The disaster artist

0

Η αληθινή ιστορία της δημιουργίας της ταινίας «The Room» από τον Τόμι Γουάιζο, μία από τις χειρότερες που γυρίστηκαν ποτέ, με καλτ χαρακτήρα και φανατικό κοινό σήμερα.

Οι πραγματικά κακές ταινίες μοιάζουν με τροχαίο δυστύχημα: διαισθάνεσαι από την αρχή πως κάτι πολύ κακό, οδυνηρό να το βλέπεις έχει συμβεί, ο άγραφος κανόνας ορίζει πως δεν είναι αξιοπρεπές να σταματήσεις, ούτε έχεις χρόνο για χάσιμο για κάτι εκτός προγράμματος, αλλά κόβεις ταχύτητα για να ρίξεις μια κλεφτή ματιά, υπνωτισμένος από το θέαμα.

Τις περισσότερες φορές δεν το ξεχνάς, παρά το γεγονός ότι ξέρεις πως δεν θα σου κάνει καλό να το επαναφέρεις στη μνήμη, αλλά δεν ξεκολλάει από το μυαλό.

Το The Room, όχι το σκέτο Room, το οσκαρικό με την Μπρι Λάρσον, αλλά το εξωφρενικά άστοχο από κάθε άποψη προσωπικό μανιφέστο κακού γούστου από κάποιον απροσδιόριστης ηλικίας και πολύ παράξενης εμφάνισης Τόμι Γουάιζο, που βάλθηκε να αποδείξει στον κόσμο πως είναι σπουδαίος τραγωδός που ξερνάει διαλόγους σαν να κρέμεται η ζωή του από μια faux σαιξπηρική ατάκα, πέρασε στα ψιλά της βιομηχανίας, εκτελεσμένο στην κυριολεξία από μια ομάδα ερασιτεχνών κάτω από τη μύτη του Χόλιγουντ, στις αρχές αυτού του αιώνα.

Ένα δράμα που έμοιαζε με τρακάρισμα του κινηματογράφου με την απερίσκεπτη ματαιοδοξία του αινιγματικού δημιουργού του φυσιολογικά πάτωσε σε εισπράξεις, ώσπου οι καλτίστες ανακάλυψαν μια κρυφή κωμωδία στην απόπειρα του Γουάιζο να γράψει, να σκηνοθετήσει, να παίξει τον κεντρικό ρόλο και να διανείμει το καλλιτεχνικό του παιδί, αφού πρώτα σπατάλησε ως ανίδεος που πιάστηκε κορόιδο από τον εαυτό του μια μικρή περιουσία, που κανείς δεν γνωρίζει πώς έφτιαξε ‒ εδώ κανείς δεν είναι σίγουρος από πού κατάγεται και πώς κατέληξε στον χώρο, αφού οι πληροφορίες που δίνει ο ίδιος για την ηλικία του, το γαλλικό παρελθόν του και τις προηγούμενες δουλειές του δεν στέκουν και οι φήμες, επιεικώς, διίστανται.

Ένας από εκείνους που είδαν την τεράστια αφίσα στη Hollywood Boulevard του Λος Άντζελες, με την ερσάτζ αγριεμένη φάτσα του Γουάιζο να δεσπόζει και το τηλέφωνό του (!) στο κάτω μέρος, ήταν και ο Σεθ Ρόγκεν, που δεν πίστευε στα μάτια του, αποφάσισε να ρωτήσει και να μάθει πού παίζεται, πήγε να τη δει και πάλι δεν πίστευε στα μάτια του.

Ο κολλητός του, ο Τζέιμς Φράνκο, δεν άργησε να γοητευτεί από την ιδέα της μεταφοράς της ελαφρόμυαλης, στομφώδους διαδρομής του The Room από το απόλυτο τίποτα στο μυαλό του χολιγουντιανού στάρλετ στη σοβαρή υποψηφιότητα της χειρότερης ταινίας όλων των εποχών και να διακρίνει τη μεγάλη εικόνα: στην πόλη της απόλυτης λοταρίας, όπου ακόμη και ο μεγαλύτερος σαιξπηρικός ηθοποιός του κόσμου μπορεί και να μην έχει καν μισή ευκαιρία να δείξει τι μπορεί να κάνει, δηλαδή να μη γίνει δεκτός ούτε σε ακρόαση, πόσο μάλλον να αναγνωριστεί και να διακριθεί, ένας αντικειμενικά άσχετος, κανονικό ούφο, τόσο πασέ που προκαλεί θυμηδία ακόμη και ακίνητος, με γαϊδουρινή αυτοπεποίθηση και παντελή αίσθηση αισχύνης και αυτογνωσίας, πετυχαίνει, χτυπώντας το Χόλιγουντ στην επιδερμίδα του ‒εκεί όπου πονάει περισσότερο‒ και προσπαθεί με νύχια και με δόντια να αποτινάξει της ρετσινιά του ελαφρού και εφήμερου.

Η έλλειψη βάθους και παιδείας στην Τέχνη δεν υπήρξε ποτέ οριστικό κριτήριο αποκλεισμού από το ενδιαφέρον της μάζας, του μεγάλου κοινού, και στα μάτια όσων διαβάζουν τις ταινίες ως προϊόντα προς πώληση ‒και δεν είναι λίγοι αυτοί‒ ο Τόμι Γουάιζο δεν είναι διόλου αποτυχημένος.

Ο Τζέιμς Φράνκο, που σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί στο Disaster Artist, δεν κάνει το λάθος να υποπέσει στην άνανδρη ευκολία της ειρωνείας, αφού ολόκληρη η πορεία του Γουάιζο είναι ένα πολύ ενδιαφέρον χαστούκι στον κυνισμό.

Από την πρώτη σκηνή, που μπαίνει σαν τον ροκ διάβολο παίζοντας τον Μάρλον Μπράντο στο Λεωφορείον ο Πόθος και η καθηγήτρια Μέλανι Γκρίφιθ μένει άναυδη με την εκνευριστικά λάθος προσέγγισή του, μέχρι τις απανωτές, εξίσου αμίμητες επιλογές του ως Τζόνι στην ταινία που έγραψε ο ίδιος αλλά δεν είχε συναίσθηση περί τίνος επρόκειτο ‒ούτε καν θυμόταν τα λόγια του‒, είναι σαφές πως κατανοεί πως ο αυτόκλητος ηθοποιός δεν κάνει πλάκα. Απλώς θέλει πολύ να γράψει Ιστορία, όπως-όπως.

Με τα χρήματα που διαθέτει κανείς δεν του λέει όχι και με την πειθώ του δεν είναι δύσκολο να τουμπάρει έναν φέρελπι νόστιμο, τον Γκρεγκ Σέστερο (Ντέιβ Φράνκο), που ήθελε να γίνει Τζέιμς Ντιν, να γίνει αδελφός και συνοδοιπόρος του στο έγκλημα.

Πολύ γρήγορα, την απογοήτευσή του που κανείς δεν κατάλαβε το σοβαρό δράμα που επιδίωξε να γυρίσει διαδέχτηκε η ικανοποίησή του για το αθέλητο, αλλά πηγαίο γέλιο που έχει προσφέρει από την πρεμιέρα μέχρι σήμερα στις πολλοστές μεταμεσονύκτιες προβολές του.

Επιπρόσθετα, το Disaster Artist, που δεν φιλοδοξεί να προσπεράσει ή να ξεπεράσει το θέμα του, σχολιάζει έξυπνα τη μοναδική ικανότητα του σινεμά να τοποθετήσει, με συνοπτικές διαδικασίες, έναν εκπρόσωπο της αταλαντοσύνης στο πάνθεον της δημοφιλίας.

Oscars Critics
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Gene Hackman 1930-2025

Απώλειες / Τζιν Χάκμαν (1930-2025): Ο πιο ευαίσθητος σκληρός του αμερικανικού σινεμά

Ήθελε να τον θυμούνται ως τίμιο ηθοποιό, που έντυσε με ειλικρίνεια τους χαρακτήρες που υποδύθηκε. Ο Τζιν Χάκμαν πέτυχε πολύ περισσότερα, αφού κατάφερε να γίνει ο σπουδαιότερος καρατερίστας του αμερικανικού σινεμά από την εποχή του Σπένσερ Τρέισι.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στην καρδιά του ταύρου - στην κοιλιά του καλλιτέχνη

Οθόνες / «Η καρδιά του ταύρου»: Ένα ντοκιμαντέρ για την πίστη στην ψευδαίσθηση

Σε παραγωγή Onassis Culture, η Εύα Στεφανή επιχειρεί μια κατάδυση στον σαγηνευτικό κόσμο του Δημήτρη Παπαϊωάννου και της προετοιμασίας της παράστασής του «Εγκάρσιος Προσανατολισμός».
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Oscar stories: Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Pulp Fiction / Οι «ξένοι» στα Όσκαρ

Από το αριστούργημα του Ζαν Ρενουάρ μέχρι τη σαρωτική διάκριση της Εμίλια Πέρεζ με τις 13 υποψηφιότητες, η πορεία των ξενόγλωσσων ταινιών στα Όσκαρ είναι γεμάτη από σταθμούς που αμφισβητούν και αναμορφώνουν τα όρια του κινηματογράφου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Μυθολογίες / «Μετά τα 35 κατάλαβα τον Αντονιόνι»: Οι δέκα αγαπημένες ταινίες του Γιάννη Βεσλεμέ

Παραγνωρισμένα διαμάντια, ένας Σουηδός ημίθεος και χαρακτήρες που ξεπερνούν τα βιβλία από τα οποία γεννήθηκαν: ο σκηνοθέτης μοιράζεται τις ταινίες που τον σημάδεψαν καθώς και την αγαπημένη του αφίσα για καθεμιά από αυτές.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Οθόνες / 12 ταινίες κάτω των 90 λεπτών για streaming

Για όσους δεν έχουν αρκετό χρόνο, αλλά θέλουν να τηρήσουν τη σινεφιλική τους δίαιτα, και για παραπονούμενους ότι η διάρκεια των ταινιών «έχει μεγαλώσει πολύ», ξεψαχνίσαμε τις πλατφόρμες και τους καταλόγους τους και παρουσιάζουμε 12 ταινίες που δεν υπερβαίνουν τη μιάμιση ώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Sly Lives!: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκηπα

Daily / «Sly Lives!»: Τα μπλουζ του (ψυχεδελικού) πρίγκιπα

Ένα εξαιρετικό μουσικό ντοκιμαντέρ στο Disney+ για τη διαστημική άνοδο και την αργόσυρτη πτώση του ιδιοφυούς Sly Stone, ηγέτη της πιο εντυπωσιακά πολυμορφικής μπάντας όλων των εποχών, τόσο ηχητικά όσο και εμφανισιακά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Daily / The White Lotus: Spa και διαλογισμός μετά φόνου στον τρίτο κύκλο της «καυτής» σειράς

Σ’ ένα πολυτελές θέρετρο στην Ταϊλάνδη μεταφέρεται ο νέος κύκλος της επιτυχημένης σειράς που μόλις ξεκίνησε, φανερώνοντας κάποια σημεία κόπωσης, παρά το πάντα εντυπωσιακό στήσιμό της.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού στο εικαστικά υποβλητικό, παγωμένο Ice Tower της Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς

Berlinale 75 / «Τhe Ice Tower»: Η μυθώδης Μαριόν Κοτιγιάρ είναι η βασίλισσα του χιονιού

Η Λουσίλ Χατζιχαλίλοβιτς σπάει αθόρυβα την ψευδαίσθηση του παραμυθιού, δημιουργώντας μια τεράστια, παγωμένη φιλμική επιφάνεια με στραφταλιστές αντανακλάσεις και κενή ψυχή, όπως ακριβώς είναι στην ουσία της η snow queen.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Μουσική / Το νέο ντοκιμαντέρ για τους Led Zeppelin αφήνει απ’ έξω την σκοτεινή πλευρά τους

Το Becoming Led Zeppelin εξερευνά τις συνθήκες δημιουργίας του θρυλικού συγκροτήματος αγνοώντας την ακολουθία από σατανιστικές τελετουργίες, γκρούπις, ηρωίνη, όργια και κακοποιήσεις που σημάδεψαν την μετεωρική τους διαδρομή
THE LIFO TEAM
Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ