Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά;

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
0
Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Διάλεξα τον Βυσσινόκηπο γιατί είναι κάτι που δεν ξέρω, κάτι που δεν έχω διδαχτεί, ούτε έχω κάνει, ούτε έχω παίξει... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο Νίκος Καραθάνος έχει καταφέρει να δημιουργήσει μερικές από τις πιο καλές θεατρικές παραστάσεις των τελευταίων ετών. Ο «Συρανό», η «Γκόλφω», και το «Δεκαήμερο» έχουν σφραγίσει στη μνήμη του αθηναϊκού κοινού ένα συγκεκριμένο θεατρικό ιδίωμα που το χαρακτηρίζουν το πάθος, η αλήθεια, η συγκίνηση, οι ερμηνείες των ηθοποιών. Με έναν θίασο που δουλεύει μαζί του σταθερά καταφέρνει να δώσει πνοή σε κλασικά έργα. Σε λίγες μέρες ανεβάζει στη Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών τον «Βυσσινόκηπο» του Αντόν Τσέχοφ. Ανάμεσα σε πρόβες περπατήσαμε μαζί του στην Αθήνα και μιλήσαμε για τον Τσέχοφ και τα έργα του που πραγματεύονται επί σκηνής τη μελαγχολία, την πλήξη και τη ματαιότητα της ζωής μας. Κι αν έπρεπε να διαλέξει μια φράση του Τσέχοφ για να ανοίξουμε το θέμα μας ποια θα ήταν αυτή; Θα ήταν η φράση: «Μη βλέπετε παραστάσεις, τα μούτρα σας να βλέπετε καλύτερα, τα άχρωμα τα λόγια σας, την άχρηστη ζωή σας...»

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ένιωσα ότι έπρεπε να γίνω όσο πιο προσωπικός μπορούσα, να βάλω τον εαυτό μου εκεί μέσα, τα δικά μου μάτια στις λέξεις του... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Διδότου & Ζωοδόχου Πηγής, στο περίπτερο, 6 το απόγευμα.


Έχεις δει ποτέ σου αληθινό βυσσινόκηπο;

Έχω δει μία φορά. Έχω πάει μια φορά, στο Μαρόκο. Πήγαμε σε κάτι χωριά παραδίπλα. Πάνω από ένα ποτάμι ήταν ένας κήπος. Δέντρα ανθισμένα, Φλεβάρης μήνας. Γύρω καλαμιές, ένα τίποτα, μια παράγκα. Ήταν η πρώτη φορά που σκέφτηκα τον Τσέχοφ. Λέω, τι είναι αυτό, τι βλέπω; Αν υπάρχει ευτυχία, είναι αυτό. Σαν μωρό παιδί ήμουνα κάτω από αυτά τα δέντρα και όταν πήρα στα χέρια μου τον Βυσσινόκηπο, αυτό αναρωτήθηκα: γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά.


Τον «Βυσσινόκηπο» τον έχεις δει στο θέατρο;

Όχι. Γι' αυτό τον διάλεξα κιόλας.


Όταν τον διάβασες, τι είπες;

Διάλεξα τον Βυσσινόκηπο γιατί είναι κάτι που δεν ξέρω, κάτι που δεν έχω διδαχτεί, ούτε έχω κάνει, ούτε έχω παίξει. Μου αρέσει να κάνω αυτά που δεν ξέρω. Λόγω αυτής της εικόνας στο Μαρόκο το κάνω. Έβρισκα ένα κομμάτι του εαυτού μου, κάτι έκανε στην ψυχή μου. Το διάβασα πρώτη φορά, δεν κατάλαβα πολλά, το διάβασα δεύτερη, ούτε που κατάλαβα περισσότερα. Τι είναι αυτό; Για ποιον λόγο το κάνω; Κάποιες φρασούλες μού άρεσαν.


Δεν σου καρφώθηκε καμία φράση στο κεφάλι;

Διάβασα το εξής: «Προαισθάνομαι την ευτυχία, τη βλέπω κιόλας να 'ρχεται. Κι αν δε την ζήσουμε εμείς, τι πειράζει; Θα τη ζήσουν κάποιοι άλλοι». Και τότε είπα, «πάμε». Μόνο γι' αυτό. Και άρχισα να αναρωτιέμαι τι δουλειά έχουν όλοι αυτοί οι άνθρωποι μέσα στο έργο. Πολύς κόσμος. Γιατί το λέει «κωμωδία»; Τι έχουμε στο μυαλό μας για τον Τσέχοφ;


Τι έχουμε στο μυαλό μας για τον Τσέχοφ;

Ότι είναι ένας φοβερός άνθρωπος του θεάτρου, μέσα σε έναν ρεαλισμό, σε έναν νατουραλισμό, όπου υπάρχουν και ψυχές και υπάρχει και μια πλήξη πάρα πολύ μεγάλη. Ότι επί σκηνής πραγματεύεσαι τη μελαγχολία σου, την πλήξη σου, τη ματαιότητα της ζωής σου. Όλα αυτά τα πράγματα που είναι άχρηστα, εφηβικά και καταθλιπτικά. Και πολλές φορές έχουμε την εικόνα ότι αυτά βγαίνουν και στη ζωή μας. Επίσης, στο θέατρο τον Τσέχοφ τον έχουν φάει οι ηθοποιοί. Τον δάγκωσαν και τον κατάπιαν. Τον Τσέχοφ τον καταλαβαίνεις κάπου ανάμεσα στις γραμμές, στο συντακτικό. Μιλάμε εμείς εδώ και πάντα παίζει ένας άλλος –το κενό του αέρα, ο θεός, το φως, το τσιγάρο σου, το τζάμι δίπλα–, κάνοντας ένα άλλο συντακτικό που ο διπλανός σου βλέπει κι έτσι κάτι γίνεται.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Όταν βάζω κάτι προσωπικό μου, ντρέπομαι υπερβολικά. Ενώ το μοιράζομαι με όλους, λέω ταυτοχρόνως «αυτό δεν σας αφορά». Θέλω να τους χτυπήσει κατάκαρδα, αυτός είναι ο στόχος. Δεν το καταλαβαίνω αλλιώς τι σημαίνει να κάνω ένα έργο, μια σκηνοθεσία... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


 Εσένα τι σε ενδιαφέρει να μεταφέρεις;

Θα σου πω τι δεν με ενδιαφέρει. Δεν με ενδιαφέρει, ειδικά αυτή την εποχή, να μεταφέρω την πλήξη. Κάθε άνθρωπος τη ζει τόσο δυνατά και ωραία, γιατί να πάει να τη δει; Ή, μάλλον, γιατί να μην τη ξαναγράψουμε; Γιατί να μη γράψουμε τη δική μας πλήξη; Γιατί να πούμε αυτού του ανθρώπου την πλήξη;


Αν σου έλεγα να βάλεις μια λέξη για το έργο, ποια θα έβαζες;

Έψαχνα, πριν τυπωθεί το κείμενο, να βρω κάτι να πω στους ηθοποιούς, στα παιδιά, να δώσω ένα σήμα. Ήταν το κείμενο στο φωτοτυπείο και παίρνω τον βοηθό μου, του λέω «Σταμάτα, σταμάτα, μην τα δέσεις. Βάλε μια λευκή σελίδα και γράψε δεξιά επάνω, με κενό: "Απαρηγόρητα"». Είμαστε απαρηγόρητοι. Γιατί το πιστεύω ότι ο άνθρωπος περνάει τη ζωή του λίγο απαρηγόρητα. Τίποτα, ποτέ δεν θα τον παρηγορήσει.


Δεν υπάρχει τίποτα να μας παρηγορήσει;

Ο θάνατος. Είναι η μόνη παρηγορία. Είπα, αυτός είναι ο αληθινός σου εαυτός. Βάλε τα κλάματα. Για ώρα. Έτσι. Βάλ' τα έτσι. Αυτό ήθελα να κάνω. Και αυτό το κάνω στην παράσταση. Στον κόσμο μπροστά. Μπροστά-μπροστά. Δεν ξέρω αν αυτό πετυχαίνει καθόλου, αλλά έτσι θέλω να γίνει. Γι' αυτό χρησιμοποιώ και προσωπικά μου πράγματα στην παράσταση.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Εμείς είμαστε ο βυσσινόκηπος και η ζωή σας. Όλα τα όνειρά μας. Και μια πορεία θανάτου που είναι μια πορεία σαρωτική, προς ένα φως. Στο τέλος φεύγουν σαν χαρούμενοι στο έργο... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Μάρκου Ευγενικού, 8 το βράδυ. Στο παγκάκι.


Το προσωπικό στοιχείο που βάζεις στις παραστάσεις δεν σε διαλύει;

Δεν γίνεται αλλιώς. Ένιωσα ότι έπρεπε να γίνω όσο πιο προσωπικός μπορούσα, να βάλω τον εαυτό μου εκεί μέσα, τα δικά μου μάτια στις λέξεις του. Να βρω τι νιώθει κάτω από τις λέξεις του. Να με ακουμπήσει, και ας είμαι ο μοναδικός στον κόσμο που το βλέπω έτσι. Όταν βάζω κάτι προσωπικό μου, ντρέπομαι υπερβολικά. Ενώ το μοιράζομαι με όλους, λέω ταυτοχρόνως «αυτό δεν σας αφορά». Θέλω να τους χτυπήσει κατάκαρδα, αυτός είναι ο στόχος. Δεν το καταλαβαίνω αλλιώς τι σημαίνει να κάνω ένα έργο, μια σκηνοθεσία. Δεν το πιάνω. Πολλές φορές, το ξεχνάω και λέω «Τι κάνω; Τι ακριβώς κάνω;».


Πάντα από το ίδιο σημείο ξεκινάς;

Πάντοτε μια πηγή έχω, κάτι, ένα κλαρί προσωπικό και μια λέξη. Αυτό και τίποτε άλλο. Αυτό κατάλαβα, αυτό προσπαθώ να κάνω. Πολλές φορές δυσκολεύτηκα στην αρχή, έλεγα όλα αυτά που λες εσύ πού χωράνε – άλλα λεν' τα έργα, άλλα λες εσύ. Εδώ δεν ήθελα να κάνω μια κλασική διανομή, ο τάδε.., μια κυρία, μια γυναίκα. Ήξερα την απώθησή μου. Έλεγα, δεν θέλω αυτό που ξέρω, να πω έτσι την ιστορία, δεν μου αρέσει αυτό το θέατρο. Διαλύω τα πρόσωπα. Δεν έχει σημασία η ηλικία, ούτε το φύλο. Κάνω μια διανομή που δεν είναι ενδεικτική, δεν θα την έκανε άλλος. Προσπαθώ να εμπνέομαι από τους ανθρώπους που έχω γύρω μου και αυτούς που θέλω να γνωρίσω, παρά από το έργο. Δεν ξέρω αν θέλω να γνωρίσω το έργο ή τον εαυτό μου και τους γύρω μου.


Τι θέλεις από τους γύρω σου;

Καταρχάς, ο Τσέχοφ σου δίνει μια δυνατότητα. Δεν είναι ρόλοι, είναι ψυχές. Δεν θέλω το φυσικό σώμα του ηθοποιού, θέλω τον δαίμονά του. Αυτό θέλω στη σκηνή πάνω. Δεν με νοιάζει να μοιάζεις με ηρωίδα του Τσέχοφ. Είναι δουλειά δαιμόνων αυτή, δεν είναι δουλειά ανθρώπων. Αλλιώς δεν τα βγάζεις πέρα. Γιατί αν με αυτά που σου λέει κάθε ήρωας, σου 'ρχεται να λυγίσεις, να πέσεις κάτω, σαν άνθρωπος είναι αδύνατον να τα φέρεις βόλτα. Δεν θέλω να κρυφτούμε ρεαλιστικά γύρω από το τραπεζάκι, το καναπεδάκι και το σεμέν και να πούμε ότι κάνουμε θέατρο επειδή είναι τόσο δυνατό το έργο και αυτό φτάνει. Δεν θέλω. Δεν τον καταλαβαίνω τον ρεαλισμό στον Τσέχοφ. Αν έφτιαχνα μια σκηνή ρεαλιστική, με 1.000 δέντρα, θα βυθιζόμουνα εκεί. Δεν θα 'κανα βήμα πιο πέρα. Δεν θα 'λεγα λέξη.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ο Βυσσινόκηπος είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ακαδημίας & Ασκληπιού, 11 το βράδυ. Στάση λεωφορείου. Η αφίσα της παράστασης.


Το ποντίκι στην αφίσα τι σημαίνει; Και γιατί είναι γκαστρωμένο;

Είναι γκαστρωμένο γιατί έχουμε δυο εγκύους στον θίασο. Η Γαλήνη (Χατζηπασχάλη) είναι επτά μηνών και η Έμιλυ (Κολιανδρή) 8. Και τα δίνουν όλα. Ο Μίκι είναι από μια εικόνα που είχα δει μικρός όταν ήμουνα επτά-οκτώ χρονών. Είχε ριγμένο πάνω του ένα κουβερτάκι και πήγαινε σε ένα φως. Είπα τότε αυτό θέλω να κάνω στη ζωή μου, να πηγαίνω στο φως. Αυτό καταλαβαίνω και αυτό είμαι. Τίποτε άλλο. Μου είχε μείνει αυτή η εικόνα και ήθελα να τη βάλω σε αυτό το έργο. Μια εφιαλτική μοναξιά, θριαμβευτική και παιχνιδιάρα. Και μυστική και φωτεινή και κοντή. Κάτι απαρηγόρητο. Τίποτα θεωρητικό, κάτι πολύ πρακτικό και ψυχικό, που φαίνεται με το «καλημέρα».


Και στον θεατή τι λες;

Εμείς είμαστε ο βυσσινόκηπος και η ζωή σας. Όλα τα όνειρά μας. Και μια πορεία θανάτου που είναι μια πορεία σαρωτική, προς ένα φως. Στο τέλος φεύγουν σαν χαρούμενοι στο έργο. Βάζω τα κλάματα μερικές φορές την ώρα της πρόβας, σε άσχετα σημεία, με κάτι που λένε, ενώ ξέρω το τέλος.


Πιστεύεις;

Πιστεύω ότι κάπου υπάρχει ένα τέτοιο φως, σαν του Μίκι, μια τέτοια ελπίδα. Αν δεν το δω εγώ, όπως λέει ο Τσέχοφ, θα το δουν οι άλλοι. Όπως στη θάλασσα, το καλοκαίρι, που βλέπεις να υπάρχει ένα φωτάκι μακριά. Κάτι υπάρχει, κάπου. Σαν να υπάρχει μια λαμπάδα αναμμένη και όταν ήμασταν πιο μικροί, ήμασταν πιο κοντά της, κάτι τέτοιο. Και γιατί τη ζωή την αντιλαμβανόμαστε, όταν μεγαλώνουμε, περισσότερο σαν σκιά της ζωής που δεν ζήσαμε παρά σαν αληθινή ζωή. Και ελπίζουμε ότι μετά τον θάνατο κάπου θα υπάρχει, για να βρεθούμε ξανά μέσα στην αγκαλιά της.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ο Μίκι είναι από μια εικόνα που είχα δει μικρός όταν ήμουνα επτά-οκτώ χρονών. Είχε ριγμένο πάνω του ένα κουβερτάκι και πήγαινε σε ένα φως. Είπα τότε αυτό θέλω να κάνω στη ζωή μου, να πηγαίνω στο φως... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Σίνα & Ακαδημίας. Μεσάνυχτα. Στο παρκάκι.


Όλη η ζωή σου είναι το θέατρο;

Περίπου. Μέσα μου.


Ευτυχής;

Ναι, πολλές φορές. Είμαι καλά. Και σε πρόβα, και μόνος μου, έχω αισθανθεί ευτυχισμένα πολλές φορές. Και τι καταλαβαίνω ως γεύση ευτυχίας; Όχι τα καλά λόγια, ούτε όταν πετυχαίνει κάτι. Αυτά είναι ανταμοιβές. Ευτυχής είσαι όταν αισθάνεσαι ίσα κι όμοια με όλα. Είσαι κι εσύ μια καρέκλα μαζί με τις άλλες καρέκλες στη ζωή. Αισθάνεσαι όπως όλοι όσοι ζουν εδώ δίπλα. Γιατί έλαμψε μέσα σου μια δημιουργία που ενώθηκε με όλους τους άλλους. Ακούμπησες μια λέξη που τη νιώσαμε όλοι μαζί. Καθάρισες, τελείωσε. Αυτό προσπαθώ να κάνω και τώρα.


Κάνουν μια κουβέντα στον «Βυσσινόκηπο» για τον περήφανο άνθρωπο. Ποιος είναι;

Εμείς όλοι γύρω, ο καμπόσος. Το λέει ο Τσέχοφ: «Κάνουμε τον καμπόσο ο ένας στον άλλο και η ζωή δίπλα μας περνάει». Η πραγματική περηφάνια είναι όταν ο άλλος πεινάει και λέει «ευχαριστώ πολύ, δεν θέλω», είναι μια γροθιά που σου σφίγγει τα σπλάχνα, σου λέει «κρατήσου». Τίποτε άλλο δεν είναι πραγματικά περήφανο. Το περήφανο είναι λύπη. Μικρός, θυμάμαι, έλεγα «γιατί δεν πάμε εκεί που μας καλέσανε;» και με χίλια ζόρια καταλάβαινα ότι δεν είχαμε ρούχα να φορέσουμε. Αυτό, τίποτε άλλο. Είναι στέρηση η περηφάνια και μια σιωπή. Όποιος το 'χει, του υποκλίνεσαι. Αυτές οι μαλακίες που κάνουμε στα μπαρ και μπαίνουμε πρώτοι, ποιος μας κοιτάει, είναι... Κι αν έχει νόημα να 'σαι περήφανος, είναι για το πόσο αντέχεις.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Είναι λάμψεις της ζωής που τις βάζει στο χαρτί ο Τσέχοφ και όποιον πιάσει... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Αντέχει ο άνθρωπος τα πάντα;

Ναι. Ένα δεν αντέχεται στη ζωή, τα νιάτα, η άνοιξη, οι φουσκοδεντριές που παθαίναμε μικροί. Αντέχει, ας πούμε, να τα χάνει όλα και να δίνει την ίδια μέρα δεξίωση. Τη μέρα που χάνει το σπίτι του, όλα. Δεν συλλαμβάνονται αυτά τα πράγματα. Αυτοί είναι οι ήρωες του Τσέχοφ.


Θα μου πεις τι κατάλαβες για το έργο;

Είναι λάμψεις της ζωής που τις βάζει στο χαρτί ο Τσέχοφ και όποιον πιάσει. Και όταν τα πιάνεις, δεν τα καταλαβαίνεις. Δεν καταλαβαίνεις την πύκνωση των πραγμάτων. Μέσα σε δύο φράσεις τα λέει όλα, σαν να είναι απλά πράγματα. Για τη ζωή που τους πάει και τους φέρνει. Και όλα αυτά τα λέει «Βυσσινόκηπο». Δεν μας το κάνει πουθενά εύκολο. Περισσότερο διαισθητικά συλλαβίζω τις λέξεις του έργου και είμαι πολύ λυπημένος για την ανικανότητά μου και πολύ ενθουσιασμένος που το κάνω. Μου δημιουργεί ανημπόρια απίστευτη. Δεν ξέρεις ούτε πώς παίζεται, ούτε πώς είναι. Χάνεσαι μόλις πας να πεις «το βρήκα». Δεν έχω ξαναδεί συγγραφέα που να χάνεσαι τόσο μέσα του. Σχεδόν αδύνατον και να παιχτεί. Δεν κλείνεται σε βιβλίο το πώς να το παίξεις. Απλώς, κάπου αρχίζω να καταλαβαίνω ότι έκανε κάτι φοβερό. Έβαλε χίλια στρέμματα βυσσινιές. Όσο πάει το μάτι σου από ζωή. Ο Βυσσινόκηπος είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας.


Αν σε ρωτούσα τι θα δω στην παράσταση, τι θα μου έλεγες;

Δεν ξέρω.

Μήνυμα στον τηλεφωνητή μου. Τρεις τα ξημερώματα.


Νομίζω, αυτή είναι η τελευταία απάντηση: «Τον εαυτό σου θα δεις. Η ζωή μας είναι ανόητη. Αλλά είναι έτσι».

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Χάνεσαι μόλις πας να πεις «το βρήκα». Δεν έχω ξαναδεί συγγραφέα που να χάνεσαι τόσο μέσα του. Σχεδόν αδύνατον και να παιχτεί... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO

Ο «Βυσσινόκηπος» είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας
Στον Bυσσινόκηπο (το τελευταίο θεατρικό που έγραψε ο Τσέχοφ) μια Ρωσίδα αριστοκράτισσα επιστρέφει μαζί με την οικογένειά της στο οικογενειακό κτήμα λίγο πριν από την πώλησή του. Και ενώ βλέπουν το κτήμα να χάνεται, η οικογένεια και η αριστοκράτισσα δεν κάνουν τίποτα για να το σώσουν. Στο τέλος, το κτήμα πωλείται στον γιο ενός πρώην επιστάτη. H οικογένεια αποχωρεί, ακούγοντας τους ήχους των μηχανών που κόβουν τα δέντρα.

Γιατί τόση αγωνία κάτω από τόση ομορφιά; Facebook Twitter
Ο Βυσσινόκηπος είναι ο ανθός της ανθρώπινης τραγωδίας... Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν/ LIFO


Νίκος Καραθάνος
«Βυσσινόκηπος» του Αντόν Τσέχοφ


Σκηνοθεσία - Διασκευή: Νίκος Καραθάνος
Σκηνικά και κοστούμια: Έλλη Παπαγεωργακοπούλου
Μουσική: Άγγελος Τριανταφύλλου
Κίνηση: Αμάλια Μπένετ
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Απόδοση κειμένου: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου
Hair Design: Ντάνιελ Αθανασίου
Βοηθoί σκηνοθέτη: Πέτρος Γεωργοπάλης, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου
Βοηθοί σκηνογράφου: Ευαγγελία Θεριανού, Μυρτώ Λάμπρου, Δάφνη Ηλιοπούλου
Παίζουν: Θανάσης Αλευράς, Νίκος Καραθάνος, Λένα Κιτσοπούλου, Έμιλυ Κολιανδρή, Γιάννης Κότσιφας, Αναστασία Κονίδη, Χρήστος Λούλης,Γιώργος Μπινιάρης, Άγγελος Παπαδημητρίου, Δάφνη Πατακιά, Μιχάλης Σαράντης, Έλενα Τοπαλίδου, Άγγελος Τριανταφύλλου, Λυδία Φωτοπούλου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη

22 Απριλίου-9 Μαΐου 2015
Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών
Λεωφόρος Συγγρού 107-109, Αθήνα
20:30, Κεντρική Σκηνή
www.sgt.gr

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Να είσαι γκέι στη Νέα Υόρκη

Θέατρο / «Η Κληρονομιά μας»: Τι αποκομίσαμε από την εξάωρη παράσταση στο Εθνικό

«Μία ποπ queer saga, παραδομένη πότε στη μέθη των κοκτέιλ Μανχάταν και πότε στο πένθος μιας αλησμόνητης συλλογικής απώλειας» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το πολυβραβευμένο έργο του Μάθιου Λόπεζ, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από τον Γιάννη Μόσχο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή ούτε αιρετική»

Θέατρο / «Δεν είμαι ασεβής, ούτε ιδιοσυγκρασιακή, ούτε αιρετική»

Μετά την Ορέστεια του Στρίντμπεργκ και τις πρόβες για το έργο του Βασίλη Βηλαρά, η Λένα Κιτσοπούλου μιλάει για προσδοκίες και αποφάσεις, για επιτυχίες και απορρίψεις, για το «σύστημα» μέσα στο οποίο δουλεύει και για όλους εκείνους τους χαρακτηρισμούς που της αποδίδουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Με Μαρμαρινό, Κουρεντζή, Ράσσε, Mouawad και Ζυλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Πολιτισμός / Μαρμαρινός, Κουρεντζής, Ράσε, Mouawad και Ζιλιέτ Μπινός στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Επιδαύρου

Καλλιτέχνες με ιστορικό ίχνος στην Επίδαυρο θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους δίπλα σε ξένους και άλλους Έλληνες δημιουργούς, ενώ στις 19 Ιουλίου θα ακούσουμε την ορχήστρα Utopia υπό τη διεύθυνση του Θ. Κουρεντζή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει τον εαυτό του;      

Θέατρο / Μπορεί το ελληνικό θέατρο να σατιρίσει επιτυχημένα τον εαυτό του;      

«Αν θες να αναμετρηθείς με κάτι, αν θες να πας στην ουσία, πρέπει να πονέσεις» – Κριτική για την πολυσυζητημένη παράσταση «Merde!» των Βασίλη Μαγουλιώτη και Γιώργου Κουτλή στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ο Γιάννος Περλέγκας βρίσκει τη χαρά της δημιουργίας στη φλόγα για συνύπαρξη

Θέατρο / «Έχω νιώσει ακατάλληλος και παρωχημένος δεινόσαυρος μέσα στο θεατρικό τοπίο που αλλάζει»

Με αφορμή το έργο του Μπέρνχαρντ «Η δύναμη της συνήθειας», ο Γιάννος Περλέγκας μιλά με ταπεινότητα και πάθος για το θέατρο, με το οποίο συνεχίζει να παλεύει και που διαρκώς τον νικά. Αυτό, όμως, είναι που τον κρατά ζωντανό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Άρης Χριστοφέλλης

Όπερα / «Ακόμα και όσοι θαυμάζουν σχεδόν ειδωλολατρικά την Κάλλας, λίγα γνωρίζουν για την τέχνη της»

Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, επιστημονικός σύμβουλος του ντοκιμαντέρ «Μαίρη, Μαριάννα, Μαρία: Τα άγνωστα ελληνικά χρόνια της Κάλλας», εξηγεί τους λόγους για τους οποίους η θρυλική σοπράνο παραμένει μια ανυπέρβλητη καλλιτέχνιδα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Θέατρο / Αργυρώ Χιώτη: Ένα «αουτσάιντερ» στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου

Ποια είναι τα προσωπικά της στοιχήματα και ποιες είναι οι προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού - η πρώτη γυναίκα που αναλαμβάνει αυτή τη θέση από το 1994.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κληρονομιά μας, ένα πανόραμα της και της ιστορίας των γκέι ανδρών

Θέατρο / «Η κληρονομιά μας»: Η ιστορία της gay κοινότητας γίνεται ένα συγκινητικό θεατρικό έργο

Ο Γιάννης Μόσχος σκηνοθετεί το έργο του Αμερικανού συγγραφέα Μάθιου Λόπεζ, ένα έργο με αφετηρία την γκέι ζωή που αφορά την αγάπη και την πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων, είτε ομόφυλες είτε ετερόφυλες, τα όνειρα, τους φόβους και τα ματαιωμένα σχέδια. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια απρόβλεπτη συζήτηση για τη σεξουαλικότητα με τη Γαλήνη Χατζηπασχάλη

Θέατρο / Γαλήνη Χατζηπασχάλη: «Δεν μιλάμε για τα σεξουαλικά βοηθήματα κι ας πουλιούνται εκατομμύρια δονητές»

Πρωταγωνιστεί στο «Στο διπλανό δωμάτιο ή το έργο του δονητή», μια παράσταση που φωτίζει το πώς, ακόμη και σήμερα, δυσκολευόμαστε να μιλήσουμε ανοιχτά για το σεξ. Με αφορμή το έργο, κάναμε μια απρόβλεπτη συζήτηση με την αγαπημένη ηθοποιό για τα ταμπού, την εμμηνόπαυση και τη γυναικεία σεξουαλική χειραφέτηση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Θέατρο / Mάνα Κουράγιο στο Εθνικό: Πόσο «κουράγιο» πια;

Mια επιμελής εικονογράφηση του μπρεχτικού αριστουργήματος εκτυλίσσεται ενώπιόν μας, χωρίς να δονείται από καμία εσωτερική αναγκαιότητα - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση που σκηνοθετεί ο Στάθης Λιβαθινός.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
«Βαρόνος “Φ”»: Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Θέατρο / Ένας καταχρεωμένος «ευγενής» σε μια τρελή κωμωδία εξαπάτησης

Πιάνοντας το νήμα από την ιδέα μιας καυστικής κωμωδίας ηθών του 1870 που μιλά για την απάτη, η ιστορία ενός ψευτοευγενούς στην παράσταση «Βαρόνος “Φ”» φτάνει στη σύγχρονη υποκρισία και στον εαυτό που θέλουμε να δείχνουμε στην κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ΜΑΜΙ είναι ένα ποίημα για τις ζωές των γυναικών

Θέατρο / «ΜΑΜΙ»: Εικόνες από τη ζωή μιας μητέρας

Το ποιητικό σύμπαν του 26χρονου σκηνοθέτη που μας μάγεψε με το «Goodbye Linditta», εστιάζει αυτήν τη φορά στην ιστορία μιας γυναίκας μέσα από τα μάτια ενός αγοριού που δεν θέλει να τη θεοποιήσει αλλά να την παρατηρήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Θέατρο / O Τομά Ζολί στην Αθήνα: Ποιος είναι ο προκλητικός, ανατρεπτικός τελετάρχης των Ολυμπιακών Αγώνων

Ο πολυσυζητημένος σκηνοθέτης της τελετής έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων του Παρισιού, που έγινε διάσημος για τις φιλόδοξες, μεγαλειώδεις παραστάσεις του, πιστεύει απόλυτα στη μαγική δύναμη του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Αντικείμενα»: Μια παράσταση για τη υπόθεση των αδερφών Παπέν

Θέατρο / Μια παράσταση για τις εξουσιαστικές σχέσεις και ένα φρικτό έγκλημα

Στην παράσταση «Αντικείμενα», ο Γιάννης Αποσκίτης, ο Γιώργος Κατσής και ο Πάνος Παπαδόπουλος αφηγούνται με ένα δικό τους πρωτότυπο έργο μια ιστορία που κρύβεται στην υπόθεση των αδερφών Παπέν, αλλά δεν έχει ακόμα γραφτεί.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή

Πέθανε Σαν Σήμερα / Σπύρος A. Ευαγγελάτος: Μια μεγάλη διαδρομή στο ελληνικό θέατρο

Το Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης κυκλοφόρησε έναν τόμο 535 σελίδων, αφιερωμένο στον σπουδαίο σκηνοθέτη, φιλόλογο, συγγραφέα και ακαδημαϊκό που άφησε ανεξίτηλη τη σφραγίδα του στην ιστορία του ελληνικού θεάτρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ