Ανόρα

Ο Σον Μπέικερ έσπασε τα κοντέρ κερδίζοντας 4 προσωπικά Όσκαρ για την άγρια κωμικοτραγική κινηματογραφική του χειροτεχνία. Η Μάϊκι Μάντισον χάλασε το πάρτι της Ντέμι Μουρ. Και η ιστορία της σεξεργάτριας, έδωσε ηχηρό μήνυμα για την ανάγκη του σινεμά να φτιάχνει ταινίες θαρραλέες και αυθεντικές.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching

Οθόνες / 11 ταινίες για οσκαρικό binge-watching (και πού να τις δείτε)

Καθώς πλησιάζει η 97η απονομή των Όσκαρ, επιλέγουμε 11 νικήτριες του Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας που μπορείτε να βρείτε σε streaming πλατφόρμες και στη συνδρομητική τηλεόραση, για να κάνετε προθέρμανση.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ