Πέρα από τις συμβάσεις (εντελώς!)

Πέρα από τις συμβάσεις (εντελώς!) Facebook Twitter
Πρόκειται για ένα καθαρά ποιητικό θέατρο, όχι ως προς τα έργα που χρησιμοποιεί ο δημιουργός αλλά ως προς τον τρόπο που συντίθεται η σκηνική πράξη...
0

«Passim» είναι ένα επίρρημα της Λατινικής που χρησιμοποιείται στις υποσημειώσεις για να δηλώσει ότι μια λέξη, φράση ή ιδέα επανέρχεται σε διαφορετικά σημεία συγκεκριμένης βιβλιογραφικής πηγής. Ως τίτλος παράστασης, εν προκειμένω του Φρανσουά Τανγκύ και του θεάτρου του (Théâtre du Radeau), υποδηλώνει ότι το παραστασιακό υλικό συντίθεται από διαφορετικές πηγές, από αποσπάσματα που έχουν απομονωθεί από διαφορετικά έργα και τα οποία έχουν συντεθεί μέσω μιας ελεύθερης, συνειρμικής διαδικασίας.


Πρόκειται για ένα καθαρά ποιητικό θέατρο, όχι ως προς τα έργα που χρησιμοποιεί ο δημιουργός αλλά ως προς τον τρόπο που συντίθεται η σκηνική πράξη. Η δημιουργική διαδικασία ανακαλεί τον ψυχικό «αυτοματισμό» για τον οποίο μιλά ο Αντρέ Μπρετόν στο μανιφέστο του σουρεαλισμού, «με τον οποίο μπορεί να εκφράσει κάποιος, είτε προφορικά, είτε γραπτά, είτε με οποιονδήποτε άλλο τρόπο, την πραγματική λειτουργία της σκέψης». Οι παραστάσεις του Théâtre du Radeau είναι σκηνικές «μηχανές» που παράγουν αφηρημένες συνθέσεις λόγου/ήχων και εικόνων.

Τανγκύ δεν ξεχωρίζει κάποιο από τα στοιχεία της σκηνικής πράξης ως πιο σημαντικό – όλα μαζί συνθέτουν ρευστές πραγματικότητες έντονης θεατρικότητας και ενίοτε μεγάλης εικαστικής ομορφιάς.


Αρνούμενος κάθε περιορισμό αριστοτελικού τύπου, πέρα από κάθε δραματουργική ή αισθητική σύμβαση, ο Τανγκύ λειτουργεί απολύτως αντικομφορμιστικά: εκθέτει τα υλικά του και καλεί τους θεατές να δουν, να συνδέσουν, να αισθανθούν, να σκεφτούν στα επιμέρους. Τα μέρη του ψηφιδωτού που είναι η παράσταση δεν σχηματίζουν μια μεγάλη εικόνα – διατηρούν την αυτονομία τους σε μια δομή ελεύθερης ροής.


Καθετί στη σκηνή (άνθρωποι και αντικείμενα) συνδιαλέγεται με κάθε δυνατό τρόπο – με τον λόγο, την κίνηση, τη μουσική, τους φωτισμούς. Ο Τανγκύ δεν ξεχωρίζει κάποιο από τα στοιχεία της σκηνικής πράξης ως πιο σημαντικό – όλα μαζί συνθέτουν ρευστές πραγματικότητες έντονης θεατρικότητας και ενίοτε μεγάλης εικαστικής ομορφιάς. Το θέατρο ως Ιδέα, που ακόμη κι όταν διεκδικεί την ψευδαίσθηση της αναπαράστασης του πραγματικού είναι κάτι «τεχνητό» (ένα ψέμα, ένα όνειρο), τον απελευθερώνει. Οι κινούμενες τρισδιάστατες εικόνες του δεν αφηγούνται ιστορίες, είναι ανοιχτές «δυνατότητες» που προκαλούν υπερδιέγερση στη φαντασία. Το «θέμα» και το «νόημα» των σκηνικών αντανακλάσεων είναι δυνάμει άπειρα – όσα και τα βλέμματα που φευγαλέα θα σταθούν πάνω τους. Αφού στο θέατρο κανείς δεν βλέπει το ίδιο πράγμα, τουλάχιστον ας ελευθερωθούμε από την ψευδαίσθηση ότι υπάρχει μία, «αυθεντική» παράσταση/ερμηνεία. Δεν υπάρχει, ο σκηνοθέτης δημιουργεί κάτι που δεν υπάρχει.

Πέρα από τις συμβάσεις (εντελώς!) Facebook Twitter
Οι κινούμενες τρισδιάστατες εικόνες του δεν αφηγούνται ιστορίες, είναι ανοιχτές «δυνατότητες» που προκαλούν υπερδιέγερση στη φαντασία...


Στο ονειρικής δομής Passim αντλεί μέρη, μεταξύ άλλων, από την Πενθεσίλεια του Κλάιστ, τη Σφαγή των Παρισίων του Μάρλοου, τον Μαινόμενο Ορλάνδο του Αριόστο, τον Βασιλιά Ληρ, τον Άμλετ, το Χειμωνιάτικο Παραμύθι και τα Σονέτα του Σαίξπηρ, την Ελευθερωμένη Ιερουσαλήμ του Τάσσο, τον Πειρασμό του Αγίου Αντωνίου του Φλωμπέρ, το Η ζωή είναι όνειρο του Καλντερόν, τις Μεταμορφώσεις του Οβιδίου, τον Μισάνθρωπο του Μολιέρου και τις Βάκχες του Ευριπίδη. Ο λόγος και η κίνηση συμπληρώνονται από μουσικές του Μπετόβεν, του Μπρύκνερ, του Κέιτζ, του Άισλερ, του Γκλουκ, του Χαίντελ, του Πεντερέσκι, του Ραχμάνινοφ, του Ραμώ, του Σούμπερτ, του Ξενάκη, του Σιμπέλιους, του Βέρντι κ.ά.


Με έδρα του το θέατρο La Fonderie (Χυτήριο) στην πόλη Le Mans της βορειοδυτικής Γαλλίας, ο Τανγκύ έχει συμπληρώσει περισσότερα από 30 χρόνια μιας ιδιότυπης δημιουργικής πορείας. Το να δημιουργεί παραστάσεις είναι γι' αυτόν σαν μια διαδρομή μέσα στο δάσος. Υπάρχουν, λέει, όλα τα είδη των δασών, τα δάση των παραμυθιών, τα δάση του Δάντη, του Μάκβεθ, δάση σκοτεινά, που σου προκαλούν τρόμο, και άλλα που γαληνεύουν την ψυχή σου, δάση όπου ένας άνθρωπος μπορεί να χαθεί και άλλα όπου ένας άνθρωπος ξαναβρίσκεται. «Το δάσος είναι γεμάτο διαφορετικά υλικά, γεμάτο σκιές, σκοτάδι και λάμψεις φωτός» λέει. Το δάσος έχει και ξέφωτα. Στο «δάσος» του Passim το ξέφωτο είναι αφιερωμένο στη μνήμη του Klaus Michael Grüber, του σπουδαίου Γερμανού σκηνοθέτη που πέθανε το 2008.

Πέρα από τις συμβάσεις (εντελώς!) Facebook Twitter
Αφού στο θέατρο κανείς δεν βλέπει το ίδιο πράγμα, τουλάχιστον ας ελευθερωθούμε από την ψευδαίσθηση ότι υπάρχει μία, «αυθεντική» παράσταση/ερμηνεία. Δεν υπάρχει, ο σκηνοθέτης δημιουργεί κάτι που δεν υπάρχει...

Théâtre du Radeau - Φρανσουά Τανγκύ
Passim
16 & 18 Ιουλίου
ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260
(Στάση ΗΣΑΠ Καλλιθέα)
Xώρος Η

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν

Θέατρο / Πού οφείλεται τόση δίψα για το θέατρο;

Το θέατρο εξακολουθεί να προκαλεί debates και ζωηρές συζητήσεις, παρά τις κρίσεις και τις οικονομικές περικοπές που έχει υποστεί, και φέτος ανεβαίνουν στην Αθήνα παραστάσεις για κάθε γούστο που θα συγκινήσουν, θα διασκεδάσουν και θα προβληματίσουν.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ανδρέας Κωνσταντίνου

Θέατρο / Ανδρέας Κωνσταντίνου: «Δεν μ' ενδιαφέρει τι υποστηρίζεις στο facebook, αλλά το πώς μιλάς σε έναν σερβιτόρο»

Ο ηθοποιός που έχει υποδυθεί τους πιο ετερόκλητους ήρωες και θα πρωταγωνιστήσει στην τηλεοπτική μεταφορά της «Μεγάλης Χίμαιρας» αισθάνεται ότι επιλέγει την τηλεόραση για να ικανοποιήσει την επιθυμία του για κάτι πιο «χειροποίητο» στο θέατρο.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Ο Στρίντμπεργκ και η «Ορέστεια» προσγειώνονται στον κόσμο της Λένας Κιτσοπούλου

Θέατρο / Η Μαντώ, ο Αισχύλος και ο Στρίντμπεργκ προσγειώνονται στον κόσμο της Κιτσοπούλου

Στην πρόβα του νέου της έργου όλοι αναποδογυρίζουν, συντρίβονται, μοντάρονται, αλλάζουν μορφές και λένε λόγια άλλων και τραγούδια της καψούρας. Ποιος θα επικρατήσει στο τέλος;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Οι Αθηναίοι / «Η εποχή μας δεν ανέχεται το λάθος»

Η ηθοποιός Ρουμπίνη Βασιλακοπούλου θυμάται τα χρόνια του Θεάτρου Τέχνης, το πείραμα και τις επιτυχίες του Χυτηρίου, περιγράφει τι σημαίνει γι' αυτή το θεατρικό σανίδι και συλλογίζεται πάνω στο πέρασμα του χρόνου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θωμάς Μοσχόπουλος

Θέατρο / «Άρχισα να βρίσκω αληθινή χαρά σε πράγματα για τα οποία πριν γκρίνιαζα»

Έπειτα από μια δύσκολη περίοδο, ο Θωμάς Μοσχόπουλος ανεβάζει τον δικό του «Γκοντό». Έχει επιλέξει μόνο νέους ηθοποιούς για το έργο, θέλει να διερευνήσει την επίδρασή του στους εφήβους, πραγματοποιώντας ανοιχτές πρόβες. Στο μεταξύ, κάνει μια πολύ ενδιαφέρουσα κουβέντα με την Αργυρώ Μποζώνη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Θέατρο / Τι είναι για σένα το «Οξυγόνο»;

Ένα συναρπαστικό υβρίδιο θεάτρου, συναυλίας, πολιτικοκοινωνικού μανιφέστου και rave party, βασισμένο στο έργο του επικηρυγμένου στη Ρωσία δραματουργού Ιβάν Βιριπάγιεφ, ανεβαίνει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης σε σκηνοθεσία Γιώργου Κουτλή και αποπειράται να δώσει απάντηση σε αυτό το υπαρξιακό ερώτημα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

The Review / Υπάρχει το «για πάντα» σε μια σχέση;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος και κριτικός θεάτρου Γιώργος Βουδικλάρης μιλούν για την παράσταση «Ο Χορός των εραστών» της Στέγης, τα υπαρξιακά ερωτήματα που θέτει το κείμενο του Τιάγκο Ροντρίγκες και τη χαρά τού να ανακαλύπτεις το next best thing στην τέχνη.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Όπερα / Φανί Αρντάν: «Σκυλάκι δεν είμαι, προτιμώ να παραμείνω λύκος»

Πολυσχιδής και ανήσυχη, η Φανί Αρντάν δεν δίνει απλώς μια ωραία συνέντευξη αλλά ξαναζεί κομμάτια της ζωής και της καριέρας της, με αφορμή την όπερα «Αλέκο» του Σεργκέι Ραχμάνινοφ που σκηνοθετεί για την Εθνική Λυρική Σκηνή.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το «Κυανιούχο Κάλιο» είναι μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων 

Θέατρο / «Κυανιούχο Κάλιο»: Μια παράσταση για το ταμπού των αμβλώσεων στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά

Όχι μόνο σε ανελεύθερα ή σκοταδιστικά καθεστώτα, αλλά και στον δημοκρατικό κόσμο, η συζήτηση για το δικαίωμα της γυναίκας σε ασφαλή και αξιοπρεπή ιατρική διακοπή κύησης παραμένει τρομακτικά επίκαιρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ