Μάρτιν Έιμις: «Ο θάνατος είναι καλλιτέχνης, δεν είναι διανοούμενος»

Μάρτιν Έιμις: «Ο θάνατος είναι καλλιτέχνης, δεν είναι διανοούμενος» Facebook Twitter
Δεν θέλω να γίνω μελό, όλα όμως αρχίζουν να μοιάζουν πιο όμορφα τώρα που ξέρω ότι δεν θα είμαι εδώ για πάντα. Φωτ.: Ulf Andersen/Getty Images
0

Ο ΜΑΡΤΙΝ ΕΪΜΙΣ ΠΕΘΑΝΕ προχθές στα 73 του, ανήμερα της πρεμιέρας στις Κάννες μιας από τις πιο σημαντικές ταινίες (αν όχι η πιο σημαντική μαζί με αυτήν του Σκορσέζε) του φετινού φεστιβάλ, του Zone of Interest του σπουδαίου Τζόναθαν Γκλέιζερ, το οποίο βασίστηκε στο ομώνυμο προτελευταίο μυθιστόρημα του συγγραφέα που στα νιάτα μας υπήρξε ο αδιαμφισβήτητος σταρ της αγγλικής λογοτεχνίας.

«Ο θάνατος είναι καλλιτέχνης, δεν είναι διανοούμενος» έγραφε στο τελευταίο του βιβλίο, το αυτοβιογραφικό Inside Story του 2020, στο εξώφυλλο του οποίου φιγουράρει ο ίδιος νεότατος, παρέα με τον άσπονδο φίλο του (και επίσης φανατικό καπνιστή) Κρίστοφερ Χίτσενς, ο οποίος πέθανε το 2011 από την ίδια ακριβώς ασθένεια με τον Έιμις (καρκίνο του οισοφάγου). «Ο θάνατος βοηθά. Ο θάνατος μας κρατά απασχολημένους. Διότι το να αποστρέφεις διαρκώς το βλέμμα είναι δουλειά πλήρους απασχόλησης».  

«Το πρόβλημα με τη ζωή είναι ότι είναι άμορφη και γελοιωδώς ρευστή», έγραφε στο βιβλίο απομνημονευμάτων του με τίτλο Experience: A Memoir (2000), «χωρίς πλοκή, χωρίς κεντρικό θέμα, συναισθηματική και αναπότρεπτα κοινότυπη. Οι διάλογοι είναι φτωχοί ή τουλάχιστον βίαια άνισοι. Οι ανατροπές είναι είτε προβλέψιμες είτε κραυγαλέες. Και είναι πάντα η ίδια αρχή, και το ίδιο τέλος, για όλους».

Στο ίδιο βιβλίο κατέθετε τη δυσκολία ή τη ματαιότητα του να γράφεις για το σεξ και τα όνειρα στη μυθοπλασία: «Κάθε συγγραφέας ελπίζει ή προϋποθέτει με θράσος ότι η ζωή του είναι με κάποια έννοια υποδειγματική, ότι το συγκεκριμένο θα αποδειχθεί οικουμενικό. Και ο βασικός λόγος που καθιστά τόσο δύσκολο να γράψιμο για το σεξ είναι επειδή χάνεις το οικουμενικό και ενδίδεις στο συγκεκριμένο. Όλοι έχουμε διαφορετικές προτιμήσεις. Είναι αδύνατον να περιγράψεις το καλό σεξ. Ο Λόρενς και ο Απντάικ τα έδωσαν όλα, και πάλι όμως το αποτέλεσμα είναι αμήχανο και αβέβαιο. Το σεξ στα βιβλία μπορεί να είναι αστείο, αλλά όχι και πολύ σέξι.  Ίσως το καλό σεξ είναι κάτι που η μυθοπλασία απλά δεν μπορεί να κάνει – όπως και τα όνειρα… Μπορεί να γράφει κανείς για όνειρα αρκεί η περιγραφή τους να εξαντλείται σε μισή πρόταση. Τα όνειρα παραείναι προσωποποιημένα. Όλοι ονειρευόμαστε, τα όνειρα όμως δεν αποτελούν μέρος της κοινής μας εμπειρίας».

«Το πρόβλημα με τη ζωή είναι ότι είναι άμορφη και γελοιωδώς ρευστή», έγραφε στο βιβλίο απομνημονευμάτων του με τίτλο Experience: A Memoir (2000), «χωρίς πλοκή, χωρίς κεντρικό θέμα, συναισθηματική και αναπότρεπτα κοινότυπη. Οι διάλογοι είναι φτωχοί ή τουλάχιστον βίαια άνισοι. Οι ανατροπές είναι είτε προβλέψιμες είτε κραυγαλέες. Και είναι πάντα η ίδια αρχή, και το ίδιο τέλος, για όλους».

«Μια από τις πραγματικότητες του 21ου αιώνα είναι ότι η ιστορία επιταχύνεται διαρκώς», έλεγε σε μια συνέντευξή του προ δεκαετίας. «Είμαστε όλοι σ' ένα ξέφρενο τρενάκι του λούνα παρκ. Υπάρχουν υπαρξιακές απειλές που μέχρι και πρόσφατα δεν είχαν αναγνωριστεί… Δεν θέλω να γίνω μελό, όλα όμως αρχίζουν να μοιάζουν πιο όμορφα τώρα που ξέρω ότι δεν θα είμαι εδώ για πάντα. Όπως και για τον μελλοθάνατο στη φυλακή, το νερό έχει θεσπέσια γεύση, ο αέρας είναι γλυκός, ακόμα κι ένα σάντουιτς μπορεί να φέρει δάκρυα στα μάτια…».  

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ