Άννα Κοκκίνου: «Τελικά είμαι φτιαγμένη από υλικά του Καΐρου»

Άννα Κοκκίνου: «Τελικά είμαι φτιαγμένη από υλικά του Καΐρου» Facebook Twitter
Φωτό: Πάνος Μιχαήλ
0

Γεννήθηκα στο Κάιρο. Το σπίτι ήταν πάνω σε σταυροδρόμι. Από κάτω είχε διάφορα μαγαζιά που τα παρακολουθούσα από το μπαλκόνι: υπαίθριο καφενείο, δύο μπακάλικα, ένα μανάβικο κι ένας πλανόδιος που είχε χήνες και κότες και τις έσφαζε στον δρόμο. Όποτε πηγαίνω εκεί, με το που βγαίνω από το αεροπλάνο και αναπνέω -και είναι η γνωστή αυτή μυρωδιά-, αισθάνομαι την αναπνοή μου, επιτέλους, να πηγαίνει εκεί που πρέπει. Έχω πολύ μεγάλη επαφή με τους Αιγύπτιους, τους καταλαβαίνω, έχω δεχτεί στοιχεία από αυτούς. Αυτό που διακρίνω στη συμπεριφορά μου είναι ότι τελικά είμαι φτιαγμένη από υλικά του Καΐρου.

Στην Αθήνα ήρθα στο τέλος της δεκαετίας του ’60 για να σπουδάσω. Έχω την εντύπωση ότι ο πατέρας μου, επειδή έβλεπε την έλξη που ασκούσε πάνω μου το Κάιρο, μεθόδευσε αυτή την έξοδο για να μη μείνω εκεί. Δεν μετάνιωσα που έφυγα. Το να μετανοώ για κάτι είναι ένα αίσθημα που δεν νιώθω.

Το πρώτο σπίτι, όταν ήρθα, ήταν στο Κουκάκι, στην οδό Σικελίας, πάνω από την παιδική χαρά. Πέρασα στην Ελληνική Φιλολογία την οποία δεν τελείωσα, αφού μπήκα αμέσως στη δραματική σχολή. Έπαιξαν καθοριστικό ρόλο γι’ αυτό οι παραστάσεις του Θεάτρου Τέχνης, που με πήγαινε ένας φίλος μου. Η πρώτη παράσταση που είχα δει ήταν το «Τέλος του παιχνιδιού» του Μπέκετ, με τον Χατζημάρκου και τον Λογοθέτη. Ένιωθα τελείως ξεκρέμαστη στην Αθήνα και μέσα στο θέατρο αισθάνθηκα μια παράξενη οικειότητα.

Δεν παρελθοντολογώ ποτέ. Δεν υπάρχει το αίσθημα της νοσταλγίας. Απλώς, μερικές φορές εμφανίζονται κάποια πράγματα μπροστά σου και το πιο ισχυρό ένστικτο είναι να τα καταλάβεις, να τα δεις ξανά, από το να τα νοσταλγείς. Συμφωνώ πάρα πολύ με κάτι που έχει γράψει ο Πλάτωνας -και το κατάλαβα καλύτερα με τα χρόνια-, ότι ο άνθρωπος ζει πολλές ζωές κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Το Θέατρο Τέχνης ήταν ένα είδος άβατου. Αισθανόσουν ότι ήταν ένας χώρος ιερός. Έχουν αλλάξει τα πράγματα σήμερα. Όταν, όμως, έχει κάτι μια παράσταση και λειτουργεί, δημιουργείται πάλι η ατμόσφαιρα του ιερού.

Δεν είχα ποτέ το άγχος της επιτυχίας. Βέβαια, με την οικογένεια δεν τα βρήκα. Ο πατέρας μου δεν ήρθε ποτέ να με δει στο θέατρο. Όταν ήμασταν στην οδό Κυκλάδων, στη Σκηνή, περνούσε κι έλεγε «γεια, τι κάνετε» κα δεν ερχόταν ποτέ να δει παράσταση. Παρόλο που ήταν πολύ κοινωνικός άνθρωπος, ήταν ταυτόχρονα και πολύ μοναχικός. Του έλεγα όταν είχε μεγαλώσει πια να έρθει να με δει και μου απαντούσε «αποκλείεται».

Πρωτόπαιξα στο παιδικό της Ξένιας Καλογεροπούλου. Αλλά ήδη, 5-6 χρόνια πριν δημιουργηθεί η Σκηνή, ο Λευτέρης Βογιατζής μου είχε πει «θέλω να κάνουμε ένα θέατρο και να είσαι κι εσύ». Στο διάστημα που προετοιμαζόταν δεν πολυέπαιζα, καθόμουνα στο σπίτι και διάβαζα. Αυτό που υπήρχε ήταν ένας κοινός στόχος να δημιουργηθεί κάτι βαθύτερο και ποιοτικότερο, όπως ήταν η Σκηνή. Εκτός από όλα τα άλλα πρόσωπα, το βασικό ήταν αυτό του Βογιατζή. Παρά τις τεράστιες διαφορές που είχαμε, με είχε επηρεάσει πάρα πολύ. Πιστεύω ότι δεν ήμασταν τόσο ώριμοι ώστε να το διατηρήσουμε και να προχωρήσουμε. Αν ήμασταν πιο δυνατοί από άποψη παιδείας, θα κρατούσαμε περισσότερο. Παρότι το ζητούμενο ήταν το υψηλό επίπεδο, οι χαρακτήρες επηρεάζονται πάρα πολύ από την παιδεία. Όταν λέω παιδεία, εννοώ την ατομική, αυτά που ήξερε ο καθένας για τον εαυτό του σε σχέση με τη δουλειά του. Αυτό που κέρδισα μετά ήταν ότι άρχισα να μαθαίνω πράγματα στον εαυτό μου. Οι Έλληνες είμαστε αυτοδίδακτοι κι εμπειρικοί ηθοποιοί.

 

Υπήρχε η αίσθηση ότι η παρέα γύρω από τη Σκηνή και το περιοδικό «Εκηβόλος» ήτανε ένα κέντρο. Δεν είμαι σε θέση να πω τι έφερε, αλλά θα πω το εξής: αν μια μέρα στην πρόβα ανακαλύψω κάτι, την επομένη νομίζω ότι το έχω χάσει, ενώ αυτό έχει διοχετευθεί μέσα μου. Έτσι έχει γίνει και με αυτή την παρέα, γιατί τίποτα που έχει δημιουργηθεί με τέτοια ένταση κι έχει δημιουργήσει μια τόσο μεγάλη αξία δεν πάει χαμένο. Εγώ δεν θα ήμουνα αυτή που είμαι, αν δεν πέρναγα από αυτή την παρέα. Εκεί χρωστάω το βλέμμα μου στα πράγματα. Έχω γαλουχηθεί από τον πολιτισμό που έφερε αυτός ο κύκλος.

Η ιστορία με τη Σφενδόνη ξεκίνησε το φθινόπωρο του ’90, γιατί μετά τη Σκηνή ήταν πολύ δύσκολο να προσαρμοστώ σε άλλα σχήματα. Με στήριξαν πολύ οι φίλοι μου. Το όνομα του θεάτρου έχει δοθεί από τον Βασίλη Διοσκουρίδη σ’ ένα καφέ στην πλατεία Βικτωρίας. Μου είχε πει τότε: «Εγώ, Αννούλα, δεν ψάχνω. Βρίσκω». Για να πω την αλήθεια, το πιο πιθανό είναι πως τώρα δεν θα έφτιαχνα δικό μου χώρο. Μετά από είκοσι χρόνια σκέφτομαι πως θα είχα προχωρήσει πιο πολύ ως ηθοποιός, αν δεν είχα όλες αυτές τις δυσκολίες. Από την άλλη, έτσι όπως ήμουνα, κλειστός άνθρωπος, όλες αυτές οι δυσκολίες με οδήγησαν έξω στον κόσμο. Γνώρισα καταστάσεις που έδωσαν τροφή στην εξέλιξή μου.

Στον «Βιζυηνό» δεν αισθανόμουνα έτοιμη να παίξω μόνη μου, αλλά έπρεπε ν’ ανοίξει το θέατρο. Νόμιζα ότι θα κρατήσει είκοσι μέρες η παράσταση και κράτησε δυόμισι χρόνια. Είναι πολύ καθαρά τα θεατρικά ζητήματα όταν παίζει κανείς μόνος του. Με τους άλλους υπάρχει η δυσκολία να έχουμε τους ίδιους στόχους και να σκεφτόμαστε με τον ίδιο τρόπο. Έχει πάντα να κάνει με τον τρόπο που αντιμετωπίζει ο ηθοποιός τον εαυτό του πάνω στη σκηνή. Ζήλεψα πολύ όταν είδα θέατρο στο Λονδίνο. Αυτό που μας λείπει εμάς είναι αυτό που έχουν εκείνοι: δεν μπορείς να καταλάβεις από έναν ηθοποιό ξένο πώς είναι η ζωή του. Επίσης, η χρήση του λόγου εκεί είναι κάτι το ζηλευτό. Και στον λιγότερο ταλαντούχο ηθοποιό έβλεπες αυτήν τη γνώση. Από την άλλη, υπάρχει πάρα πολύ ταλέντο εδώ και εξαιρετικοί ηθοποιοί. Απλώς χωλαίνουμε στο ζήτημα της δουλειάς πάνω στην υποκριτική.

Θα ήθελα, όταν ξεκινάω να στήσω μια παράσταση, να μην έχω κανένα άγχος. Όχι μόνο επειδή ταλαιπωρώ τους άλλους, αλλά και για μένα. Ας πούμε, τώρα τρέχω να φτιάξω τον ρόλο μου, ενώ έχει ξεκινήσει η παράσταση. Οι πρόβες μου ήταν προβληματικές σε σχέση με το οικονομικό. Με έτρωγε το πώς θα καλυφθούν αυτές οι ανάγκες. Ότι τα καταφέραμε και ανέβηκε η παράσταση είναι το θαύμα του θεάτρου. Η συνεργατικότητα υπερίσχυσε όλων των άλλων δυσκολιών.

Είμαι από τους ηθοποιούς που θέλουν να παίζουν κάθε μέρα. Με στενοχωρεί πολύ που δεν παίζουμε Τρίτη. Μου αρέσει πάρα πολύ αυτή η επανάληψη. Η καθημερινή προετοιμασία είναι από τα μεγάλα πλεονεκτήματα της δουλειάς μας. Συμβαίνει συχνά, όταν ερμηνεύω έναν ρόλο, η παρατήρησή μου να είναι οξυμένη σε σχέση με τα συστατικά του ρόλου. Τώρα, αν είμαι σε κάποιο σπίτι, βλέπω ότι έχω μια τρομακτική επιθυμία να σηκωθώ να μαζέψω το τραπέζι και να διευθετήσω τα πιάτα μέσα στην κουζίνα. Έχω ασκηθεί πολύ στο θέμα του σερβιρίσματος.

Το «Ρίττερ, Ντένε, Φος» μας δείχνει πως διαρκώς αυτό που γίνεται είναι να συμβαίνουν τα ίδια πράγματα άλλο τρόπο. Πάντα θα συζητάμε για το αν ο άνθρωπος θα μπορεί να ξεφύγει από την οικογένεια, τη χώρα και την επικράτηση του πιο ισχυρού. Οι αιτίες που διαμορφώνουνε πρόσωπα και καταστάσεις δεν θ’ αλλάξουν ποτέ. Δουλειά της τέχνης είναι να μιλάει γι’ αυτά.

Θα ήθελα πάρα πολύ να είναι πιο καλά ο κόσμος στην Αθήνα. Με πληγώνει πάρα πολύ που υπάρχει όλη αυτή επιθετικότητα, αν και δεν μπορώ να τους κατηγορήσω. Θα ήθελα ν’ αρχίζει στις επτά η παράσταση, γιατί πιστεύω ότι όλοι είναι κουρασμένοι και θέλουν να πάνε σπίτι τους. Την επιθετικότητα τη βρίσκεις πια στα μικροπράγματα. Έχω τσακώσει τον εαυτό μου να πράττει ανάλογα, αλλά έχω επέμβει πολύ σε αυτό.

Νομίζω ότι το πράγμα είχε παραγίνει στην Ελλάδα. Αυτό, όμως, που δεν αντέχω είναι να ξαναδημιουργηθεί σύμπλεγμα ενοχής στον κόσμο. Αυτό, επειδή έχει υπάρξει στην ελληνική ιστορία αρκετές φορές, είναι κάτι το ανυπόφορο. Θα ήθελα να μαθαίνει κανείς από τα λάθη του, αλλά όχι με ενοχή. Δεν αντέχω αυτή την ενοχή που μας φορτώνουν από τα γεννοφάσκια μας. Ελπίζω κι εύχομαι με δύναμη να βλέπει κανείς τα λάθη του, όχι όμως με ενοχή.

Δεν παρελθοντολογώ ποτέ. Δεν υπάρχει το αίσθημα της νοσταλγίας. Απλώς, μερικές φορές εμφανίζονται κάποια πράγματα μπροστά σου και το πιο ισχυρό ένστικτο είναι να τα καταλάβεις, να τα δεις ξανά, από το να τα νοσταλγείς. Συμφωνώ πάρα πολύ με κάτι που έχει γράψει ο Πλάτωνας -και το κατάλαβα καλύτερα με τα χρόνια-, ότι ο άνθρωπος ζει πολλές ζωές κατά τη διάρκεια της ζωής του. Τώρα, ίσως, μπορώ να δω πιο καθαρά τον εαυτό μου από τους άλλους.

Μένω πια στη Μητρόπολη. Είμαι προνομιούχος Αθηναίος που μένω στο κέντρο και διασχίζω την Πλάκα για να έρθω σε αυτήν τη γειτονιά. Αισθάνομαι πάρα πολύ τυχερή που έρχομαι με τα πόδια στο θέατρο και αυτό δεν πρέπει να το υποτιμώ.

Οι Αθηναίοι
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζούλια Τσιακίρη

Οι Αθηναίοι / Τζούλια Τσιακίρη: «Οι ταβερνιάρηδες είναι ευεργέτες του γένους»

Με διαλείμματα στο Παρίσι και τη Νέα Υόρκη, έχει περάσει όλη της τη ζωή στο κέντρο της Αθήνας - το ξέρει σαν την παλάμη της. Έχει συνομιλήσει και συνεργαστεί με την αθηναϊκη ιντελεγκέντσια, είναι άλλωστε κομμάτι της. Εδώ και 60 χρόνια, με τη χειροποίητη, λεπτολόγα δουλειά της στον χώρο του βιβλίου και με τις εκδόσεις «Το Ροδακιό» ήξερε ότι δεν πάει για τα πολλά. Αλλά δεν μετανιώνει για τίποτα απ’ όσα της επιφύλαξε η μοίρα «εις τον ρουν της τρικυμιώδους ζωής της».
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Οι Αθηναίοι / Αντουανέττα Αγγελίδη: «Κάθε ταινία μου είναι το ευτυχές τέλος μιας περιπέτειας απορρίψεων»

Μοναδική περίπτωση για το ελληνικό σινεμά, η ιδιοσυγκρασιακή σκηνοθέτις που τιμάται στο 13ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Ταινιοθήκης αφηγείται τη ζωή και την πορεία της στη LiFO.
M. HULOT
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Οι Αθηναίοι / Χρυσέλλα Λαγαρία: «Δεν είναι τόσο τρομακτικό το να είσαι τυφλός»

Η συνιδρύτρια και διευθύντρια της Black Light και συνδημιουργός της σειράς podcast της LiFO «Ζούμε ρε» δραστηριοποιείται ώστε οι ΑμεΑ να διαθέτουν ίσες ευκαιρίες και απεριόριστη πρόσβαση, δίχως στιγματισμούς και διακρίσεις. Και είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Lorenzo

Οι Αθηναίοι / Lorenzo: «Η techno σκηνή έχει γίνει χρηματιστήριο»

Γνώρισε την techno στη Φρανκφούρτη των αρχών των ‘90s. Ερχόμενος στην Αθήνα, όσο έβλεπε ότι ο κόσμος σοκαριζόταν με τις εμφανίσεις του, τόσο περισσότερο του άρεσε να προκαλεί. Ο θρυλικός χορευτής του Factory και ιδρυτής της ομάδας Blend είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Ελισάβετ Κοτζιά

Οι Αθηναίοι / «Τα πρώτα χρόνια λέγανε ότι τις κριτικές μου τις έγραφε ο πατέρας μου»

Η Αθηναία της εβδομάδας Ελισάβετ Κοτζιά γεννήθηκε μέσα στα βιβλία· κάποια στιγμή, τα έβαλε στην άκρη, για να ξανασυναντήσει τη λογοτεχνία μέσα από μια αναπάντεχη εμπειρία. Άφησε το οικονομικό ρεπορτάζ για την κριτική βιβλίου. Τη ρωτήσαμε γιατί το ελληνικό μυθιστόρημα δεν έχει ιδιαίτερη απήχηση στο εξωτερικό, και δεν πιστεύει πως για το ζήτημα αυτό υπάρχουν απλές απαντήσεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Πέθανε Σαν Σήμερα / Λούλα Αναγνωστάκη: «Όσο και αν τη χτυπάω μέσα από τα έργα μου, είμαι υπέρ της Ελλάδας»

Σε μια από τις ελάχιστες συνεντεύξεις της, η κορυφαία θεατρική συγγραφέας της Ελλάδας, που πέθανε σαν σήμερα, μίλησε με πρωτοφανή ειλικρίνεια και απλότητα.
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Αρετή Γεωργιλή

Οι Αθηναίοι / «Δεν θα σταματήσω να υπερασπίζομαι το δικαίωμα της γυναίκας να νιώθει ελεύθερη να εκφράζεται»

Η Αρετή Γεωργιλή γεννήθηκε στη Νέα Φιλαδέλφεια και τα δώδεκα τελευταία χρόνια, αφότου άνοιξε το Free Thinking Zone, ζει εκεί και στην Αθήνα. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κατιάνα Μπαλανίκα

Οι Αθηναίοι / Κατιάνα Μπαλανίκα: «Μέσα μου είμαι κουτάβι, γι’ αυτό και με πάταγαν όλοι»

Η ηθοποιός που αγαπήθηκε για τους κωμικούς της ρόλους έκανε μόνο δράμα στη σχολή. Θα ήθελε να ξαναπαίξει στην τηλεόραση αλλά βλέπει πως δεν θυμούνται τη γενιά της πια. Είναι ευγνώμων για τη ζωή της και την αφηγείται στη LiFO - γιατί είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μάριο Μπανούσι

Οι Αθηναίοι / Μάριο Μπανούσι: «Αν δεν εκτεθείς στη ζωή, δεν έχει νόημα»

Ο νεαρός σκηνοθέτης, που έχει ήδη μετρήσει διαδοχικά sold out, άρχισε να βλέπει θέατρο όταν μπήκε στη δραματική σχολή. Του αρέσει η ανθρώπινη αμηχανία, η σιωπή και η ησυχία τον γοήτευαν πάντα. Αν και δεν τα πάει καλά με τα λόγια, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
M. HULOT