Lady Bird

0

Η τελευταία χρονιά του λυκείου για μια 17χρονη με κλίση στις τέχνες που επιβιώνει σε καθολικό σχολείο.

Οι σεναριακές απόπειρες της Γκρέτα Γκέργουιγκ στην αποτύπωση μιας έκκεντρης, λοξής, καλοπροαίρετης και άτσαλης νέας γυναίκας στο Frances Ha και στο Mistress America ήταν προθέρμανση για το σκηνοθετικό της ντεμπούτο στο Lady Bird, ένα φρέσκο, συγκινητικό και σε πολλά σημεία απολαυστικό πορτρέτο της γλυκόπικρης εφηβείας και κυρίως της ανεπανάληπτης εμπειρίας του λάθους.

Η Κρίστιν Μακφέρσον, που αυτοαποκαλείται Lady Bird, όπως η σύζυγος του Προέδρου των ΗΠΑ Λίντον Τζόνσον, εύχεται να ζήσει κάτι δυνατό και για να το πετύχει, νιώθει πως πρέπει να αποδράσει σαφώς ανατολικότερα από τον αφόρητο συντηρητισμό του καθολικού λυκείου όπου φοιτά στο Σακραμέντο, στη «βλαχοκαλιφόρνια», όπως το αποκαλεί.

Η επίδραση της δυναμικής μητέρας της Μάριον φαίνεται από το ξεκίνημα της ταινίας, όταν, μετά από μια bonding στιγμή με ένα τραγούδι στη διαδρομή προς το κολέγιο, πηδά από το όχημα ενώ αυτό είναι εν κινήσει, επειδή δεν την αντέχει!

Η Lady Bird δεν βρίσκει παρηγοριά ούτε στη θεατρική παράσταση που ανεβάζει το σχολείο της, παρ' ότι εκεί γνωρίζει τον πρώτο της φίλο, το αστέρι του μιούζικαλ Merrily we go round, τον οποίο και ερωτεύεται. Όταν η σχέση τους τσακίζει, έλκεται από τον σούπερ cool μουσικό Κάιλ, αν και η συναισθηματική του απόσταση την ξενίζει.

Ακόμη και με την κολλητή της συμμαθήτρια, την Τζούλι, περνά κρίση, ενώ με μια άλλη, την Τζένα, δημιουργεί μια παράξενη σχέση ανταγωνισμού και αλληλεγγύης.

Lady Bird Facebook Twitter

Με λίγα λόγια, η ηρωίδα είναι χαμένη μέσα στο μυαλό της, κάνοντας σλάλομ σε όλα τα εμπόδια της ηλικίας της, παραδέρνοντας ανάμεσα στις φιλοδοξίες της για μια καλύτερη, διαφορετική ζωή και την αλαζονεία που πληγώνει τους κοντινούς της ανθρώπους και προκαλεί σύγχυση και θλίψη στην ίδια.

Σε αυτό το μικρό ταξίδι των γνώριμων σταθμών της λεπτής μεταβατικής φάσης της ενηλικίωσης η Γκρέτα Γκέργουιγκ φροντίζει να αγκαλιάζει με αδελφική θέρμη τη Lady Bird, ένα κορίτσι με το οποίο μοιράζεται πολλά (τον ίδιο τόπο καταγωγής και πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία, χωρίς ωστόσο να γίνεται εξαντλητικά αυτοαναφορική), και να αναδεικνύει το ατρόμητο πνεύμα και τον ευάλωτο χαρακτήρα της.

Κυρίως το κάνει με χιούμορ και γνώση, ποντάροντας στις χοντρές γκάφες από τις οποίες η νεότητα σηκώνεται σαν να μην έχει συμβεί και τίποτε αμετάκλητο, και συνεχίζει ακάθεκτη.

Το Lady Bird δεν επισημάνθηκε τυχαία από τις Ενώσεις Κριτικών, τις Χρυσές Σφαίρες και τα Όσκαρ. Υφαίνει ένα αξιοθαύμαστο ανθρώπινο υλικό, από τους φίλους, τον ευγενικό και μπερδεμένο Λούκας Χέτζες και την αντίστιξή του, τον ποζάτο Τιμοτέ Σαλαμέ, τις αντίστοιχες φίλες (εξαιρετική η Μπίνι Φελντστάιν με τα προβλήματα βάρους και την απροσποίητη κατανόηση), ως την ηγουμένη με τις σοφές παρατηρήσεις, την οποία υποδύεται η τρομερή καρατερίστα Λόις Σμιθ, και τον πατέρα, που μόλις απολύθηκε, αλλά λειτουργεί ως στοργικό, διαλλακτικό αντίβαρο της μάνας, αλλά και τον θεατρικό συγγραφέα Τρέισι Λετς, σε μια ακόμη ερμηνεία ειλικρίνειας και ουσίας.

Ωστόσο, το ντέρμπι καρδιάς διεξάγεται ανάμεσα στη μητέρα και στην κόρη, τη Λόρι Μέτκαλφ και τη Σέρσα Ρόναν. Η Μέτκαλφ, νικήτρια βραβείων Emmy και Tony, και αδίκως αόρατη από το σύμπαν του σινεμά, δίνει ρέστα στον ρόλο της νοσοκόμας που υπενθυμίζει στο κορίτσι της πως είναι αχάριστο και απερίσκεπτο, ασκώντας μια ασφυκτική προστασία με νόστιμες μεταπτώσεις και σπαρταριστή υπερβολή.

Lady Bird Facebook Twitter

Η δε Ρόναν κυριαρχεί σε ένα πλήρες πορτρέτο, προσθέτοντας στη συγκίνηση που μετέδωσε στο Brooklyn μια σπάνια αίσθηση του χιούμορ και του timing.

Εκτός από το διαμαντένιο σενάριο που έγραψε η Γκέργουιγκ, δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητη η δουλειά της στη σκηνοθεσία γιατί χώρεσε με χάρη τόσους χαρακτήρες σε ένα έργο και βρήκε χώρο στον κινηματογραφικό τους χρόνο, χωρίς να κάμψει το τέμπο ‒ διακριτικό της μαστόρικης κομεντί από μια κομεντιέν νεοϋορκέζικης πάστας.

Δεν είναι απλώς η προέκταση του Νόα Μπάουμπακ αλλά κληρονόμος την πένας και της ματιάς μιας ολόκληρης γενιάς οξυδερκών παρατηρητών της ανθρώπινης αδυναμίας, από τον Νιλ Σάιμον μέχρι τον Γούντι Άλεν, που με το κεντρί και τη συμπόνοια τους έκαναν σχολή στο είδος.

Oscars Critics
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Κωστής Χαραμουντάνης / Κωστής Χαραμουντάνης: «Για να κάνω σινεμά μένω ακόμα στο πατρικό μου»

Ο 31χρονος σκηνοθέτης νιώθει πως ενηλικιώθηκε μαζί με την πρώτη του βραβευμένη ταινία, «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού», κινηματογραφεί τις αναμνήσεις του και είναι μία από τις πιο μεγάλες ελπίδες του ελληνικού κινηματογράφου.
M. HULOT
«Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Thalia Mavros / «Το γυναικείο σώμα είναι το πρώτο που προσπαθεί να ελέγξει κάθε εξουσία»

Η διεθνώς βραβευμένη παραγωγός και σκηνοθέτις Thalia Mavros μιλά στη LIFO για τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η «αυτοκρατορία» του Τραμπ, καθώς και για τη θέση της γυναίκας σε έναν κόσμο που αλλάζει - και όχι προς το καλύτερο.
M. HULOT
«The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Οθόνες / «The last of us» - S02 : Να δεις τι σου 'χω για μετά

Το πρώτο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν της αγαπημένης σειράς του HBO λειτουργεί ως εισαγωγή, συστήνοντας νέους χαρακτήρες, το περιβάλλον της δράσης, τη σχέση των παλιών χαρακτήρων με αυτό αλλά και μεταξύ τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
«Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια ‘σύγχρονη’»

Οθόνες / «Κρίστοφερ Νόλαν, σε εκλιπαρώ, μην κάνεις την Οδύσσεια σύγχρονη»

Ο επιφανής μελετητής του Ομήρου και διευθυντής του New York Times Review of Books, Ντάνιελ Μέντελσον, περιγράφει στην εφημερίδα Telegraph τους τρεις βασικούς κανόνες που ελπίζει να τηρηθούν κατά τη μεταφορά της «Οδύσσειας» στη μεγάλη οθόνη.
THE LIFO TEAM
Movies

Οθόνες / Μια ταινία για τον Bloody Hawκ και άλλοι 8 λόγοι για να πάτε σινεμά

Αυτή την εβδομάδα έχουν την τιμητική τους τα κατασκοπικά θρίλερ, παίζει η επανέκδοση του Delicatessen και ένα ντοκιμαντέρ για τον δημοφιλή ράπερ που δεν απευθύνεται μόνο στο fan base του — όχι άλλο Minecraft.
THE LIFO TEAM
«Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Οθόνες / «Οι περισσότεροι κινηματογράφοι στην Αργεντινή έχουν μετατραπεί σε εκκλησίες ευαγγελιστών»

Με το βραβευμένο ντοκιμαντέρ Μουσείο της Νύχτας, ο Φερμίν Ελόι Ακόστα αναδεικνύει ένα πολύτιμο φωτογραφικό αρχείο για τη Νέα Υόρκη των δεκαετιών του ’70 και του ’80, ενώ μιλά στη LiFO για την αβεβαιότητα του μέλλοντος του κινηματογράφου στην Αργεντινή και τις πολιτικές αναταράξεις στη χώρα του.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
JASON MOMOA

Οπτική Γωνία / Το σινεμά ως τοποθέτηση προϊόντος: Το «Minecraft» σπάει ταμεία

Η τεράστια επιτυχία της κινηματογραφικής διασκευής του δημοφιλούς παιχνιδιού θεμελιώνει μια νέα εποχή στο στουντιακό σινεμά που καθιστά την ταύτιση θεατή και καταναλωτή εντονότερη από ποτέ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Μυθολογίες / «Ο Βέγγος είναι το αγχολυτικό μου»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Γιώργου Γάλλου

Από τον Κουροσάβα και τον Μπέργκμαν, από τις ταινίες της Pixar μέχρι τα Batman του Nόλαν, ο ηθοποιός φτιάχνει μια ετερόκλητη και ειλικρινή λίστα και πιστεύει ότι «σινεμά είναι να βλέπεις άλλες πλευρές του κόσμου».
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΝΕΤΤΑ ΓΙΑΚΙΝΤΖΗ
Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

Oι Αθηναίοι / Εβελίνα Παπούλια: «Δεν μου χαρίστηκε τίποτα»

«Μην παίξεις ποτέ κωμωδία», της είχαν πει, αλλά τελικά το ευρύ κοινό τη λάτρεψε ως Μαρίνα Κουντουράτου. Όταν αποφάσισε να ερμηνεύσει τον ρόλο μιας τρανς γυναίκας, της είπαν «θα καταστραφείς». Ήταν πάντα τολμηρή και άφοβη. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ: «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Pulp Fiction / «Αν είσαι υπαρξιστής άθεος όπως εγώ, το ανθρώπινο σώμα είναι η ζωή σου»

Ο Ντέιβιντ Κρόνεμπεργκ επιστρέφει με το «Ο Κύριος των Νεκρών» και μιλά στη LiFO για τις σκέψεις του πάνω στο πένθος, την τεχνητή νοημοσύνη που του έλυσε τα χέρια, και εξηγεί γιατί ασχολείται διαρκώς με τρομακτικές καταστάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βαλ Κίλμερ: Ο άνθρωπος που θα (μπορούσε να) γινόταν σταρ

Απώλειες / Βαλ Κίλμερ (1959-2025): Ο άνθρωπος που θα μπορούσε να είχε γίνει σούπερσταρ

Έφυγε από τη ζωή ο Κρις του «Heat», ο Iceman του «Top Gun», ο «ξανθός» Μπάτμαν του Τζόελ Σουμάχερ, ο Τζιμ Μόρισον του Όλιβερ Στόουν, ο γκέι ντέτεκτιβ του «Kiss Kiss Bang Bang», ένας ηθοποιός που κατέγραψε μερικές αξέχαστες εμφανίσεις στο ενεργητικό του, μα δεν έκανε την αναμενόμενη καριέρα μεγάλου σταρ λόγω ατυχών συγκυριών αλλά και προσωπικών επιλογών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Η Λάιζα Μινέλι σήμερα δηλώνει ευτυχισμένη. ή Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης.

Οθόνες / Λάιζα Μινέλι: Mια απίστευτη ιστορία επιβίωσης

Gay icon, μια χαρισματικά αφοσιωμένη performer, αλλά και αντικείμενο χλεύης. Το ντοκιμαντέρ του Μπρους Ντέιβιντ Κλάιν «Liza: A Truly Terrific, Absolutely True Story» σίγουρα δεν αφηγείται την ιστορία ενός τυπικού nepo baby.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
τομ χάρντι

Οθόνες / 10 τηλεοπτικές σειρές που θα δούμε την άνοιξη

Από τη μεγάλη επιστροφή του «The Last of Us» σε εκείνη του «Αστερίξ» και από τη σεξουαλική αναζήτηση της Μισέλ Ουίλιαμς σε μια απολαυστική ματιά στον κόσμο του σύγχρονου μπαλέτου, αυτές είναι οι σειρές που θα μας κρατήσουν καθηλωμένους στη μικρή οθόνη το επόμενο διάστημα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ