«Το λένε αμερικάνικο όνειρο επειδή μόνο κοιμισμένος μπορείς να το πιστέψεις»: Η μπαλάντα του Τζορτζ Κάρλιν

«Το λένε αμερικάνικο όνειρο επειδή μόνο κοιμισμένος μπορείς να το πιστέψεις»: Η μπαλάντα του Τζορτζ Κάρλιν Facebook Twitter
Ούτε και ο ίδιος δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι θα έμοιαζαν τόσο δραματικά επίκαιρα το 2022 πράγματα που έλεγε πριν από δεκαετίες ο πιο σημαντικός ίσως Αμερικανός κωμικός. Φωτ.: Herb Ball/NBC/NBCU Photo Bank/Getty Images/Ideal Image
0



ΔΕΚΑΤΕΣΣΕΡΑ ΧΡΟΝΙΑ
συμπληρώνονται σε λίγο καιρό από τον θάνατο του Τζορτζ Κάρλιν (μόλις είχε κλείσει τα 71) κι όμως αποσπάσματα από τις εμφανίσεις του εξακολουθούν να κατακλύζουν τα social media, ακόμα και με ελληνικούς υπότιτλους, διατυμπανίζοντας  την ενισχυμένη ισχύ που έχουν στις μέρες μας ο πύρινος λόγος και οι φοβερές ατάκες του. Ούτε και ο ίδιος πάντως δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι θα έμοιαζαν τόσο δραματικά επίκαιρα το 2022 πράγματα που έλεγε πριν από δεκαετίες ο πιο σημαντικός ίσως (μαζί με τον αείμνηστο επίσης Ρίτσαρντ Πράιορ) Αμερικανός κωμικός. 

Όπως φερ' ειπείν, σχετικά με το ζήτημα των αμβλώσεων στην Αμερική που ανέκυψε ξανά τον τελευταίο καιρό με τόσο εφιαλτικό τρόπο: «Οι συντηρητικοί που δηλώνουν "υπέρ της ζωής" (pro-life) έχουν μια εμμονή με το έμβρυο από την σύλληψή του και μέχρι τους επόμενους εννέα μήνες. Μετά δεν θέλουν να σε ξέρουν, μέχρι να μπορείς να πας στον στρατό. Ούτε δημόσια υγεία, ούτε κοινωνική περίθαλψη, ούτε δωρεάν παιδεία, ούτε τίποτα…Αυτοί οι άνθρωποι δεν είναι υπέρ της ζωής, είναι κατά των γυναικών». Ή για το περιβάλλον και το κλίμα, όπου η θέση του ήταν σαφής και τελεσίδικη: «Ο πλανήτης θα είναι μια χαρά, εμείς την έχουμε γαμήσει οριστικά».  

H ταινία κάνει ακόμα πιο εμφατική την αγάπη που είχε για τις λέξεις, την σημασία και τα παιχνίδια τους, αυτός ο «Μάιλς Ντέιβις της κωμωδίας», ο οποίος  είχε σοκάρει κάποτε την Αμερική, εκφέροντας στον αέρα τις «επτά λέξεις της αγγλικής γλώσσας που δεν μπορείς να πεις στην τηλεόραση» (shit, fuck, piss, cunt, tits, motherfucker, cocksucker).

Και παρόλο που, ειδικά στην δεύτερη (ή τρίτη) φάση της γεμάτης μεταμορφώσεις καριέρας του, η ρητορική του επί σκηνής φαινόταν να ταυτίζεται με θέσεις που θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν αριστερές, ριζοσπαστικές ή αναρχοφιλελεύθερες (και σε κάθε περίπτωση, αντι-συντηρητικές), σήμερα μοιάζουν να υιοθετούν την κληρονομιά του εκπρόσωποι ακόμα και της λεγόμενης «εναλλακτικής δεξιάς» που θέλουν να φαντάζονται ότι θα ήταν μαζί τους στον πόλεμο ενάντια στην cancel culture και στην υποκρισία των φιλελεύθερων μέσων. 

«Η αριστερή ορθοδοξία με απωθεί όσο και η δεξιά» ακούγεται να δηλώνει σε κάποια σκηνή αυτού του ‘ολοκληρωτικού’ για την ζωή και την καριέρα του ντοκιμαντέρ διάρκειας τεσσάρων ωρών σχεδόν, παραγωγής HBO, που έκανε πρεμιέρα στις πλατφόρμες πριν από λίγες μέρες. Ακολουθώντας γραμμική χρονολογική σειρά, η ταινία του Τζαντ Άπατοου που φέρει τον τίτλο «George Carlin’s American Dream» χωρίζεται σε δύο μέρη ξεδιπλώνει, μέσω τόνων αρχειακού υλικού, την περιπετειώδη πορεία του Ιρλανδικής καταγωγής κωμικού που γεννήθηκε και μεγάλωσε στο «λευκό Χάρλεμ» της Νέας Υόρκης. Το φλερτ με την τηλεόραση και την mainstream κωμωδία στην δεκαετία του ’60, τα ναρκωτικά (και ειδικά το LSD) που του ξεκλείδωσαν το μυαλό και του επέτρεψαν να είναι ο εαυτός του και στη σκηνή (αργότερα όμως ο εθισμός στην κόκα θα απόβαινε καταστροφικός), το πέρασμα στην αντικουλτούρα, η διασημότητα, η ριζοσπαστικοποίηση ως απόκριση στον συντηρητισμό που έφεραν τα ‘80s του Ρέιγκαν, η ροπή προς την «μαυρίλα» και τον μηδενισμό στην τελευταία φάση της καριέρας του. 

Πάνω από όλα όμως ίσως, η ταινία κάνει ακόμα πιο εμφατική την αγάπη που είχε για τις λέξεις, την σημασία και τα παιχνίδια τους, αυτός ο «Μάιλς Ντέιβις της κωμωδίας», ο οποίος  είχε σοκάρει κάποτε την Αμερική, εκφέροντας στον αέρα τις «επτά λέξεις της αγγλικής γλώσσας που δεν μπορείς να πεις στην τηλεόραση» (shit, fuck, piss, cunt, tits, motherfucker, cocksucker). Ήταν μια από τις πλέον περιβόητες υπερβάσεις ενός ανθρώπου και ενός δημιουργού και performer που έζησε και δεύτερη και τρίτη και τέταρτη πράξη στην ζωή και στην καριέρα του και παρά τις αντιξοότητες κατάφερνε κάθε φορά να σηκωθεί από το καναβάτσο με λιγότερες ψευδαισθήσεις και μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση. «Το λένε αμερικάνικο όνειρο», έλεγε πάντα, «ακριβώς επειδή μόνο στον ύπνο σου μπορείς να το πιστέψεις»


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

47’ λεπτά με τον Μάκη Παπασημακόπουλο

Μουσική / Μάκης Παπασημακόπουλος: «Δεν σατιρίζω ανθρώπους που πετροβολούνται»

Μουσικός, εξερευνητής cult κινηματογραφικών διαμαντιών από τα ’70s μέχρι τα ’90s, podcaster, ο άνθρωπος με τα χίλια κωμικά πρόσωπα. Πρόκειται για έναν πολυτεχνίτη, που όμως δεν δηλώνει τίποτα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ