Μάρτιν Έιμις: «Ο θάνατος είναι καλλιτέχνης, δεν είναι διανοούμενος»

Μάρτιν Έιμις: «Ο θάνατος είναι καλλιτέχνης, δεν είναι διανοούμενος» Facebook Twitter
Δεν θέλω να γίνω μελό, όλα όμως αρχίζουν να μοιάζουν πιο όμορφα τώρα που ξέρω ότι δεν θα είμαι εδώ για πάντα. Φωτ.: Ulf Andersen/Getty Images
0

Ο ΜΑΡΤΙΝ ΕΪΜΙΣ ΠΕΘΑΝΕ προχθές στα 73 του, ανήμερα της πρεμιέρας στις Κάννες μιας από τις πιο σημαντικές ταινίες (αν όχι η πιο σημαντική μαζί με αυτήν του Σκορσέζε) του φετινού φεστιβάλ, του Zone of Interest του σπουδαίου Τζόναθαν Γκλέιζερ, το οποίο βασίστηκε στο ομώνυμο προτελευταίο μυθιστόρημα του συγγραφέα που στα νιάτα μας υπήρξε ο αδιαμφισβήτητος σταρ της αγγλικής λογοτεχνίας.

«Ο θάνατος είναι καλλιτέχνης, δεν είναι διανοούμενος» έγραφε στο τελευταίο του βιβλίο, το αυτοβιογραφικό Inside Story του 2020, στο εξώφυλλο του οποίου φιγουράρει ο ίδιος νεότατος, παρέα με τον άσπονδο φίλο του (και επίσης φανατικό καπνιστή) Κρίστοφερ Χίτσενς, ο οποίος πέθανε το 2011 από την ίδια ακριβώς ασθένεια με τον Έιμις (καρκίνο του οισοφάγου). «Ο θάνατος βοηθά. Ο θάνατος μας κρατά απασχολημένους. Διότι το να αποστρέφεις διαρκώς το βλέμμα είναι δουλειά πλήρους απασχόλησης».  

«Το πρόβλημα με τη ζωή είναι ότι είναι άμορφη και γελοιωδώς ρευστή», έγραφε στο βιβλίο απομνημονευμάτων του με τίτλο Experience: A Memoir (2000), «χωρίς πλοκή, χωρίς κεντρικό θέμα, συναισθηματική και αναπότρεπτα κοινότυπη. Οι διάλογοι είναι φτωχοί ή τουλάχιστον βίαια άνισοι. Οι ανατροπές είναι είτε προβλέψιμες είτε κραυγαλέες. Και είναι πάντα η ίδια αρχή, και το ίδιο τέλος, για όλους».

Στο ίδιο βιβλίο κατέθετε τη δυσκολία ή τη ματαιότητα του να γράφεις για το σεξ και τα όνειρα στη μυθοπλασία: «Κάθε συγγραφέας ελπίζει ή προϋποθέτει με θράσος ότι η ζωή του είναι με κάποια έννοια υποδειγματική, ότι το συγκεκριμένο θα αποδειχθεί οικουμενικό. Και ο βασικός λόγος που καθιστά τόσο δύσκολο να γράψιμο για το σεξ είναι επειδή χάνεις το οικουμενικό και ενδίδεις στο συγκεκριμένο. Όλοι έχουμε διαφορετικές προτιμήσεις. Είναι αδύνατον να περιγράψεις το καλό σεξ. Ο Λόρενς και ο Απντάικ τα έδωσαν όλα, και πάλι όμως το αποτέλεσμα είναι αμήχανο και αβέβαιο. Το σεξ στα βιβλία μπορεί να είναι αστείο, αλλά όχι και πολύ σέξι.  Ίσως το καλό σεξ είναι κάτι που η μυθοπλασία απλά δεν μπορεί να κάνει – όπως και τα όνειρα… Μπορεί να γράφει κανείς για όνειρα αρκεί η περιγραφή τους να εξαντλείται σε μισή πρόταση. Τα όνειρα παραείναι προσωποποιημένα. Όλοι ονειρευόμαστε, τα όνειρα όμως δεν αποτελούν μέρος της κοινής μας εμπειρίας».

«Το πρόβλημα με τη ζωή είναι ότι είναι άμορφη και γελοιωδώς ρευστή», έγραφε στο βιβλίο απομνημονευμάτων του με τίτλο Experience: A Memoir (2000), «χωρίς πλοκή, χωρίς κεντρικό θέμα, συναισθηματική και αναπότρεπτα κοινότυπη. Οι διάλογοι είναι φτωχοί ή τουλάχιστον βίαια άνισοι. Οι ανατροπές είναι είτε προβλέψιμες είτε κραυγαλέες. Και είναι πάντα η ίδια αρχή, και το ίδιο τέλος, για όλους».

«Μια από τις πραγματικότητες του 21ου αιώνα είναι ότι η ιστορία επιταχύνεται διαρκώς», έλεγε σε μια συνέντευξή του προ δεκαετίας. «Είμαστε όλοι σ' ένα ξέφρενο τρενάκι του λούνα παρκ. Υπάρχουν υπαρξιακές απειλές που μέχρι και πρόσφατα δεν είχαν αναγνωριστεί… Δεν θέλω να γίνω μελό, όλα όμως αρχίζουν να μοιάζουν πιο όμορφα τώρα που ξέρω ότι δεν θα είμαι εδώ για πάντα. Όπως και για τον μελλοθάνατο στη φυλακή, το νερό έχει θεσπέσια γεύση, ο αέρας είναι γλυκός, ακόμα κι ένα σάντουιτς μπορεί να φέρει δάκρυα στα μάτια…».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Daily / Παραπονεμένα λόγια: Είναι σκληρό να ζεις καθημερινά στο πετσί σου την «τυραννία της μειοψηφίας» 

Η επανεκλογή του Τραμπ έχει αλλάξει ξαφνικά τον τόνο της δημόσιας συζήτησης, κάνοντάς την πολύ πιο φιλική ως προς τις θέσεις της «λαϊκίστικης δεξιάς».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που την στήριξαν;

Daily / Έκανε τελικά κακό στην Κάμαλα Χάρις η κουστωδία των διάσημων που τη στήριξαν;

Στην Ελλάδα, πάντως, οι διασημότητες συχνά δεν κάνουν τον κόπο καν να δηλώσουν επίσημα την εκλογική στήριξή τους. Απλά, βάζουν υποψηφιότητα οι ίδιοι και οι ίδιες και εκλέγουν απευθείας τους εαυτούς τους σε θέσεις βουλευτών και ευρωβουλευτών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Daily / Το «πογκρόμ» στο Άμστερνταμ και οι λέξεις που χάνουν το νόημά τους

Μια συντονισμένη απόπειρα να παρουσιαστούν οι φανατικοί οπαδοί της Μακάμπι ως αθώα θύματα ή και ήρωες ακόμα, παρά τις επιθέσεις και τις προκλήσεις στις οποίες προέβησαν πριν και κατά τη διάρκεια του αγώνα της ομάδας τους εναντίον του Άγιαξ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντος μας

Daily / Bruce Springsteen & the E Street Band: Το ροκ του παρελθόντος και του μέλλοντός μας

«Μετά από 50 χρόνια στον δρόμο, είναι πολύ αργά για να σταματήσουμε τώρα», δηλώνει μ’ ένα διακριτικό μειδίαμα ο 75χρονος ροκ σταρ σ’ ένα νέο ντοκιμαντέρ που παρακολουθεί από απόσταση αναπνοής την πρόσφατη περιοδεία του Μπρους Σπρίνγκστιν και της θρυλικής μπάντας του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ελληνικές σειρές των 90s: comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Daily / Ελληνικές σειρές των '90s: Comfort zone ή ζώνη του λυκόφωτος;

Οι τηλεοπτικές σειρές της πρώτης δεκαετίας των ιδιωτικών καναλιών φαίνονται να έχουν υποκαταστήσει σ’ ένα μεγάλο κοινό τον ρόλο που έπαιζαν για μισό αιώνα σχεδόν οι ελληνικές ταινίες της ακμής του βιομηχανικού σινεμά.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Daily / Η παλιά παραλιακή και η σύγχρονη «Αθηναϊκή Ριβιέρα»

Μια ονομασία που μοιάζει συγχρόνως νεοπλουτίστικη και φτωχομπινέδικη, ειδικά σε όσους από εμάς μεγαλώσαμε στα Νότια και δεν νιώσαμε ποτέ ότι υπήρχε ανάγκη ούτε για τόσο ισοπεδωτική «ανάπλαση» ούτε και για τέτοιους τουριστικούς ευφημισμούς.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ