Το δημοσιογραφικό δράμα κατάφερε, έξω από τις προβλέψεις, τα στοιχήματα, τους κριτικούς, τις ευχές κάποιων, να ξεπεράσει το φαβορί «Επιστροφή». Γιατί εκεί που έχεις πάρει το πρώτο ανδρικού και της σκηνοθεσίας, ακονίζεις τα μαχαίρια σου καθότι νομίζεις ότι το έχεις στο πιάτο. Αλλά όχι… Φέτος τα Όσκαρ είχαν τις εκπλήξεις τους και αυτό ίσως ήταν και το αλατοπίπερο στην μεγάλη βραδιά του σινεμά. Στη non stop απευθείας και αποκλειστική μετάδοση της τελετής που απολαύσαμε από τα κανάλια Novacinema, οι εκπλήξεις υπήρχαν και αυτό μας άρεσε.
Το θέμα βέβαια είναι, η επόμενη μέρα που ξεκινάνε οι αναλύσεις και το βασικό ερώτημα τι πήγε ή δεν πήγε καλά. Για να τα λέμε όλα πάντως, τόσο το «Spotlight αλλά ακόμα και το «Το μεγάλο σορτάρισμα» ήταν δυνατοί παίκτες στην κούρσα του τίτλου, κάτι που κάποιοι ήθελαν να το ξεχάσουν και που το θυμήθηκαν μια και καλή…
Το νικητήριο «Spotlight» ήδη από την πρεμιέρα του, στο φεστιβάλ Βενετίας, είχε κάνει αίσθηση και κέρδισε πάνω από 100 βραβεία σε διάφορα φεστιβάλ και σε διάφορες κατηγορίες. Την ίδια στιγμή το «Το μεγάλο σορτάρισμα» κέρδιζε το Producers Guild Association award, που πολλοί θεωρούν ότι δίνει στίγμα για το τι έρχεται στο κόκκινο χαλί. Οπότε, η μεγαλύτερη κατηγορία παιζόταν στις λεπτομέρειες μέχρι και τελευταία στιγμή. Ίσως εν τέλει να κέρδισε και η ιστορία αυτή καθαυτή, ως μία πραγματική καταγγελία σε ένα κατεστημένο που σπάνια βάλλεται.
Μην ξεχνάμε επίσης ότι οι ψηφοφόροι των Όσκαρ δεν είναι κριτικοί κινηματογράφου, όπερ σημαίνει ότι έχουν διαφορετικά κριτήρια από τους ειδικούς του χώρου. Μην ξεχνάμε επίσης και τις καμπάνιες που γίνανε για την προώθηση των ταινιών. Γιατί, τελικά όλη η προώθηση της Επιστροφής στηρίχτηκε στο πρόσωπο του Ντι Κάπριο και πως αυτή είναι -ή θα έπρεπε να είναι- η χρονιά του, αφήνοντας την ταινία ως σύνολο σε δεύτερη μοίρα.
Επίσης, σημαντικό στοιχείο είναι πως θα μπορέσει να συνδεθεί ο θεατής με την ταινία, κάτι που δεν συμπορεύεται απαραίτητα με την εκτίμησή του προς αυτή. Γιατί το «Spotlight» ως ιστορία είναι πιο κοντά σε όσα ζει, γνωρίζει και σκέφτεται ο θεατής ενώ παράλληλα δείχνει να θέλει να δώσει φως σε ένα σκοτάδι που ενοχλεί και «βρωμίζει» τις αρχές του. Επιπροσθέτως, μην ξεχνάμε ότι τα θέματα κακοποίησης είναι στη δημοσιότητα πολύ έντονα την εποχή που ζούμε, γεγονός που δίνει και άλλο βάρος στην ταινία.
Αυτή την αίσθηση λοιπόν δεν κατάφερε να τη δώσει ο Ινιαρίτου, που αν και διαχειρίζεται μέσα σε όλα την εκδίκηση ενός πατέρα για τον άδικο χαμό του παιδιού του που έζησε ιδίοις όμμασι, έδωσε βάρος στο καλλιτεχνικό αποτέλεσμα και στις ποιητικές πινελιές. Άλλωστε η ιστορία έχει δείξει ότι τα πολλά αστεράκια δεν κερδίζουν πάντα τις ψήφους των Όσκαρ, σημειώνοντας και την τύχη που είχε η θαυμάσια ταινία «Carol».
Έτσι το «Spotlight» κερδίζοντας την μεγαλύτερη κατηγορία, αυτή της Καλύτερης ταινίας, και μία ακόμα πολλή σημαντικής, αυτή του Σεναρίου, έγινε σίγουρα ένας από τους μεγάλους πρωταγωνιστές της βραδιάς.
Κλείνοντας, έχει αξία να θυμηθούμε ότι λαμβάνοντας το βραβείο, ο παραγωγός Μάικλ Σούγκαρ, είπε χαρακτηριστικά ότι το μήνυμα της ταινίας είναι να σταματήσει η ανοχή και σιωπή όσο αφορά στην παιδική κακοποίηση. Ελπίζοντας αυτό ακριβώς το μήνυμα να φτάσει μέχρι και το Βατικανό, κάνοντας ευθεία έκκληση στον Πάπα, να προστατεύσει τα παιδιά και να αποκαταστήσει την πίστη.
Οι ταινίες αυτές σίγουρα αξίζουν την προσοχή σας. Και αν προτιμάτε την άνεση του καναπέ, μπορείτε πάντα να τις δείτε πρώτοι και αποκλειστικά από τα κανάλια Novacinema, που έχουν φροντίσει οι οσκαρικές πρεμιέρες να είναι διαθέσιμες σε εσάς λίγο μετά τις κινηματογραφικές προβολές και ένα χρόνο πριν οποιοδήποτε άλλο κανάλι.Μάλιστα, θα μπορεί κανείς να τις δει live ή on demand, και στο tablet, laptop ή smartphone μέσω του Nova GO χωρίς καμία πρόσθετη χρέωση.