Η Ματσούκα είναι η πιο γοητευτική Έντα Γκάμπλερ απ’ όλες

Η Ματσούκα είναι η πιο γοητευτική Έντα Γκάμπλερ απ’ όλες Facebook Twitter
Είχε μια εντυπωσιακή «αλήθεια» η ερμηνεία της, που ασφαλώς συνδέεται με το γεγονός ότι δεν είναι μια ηθοποιός του κλασικού ρεπερτορίου...
0

Πολλά έχουν γραφτεί για την Έντα Γκάμπλερ, την ηρωίδα του Ίψεν στο έργο που έχει για τίτλο το όνομά της. Και είναι πολλές οι παραστάσεις κορυφαίων σκηνοθετών και ηθοποιών που έχουν εμπλουτίσει με διαφορετικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις έναν ρόλο ενδιαφέροντα όσο λίγοι, εξαιρετικά σύνθετο και τέτοιου εύρους, που να μπορεί να ερεθίζει το κοινό κάθε εποχής. Αναλόγως ενδιαφέρουσα με την πορεία του στις ευρωπαϊκές σκηνές είναι και η κριτική υποδοχή του έργου. Το βιβλίο του Τζορτζ Μπέρναρντ Σο Η πεμπτουσία του ιψενισμού (1891), για παράδειγμα, οπωσδήποτε τολμηρό για την τελευταία δεκαετία του 19ου αιώνα, σήμερα μοιάζει παλιό. Τα βέλη του πλήττουν καίρια τον κούφιο ιδεαλισμό των συντηρητικών κοινωνικών δυνάμεων την εποχής, αλλά δεν λείπουν και οι, σύμφωνες με τα δεδομένα της εποχής του, παρερμηνείες – όταν, ας πούμε, γράφει ότι η Έντα απελπίζεται από τη συναίσθηση της έλλειψης θάρρους να κάνει κάτι το ανήθικο (να δοθεί στον Λέβμποργκ)!

Η ηρωίδα δεν είναι ούτε γυναίκα, ούτε άνδρας, και το πρόβλημά της έχει να κάνει όχι μόνο με το ότι είναι διαφορετική αλλά και με το ότι δεν ανήκει φυσικά στο περιβάλλον της.


Στα χρόνια που ακολούθησαν, με τον Φρόιντ και την επέλαση της ψυχανάλυσης, η νεύρωση της Έντα Γκάμπλερ (η ανάγκη της να χειραγωγεί και να εξουσιάζει τους άλλους, ο ευνουχισμός της θηλυκής φύσης της, η συναισθηματική της αναπηρία) θα γίνει αντικείμενο επισταμένης μελέτης. Στις 3 Δεκεμβρίου 1957, ο Μ. Καραγάτσης γράφει στη «Βραδυνή» μια πολύ ενδιαφέρουσα, ψυχαναλυτικών αναφορών, κριτική με αφορμή την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου (σκηνοθ. Κωστή Μιχαηλίδη). Βλέπει στην Έντα μια γυναίκα μπλοκαρισμένη από το σύνδρομο της Ηλέκτρας: ο πατέρας της, ο στρατηγός Γκάμπλερ, που τη μεγάλωσε σαν αμαζόνα, με την αυστηρή ηθική της στρατιωτικής αριστοκρατίας, είναι γι' αυτήν ο ιδανικός τύπος άνδρα: «Κοντά στο πλέγμα της Ηλέκτρας γεννιέται το πλέγμα της Μεσσαλίνας – το δεύτερο αναγκαία απόρροια του πρώτου: δηλαδή η πανίσχυρη έφεσις και η απόλυτη αδυναμία προς γενετήσιαν ικανοποίησιν. Κάθε άντρα που παρουσιάζεται με "ερωτικήν" προοπτική στη ζωή της η Έντα θα τον συγκρίνει παρασυνείδητα με τον πατέρα της και θα τον βρη οπωσδήποτε πάντοτε πολύ κατώτερόν του. Με αυτούς τους όρους, το ανικανοποίητο παραμένει μόνιμος νοσηρά κατάστασις, με συνέπεια την ανάπτυξη μιας ψυχικής κακότητας προς τους πάντας...».

Η Ματσούκα είναι η πιο γοητευτική Έντα Γκάμπλερ απ’ όλες Facebook Twitter
Η Έντα Γκάμπλερ προβάλλει αγέρωχη, ένα μυστήριο από το τέλος του 19ου αι. που παραμένει συναρπαστικό 120 χρόνια μετά...


Το 1970 ο Μάρτιν Έσσλιν, στο Brief Chronicles: Essays οn Modern Theatre, γράφει ότι εκείνο που οδηγεί την ηρωίδα στην πτώση της είναι «η καταπιεσμένη δημιουργική της ενέργεια που μεταμορφώθηκε τελικά σε μοχθηρία και φθόνο, σε καταστροφική λύσσα, σε πνευματική ατιμία. Επειδή όλη αυτή η διαφθορά πηγάζει από στραγγαλισμένη δημιουργικότητα, κι επειδή αισθανόμαστε πως το βάθος αυτού του κακού είναι η ανάστροφη πλευρά των μεγάλων ικανοτήτων της που αλυσοδέθηκαν κι αναποδογυρίστηκαν, νιώθουμε και βλέπουμε την Έντα Γκάμπλερ σαν αληθινά τραγική μορφή» (Πέρα από το παράλογο, εκδ. Δωδώνη, 1989).


Η Τζένη Καρέζη, σκηνοθετημένη από τον Μίνω Βολανάκη, έδωσε το 1984 μια διαφορετική διάσταση στην ηρωίδα, υπό το πρίσμα του ναρκισσισμού της θεατρίνας. «Είδε την Έντα Γκάμλερ ως θεατρίνα, σαν πεισματάρα, ασυνείδητη, κακομαθημένη, ανάγωγη, θρασεία, κουτούτσικη, κομψευόμενη, ακκιζόμενη, αλαζονευόμενη, κατοπτριζόμενη σταρ. Η Έντα Γκάμπλερ της Καρέζη παίζει συνεχώς θέατρο και κοιτάει τον εαυτό της που παίζει θέατρο» έγραφε ο Κώστας Γεωργουσόπουλος για την παράσταση στα «Νέα» (Από τον Μένανδρο στον Ίψεν, εκδ. Πατάκη).

Η Ματσούκα είναι η πιο γοητευτική Έντα Γκάμπλερ απ’ όλες Facebook Twitter
Αλλά δεν είναι μια παράσταση που δεν προβληματίζει. Πρώτα απ' όλα, ξενίζει η επιλογή της Κατερίνας Διδασκάλου στον ρόλο της εξηνταπεντάχρονης θείας...


Τελευταία (περσινή) απόδειξη του ερμηνευτικού εύρους του ρόλου αποτελεί μια παράσταση στο Belvoir St Theatre του Σίδνεϊ. Συζητήθηκε γιατί την Έντα ερμήνευσε ο Ash Flanders, ένας εκ των δύο ηθοποιών που αποτελούν το queer δίδυμο Sisters Grimm. Η ηρωίδα δεν είναι ούτε γυναίκα, ούτε άνδρας, και το πρόβλημά της έχει να κάνει όχι μόνο με το ότι είναι διαφορετική αλλά και με το ότι δεν ανήκει φυσικά στο περιβάλλον της.


Αυτή είναι η δύναμη ενός κλασικού έργου. Αφορά πάντα περισσότερα απ' ό,τι μια ερμηνεία μπορεί να καλύψει. Και η ουσία του δεν θίγεται ακόμη και από τις πιο αυθαίρετες ερμηνείες. Η Έντα Γκάμπλερ προβάλλει αγέρωχη, ένα μυστήριο από το τέλος του 19ου αι. που παραμένει συναρπαστικό 120 χρόνια μετά.

Ο Ρήγος θα διεκδικήσει τις ελευθερίες του, αλλά θα ανοίξει (και θα κλείσει) την παράστασή του με τρόπο που τιμά το παλιό θέατρο: ενόσω ακόμα οι θεατές οδηγούνται στις θέσεις τους, η Ματσούκα –μ' ένα θαυμάσιο, βαθύ μπλε φόρεμα εποχής– κινείται ανεπαίσθητα πίσω από τη μαύρη, διαφανή κουρτίνα. Όταν σβήσουν τα φώτα, ωστόσο, και το έργο ξεκινήσει, θα εμφανιστεί με μαύρα γυαλιά και ένα υπέροχο, μοντέρνο, ασπρόμαυρο κιμονό. Στη δεύτερη πράξη φορά ένα μοβ, απλό, μακρύ φόρεμα και παλιωμένες φλατ μπότες, αλλά στην τελευταία πράξη θα ξαναφορέσει το φόρεμα του 1890. Θα γίνει η Έντα του θεάτρου, όχι πια μια ηρωίδα παγιδευμένη ανάμεσα στο παρελθόν και στο μέλλον αλλά μια γυναίκα που κινείται άνετα από εποχή σε εποχή.


Έχω δει αρκετές εκδοχές του έργου και μπορώ να πω ότι η Ματσούκα ήταν η πιο γοητευτική Έντα Γκάμπλερ απ' όλες. Είχε μια εντυπωσιακή «αλήθεια» η ερμηνεία της, που ασφαλώς συνδέεται με το γεγονός ότι δεν είναι μια ηθοποιός του κλασικού ρεπερτορίου. Ο ρόλος απλώς της πηγαίνει πολύ, σαν η ψυχοσύνθεση της ηρωίδας να είναι πολύ οικεία στην ίδια. Με επίγνωση της γοητείας της –πάγος που καίει–, δίνει μια σύγχρονη Έντα που παίζει με τους άλλους επειδή βαριέται κι επειδή δεν νιώθει καλά με κανέναν. Μοιάζει να κινεί τα νήματα, αλλά δεν της διαφεύγει ότι η συμβολή της στις εξελίξεις είναι ασήμαντη, πάντα καταδικασμένη να αντιδρά σπασμωδικά σε καταστάσεις μη αναστρέψιμες. Η αυτοκτονία της, έσχατη επίδειξη δύναμης, είναι την ίδια στιγμή η απόλυτη παραδοχή της ήττας της.

Η Ματσούκα είναι η πιο γοητευτική Έντα Γκάμπλερ απ’ όλες Facebook Twitter
Ο Ρήγος θα διεκδικήσει τις ελευθερίες του, αλλά θα ανοίξει (και θα κλείσει) την παράστασή του με τρόπο που τιμά το παλιό θέατρο...


Αλλά δεν είναι μια παράσταση που δεν προβληματίζει. Πρώτα απ' όλα, ξενίζει η επιλογή της Κατερίνας Διδασκάλου στον ρόλο της εξηνταπεντάχρονης θείας. Μια γυναίκα με περιορισμένα οικονομικά μέσα, που έχει δώσει τα πάντα για τον ανιψιό της και η οποία φροντίζει με αυταπάρνηση την κατάκοιτη αδελφή της, δεν μπορεί να είναι τόσο λαμπερή, ούτε να εμφανίζεται με εφαρμοστά ταγιέρ και ψηλοτάκουνες γόβες, ούτε να ερωτοτροπεί με τον ανιψιό της. Τα κοστούμια του Γιώργου Σεγρεδάκη είναι με γούστο επιλεγμένα, αλλά μοιάζουν ξένα προς τις ιδιοσυγκρασίες των προσώπων που τα φορούν. Μια πρώην γκουβερνάντα, η θαμπή Τέα Έλβστεντ (την ερμηνεύει πειστικά η καλή Βασιλική Τρουφάκου), μπορεί να φορά ρούχα βγαλμένα, θαρρείς, από περιοδικό μόδας; Οι χιπστερικές εμφανίσεις του Γιάννη Τσεμπερλίδη ταιριάζουν με την εικόνα ενός βαρετού μέλλοντα πανεπιστημιακού;


Ο Γιάννης Στάνκογλου (παρά τη μαύρη συνθετική γούνα με την οποία πρωτοεμφανίζεται στη σκηνή ως Λέβμποργκ) και ο Ακύλλας Καραζήσης (δικαστής Μπρακ) συγκρατούν το outfit της παράστασης σ' ένα πειστικό επίπεδο. Ο πρώτος δεν μπόρεσε να δώσει τις αποχρώσεις της αυτοκαταστροφικής ιδιοφυΐας στην ερμηνεία του – θυμάμαι πόσο καλός ήταν ο Άρης Λεμπεσόπουλος στην παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά στο Αμόρε. Σ' εκείνη την παράσταση από τον μακρινό χειμώνα του 1993-94, ο Καραζήσης ερμήνευε και πάλι τον άνθρωπο του συστήματος που εκμεταλλεύεται δεόντως τη θεσμική του δύναμη – εν προκειμένω για να ρίξει στο κρεβάτι την Έντα. Τώρα, με την πολύτιμη εμπειρία μιας εικοσαετίας σημαντικών ρόλων, δίνει μια καίρια ερμηνεία – και η χημεία του με τη Ματσούκα ηλεκτρίζει.

Eρρίκου Ίψεν Έντα Γκάμπλερ
Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ρήγος
Πρωταγωνιστούν: Κατερίνα Διδασκάλου, Ακύλλας Καραζήσης, Δήμητρα Ματσούκα, Μαριέττα Σγουρδαίου, Γιάννης Στάνκογλου, Βασιλική Τρουφάκου, Γιάννης Τσεμπερλίδης

ΣΗΜΕΙΟ
Χαρ. Τρικούπη 10,
Καλλιθέα (πίσω από το Πάντειο), 210 9229579
6/03-5/04, Τετ., Κυρ.: 7 μ.μ., Πέμ., Παρ.: 9 μ.μ, Σάβ.: 6 μ.μ. &9 μ.μ., εισ.: €15-18

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αγορίτσα Οικονόμου

Αγορίτσα Οικονόμου / «Πέφτω να κοιμηθώ και σκέφτομαι ότι κάτι έχω κάνει καλά»

Βρέθηκε να κυνηγάει το όνειρο της υποκριτικής, χωρίς να γνωρίζει τον τρόπο, αλλά με τη βεβαιότητα ότι δεν ήθελε ποτέ να μείνει με την απορία «γιατί δεν το έκανα;». Μέσα από σκληρή δουλειά και πολλούς μικρούς ρόλους, κατάφερε να βρει τον δρόμο της στην τέχνη, στον οποίο προχωρά και αισθάνεται τυχερή. Η Αγορίτσα Οικονόμου είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΧΡΗΣΤΟΣ ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ 

Θέατρο / «Αν κλάψω με ένα έργο, είμαι σε καλό δρόμο»

Ο Χρήστος Θεοδωρίδης, που έχει σκηνοθετήσει με επιτυχία δύο έργα φέτος, του Βιριπάγιεφ και της Αναγνωστάκη, εξηγεί γιατί τον ενδιαφέρουν τα κείμενα που μιλάνε στον άνθρωπο σήμερα, ακόμα κι αν σε αυτά ακούγονται ακραίες απόψεις που ενοχλούν και τον ίδιο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ